|
Årssammanfattningar
2007
Plats nummer 4. Teatr Weimar och Lilith Performance Studio i Malmö,
två i ordets bemärkelse Fria teaterproducenter, som använder
sina scenrum till oförutsägbara och gränslösa utforskningar
av människans etiska och estetiska potential.
/ Theresa Benér sammanfattar året i Kvällsposten
Teatr Weimar i Malmö fortsätter sitt enastående projekt
för att undersöka språk och makt i terrorismens tidevarv,
i år bland annat med sviten Untitled I - III.
/ Nummers Björn Gunnarsson reflekterar kring det gångna
scenkonståret i södra och västra Sverige.
Bäst i år var Christina Ouzinidis ”Håll dig på
din cunt” och Jörgen Dahlqvists ”Elektra revisited”
på Teatr Weimar i Malmö, Claus Beck-Nielsen och Das Beckwerks
”The return of the democracy” på Kunsthallen Nikolaj
i Köpenhamn och Friedrich Dürrenmatts ”Das Versprechen”
(”Löftet”) i regi av Armin Petras på Maxim Gorki
Theater i Berlin.
/ Malin Krutmeijer, HD
Plats nummer 3. Christina Ouzounidis. Malmös främsta poet ger
inte ut några diktsamlingar. I stället verkar hon med dramatik,
inscenering och regi på stadens intressantaste scen, Teatr Weimar.
Försök se någon av hennes uppsättningar medan tid
är. Rimligtvis lämnar hon (Zlatan-syndromet är inte bara
fotbollsbaserat) staden för större utmaningar.
/ Jan Karlsson sammanfattar året i Kvällsposten
Fritt
efter Strata
Skådespelare: Monica Wilderoth. Manuskript/bearbetning av Helena
Erikssons diktsamling Strata: Christina Ouzounidis och Hanna Nordenhök.
Inscenering: Christina Ouzounidis. Ljud: Henning Lundkvist. Ljus och rumslig
design : Johan Bergman
Läs mer
Weimar vidgar
Helena Erikssons diktbok Strata (2004) cirklar försiktigt kring drottning
Elizabeth I (1533-1603) och hennes rival om den engelska tronen, katolikernas
omsider avrättade favorit Maria Stuart. Om maktens intriger och strider
liksom de storpolitiska förvecklingarna blott är dunkelt anade
i boken, så framgår de – för den förutsättningslöse
besökaren – inte mera än i ord som ”brottet”
eller ”förräderiet” i den bearbetning av Hanna Nordenhök
och Christina Ouzounidis (tillika inscenering) som signalerar upptakt
för en ny experimentell programserie hos Teatr Weimar, ”Choreopoesi”.
Så visar den språkmedvetna poesin och teatern gemensamt på
ett annat sätt att förhålla sig inte bara till historien
utan också till realismen, den förslappade dialogen och skarpa
gränsen mellan scen och salong. Här finns ingen aktör,
eller avgränsad spelplats, bara en röst (Monica Wilderoths)
och en ljudkonst (Henning Lundkvists) och en rumslig gestaltning (Johan
Bergmans). ”Mörker i dessa lokaler, svaga ljussken i bänkraderna”,
heter det med profetisk metatextualitet hos Eriksson. Från olika
högtalare i hela lokalen droppar och strömmar ord och omkväden,
brus, monotoni, vardagsläten, kompositionella artefakter. Växelverkan
och kollisioner. Och i taket trilskas två ljusrör så
till den grad att det ena plötsligt lossnar i ena fästet och
börjar dingla, jag höll med tanke på den sobra och storslagna
Elizabeths barnlöshet säga likt en slapptask.
/ Jan Karlsson, KVP

Elektra
revisited
Medverkande: Linda Ritzén och Rafael Pettersson. Inscenering och
manuskript: Jörgen Dahlqvist . Scenografi: Marcus Råberg. Foto,
klipp samt ljusdesign : Johan Bergman
Läs mer
Elektra tar sig in bakom våra fasader
Det börjar med en karikatyr. Syskonen Elektra och Orestes tittar
på sin hemmagjorda, expressionistiska skräckfilm där de
iförda peruker och groteskt smink iscensätter familjens grundtrauma.
Agamemnon hem, bullrig, Klytaimestra i ozelotjacka, sur. Svartsjukescen,
motorsågen fram och blodbad. Överlevande är Klytaimestra
och hennes älskare Aighistos. Detta är Elektras och Orestes
bild av de vuxnas värld. Förutom krig förstås. Nu
sitter de i den evinnerliga gillestugan, utlämnade till sina förvirrade
begrepp om liv, våld och död, inspirerade än av Tarantinos
gladmassakrer, än av Spielbergs kommersiellt kalkylerade godhets-sentimentalitet.
De förbereder Mordet, den kompromisslösa blodsutgjutelse som
en gång för alla ska rensa upp och göra dem rena, ge ett
eget minne, en egen diskurs för sina liv.
Linda Ritzén och Rafael Pettersson är som syskonparet Elektra-Orestes
i allt väsentligt nutida: hon en narcissistiskt störd tonårstjej
med moderätt kortklänning, slampig makeup och svarta kängor.
Han orakad, med utfestad tom blick och enorma svartblå skuggor under
ögonen. De pumpar upp varandra inför dådet de planerat
mot modern och styvfadern.
Elektra är den mest fanatiska, provocerar Orestes som en Lady Macbeth
när han tvekar. Han snurrar oroligt omkring i rummet, gör hatiska
utfall mot överflödssamhället: Gucci, Prada, plasma-tv,
Ericsson, Nokia, Porsche – ”Ni har allt! Men det räcker
inte!”, ryter han ut i publiken, riktad till en tänkt kamera
som spelar in deras hämndarior mot en samtid som är ur led.
De kysser varandra incestuöst, för att känna något,
och faller sedan ner i en mycket lång tystnad.
Jörgen Dahlqvist lyckas perfekt balansera Linda Ritzén och
Rafael Pettersson i dessa svåra rytmskiften, utan att anspänningen
går förlorad. Skådespelarna har ett fruktansvärt
starkt samspel, i figurernas delade desperation och ändå markerar
individernas ångestfyllda ensamhet.
Precis som i tidigare pjäser och hörspel utvidgar och utforskar
Jörgen Dahlqvist de situationer som föregår fasansfulla
våldshandlingar, de må vara mytiska mord eller aktuella terroristattentat.
Orden används både till att hålla igen, kanske resonera
sig bort, och till att driva fram akten när handen tvekar.
Själva mordscenen på Aighistos genomförs också med
säker distans. Scenen sänks i halvmörker och vi hör
den som ett uppläst hörspel av en mansröst, med pappersprassel
och allt. Sedan kommer en grå pälsjacka att leva ett eget liv
på scenen, likt en andra hud omkring de kroppar som blir språkrör
för en officiellt friserad familjehistoria.
Teatr Weimar lyckas alltid gå bakom de där tillrättalagda
versionerna av vem vi är. Klarsynt och sansat går de ner i
tillvarons mest kaotiska källarrum, lyser upp och frågar vem
som är där och varför. Utan att döma, bara för
att få veta lite mer.
/ Theresa Benér, Svenska Dagbladet
Elektras återkomst. Föredömligt lyhört
skådespel på Teatr Weimar.
Det ser så enkelt ut på papperet: Jörgen Dahlqvists senaste
pjäs, ”Elektra revisited”, knyter an till en tidigare
Elektra-pjäs, som också knöt an till Aischylos ”Orestien”.
Båda ingår i Teatr Weimars pågående utforskning
av våld, språk och mänskliga relationer. I själva
verket är det lika svårt som alltid att beskriva en premiär
på denna lilla experimentella Malmö scen. I ”Elektra
revisited” möter vi syskonen Elektra och Orestes inför
deras blodiga hämnd på modern,
Klytaimestra, och hennes älskare, Aighistos, som mördade deras
far Agamemnon. Det grekiska stoffet varvas med anspelningar på amerikansk
film och pulp fiction. Man skulle omedelbart tro att det är en hämnd-
och handlingsburen uppsättning, men så är inte fallet.
I Teatr Weimars verksamhet finns två spår: å ena sidan
önskan att riva upp sår i medvetandet, å andra sidan
önskan att utmana och överskrida teaterns konventioner. Det
är den senare ambitionen som dominerar i ”Elektra revisited”.
Uppsätningen är en utmaning för både skådespelare
och publik och Linda Ritzén och Rafael Pettersson är föredömligt
lyhörda för varandras utspel. Hon är den dominerande parten.
Han är ryckvis djärv och aggressiv, en som måste ledas
och förmanas. Det kunde vara Macbeth och hans Lady. Det kunde vara
starka känslor, men Ritzén och Pettersson spelar distanserat
och lekfullt, som om de på en gång vill och inte vill den
tragik och det obehag de appellerar till, som om deras patos hela tiden
skuggar orden och handlingen på säkert avstånd. Det blir
inte den stora känslomässiga upplevelsen den här gången,
men varje ny uppsättning på Teatr Weimar är ett litet
äventyr för dem som funderar över teaterns natur och ännu
outforskade möjligheter.
/ Rikard Loman, DN
Elektra som splatter
”Elektra revisited” är en grekisk tragedi-remake i Teatr
Weimars tappning. Björn Gunnarsson går på en föreställning
där hämnd och revansch står i vägen för allt
utom det incestuösa begäret.
Orestiens kungamord som amatörmässig splattermovie. The Mykene
Chainsaw Massacre. Elektra och Orestes spelar upp mammas mord på
pappa, och Orestes gör ett statement inför en (fiktiv) kamera.
Han håller ett rasande indignerat brandtal om alla oförrätter
han utsatts för och rättfärdigar sig själv som underdog.
Antagligen ska de väl lägga ut alltsammans på You Tube,
och få upprättelse genom att bli kändisar.
Sedan grälar de om Spielberg eller Tarantino ska få rättigheterna
till filmen. I Jörgen Dahlqvists uppföljare till ”Elektra”,
följdriktigt kallad Elektra revisited, är de båda kungabarnen
störda tonåringar med empati- och språkproblem. ”Ja’
ba’... å hon då ba’”. Hämnden och revanschen
står i vägen för allt annat, utom för incestuöst
begär.
Jag vet inte om Jörgen Dahlqvist vill göra ett senkommet inlägg
i videovåldsdebatten. Men faktum är att hans båda rollfigurer
har svårt att språkliggöra sina känslor. Allt de
har att referera till är populärkulturen. Alla lösningar
de har att tillgå är våld. Ändå är Teatr
Weimar som vanligt en språkets och det talade ordets teater. Denna
gång handlar det mest om språkets brister, om oförmågan
att sublimera våld till språk. Att göra en symboliserande
berättelse i stället för att begå mord.
Elektra och Orestes tycks vara ”Natural Born Killers”. Åtminstone
försöker de övertyga varandra om att de är det. När
Aigistos och Orestes dött, byter Rafael Pettersson om och blir Klytaimestra.
Därmed blir hämnaren till offret för hämnden, och
fortsätter anklagandets kedja.
Den grundläggande lögnen i denna urmytens dysfunktionella familj
är lögnen om kärlek. Modern svär sig också fri
från ansvar för sina handlingar. Föräldrakärleken
är tomt schablonprat, det rör sig bara om skuldbelägganden
och utpekanden. När sedan Elektra mördar Klytaimestra säger
hon ”Jag föder mig själv!” och tar på sig
drottningens sjaskiga pälsjacka. En perfekt bild av hur det narcissistiska
barnet gör sig av med det första och sista beroendet. Därmed
går hon också, i sina egna ögon, skuldfri ur kedjan av
svek, fastän hon egentligen inkorporerar all familjens arvssynd.
Ansvar ingår inte i hennes ordbok, och den som utsatts för
svek är utan skuld. Hennes ursäkt, att döden ändå
bara är livets fortsättning, påminner om Hamlet, en annan
hämnare med oklar konsekvensöverblick. När Elektra och
Orestes väntar på att begå sina mord gör skådespelarna
just det. Sitter och väntar. Minuterna går. Det är alldeles,
alldeles tyst.
En recensentkollega tappar sitt anteckningsblock i golvet, det låter
som om taket rasar in. Jag vet ingen annan teater som skulle kunna få
en sådan händelselös tystnad att fortfarande bevara scenrummets
enorma spänningsladdning. För en gångs skull spelar man
i hela lokalen, men behåller sitt ojämförliga fokus. Det
är koncentration i varje sekund, varje moment. Ändå kan
föreställningen svårligen styckas upp i moment.
En serie handlingar utspelar sig, men de upplevs som sammanpressade i
tiden. Eller kanske snarare som om tiden flyter ut i ett betydelselöst
intet. Det är absolut närvaro. Riktigt helgjutet blir väl
inte försöket att legera den antika tragedin med modern tonårspsykologi,
postkärnfamiljsproblem och mediakritik. Men vilken kompromisslös
teaterkonst detta ändå är.
/ Björn Gunnarsson, HD
Språket som våld
Pjäsen Elektra, del två av de förtätade småstycken
som Teatr Weimar satte upp häromåret med utgångspunkt
i de grekiska antika myterna, spelades som ett familjedrama med särskild
fokus på modern (Klytaimnestra) och den försmådda dottern
(Elektra). Uppsättningen präglades framför allt av
språkliga konfrontationer och fick dramatiskt liv i de psykologiskt
begripliga argumenten.
Jörgen Dahlqvists nyskrivna Elektra revisited, med premiär i
går på Weimars scen, utgör en i dramatisk mening ytterligare
radikalisering av de problemkomplex som utmärker det klassiska ödesdramat
och är tematiskt också besläktad med den svit pjäser
som teatern satte upp tidigare i år under arbetsnamnet ”Untitled
I-III”. Radikalisering också i formmässig mening, där
det sceniskt avskalade och ödsliga dramat – vardagsrummets
privata helvete – här inte längre ens konstituerar någon
psykologi eller riktad rörelse, utan vegeterar i det språkliga
moras som utgör föreställningens negativa nerv.
Då som nu spelas Elektra av Linda Ritzén, medan Rafael Pettersson
ikläder sig brodern Orestes, och mot slutet också mamma Klytaimnestras
skepnader. Pjäsen är huvudsakligen centrerad kring de två
dysfunktionella och språkligt havererade syskonens utdragna väntan
på det brott/hämndhandling de står i begrepp att begå:
mordet på sin mor.
I enlighet med Weimars tidigare nämnda uppsättningar handlar
det framför allt om språket som våld, om de söndertrasade
orden som en ventil för fysiska övergrepp, och förvandligen
av scenrummet från antikt ödesdrama till norénsk samtid
med Tarantino-referenser övertygar i sin spartanska enkelhet.
Ritzén och Pettersson liksom trevar och når också fram
till den eruptiva energi och slagkraft som Dahlqvists text kräver
för att få bäring i rummet, och deras maniska och repetitiva
svador av nonsens, svordomar och invektiv formar sig i deras munnar till
ett slags suggestiv musik och till en utmanande bild av människan
bakom det besinningslösa våldets universella karaktär.
/ Martin Lagerholm, KVP
Mord och andra illusionsbrott
Det börjar med ett brutalt mord med en motorsåg när Jörgen
Dahlqvist återvänder till Aischylos trilogi Orestien. Nummers
Therése Hammar skriver att Elektra revisited är det bästa
hon sett i år.
Genom en kortfilm återberättas den centrala konflikten i tragedin,
Klytaimnestras mord på maken Agamemnon. Elektra revisited utspelar
sig sedan under den natt då syskonen Orestes och Elektra förbereder
sin blodiga hämnd: att ta livet av modern, dennes älskare och
sig själva.
Att låta hämnden vara det centrala temat i föreställningen
hade varit att göra det enkelt för sig, och det gör inte
Teatr Weimar. I stället sätts fokus på utanförskapet
och oförmågan att verbalisera sig. De båda syskonen uttrycker
sig genom ett halvspråk där meningarna förblir oavslutade.
Tydligast visar det sig hos brodern Orestes där våldet tar
vid när orden tar slut.
Redan från början upphör känslan av att jag befinner
mig på en teater. De båda skådespelarna blir sina roller
på ett sätt jag aldrig tidigare upplevt, och jag känner
mig som om jag satt och tjuvtittade på någon annans verklighet.
Det skapar en obehagskänsla, för en halv meter ifrån mig
planeras ett mord. Och jag kan ingenting göra åt det. Elektra
blir i Linda Ritzéns gestaltning till en ung kvinna som drivs av
det hat som den frånvarande kärleken kan väcka.
Rafael Petterssons Orestes kastas mellan feghet och djärvhet, utan
Elektras brinnande hat hade han aldrig nått fram till mordet.
I den andra delen strax efter det att Orestes mördat Klytaimnestras
älskare möts mor och dotter. Scenen känns stundtals klichéaktig
och når inte riktigt upp till samma nivå som den första
delen. Klytaimnestras roll känns konstruerad, men jag fattar ändå
sympati för både mor och dotter i deras oförmåga
att nå fram till varandra.
Trots sina små skönhetsfläckar är Elektra Revisited
det bästa jag sett i år. Jag önskar en större publik
till denna angelägna föreställning. Just därför
att den tar upp problematiken av en frånvarande vuxenvärld
som kompenseras av materiella ting och skapar den ihålighet som
uttrycks i dagens ungdomsaggressivitet.
/ Therése Hammar, Nummer.se

Ordet
- kött
Skådespelare Pia Örjansdotter. Manuskript och inscenering:
Christina Ouzounidis. Ljudkonst: Henning Lundvist. Ljussättning:
Johan Bergman.
Läs mer
Sömlös i Malmö
Teatern brukar sky det intellektuella. Känslornas konst
ska drabba i maggropen, inte främst i hjärnbarken. Regissören
och dramatikern Christina Ouzounidis på Teatr Weimar i Malmö
är ett undantag. I torsdags hade hennes senaste pjäs ”Ordet
– Kött” premiär. Björn Gunnarsson reflekterar
kring en fullbordad pjästriptyk.
I Christina Ouzounidis sällskap färdas Wittgenstein och Lacan,
Nietzsche och J L Austin. Den sistnämnde, lingvist till professionen,
har skrivit en berömd bok som heter How to do things with words.
Den rubriken kunde också stå över Ouzounidis nyligen
fullbordade triptyk: Verbet tala, Minnet av det förlorade äter
mig inte inifrån och Ordet - kött.
Ouzounidis undersöker vad det egentligen är vi gör när
vi säger. Ord är handling, ofta våldsam i en eller annan
mening, om inte annat så symboliskt. Könsmaktens våld
finns som ett undertema i allt hon skrivit. Det är med andra ord
retoriken hon undersöker. Hur vi övertalar oss själva att
känna det vi känner (hjärnan före maggropen). Hur
vi övertalar andra att bli det de blir. Hur vi konstruerar världen
med språk. Negationens väg är Ouzounidis metod. Hur förnekelser
blir bekräftelser. ”Jag är inte rädd”. Så
lyder ett återkommande omkväde i de två sista pjäserna.
Vilket betyder: jag är egentligen skitskraj. För allt vad livet
och människorna kan göra mot mig.
Det är inga läsefrukter Ouzounidis redovisar, inga fotnotskommentarer
till Mästertänkarna. Hon tänker själv, gestaltar och
prövar, säger emot och kritiserar. Utsätter filosofin för
teaterns laborationer. Till saken hör nämligen att Christina
Ouzounidis inte bara är Sveriges kanske intelligentaste dramatiker.
Hon är dessutom en av Sveriges absolut bästa iscensättare.
Tillsammans med skådespelaren Pia Örjansdotter och ljussättaren
Johan Bergman har hon skapat ett team vars scenkonst bara kan kallas sömlös.
Helheten i framförandena är slående; förtätningen,
koncentrationen, intensiteten. Slarv och lättsinne är inte Ouzounidis
grej, inte ens i form av medveten metateatralitet. Hon känner inget
kliande behov av att ständigt påminna publiken om att det är
teater vi ser.
Noggrannheten får tillsammans med den hundraprocentigt genomförda
stiliseringen den paradoxala följden att illusionsteatern aldrig
är så stark som i det lilla mörka scenrummet på
S:t Gertrudsgatan. Inte så att vi bibringas illusionen att vi befinner
oss hemma hos familjen Kowalski i New Orleans. Eller bland pundarna på
Plattans personkrets. I stället uppnår Ouzounidis vad som borde
vara den sant moderna teaterns syfte: att förflytta publiken till
en helt annan värld, en helt egen värld, som kommenterar men
inte efterliknar vardagen.
Om man enbart läser Ouzounidis texter framstår de som ett sammelsurium
av repetitioner, paradoxer och självmotsägelser. Trots att iscensättningarna
använder så extremt få gestaltningsgrepp måste
pjäserna ändå spelas, talas, för att få mening.
Ordet måste bli kött. Det verkar osannolikt att man ska sitta
oupphörligt fascinerad på teaterföreställningar som
bara använder de mycket små gesternas gestaltning, och som
forsar fram en kaskad av monotona ordrader med få betoningar. Men
det gör man. Den som längtar efter teater som underhållning
får söka sig någon annanstans.
Christina Ouzounidis är på allvar.
/ Björn Gunnarsson, Nummer.se
Blixtrande skicklig förnekelse på Teatr Weimar
Vad återstår av en människa som avsvurit sig allt? Som
inte vill kännas vid några egenskaper, någon lojalitet
eller några preferenser och som samtidigt vägrar erkänna
att hon står utanför, som vägrar höra till den grupp
som vägrar allt.
Steg för steg skalar dramatikern Christina Ouzounidis utanpåverket
av teaterupplevelsen och får fram språket, upprepar orden
tills de förlorar all smak och lukt och spretar nakna som skelett,
glappande kring ett jag som inte längre hänger samman.
Produktionstakten för den rumsligt sparsmakade men ambitionsmässigt
storslagna teaterkonstellationen Teatr Weimar tycks ständigt öka.
Redan har man firat fyra premiärer i vår, purfärsk dramatik
av husets egna husdramatiker som utan onödiga mellanhänder presenteras
för publiken. Den lilla lokalen gör sitt till för att överbrygga
avståndet mellan scen och salong, ett pockande tilltal som drar
in betraktaren i undersökningen antingen det rör sig om världsläget
i stort eller som nu - situationen i rummet, skådespelaren i kombination
med publiken. Individen i mötet med ”den andre”
Med nya föreställningen avslutar Ouzounidis triptyken som inleddes
2005 med ”verbet tala” och liksom i mellanledet ”Minnet
av det förlorade äter mig inte inifrån” är
det skådespelerskan Pia Örjansdotter som för ordet. Nu
i en mer avskalad produktion, ensam på scenen, blodig i sönderslitna
kläder, förankrad i marken via en kedja.
Utsagorna som i första stycket ”Verbet tala” riktades
mot en motpart i en akt av förnekelse av ett förhållande
riktas nu mot publiken som ikläder sig rollen av domare, det är
oss hon ska övertyga om sin identitet. Febrilt förklarar hon
sig vara ingen, frånsäger sig allt samröre med allt och
alla men blir genom varje avståndstagande ändå någon.
Av allt att döma plågad och fängslad söker hon sig
med ordens hjälp göra sig fri men motsäger sig själv
och sitter bara allt mera fast. Kvarstår gör kroppen, köttet,
tömd på möjligheter i förhörslampans skarpa
sken. Örjansdotters insats i rollen är inget annat än blixtrande
skicklig från den första scenens avstängda apati till
förnekelsens allt mer uppdämda flöde.
Johan Bergmans lyhörda ljussättning är hennes motspelare,
då och då förstärkt av ljudkonstnären Hennning
Lundkvists fond av fragmentariska röster. Men mestadels är det
rösten och ögonen Örjansdotter använder, vasst slipade
instrument som med imponerande precision frigör de ihåliga
benpiporna i den verbala konstruktionen.
/ Boel Gerell, SDS
Människa, se dig själv
Negationen som exempel på sin motsats, det vill säga underförstådd
bekräftelse, var grundfiguren i Christina Ouzounidis förra pjäs
i triptyken ”Verbet tala”. Nu går hon ett steg längre,
i Ordet – kött. Här blir negationen en reducering så
långt driven att Nietzsche verkligen skulle kasta sig gråtande
om halsen på alla små värnlösa varelser, om han
hörde.
Jag är ingen. Så lyder inledningen till varje utsaga i Ouzounidis
timslånga monolog. Inte enbart som en filosofisk gåta, utan
mest som ett idiomatiskt uttryck. Jag är inte en person som... förhäver
mig till att tro att jag är något annat än en anonym icke-varelse.
Gestalten som framsäger monologen står fjättrad i en grushög
med sönderrivna kläder, och hennes ansikte bär spår
av svält, umbäranden och misshandel.
Först tolkar jag hennes belägenhet som ett uttryck för
vår ofrihet och maktlöshet i denna den friaste och mest individualistiska
av tidsåldar. Texten pekar också inledningsvis i den riktningen.
Här och var finns även antydningar mot temat för den förra
pjäsen, med det långa namnet ”Minnet av det förlorade
äter mig inte inifrån”. Alltså bortträngandet
av minnet av övergrepp, förnekandet av inre skador, förnekandet
av svaghet. Men rätt snart står det klart att det här
är allvarligare än så.
Gestalten söker onekligen en punkt bortom gott och ont. Hon förnekar
aggressivt alla mänskliga sammanhang, all socialitet, all humanitet,
all romantik, all idealitet, all altruism. Om aggessiviteten ska tolkas
som i den förra pjäsen, det vill säga som ett försök
att övertala, förvissa sig själv om att det som sägs
är sant, är en öppen fråga. Snarare är nog aggressionen
här riktad utåt: det är mot hela mänskligheten hon
talar, något som förstärks av att Pia Örjansdotter
spänner blicken i publiken, en efter en. I finalen släcks dessutom
ljuset på skådespelaren, och två fondstrålkastare
lyser i stället bländande rakt mot publiken. Människa,
se dig själv. Det är autonomiidealet som dras till sin absurda
konsekvens, och kedjorna kan förstås tolkas som att ingen kan
göra sig fri, att det alltförmänskliga fjättrar oss
hur mycket vi än strävar efter att vara övermänniskor.
I synnerhet om vi med kontrollmani eller intensivt förnekande av
alla beroenden och begär, alla speglingar i den andre, försöker
avsvärja oss hoten mot vår integritet. Även anonymitetens
frihet blir ett fängelse, likaväl som den självutplånande
normaliteten.
Ofriast är den som ihärdigast förnekar sin offentliga personlighet.
Mest bunden den som framhärdar i trolöshet. Den som fösöker
smita blir misshandlad. Henning Lundkvists ljudillustrationer är
skrapiga, fragmenterade samplingar av samtal, konversationer, sorlet från
en folkmassa: den avlägset hotfulla språkkonventionen som lägger
grunden till all inordning i samhällets kollektiva föreställningar.
Pia Örjansdotter bekräftar sin position som ett i bästa
mening unikt verktyg för Christina Ouzounidis språkspel.
Hennes uppfordran har aldrig varit starkare, hennes textbehärskning
sällan mera fulländad. ”Ordet – kött”
är definitivt den mest komplicerade och ideologiskt totalkritiska
i Ouzounidis triptyk. Är den talande en individ med en historia,
eller ett slags allmänt, inverterat samvete? Detta är svåra
saker. Men det är också oupphörligt fascinerande.
/ Björn Gunnarsson, HD
Det är inte lätt att vara Ingen
Ordet – kött är den sista delen i Christina Ouzounidis
triptyk som utforskar hur vi människor formulerar vår identitet
och söker bekräftelse i påståenden som ofta rymmer
sin egen motsats. I de tidigare delarna Verbet tala och Minnet av det
förlorade äter mig inte inifrån har aktörerna stångat
sig blodiga mot ordens ambivalens och försökt hävda sin
egen fria vilja, sin fördomsfrihet, sin befrielse från sorgens
och minnets bojor. I Ordet – kött är spelet förlorat,
loppet är kört. Vi ser Pia Örjansdotter i söndertrasad
cityklädsel, uppklådd, fastkedjad i bojor både på
händer och fötter. Hon står på en grushög framför
några utspridda betongelement som antyder ruiner och man anar en
hälsning till Winnie i Becketts Lyckliga dar som begravts i sin grushög
men glatt hälsar dagen.
Rakt motsatt är det dock med den levande skulptur som här formas
av Christina Ouzounidis, Pia Örjansdotter och ljudkonstnären
Henning Lundkvist som sitter bredvid scenen och lägger ljudbilder
av hennes existens. Allt i situationen anger att detta är en förlorad
person. Och hennes första replik, framkämpad efter en lång
tystnad är: ”Jag är... ... ... ingen.” Detta blir
inledningen på en enda lång självnegation, full av motsägelser.
Hon är ingen som gör någon skillnad, ingen som offrar
sig, ingen som måste bli älskad, ingen som längtar, kräver
eller begär, ingen som stannar kvar när alla gått, ingen
som fånigt vågar tro när allt hopp är ute, ingen
som vill hävda sig. Pia Örjansdotter radar under en timme upp
allt detta som hon inte är, varierar det som ett musikaliskt partitur
med ilska, arrogans, förakt, självhävdelse och självförintelse.
Ljudkulissen möter hennes påståenden med ömsom kaos,
tomma ekon, en röst som svarar, en dov puls av ett jag som kanske
är i vardande.
Ingen kan känna sig övertygad om att denna människospillra
skulle vara ingen. För att få platsa som ingen kan man inte
vara så mycket närvaro. Vi är på något märkligt
sätt dömda till att vara Någon, oavsett hur förintade
vi är av livets inre rundgångar. Och det kommer, även
för denna Ingen, ett slags genombrott där hon helt kort släpper
fram minnet av den hon var: en musikslinga, som från en stenkaka
med ekon av en dans, kanske från en bal med ett möte eller
en slutgiltig separation. Det är de där slingorna som också
gör sig hörda i vårt inre, just när vi tror oss ha
nått nollpunkten, den punkt där man avsagt sig alla behov och
det är OK att dö, bara försvinna. I Pia Örjansdotters
urholkade ögon växer då tårar, tårar som måste
bekämpas av ett intet som förnekar minnena men som i själva
förnekelsen på nytt verkliggör de känslor som håller
dem vid liv. Det är sannerligen inte lätt att vara Ingen.
/ Theresa Benér, SVD
Ingen människa är en ö
Språkets förhållande till människan dissekeras i
Christina Ouzounidis serie med tre teaterstycken på Teatr Weimar
denna säsong. ”Verbet tala” och ”Minnet av det
förlorade äter mig inte inifrån” var de två
första. ”Ordet - kött” är titeln på den
tredje och avslutande. Här dras den verbala paradoxen till sin spets
- även sceniskt.
På scenen står en kvinna, fjättrad i kedjor, smutsig,
sönderriven, omgiven av ödslighet och ruiner. Hon har kommit
till vägs ände - hon är Ingen.
Den monolog som framförs av Pia Örjansdotter är en negationernas
höga visa. Förnekelser och motsägelser staplas på
varandra i en obarmhärtig rannsakning av en människa som - likt
Robert Musils berömda romanperson - saknar egenskaper. Eller, snarare,
påstår sig göra det. Men liksom i den förra pjäsen
i triptyken uppstår efterhand den paradoxala situationen, att ju
envetnare förnekandena blir desto mer förlorar de i kraft och
trovärdighet.
Den som tror sig fri från språkets makt över verkligheten-köttet
är fången i en illusion. Snarare är det just språket
som formar bilden av människan och som också ”skapar”
hennes egenskaper. Precis som i fenomenologin är det bilden av verkligheten,
den som sinnesintrycken förmedlar, som är den enda sanna verkligheten.
Ingen människa är därför någon ö. Vi relaterar
till oss själva, till språkets växelspel som vi inte kan
ta oss ur. Det är en aning patetiskt, precis som styckets huvudperson
också framstår som sådan, men också hoppfullt.
Föreställningen hade mycket väl kunnat ges som hörspel,
i synnerhet som den också arbetar med röstbearbetningar och
framförs i en elektronisk ljudmiljö, skapad av ljudkonstnären
Henning Lundkvist, som också medverkar. Det är ett syntetiskt
sorl, en avlägsen melodisk fonografslinga, ett stilla sus av ödslighet.
Men som hörspel hade vi inte fått ta del av Pia Örjansdotters
rent fysiska brottning med språkets tvångströja och det
se det bokstavliga fängelse som orden klär kroppen/köttet
i. Spelet är starkt närvarande och spänner från långa
stunder av tystnad till hetsiga ordkaskader.
Här finns också den sällsamma närhet som den lilla
scenen och den minimala salongen hos Teatr Weimar skapar, unik i Malmös
teaterliv. Här får vi ta del av teaterns elementa, avskalat
schabloner och barlast, mötet mellan skådespelare och publik,
öga mot öga.
Den konstnärliga riskfaktorna är inte föraktlig, men även
den här gången går Christina Ouzounidis i land med sin
beundransvärda ambition, att skapa en scenkonst med hög angelägenhetsgrad
och en genomgående tematik som varieras i flera föreställningar
på varandra. Det hittar man ingen annanstans.
/ Jan A Johansson, SKD
Wittgenstein möter Beckett
Länge står hon bara där, kedjad till händer och fötter,
inåtvänt utåtstirrande, tyst i trasiga kläder, svart
under ögonen. Allt som hörs är regnmetalliska ljuddroppar,
signerade Henning Lundkvist. Så börjar hon efter fem minuter
eller en evighet: ”Jag är ingen…”. Eller är
hon, i Pia Örjansdotters fenomenala gestaltning av Christina Ouzounidis´
starkt rytmiserade och språkvetenskapligt avancerade monolog, snarare
en Ingen? Ett slags subjekt nära självutplåningens gräns,
utan andra egenskaper än den negativa utforskningen, ja förnekelsen
av sådant som annars har högsta prioritet i samtiden –
identitet och identifikation.
Språket är huvudpersonen i den triptyk som nu avslutas med
Ordet – kött. Språkets bojor, nojor och paradoxala funktion
av ventil. Språkspelet. Turnerandet av negationer är ett utmärkande
drag hos Ouzounidis och när negationerna, som här, staplas på
varandra uppstår successivt en magisk helhet där människans
tragiska belägenhet inte kan skiljas från den galghumoristiska.
Vi är ordens och begreppens fångar, men textens lyriska kvaliteter
– Lundkvists ljudkonst är inte den enda musiken i denna föreställning
– pekar åt ett annat håll.
Som hade Wittgensteins språkfilosofi stämt träff med Beckett
– vars ande och dramatiska intentioner speglas också i scenografin
och Johan Bergmans kontrastrika ljussättning – har det blivit
en medvetet monoton, samtidigt tät och tempoväxlande timma med
en Örjansdotter i högform, pendlande mellan den ensamma och
maktlösa människans likgiltighet och aggression, vanmakt och
expression, tonlöshet och rått riktade utbrott: ”Jag
tycker inte om dig”, ”Du vet ingenting”.
Ett vet jag dock: detta är teater för intellektet och känslan,
örat och ögat. Och två: bäst i Malmö just nu.
/ Jan Karlsson, KvP
Där orden föds och dör
Christina Ouzounidis högintressanta läsdramaprojekt på
Teatr Weimar avslutas nu med föreställningen Ordet-kött
(triptykens två tidigare delar heter Verbet tala och Minnet av det
förlorade äter mig inte inifrån). Förhållandet
mellan språk och verklighet, mellan text och scen, har alltid stått
i fokus i Ouzounidis djuplodande undersökningar av dramatikens villkor,
och det betydelsedigra brospannet Ordet-kött konnoterar här
till det evangelium som talar om ordet som skapare av liv i begynnelsen.
Men gäller det också på jagets yttersta dag? Och när
orden inte längre är våra egna? Och när allmänna
omdömen och påståenden förvanskar vår egen
självbild?
Liksom i tidigare föreställningar ser vi Pia Örjansdotter
på scen, och även här handlar det mindre om skådespeleri
i vanlig mening än om en närmast liturgiskt präglad ur-teater
och en med den i periferin också närvarande ljudskaparen Henning
Lundkvists hjälp rytmiserad uppläsning av text.
Scenen en stenöken - resterna av en förlorad värld - där
den enda människan bokstavligen står fjättrad vid jorden
(ordet); en människospillra reducerad till röst, från
inledningsfrasen ”Jag är ingen” till det slutgiltiga
mörkret och tystnaden. I maniskt rabblande negationer och rättfärdiganden
växer så en lika märklig som brutal växelsång
fram mellan det sargade och nakna jaget (Örjansdotter) och omgivningens
hotfulla brus och röster (Lundkvist). Med en imponerande precision
i språket och en intensiv närvaro i rummet gestaltar Ouzounidis/Örjansdotter
den slutliga uppgörelsen mellan individen och den värld hon
är utslungad i och uppslukad av. De negeringar som i tidigare föreställningar
utgjort människans abslout sista reservat genomlider här sin
ultimata och obarmhärtiga dekonstruktion, där orden föds
och dör - blir kött - i människomunnen. Och sedan tystnad.
/ Martin Lagerholm, KvP
Det brukar vara mer ord än kropp på Teatr Weimar i Malmö,
och titeln på Christina Ouzounidis senaste pjäs ”ordet
- kött” ger därför ett närmast ironiskt intryck.
Den här gången är det emmelrtid ingen tvekan om att det
är något viktigt, verkligt och smärtsamt som vill ta kroppslig
gestalt på den lilla scenen. Upptakten ger en kort sammanfattning
av pjäsen: Pia Örjansdotter länkade och svärtade gestalt
säger ”jag är” och efter en paus ”ingen”
och efter en ytterligare paus ”som gör någon som helst
skillnad”.
Det här är en pjäs om tillblivelse och identitetsskapande
genom negationer. Den monotona ordmassa som sedan med förbluffande
lätthet strömmar genom Örjansdotter beskriver enbart vad
hon inte är. Hon säger vid ett tillfälle: ”Jag är
inte en av er”, men adderar man alla negationer får man ändå
bilden av en ganska normal person som inte helt och hållet är
förenlig med den plågade gestalt vi har framför oss.
Det intressanta är emellertid att monologen i så liten utsträckning
vädjar till vår förståelse och identifikation. Pjäsen
försöker inte skapa ett gemensamt jag på scenen utan överlåter
arbetet åt varje enskild skådespelare. Monologen är lika
lite suggestiv som de lecablock som utgör scenografi, men ”Ordet
- kött” ger på ett avigt sätt skymt av vår
egen kaotiska samtid där kulturella och sexuella identiteter blir
allt svårare att fixera. I en tid när ”nyskapande”
teater fortfarande i första hand förknippas med nytolkningar
av klassiker är detta ett betydligt djärvare och egensinnigare
bud på samtids- och framtidsteater.
/ Rikard Loman, DN

Untitled
IV-VIII: Håll dig på din cunt
Skådespelare Pia Örjansdotter. Manuskript och inscenering:
Christina Ouzounidis. Film/Videoteknik: Johan Bergman. Rekvisitör/Ljussättning:
Tiina Fingerroos
Läs mer
Jagets olika sanningar
I boken Jagets teatrar skriver psykoanalytikern Joyce McDougall om alla
de teaterscener som utgör en människas jag. Att vara levande
och dynamisk innebär att våga bejaka de skiftande rollgestalter
som bor inne i en, lyssna på dem, låta dem agera jämlikt
i olika pjäser. Men ofta har vi också en inre demonregissör,
som envist utestänger vissa figurer eller låter dem synas bara
som statister eller budbärare. Det är då vi hamnar i obalans,
blir neurotiska, tyranniska eller ångestfyllda.
Tankarna om Jagets teatrar dyker upp när jag ser Pia Örjansdotter
framföra Christina Ouzounidis senaste monologmosaik, Håll dig
på din cunt. En kvinnas inre rollfigurer konfronteras i en stram,
elegant, multimedial iscensättning. Hennes olika jag gestaltas simultant:
live på scen, via en datortext, en videofilm och i en videomonitor.
Först ser vi henne genom en statisk internkamera, uppriggad i sminklogen
där hon ensam och ljudlöst bygger upp sin scengestalt, sin persona.
Noggrant lägger hon en vitpudrad mask och sätter upp håret
i nät, redo för en 1700-talsperuk. Hon ikläder sig korsett
och krinolin, stretchar och koncentrerar sig för entrén. Efter
denna ansats beträder hon likt en Marivauxhjältinna scenen.
Slår sig ner vid ett rokokoskrivbord och börjar skriva frenetiskt
på en laptop. Texten växer fram på fondväggen. Här
formuleras Christina Ouzounidis upprepade besvärjelseramsor: Jag
är stark, jag gör mina egna val, jag vågar riskera att
bli ansedd som
svag etcetera. Snart kommer vi till den punkt där skon klämmer,
det som verkligen vill ut: Jag har haft affärer med kvinnor –
men jag är inte homosexuell. Det handlar om en kärlek som avbröts,
om begär och skuld.
Felstavningarna blir allt fler, självcensuren tar vid, Pia Örjansdotter
får ett alltmer ångestfyllt uttryck och fingrarna tvingas
in i att erövra orden. Så blir det datastopp och i stället
dyker hon upp på film mot fonden i en självsäker attityd
till de egna handlingarna. Med en nonchalant arrogans, likt Markisinnan
i Farliga förbindelser, förklarar hon för sitt hudlösa
jag på scenen att hon verkligen inte ångrar någonting,
att allt var nödvändigt.
I denna enkla exercis, avverkad på 45 minuter, upprättar Ouzounidis/Örjansdotter
tre spelplatser för ett människas jag – belyser sorg,
tvivel, självhävdelse, raseri och längtan i ständiga
energiförskjutningar.
I en sluttext på fonden förbannar Ouzounidis att det blott
och endast finns ett begränsat antal ”kombinationer”,
att ansatserna till nytt liv och nya föresatser för oss in i
ett repetitivt maskspel. Men kan man inte vända på saken och
se det just som en kraft, att jaget faktiskt har så många
teatrar, masker och scener, att vi aldrig behöver sitta fast i en
enda sanning om oss själva?
/ Theresa Benér, SVD
Det flyende fästet
Av en vitsigt blinkande titel som denna, Håll dig på din cunt,
kan (en) man förvänta sig en offensiv och aggressiv föreställning
i den succesivt frigörande feminismens vid det här laget rätt
programmatiska tecken: någon skriker fitta och fan hundra gånger
och så antas alla känna att trycket liksom har lättat.
Hos Teatr Weimar verkar emellertid dussintänkandet och klichéestetiken
vara bannlyst.
Och även om förra veckans premiär, Buddy Fucker, tycktes
oväntat konventionell, både textuellt och sceniskt, så
uppvisade den en journalistisk och psykologisk expressiv exakthet i rapporteringen
från två fronter: krigets och den sexuella maktrelationens.
Då Jörgen Dahlqvist, nu Christina Ouzounidis. Då ett
exploderande nu, nu ett stillsamt och närmast melankoliskt då.
Se dialektiken mellan Weimars husdramatiker.
Men i bägge uppsättningarna handlar det om förhållandet
mellan livsdrömmen och verkligheten, begäret och konvenansen.
Det finns tyglande krafter i världen och språket som viljan
och individen, eller i det här fallet Pia Örjansdotters finkalibrerade
gestaltning av en tyst och ensam kvinna, inte rår på. Yttre
och inre domstolar. Kärled och känslor som inte borde få
existera under pudret och krinolinen.
Den sociala masken och dess förutsättande faktorer; förnekelsen
och kultiveringen, är sociologiska och teatrala trivialiteter som
här blir sensationellt levande, och tvetydiga, tack vare de originella
utväxlingar mellan epoker (krinolin och dator) och uttryckssätt
(televiserad sminkloge anno dazumal, tekniskt smarta projiceringar). Mellan
på- och avklädning, över- och underjag. Roll och andning.
Och i fickan däremellan blicken - tillkämpat stursk och stadig,
samtidigt sorgsen och osäker bortom mera handfasta omsorgers kontroll
- som söker det flyende fästet.
/ Jan Karlsson, KVP
Språket slampar sig hit och dit
Håll dig på din cunt – redan titeln visar hur språket
slampar sig till höger och vänster hur man än försöker
hålla tätt. Huvudpersonen förbereder sig rigoröst
för sitt framträdande. På en tv-skärm ser vi henne
i logen. Vitt smink, håret i strikt nät, korsett och stel krinolin.
Hon sätter sig vid sitt fina skrivbord på scenen och börjar
skriva. Bakom henne projiceras orden på en filmduk: jag är
stark jag gör vad jag vill … Hon börjar om: jag har haft
affärer med kvinnor det har jag absolut … men jag är inte
homosexuell. Krinolinkvinnan dyker, duplicerad, upp på filmduken
där hon till den fysiska huvudpersonens genans högljutt knaprar
i sig en kaka. De två, en och samma, börjar till slut prata.
Det hela är en smått genial gestaltning av hur våra ordbyggen
är som den där krinolinen: vad är väl ”språkdräkten”
annat än en massa skönt ljug? Fast den måste väl
till. Det är ju ur sömmarna som meningen bubblar fram.
/ Malin Krutmeijer, AB
Sorgen anas bakom fasaden
Ett strikt och återhållet formspråk och ett arkaiserande
språk korsar brutal uppriktighet och inslag av lågprosa i
Christina Ouzounidis nya monolog på Teatr Weimar. Untitled IV-VIII:
Håll dig på din cunt. Ouzounidis tes att språket formar
människan och inte tvärtom är här driven ytterligare
ett steg, med hjälp av flera uttrycksmässiga paradoxer: tyst
monolog, outtalad text projicerad på dataskärm, kontrapunktiska
motsägelser, visuell dualism med två roller som spelas av samma
skådespelare.
Dessutom har vi att göra med metateater. Inledningsvis ser vi Pia
Örjansdotter vid sminkbordet i logen via intern-tv, under maskläggning
och påklädning. Så träder hon in på scenen,
iförd en praktfull barockklänning, men stram i anletsdragen,
ödesmättad och beslutsam.
I monologens inledning formulerar hon sig med hjälp av laptopens
blippande ordprogram. Det är upprepade sekvenser: Jag är stark,
jag lever som jag vill osv. Efterhand stegras intesiteten, felskrivningarna
ökar, den beslutsamma fasaden krackelerar och avslöjar försmådd
kärlek. Det är sammma inkongruens mellan språk och människa
som Ouzounidis gestaltat i andra produktioner på Teatr Weimars minimala
experimentscen. Så framträder mot-jaget - kanske ett du - som
videoprojektion och spottar ut avståndstagandet, avvisandet. Det
är villkorslöst och skoningslöst, men rymmer också
stänk av försummade möjligheter. En kärlek som aldrig
blev av. Till sist talar kvinnar vid datorn direkt till publiken. Återigen
besvärjelser, mer mer avklarnat och definitivt. Vi anar att en punkt
är satt och att något är passerat.
Det är spännande med den allvarsamma leken med ord och positioner.
Tystnaden spelar en viktig roll som stämningsskapare och meta-teaterns
lek med masker och kolliderade stilar understryker draget av ett laborativt
test med teaterns uttrycksmedel: ord, tal, bild - och tystnad.
Ändå är det ett minidrama som håller samman och
frammanar den inre rörelse som all teaters nödvändiga fundament.
Paradoxalt och fascinerande.
/ Jan A Johansson, SKD
Ett glänsande ansikte i huvudrollen
Ett av de sista scenbilderna i Teatr Weimars senaste föreställning
består av en projicerad text i fonden. Den enda som hörs i
tystnaden är raspet från pennor. Det är jag och de andra
recensenterna i lokalen som skriver frenetiskt, vi vågar inte låta
bli. “Jag står ju här igen” skriver vi, “ligger
för deras fötter ber slickar mig mot ett nytt tillstånd
som påminner så starkt om det förra att bara minnet avslöjar
det”.
Det finns något komiskt över situationen: där sitter vi
och reproducerar ord som talar om svårigheten att nå fram.
Det här är den andra föreställningen på den
nya miniscenen och den är ännu mer experimentiell än den
förra. Där textmaterialt då bestod av linjärt uppbyggda
monologer är språket här mer sönderstyckat. Det börjar
med att en videokamera registrerar Pia Örjansdotter när hon
sminkar sig och klär sig i rokokoklänninginför sin entré.
Väl inne på scenen sätter hon sig framför en laptop
och skriver en text full av upprepningar, som en slags besvärjelser.
“Jag är stark” skriver hon med tårarna glänsande
i ögonen, och “bara för att jag känner mig svag betyder
det inte att jag är det”. Därefter följer ett par
förinspelade filmmonologer riktade mot den som varit svag och beroende
i ett sprucket förhållande: sammma skådespelerska spelande
mot sig själv, i fonden och på scenen, där hon sitter
och tar emot ord som kastas mot henne.
Språket är lika otillräckligt som högtravande: men
iscensättningen präglas av en mild humor som samtidigt ifrågasätter
språkets viktighet. För det är framförallt i Pia
Örjansdotters tysta ansikte som föreställningen utspelar
sig. Det glänser i mörkret, som om det tillhörde ett skrämt
djur. Och publiken sitter så nära att vi kan se varje skiftning
i den nakna halsen, som växlar mellan att vara blottad, och vara
spänd som en knuten näve. Orden studsar mot hennes ansikte,
texten vittrar. Och oavsett vad jag skrivit i mitt anteckningsblock är
det minnet av det där ansiktet som stannar kvar.
/ Fredrik Pålsson, SDS

Buddy Fucker
Skådespelare Anne Johansson och Mattias Thorbjörnsson. Manuskript
och inscenering: Jörgen Dahlqvist. Scenografi: Marcus Råberg.
Ljussättning: Johan Bergman. Rekvisitör/Ljustekniker: Tiina
Fingerroos
Läs mer
Mannen och kvinnan som globala våldsverkare
På Teatr Weimar har man snickrat upp en öppen box i ljust,
obehandlat trä. Detta är en cell i en barack, för soldater
utsända i en krigszon (Irak?) där man ska bekämpa ondskan
och ”verka för demokrati och sånt”. Som goda samariter.
Men hur mycket godhet finns det kvar hos Kvinnan (Anne Johansson) och
Mannen (Matthias Thorbjörnsson), vars psyken dagligen eroderas av
att se barn och hundar slåss om likdelar ute på gatorna, som
riskerar att sprängas i luften av självmordsbombare i bilar?
Hur upplever man humanism och kärlek genom detta förödande
mentala granatsplitter?
Kvinnan och Mannen kanaliserar stressen sexuellt. Och den nästan
perversa paradox Jörgen Dahlqvist här utforskar är hur
deras relation har uppstått i och får sin näring av den
extrema våldsmiljö som omger dem och tränger in i deras
begär. I den stund de lägger av sig sina svettiga, dammiga khakikläder
och återvänder hem till civila liv kommer allt att ta slut.
Mannen är gift, yngre, mer fysiskt attraktiv. Kvinnan, 40-plus, drömmer
om ett liv med honom på landet, ett hus, egna odlingar av ”hela
kostcirkeln”, hund och katt. Men i Anne Johanssons ögon finns
så mycket avtrubbad smärta, sorg och desillusion. Hennes röst
är kvävd av kompromisser och självförakt. Innerst
inne vet denna kvinna att hennes/deras liv aldrig kan bli en sorglös
idyll. Hon och Mannen är sammanlänkade av det våld hon
hatar.
Matthias Thorbjörnssons man vill därför stanna kvar i fält,
vill få Combat Action-märke som sin far, leva vidare i denna
anarkistiska relation. Jag tror också han är livrädd att
ensam konfronteras med sina minnen och bilder av all brutalitet de sett,
livrädd för det destruktiva som har slagit rot i hans omedvetna.
Kvinnan härbärgerar detta. Hon är den starkare av de två,
men också den svårast sargade.
Planer om separation försätter dem i panik, de misshandlar,
förödmjukar och hotar varandra. Dahlqvist kör systematiskt
in de båda skådespelarna i en rå strindbergsk dödsdans,
i en klassisk, dramatiskt tacksam duell, där de inte har någon
annan utväg än genom varandra. Det är kompromisslöst,
otäckt, oerhört känsloladdat – en närbild av
det globala våldets verkningar på människan. Men nog
finns här också en bild av den våldskultur som stansas
in i oss alla, något som lurar, kontrollerat, under ytan i de mest
civiliserade relationer?
/ Theresa Benér, SVD
"Buddy Fucker" på Teatr Weimar, Malmö
Teatr Weimar är på jakt efter respekt. -Teaterns grundare sätter
upp var sin pjäs: "Buddy Fucker" och "Untitled IV-VIII".
Två mycket olika uppsättningar - en konkret och en kryptisk,
en verklighetsbeskrivande och en inåtvänd - har haft premiär
på Teatr Weimar med en veckas mellanrum. Teaterns grundare, Jörgen
Dahlqvist och Christina Ouzounidis, har skrivit och regisserat var sin
pjäs som tillsammans visar att det är högt i tak på
denna lilla scen.
Jörgen Dahlqvists "Buddy Fucker" handlar om två ockupationssoldater
i ett främmande land. Han och hon har varit i fält ett år.
De har haft ett förhållande under denna tid, men han är
gift där hemma, och hon är trött på kriget och anklagas
för att ha svikit sina kamrater i strid.
Det är ett omaka par. Han är ung och stridslysten. Hon är
äldre, besviken och förbittrad. Han ser det gångna året
som det bästa i sitt liv. Hon ser det som ett brott med det förflutna
och en övergångsfas till något bättre. Hon vill
åka hem, han vill stanna kvar.
Båda hör till den krets av människor som civilisationen
kunde avvara. Båda är på jakt efter respekt och upprättelse.
Anne Johansson och Matthias Thorbjörnsson är ytterst trovärdiga
i rollerna. Dramat tycks ha skrivits just för dem. De gestaltar två
individer som präglats till förbannelse av sina krigserfarenheter.
De är känslomässigt bepansrade även när de möts
privat i sin ljusrörsbarack. De är omgivna av våld och
tar med sig slagfältet in i intimsfären.
Alla motsättningar försöker de lösa genom att tvinga
motparten till underkastelse. Tillsammans ger de en beklämmande tillståndsbeskrivning,
samtidigt som pjäsen riktar en angelägen varning till alla som
vill skicka svenska soldater i fält som "hjälparbetare".
/ Rikard Loman, DN
Dagsaktuellt hos Weimar
Hur människans relationer påverkas av krig är den övergripande
frågan i Teatr Weimars senaste premiärföreställning
Buddy Fucker av Jörgen Dahlqvist. Liksom i flertalet tidigare uppsättningar
hos Weimar använder man här den dagsaktuella krissituationen
i världen till ett slags "instant theatre", i en strävan
att gräva fram ett och annat om det mänskliga psyket bortom
all snabblevererad nyhetsförmedling. Buddy Fucker är en knappt
timslång uppgörelse mellan två röster och kroppar
- mannen (Matthias Thorbjörnsson) och kvinnan (Anne Johansson) -mot
fonden av en icke namngiven krigszon (Irak). Den ihopsnickrade scenen
utgörs av ett avskalat och kallt lysrösupplyst kasernrum så
gott som renons på rekvisita. De khakiklädda båda soldaterna
har en sexuell relation, men här handlar det inte om kompissex, utan
om två programmerade och i moralisk mening dödsmärkta
och existentiellt bottenskrapade individer med hatet och hotet (mot sig
själva, varandra och den ockuperade massan) som enda ventil. Hon
vill hem, han vill stanna ytterligare en period. Så ser intrigen
ut.
I den sceniska balansen mellan effektfullt utdragna tystnader och eruptiva
fysiska övergrepp blottläggs den brist på sammanhang och
mening som präglar deras våldsamma undantagstillstånd.
Thorbjörnssons och Johanssons starka närvaro i sina gestalter
gör att den rämnade världen - språket, beröringen,
verklighetsuppfattningen, allt är förlorat - ter sig än
mer ödsligt.
Här finns inte rum för minsta lilla insikt, annat än den
djuriska riskbedömningen på plats. Så blir relationen
mellan mannen och kvinnan i det kala rummet, vare sig deras kommunikation
utgörs av attacker mot blottorna i den knapphändiga argumentationen
eller blixtsnabba hugg mot kroppens slagytor, en närmast expressionistisk
blixtbelysning av den strängt genomförda dekonstruktionen av
människan.
/ Martin Lagerholm, KVP
Uppgörelse i våldsam action
Krigets och våldets baksidor - och insidor - är temat för
den trilogi teaterstycken som Teatr Weimars Jörgen Dahlqvist satt
i scen denna säsong och vars andra del, Buddy Fucker, nu fått
sin premiär.
Det handlar om värdenihilism och demoralisering i krigets och erövringens
spår, om hur extrema förhållanden framkallar extrema
beteenden och primitiva värdeskalor. Hur terror och yttre tvång
reducerar individens valmöjligheter och smittar av sig på inbördes
relationer, om hur brutaliteten också tvingar sig in i själen.
Temat är inte nytt och har både politiska och moraliska dimensioner.
I Teatr Weimars teaterlaboratorium är formen avskalad och närgången,
nästan fysiskt kännbar. Och för en gångs skull handlar
det om realistisk teater med kongruens i tid och rum.
Anne Johansson och Matthias Thorbjörnsson gör rollerna som två
yrkessoldater på uppdrag i främmande land. Referenserna till
de amerikanska interventionerna i Mellanöstern är påtagliga
utan att vara utsagda och i själva berättelsens förutsättningar
kan vi ana dokumenterade sekvenser av övervåld och förnedring.
Men det kretsar inte bara kring krigets mediala vardag utan om två
människor, en man och en kvinna, som inlett ett erotiskt förhållande
i skuggan av etraordinära förhållanden. Ett i grunden
omöjligt förhållande, som inte tål hemförlovningens
ljus.
Det lider mot uppdragets slut och inför en förestående
muckarkväll får vi bevittna en uppgörelse, som inte går
att undvika när sanningens obarmhärtiga minut nalkas. Det blir
en rå och oförsonlig duell, där erotisk attraktion går
hand i hand med hat och bitterhet. De båda har nästlat in sig
i ett förhållande, där det saknas en väg ut med anständigheten
i behåll. I stället talar makten och beroendet.
Det är en obehaglig föreställning som också rymmer
mycket fysiskt våld, på en scen där det lilla rummet
spikats upp med provisoriska reglar, precis som själva situationen
är tillfällig och obeständig. Anne Johansson är hängiven
och hänsynslös i sin dragning till den mer gamängaktige
och obekymrade Matthias Thorbjörnsson, som försöker att
både äta kakan och ha den kvar. De båda attraherar och
stöter bort varandra i upprepade turer, där tonläget och
det fysiska utspelet allt mer skruvas upp. Spelet är starkt och inlevelsefullt
med klar dragning åt amerikansk teatertradition, t ex Edvard Albee.
Den som hört ryktet att Teatr Weimar utmärks av sofistikerade
teaterexperiment för de invigda kan lugnt komma och titta. Här
är det action och dramatik i bokstavlig mening - mot en mörk
och samtidsaktuell botten.
/ Jan A Johansson, SKD

Untitled I, II och III
Manuskript och inscenering Jörgen Dahlqvist. Skådespelare Elena
Aleksandrova, Linda Ritzén, Pär Malmström och Karin Lithman.
Ljussättning Tiina Fingerroos. Teknisk konsult: Johan Bergman.
Läs mer
Efter 11 september
Tre vackra och rörande pjäser om martyrskapets olika ansikten.
Ingen annan teater i södra Sverige skulle försöka locka
publik med tre nyskrivna verk utan titel, ”Untitled I–III”,
som samtidigt visar sig ha titlar som är både långa och
utbroderade: ”Untitled I: A G Bell Sound Bites”; ”Untitled
II: God Bless Us All”; ”Untitled III: Death to the fascist
Insects that Prey upon the Life of the People”. Titlarna säger
en hel del om Malmös yngsta och driftigaste teaterscen. Det kryptiska
och svåra är nämligen en väsentlig del av Teatr Weimars
identitet. Under sina första säsonger har gruppen konsekvent
vägrat befatta sig med det enkla och publikfriande. Det måste
vara en tidigare kamikazepilot som beställer pjäser av grundarna,
husdramatkerna och regissörerna Jörgen Dahlqvist och Christina
Ouzounidis. Joe Labero måste också ha ett trollspö med
i spelet när det gäller att upphäva praktiska begränsningar:
när publiken inte kommer kompletteras repertoaren med gratisseminarier
om modern scenkonst, när resurserna tryter övergår man
till att spela repertoarteater, när lokalen verkar för liten
för teater klämmer man in ännu en scen i samma rum.
”UNTITLED I–III” är tre korta pjäser av Jörgen
Dahlqvist som på olika sätt förhåller sig till händelserna
efter terrordåden den 11 september 2001. Den första handlar
om en ofrivillig martyr, den andra är en uppmaning till martyrium
och den tredje och längsta kan beskrivas som en martyrs bikt. I ”Untitled
I” hörs bara en röst, Pär Malmströms ångerfulle
pappa som upprepade gånger ringer till sin (tidigare?) frus telefonsvarare
och säger att han är på hem till henne och det gemensamma
barnet för att ställa allt till rätta. Sista gången
han ringer sitter han på ett av de kapade planen. I ”Untitled
II” läser Linda Ritzén statsmannamässigt från
en tv-skärm en kommuniké som uppmanar ett folk till aktivt
motstånd mot landets ockupanter. I ”Untitled III” gestaltar
Elena Aleksandrova en terrorists inre moraliska dialog. Frågan hon
ställer sig är om man klär av sig människan när
man begår en terrorhandling som även medför oskyldigas
död, eller om man först blir människa när man offrar
sig för en större sak. I jämförelse med Teatr Weimars
tidigare pjäser representerar ”Untitled I–III”
ett brott i verksamheten, en vändning mot det mer tillgängliga.
De korta pjäserna är inte ”ett försök att anklaga
någon eller att ta någon annan i försvar”, som
det står i programbladet, men de ger åskådaren tid att
känna igen och känna igenom ett förlopp. I kvällens
vackraste ögonblick fylls Elena Aleksandrovas ögon med tårar.
Kanske är det första gången som det abstrakta och oåtkomliga
får stå tillbaka för det djupt kända på Teatr
Weimar. Det är, tror jag, modern i henne som protesterar mot rollen,
terroristen, som tvingar sig själv att säga att inte ens ett
barns död för stå i vägen för en vanmäktig
protesthandling. Vackert och rörande.
/ Rikard Loman, DN
Lyckat teaterexperiment
Språkets makt och maktens spåk är Teatr Weimars stora
ämne. I tre nyskrivna monologer utforskar man nu hur våldet
motiverar sin existens. Den första, kallad ”A G Bell Sound
Bites”, består enbart av inspelade meddelanden på en
telefonsvarare. Den fragmentariska skilsmässohistorien har vissa
likheter med filmen ”Falling down”. En separerad man lovar/hotar
att han är på väg hem till fru och dotter. Redan innan
det blir explicit förstår man att det finns våld med
i bilden: mannen anser sig ha rätt att använda våld för
att få umgås med sitt barn. Denna rätt har han därför
att han upplevt sitt liv som en enda lång kränkning. Monolog
nummer två är en videoinspelning, där associationen omedelbart
går till USA:s president George W Bush. En nations ledare talar
till sitt folk om nödvändigheten av en förestående
invasion. ”Våldet är vår enda trygghet”,
säger ”presidenten”, och manar sina trupper och deras
anhöriga till offervilja för saken.
Vilken denna sak egentligen är förblir oklart (precis som i
Irak), men retoriken svämmar över av helig rättfärdighet.
Här är det nationens värden och ideal som har kränkts,
och fienden dehumaniseras – ”det finns inga oskyldiga”
– för att motivera slakten på civila.
Diplomatins språk är inte aktuellt. Här är det bara
stridsvagnar och bomber som är giltiga redskap för handling.
Hitlers och Goebbels krigsförklaringar genljuder också i texten.
I det sista stycket framför Elena Alexandrova monologen på
scen. Hon träder ut ur skuggorna som en apokalypsens ängel,
och hennes tal består även det av våldets rättfärdigande.
Dehumansieringen återkommer, men här går associationerna
snarare till Ulrike Meinhof: den militanta kvinnan som ska avslöja
fascistsamhällets rätta ansikte genom sina provokativa dåd.
Den sista monologens titel, ”Death to the fascist insects that prey
upon the life of the people”, är dock hämtad från
en annan kvinnlig revolutionär terrorist, nämligen Patty Hearst.
Monologen vimlar av litterära referenser, men blir framför allt
en gestaltning av våldsverkarens inre övertalningsförsök.
Alla samvetsbetänkligheter måste bekämpas. Terroristen
måste dehumanisera sig själv för att kunna utföra
sina blodiga gärningar, och inför sig själv och andra intyga
att alla offer är nödvändiga för saken. Fraserna ”Våldet
är vårt enda argument” och ”Det finns inga oskyldiga”
återkommer som omkväden. Aleksandrova uttrycker också
den religiöst motiverade självmordsbombarens övertygelse
om att paradiset väntar på andra sidan explosionen. På
så sätt blir de tre delpartierna representanter för tre
olika anledningar till våld: den privatpsykologiska, den militärstrategiska
och den ideologiska – den sistnämnda formulerad både
i politiska och religiösa termer. Precis mot finalenändrar dock
stycket karaktär, när det skildrar en mors sökande efter
sin dotter: ett av våldets offer, som de retoriska rösterna
gång på gång förklarat inte kan vara oskyldigt.
Jag kommer att tänka på de förtvivlade mödrarna i
Beslan, som inte ens fick veta att deras barn slaktats, alltmedan Alexandrovas
röst blir svagare och svagare, och hennes kropp genom fejdning av
ljuset långsamt, långsamt sjunker in i mörkret. Hon blir
åter en skugga bland skuggor i dödsriket. Det är knappast
föreställningens enda syfte, men Jörgen Dahlqvists Untited
I, II och III blir inte minst tack vare sina absolut koncentrerade, uppmärksamhetskrävande
former en urstark plädering för pacifism. Teatr Weimar behåller
sitt järngrepp om sinnena, i alla fall hos den här åskådaren.
/ Björn Gunnarsson, HD
Visar retorikens förförande kraft
Slagkraftigt / Teatr Weimar, Malmös minsta scen, tar ytterligare
ett steg i minimalistisk riktning. På den lilla Untitled-scenen
- en svart box med plats för 18 åskådare - ges tre korta
monologer av Jörgen Dahlqvist, som varierar uttrycksmedlen, men som
har ett gemensamt: dissektionen av språkets mekanismer.
Utgångspunkten är språkets makt, det språk och
den retorik som rättfärdigar till våld och aktion, som
förenklar och normerar. Det är i klimatet efter den 11 september
2001 som de tre monologerna söker bevekelsegrunderna för uppdelningen
i "vi" och "de", för hur själva språket
lyfter till den obönhörliga logik som de mest bestialiska gärningar
att framstå som naturliga och ödesbestämda.
Telefonsamtal
I den första, det korta hörspelet "A G Bell Sound Bites",
får vi avlyssna ett telefonsamtal, korta brottstycken ur ett meddelande
inläsa av en man (Pär Malmström) på en kvinnas telefonsvarare.
Det börjar som ett trivialt försök till försoning
och återförening, men övergår efterhand i en ambivalens
mellan hotande och vädjanden. Den överraskande upplösningen
vänder så plötsligt på perspektivet.
Den andra monologen, "God Bless Us All", har formen av Ledarens
tal till nationen och framförs av Linda Ritzén i en tv-monitor.
Här bjuds vi på den känslosamma retorik lärt oss
känna igen från de politiska estraderna. Med en successivt
upptrappad svulstighet rättfärdigas här kriget, förklätt
till hjältemod och martyrskap.
Självmordsbombare
I monolog nummer 3 får vi så möta en blivande självmordsbombare
i Elena Aleksandrovas sammmanbitna gestalt. Retoriken är paradoxalt
nog densamma som hos den tv-talande statsmannen, men medden skillnaden
att här ligger det personliga offret i vågskålen.
Aleksandrovas bleka gestalt griper från första stund och hon
uttrycker med hjälp av citat från bl.a Patty Hearst, Elisabeth
I och Ulrike Meinhof sina motiv för att gå från ord till
handling. Det är oförsonlighetens och hatets språk, men
också förförelsen och engagemangets. Och någon gång
också barnets, rädslans och tvivlets.
Jörgen Dahlqvist låter skickligt stående fraser gå
igenom alla tre texterna: "Det finns inga oskyldiga", "Ingen
är en ö", "Människan har bara ett värde
i ett större sammanhang" osv. Retoriska parabler som fanatiker
och extremister använt i alla tider och som här avkläds
sina bombasmer genom att upprepas i tre skilda sammanhang, med skenbart
olika betydelser - men bara skenbart. Det är välgjort och tänkvärt.
Språkets förförande makt kan sannerligen vara förfärande.
/ Jan A Johansson, SkD
Experiment om det radikala att välja döden
Valet står mellan att vara människa eller svin. Som människa
har jag ordet och ordet ger mig valmöjligheter att inte agera driftsstyrt
– som ett svin. Vad är det då i ordet, i själva
språket som kan få en människa att välja att begå
omänskliga handlingar, där hon förnekar det djupast mänskliga
hos sig själv, nämligen den mänskliga viljan att leva och
respektera andras liv? Jörgen Dahlqvist är besatt av gränssnittet
mellan ord och våldshandling. I en rad pjäser och monologfragment
har han utforskat vilka ord det är som övergår i krig,
övergrepp och våld. Här, i Teatr Weimars nya experimentform
Untitled, som utspelas på en miniscen (inför 18 åskådare)
intill ”huvudsalongen” (med hela 40 platser!), presenterar
Dahlqvist en triptyk som kretsar kring gränsövergångarna
mellan det verbala och den våldsamma handlingen. Först ett
hörspel i form av en telefonsvarare, A G Bell sound bites, där
Mannen (Pär Malmström) ringer till Kvinnan (Karin Lithman) och
söker försoning. Man anar att han varit våldsam, att han
vill förändras, men i sin neurotiska telefonterror till hennes
omutliga svarare blir han alltmer hotfull, använder ”Lillan”
som alibi för sin aggressiva narcissism. Untitled II är en videoinspelning,
God bless us all där Linda Ritzén som statsöverhuvud
manar oss till oförsonlig kamp mot våldsamma inkräktare.
Vem fienden är vet vi inte riktigt, bara att Gud är med den
som vågar kämpa för en större sak, som vågar
offra även barnen. Ingen är oskyldig.
I den sista monologen, framförd live av Elena Aleksandrova, går
vi in i huvudet på en självmordsterrorist minuterna före
och under ett bombattentat. Lågmält, intensivt, känsligt
prövar hon sig fram i den språkliga labyrint som ska ge henne
trygghet i det absoluta våldet, i blodet och smärtan. Genom
det språk som gör henne till människa upptäcker hon
att ingen är en ö (vilket har formulerats i alla tre monologer),
att ingen är oskyldig. Även om vi väljer att inte välja
våldet så är vi redan som barn delaktiga i det läger,
den kultur, som utövar våld i vårt namn. Death to the
Fascist Insects that Prey upon the Life of the People är titeln,
lånad från Patty Hearst. Kvinnan ser valet att dö som
en befrielse, och den utmanande tanke som Jörgen Dahlqvist via henne
utforskar är, att det enda radikala val vi kan göra som människor
är att välja dö. Först då ställer vi oss
utanför våldets/motvåldets mekaniska upprepningar.
Skiftningarna i diskurs (från privat till storpolitisk till agerande
fundamentalist) och medier (från telefon och tv till det nakna,
rena ansiktet) uttrycker våldets närvaro på olika nivåer
i vår kultur. Själva formen belyser sålunda den kusliga
tanke som undersöks: hur språket i olika förklädnader,
utklätt till rättvisa, befrielse, godhet, ansvar, ger människan
mandat att döda.
/ Theresa Benér, SVD
|
|
Recensioner
2007
Fritt efter Strata
Elektra revisited
Ordet - kött
Untitled IV-VIII: Håll dig på din cunt
Buddy Fucker
Untitled I, II och III
2006
Minnet av det förlorade äter mig inte inifrån
Självanklagelse
Kassandra
2005-2003
Den akratiska cirkeln
Elektra
Persefone
Blodet ropar på sina bröder |