|
|

Krig,
hastighet! Parole in Libertá
Indy500:seklernas udde. Text: Jörgen Dahlqvist. Musik: Kent Olofsson
The Art of War Noise. Text: Annika Nyman. Musik: Martin Svensson
Regi: Jörgen Dahlqvist. Ljusdesign/rum: Johan Bergman. Kostym/rum:
Jenny Ljungberg. Medverkande: Linda Ritzén (röst), Rafael
Pettersson (röst), Daniel Nyström (röst), Stefan Östersjö
(gitarrer), Johan Westerberg(slagverk), Jörgen Pettersson (saxofoner).
Inlästa röster: Ester Claesson och Pia Örjansdotter.
Ett samarbete mellan Ars Nova och Teatr Weimar
Läs mer
Tystnad och buller
Teatr Weimar och Ars Nova gästade i helgen Skånes
Dansteater med spektakulär ljudteater med utgångspunkt i det
första futuristiska manifestet. Björn Gunnarsson har varit på
Krig, hastighet! Parole in libertà.
Den italienska författaren och konstnären Filippo Tommaso Marinettis
futuristmanifest ligger till grund när Teatr Weimar och Ars Nova
gör spektakulär ljudteater med två pjäser i en föreställning.
Annika Nymans stycke öppnar provokativt, med en hyllning till 11
september: den förmodade terroristen Muhammed Atta som fascistisk
renare av New Yorks bacillära smuts. Förruttnelseromantikens
överslag och sexualiseringen av krigshandlingar blir tematiserade:
"destruktionens orgasm".
Sedan går Nyman bakåt i historien, via Auschwitz och dess
chefsläkare Josef Mengele till nekrosen i futuristernas egna skyttegravar
1914. Ställningstagandet mot patriarkal "hygienisk" krigsdyrkan
är självklart, och syftar antagligen till en varnande påminnelse
om nihilismens dödslängtan. Närvarande nu som då.
Jörgen Dahlqvist väljer en annan av futuristernas fetischer:
racerbilen. I hans stycke får ingen mindre än racerföraren
Kenny Bräck symbolisera människan som förgudar sig själv
i den oövervinnerliga hastighetsmaskinen, i dödens absoluta
närhet.
En intressant samtidskritisk retorisk figur ingår i texten: hastighet
är energikonsumtion, och därmed nedbrytande. Konsumtionshetsen
kring varumärken har också blivit en hastighetstävling
till döds.
Tre skådespelare vid notställ, som inte gestaltar med annat
än med repetitiva, monotona röster, är inget ovant för
Teatr Weimars publik. Här får de sällskap av slagverk,
elgitarr och bassaxofon. Dissonansernas white noice och den höga
volymen skapar en aggressiv stämning.
Den atonala musiken illustrerar ytterligare ett futuristideal –
det hetsande bullret, oljudet – men är ändå underordnad
talet, det upplästa textpartituret.
"Jag kan höra tystnaden i bullret" slutar Dahlqvists lysande
poetiska text. Med andra ord dödens och utplåningens ständiga
närvaro i teknikfascinationens övermänniskofantasier.
Inte ens Kenny Bräck kan köra ifrån den slutliga tystnadens
glömska.
/ Björn Gunnarsson, HD
Ny scenkonst i våldets tecken
Om man skulle ge sig på att ringa in ett kraftcentrum i Malmös
teaterliv just nu hade man tvingats byta till rödpenna när strecket
närmade sig Teatr Weimar.
På några få år har frigruppen i kulturkvarteret
S:t Gertrud vid Caroli blivit mer än en estetiskt progressiv scen.
Teatr Weimar är i dag en av de mer rörliga aktörerna vi
har inom svensk scenkonst och bara under det senaste året har gruppen
vid sidan om sina egna produktioner samverkat med såväl Unga
Dramaten som Malmö stadsteater och nu, som senaste partner i raden,
Ensemble Ars Nova.
Få konstnärer får den här sortens möjligheter
till oväntade och otraditionella samarbeten under sin livstid –
men långt ifrån alla skulle heller vara beredda att anta utmaningen.
Teatr Weimar tycks däremot triggas av teaterns utmarker.
Detta gagnar inte alltid i första hand den breda teaterpubliken,
som sällan känner till processen och intentionerna bakom en
uppsättning. I stället ställer det uppfordrande utmaningar
till fog för de involverade och för den publik som tycker om
att röra sig längs scenkonstens vassare kanter.
Som en del av Malmö musikhögskolas festival ”Back to Futurism”
presenterades i helgen Krig, hastighet! Parole in Libertá; en tvådelad
uppsättning med verk av Annika Nyström (text) och Martin Svensson
(musik), respektive Jörgen Dahlqvist (text) och Kent Olofsson (musik).
Krig, hastighet… kan beskrivas som en scenisk undersökning
av hörspelet, som är en livaktig konstform framför allt
i Tyskland. Men i stället för att använda radion som medium
bildar mötet mellan Teatr Weimar och Ars Nova intressanta perspektiv
på framför allt rytmen i ett konstnärligt, rumsligt ljudverk.
I det här fallet har det skett med utgångspunkten i futurismens
drömmar om våldsamma energier, kraftfulla motorer och dödens
sprängkraft, formulerade i Marinettis hundraåriga manifesto.
Närmaste referensen till den här ovanliga iscensättningen
är förmodligen simultanpoesi, som har sina rötter hos futurister
och dadaister, och som fördes vidare genom 60-talets konkreta poeter.
Vad Weimar i Jörgen Dahlqvists regi åstadkommit, och som också
skapar ett intressant sken åt en annan Weimar-uppsättning i
höst; Christina Ouzounidis Naturen, vanorna, tiden, moralen, är
text i lager, ord i skikt och ett intensifierat rytmiskt avlyssnande.
Vad vi erfar är kanske inte längre ”teater”, utan
en dramatisk form av poesi som närs av mötet med konstmusik
och bildkonst.
I tätt samspel med musikerna i Ars Nova omstöptes de tre skådespelarna
på scenen till röstinstrument. Daniel Nyströms tenor,
Rafael Petterssons bas och Linda Ritzéns alt som en trestämmig,
tickande och stundtals brutal talkör, med potential att förändra
våra idéer om vad teater och dramatik kan vara.
/ Malena Forsare, KVP
Kraftfulla
premiärer
Vad har ett hundra år gammalt manifest av en galen italienare att
säga oss?
När alla andra mediterar och sjunger långsamhetens lov gör
Teatr Weimar, här i samarbete med Ars Nova, precis tvärtom med
resultatet att förnuft och eftertanke åter känns oerhört
lockande. I helgen hade två kraftfulla hörspel urpremiär
i Malmö.
I februari 1909 publicerade den franska morgontidningen Le Figaro konstnären
och författaren Filippo Tommaso Marinettis futuristiska manifest.
Manifestet, som med ohöljd aggressivitet dyrkade våldet, hyllade
kriget och sågade både feminismen och moralen är ett
minst sagt magstarkt dokument läst i sin helhet; fascismen vinkar
glatt runt hörnet. Inte desto mindre är det fyllt av uppror,
kraft och raketenergi.
I Båghallarna under Connect Festival 2009, spelades verken ”The
Art of War Noise” med text av Annika Nyman och ”Indy 500:seklernas
udde”, text Jörgen Dahlqvist, som båda tar avstamp i
Marinettis manifest.
Föreställningens form, hörspelet, är en legering av
teater, musik, ljudlandskap (soundscapes) och radiodokumentär. Som
det sedda är underordnat det hörda saknas i stort sett scenografi
och ljussättningen är allmän. De tre skådespelarna
står vid varsitt notställ för textbladen och de tre musikerna
härskar bland instrumenten: slagverk, gitarrer och saxofoner.
En fröjd för ögat är dock skådespelarnas muskelkostymer
i The Art of War Noise, en helkroppsstrumpa med muskelgrupperna i fyrfärgstryck
som får dem att likna animerade Vesaliusplanscher eller figurer
ur en Magnus Wallin-video. Linda Ritzén, Rafael Pettersson och
Daniel Nyström har genom ett flertal av Teatr Weimars uppsättningar
fortsatt att utveckla rösten till ett eget element. Under ledning
av regissören Jörgen Dahlqvist tar de de rätt kompakta
textuella råämnena och driver ut orden. Likt språk-ciselörer
bearbetar de innehållet med stämjärn och puns till florstunn
slagmetall eller labyrintiska reliefer. De lyckas inkorporera allt i rösten
som annars ryms i minspel, gester, placering i rummet etc. Genom begränsningen
banas nya vägar och jag är verkligen nyfiken på vart de
leder härnäst.
Marinetti då? Nyman tar kriget, Mengele, terrorismen, 11e september
och blandar med sår, var och smitta. Hon framhåller en energisk
kamp för renhet och lätt avtorkbara ytor, som känns olustigt
aktuell. Musiken av Martin Svensson pardansar fascinerande tajt med läsningen.
Än spelar de mot varandra när rösterna studsar mot slagverken,
än gör musiken rymd åt orden att verka i.
Dahlqvists text tar fasta på futuristernas kärlek till snabbhet,
hastighet, fart. Ändå är det som hans Indy 500 förbannat
otåligt stampar på stället. Krig och konsumtion är
nyckelorden, men här har texten lösts upp och orden placerats
så långt ifrån varann att de mist sin sammanhållande
kraft; de haglar som blykulor, furiöst i ett förtvivlat försök
att se ett NU som allt snabbare blir till ett DÅ. Här finns
en fasa i självets upplösning; när jaget är bränsle
vad finns då kvar när loppet är kört? Musiken av
Kent Olofsson sitter som skräddarsydd: fysisk, påträngande
och hetsande.
Jo, det känns helt rätt att gräva fram detta futuristiska
vidunder och på nytt dofta dess stinkande andedräkt. Annika
Nyman och Jörgen Dahlqvist påminner oss om att det lever än,
fit as a fiddle.
/ Caroline Owman, SKD
Ett sekel av våld och kaos
Jämnt hundra år har gått sedan den italienske
poeten Marinetti presenterade sitt litterära futuristiska manifest,
skapat i euforin efter en våldsam bilolycka, hyllande hastigheten,
framåtskridandet, föraktet för kvinnan och krigets renande,
destruktiva krafter.
Ur Marinettis ideologi utvecklades Mussolinis fascistparti och kriget
kom verkligen, som han ville. Inom ramarna för det pågående
samarbetet Sonic Art Theatre tolkade i helgen Ensemble Ars Nova och Teatr
Weimar Marinettis manifest i två nyskrivna stycken.
I Annika Nymans inledande ”The Art of War Noise” hackas Marinettis
budskap sönder i sina minsta beståndsdelar; massan, soldaten,
smittan, penetrationen. Massan som ska räddas ifrån smittan
när passagerarplanen tränger in i tvillingtornen, våldet
som nåd, döden som frälsning.
Från det dånande infernot i inledningens Boeing 767 tas vi
vidare genom ett sekel av rättfärdigat våld, till tonerna
av Martin Svenssons glättigt förvridna marschrytmer. Från
start en högt uppskruvad tolkning som vunnit på något
slags struktur och just framåtrörelse i sitt tungt stampande,
magnifika kaos.
Också i Jörgen Dahlqvists och Kent Olofssons följande
”Indy500: seklernas udde” dånar motorerna med fettet,
sockret och konsumtionen som bränsle i en halsbrytande färd
mot döden och den efterlängtade tystnaden. Målet är
ett märke inbränt i asfalten, till vilket pris som helst. Att
göra skillnad.Texten lever och berör men tenderar ibland att
drunkna i effekter, ett maximerat driv från start som också
det vunnit på några fler växlar och nyanser.
/ Boel Gerell, SDS
Krigiskt kaos-performance i futuristisk anda
Teater Weimar i Malmö presenterar ett slagfältets kaos
i sin musikdramatiska performance i futuristisk anda tillsammans med Ensemble
Ars Nova och Malmö Musikhögskola.
Trots att Marinettis berömda futuristiska manifest skrevs för
exakt hundra år sedan känns det förkrossande aktuellt.
Den myt som omgärdar det återspeglar sig också i åtskilliga
av de teater- och performanceevenemang som under året ägt runt
om i Europa. Inte minst i Marinettis hemland Italien. Vad säger oss
då idag detta sk. manifest som bl.a. förhärligar hastighet,
snabba bilar, krig och vill bekämpa ”moralism, feminism och
varje opportunistisk eller utilitaristisk feghet ”( slut på
citat ).
Teatr Weimar, en fri teatergrupp i Malmö som sedan starten för
sex år sedan försöker hitta nya uttrycksformer för
scenkonsten har i samarbete med Ensemble Ars Nova och Malmö Musikhögskola
nyligen satt upp en föreställning uppdelad i två delar
The Art of War Noise och Indy500:seklernas udde.
Man har här tagit fasta på Marinettis experimenterande med
språket i skrift och som klang men också låtit sig inspireras
av Luigi Russolos futuristiska musik Oljudens konst som kommit att betraktas
som ett manifest för futuristisk musik. Resultatet är en slags
ljudpoesi med häftiga bullerinslag framställda med hjälp
av en slags mekanisk bullermaskin.
I de här båda föreställningarna sätts fokus
på snabba bilar och tungt krigsmaskineri och det ryter verkligen
av bilar och stinker avgaser, racerlopp, flygmaskinernas dånande,
avgrundslika smattrande och krigsmaskineriets helvetesinferno. Krig är
som snabba bilar de har alltid fascinerat. Inte bara Marinetti. Och som
en av skådespelarna så träffande uttryckte det: "motorerna
dånar med fettet, sockret och konsumtionen som bränsle”.
En slags halsbrytande färd mot det tomma intet. Låt oss kalla
det överkonsumtionens bittra manifest!
Som utgångspunkt har man här använt hörspelets form
och estetik överförd till scenisk gestaltning. Resultatet blir
till en spännande musikdramatisk performance där ord och elektroakustisk
musik med inslag av fantasifulla slagverk, gitarrer och trumpeter bildar
en helhet. Allt i en otroligt uppskruvad anda.
Scenen är ett Kapernaum av elektriska trådar, diverse skrotade
apparater, bensinfat, ilskna strålkastarljus där de tre skådespelarna,
iförda olika humoristiska kläder, dyker upp som absurda väsen
rabblande en mängd ord och fraser i högtalarna.
Texten framförs i en uppskärrad monoton form hela tiden synkroniserad
i takt med musiken. Ett slags soundscape som vi inte kan fly ifrån.
Allt matar på tills texten drunknar i alla effekter och performerna
får en att tänka på automater, en slags marionettliknande
väsen. Ljuset samlas ihop, strös ut över scengolvet och
reflekterar infernot av mångkolorerade elektriska trådar,
apparater, bensinfat...
Det är bara att hoppas att denna spännande lilla fria teatergrupp
nu också skall sätta upp en föreställning där
marionetterna också dansar i ”futuristisk” anda. För
trots att inte någon skrev ett ”futuristiskt dansmanifest”
har ju Fortunato Deperos Les Balli plastici från 1917 fortfarande
mycket att lära oss.
/ Ann Jonsson, Danstidningen

Naturen, vanorna, tiden, moralen
Text
och regi: Christina Ouzounidis.
Medverkande:
Pia Örjansdotter, Daniel Nyström och Ester Claesson. Ljud: Henning
Lundkvist. Rum:
Jenny Ljungberg och Johan Bergman och Christina
Ouzounidis.
Ljus: Johan Bergman. Kostym: Jenny Ljungberg
Läs mer
Verklighetens
hjältar
Vanligtvis skrattar man inte högt åt Christina Ouzounidis
pjäser. Mitt i en tid en tid präglad av skräck för
allvaret och för det intellektuellt pretentiösa är hon
en allvarskvinna och krävande intellektuell.
Som regissör är Ouzounidis dessutom minutiöst noggrann,
med kontroll in i minsta detalj. Därför blir det självironiskt
roligt, när skådespelarna plötsligt begär text i
nya uppsättningen Naturen, vanorna, tiden, moralen. Självironiskt
därför att de begär text av en förinspelad sufflör.
Naturen har flyttat in på Teatr Weimar. Men det är en tuktad
trädgårdsnatur, med fågelbad, solur, gräsmatta och
uppstoppade djur. Skådespelarna kommer upp ur golvet iförda
hudfärgade trikåer med fikonlöv för könet. Sedan
iklär de sig kostymer, en snabb civilisationsprocess,som ger associationer
till idyll från förra sekelskiftet. Carl Larsson kanske, eller
komisk stumfilm.
Naturen, det är väl tanken, är en kulturell konstruktion
som andra. Eller en optisk illusion, som då och då tar spjärn
mot det mänskliga, med komiskt resultat. Nya pjäsen uppfattar
jag som det mest personliga Christina Ouzonidis presenterat. Man kan läsa
den eller höra den – så mycket skådespel är
det inte – som en vädjan om frihet från etikettering.
Alla gränser, kategoriseringar och begrepp ska utopiskt uppgå
i liv.
Men att inte definieras är samtidigt att bli transparent, att lösas
upp och försvinna. Som alltid har Ouzounidis sin grund i sentida
språkfilosofi, hon filosoferar i teaterrummet. Hennes text är
öppen som en diktsamling, eller mångtydlig, vittförgrenad
och oavslutad som en serie filosofiska fragment. Teman påbörjas
utan att definieras mer än med sina vindlande, repeterade och uppfordrande
utsagor. Trion av röster upplöser motsatser, prövar och
avvisar jämförelser. Alla uppfattningar bygger på illusioner,
vilket förstås syftar på drömmen om frihet för
den mänskliga viljan, gentemot alla gränsdragningar som brukar
legitimeras med orden naturgivet och naturligt. Upprepningens funktion
är att pröva men också upplösa och förlösa.
Varje ställningstagande och benämning innebär ett synvinkelval,
och det valda implicerar också alltid det bortvalda. Här finns
fragment av dramatiska berättelser, som kanske handlar om mord, övergrepp,
självmord eller självskadebeteenden. Våld mot sig själv
och andra är en viktig aspekt som inte ryms i titeln. Texten är
så oavslutad att man kan fullfölja den för sig själv
eller låta den sväva fritt i det oavgjorda.
Minnets förgänglighet, minnet som föreställd autenticitet,
såväl som minnets ständiga återkomst genom tiden
kan erinra om Strindberg. De innerliga kärleksförklaringarna
kan någon gång erinra om kristen kärleksmetafysik. En
lång sekvens beskriver viljan att vara allas "respektive",
en plädering om vidsträckt solidaritet kontra tvåsamhetens
äganderätt.
En kärlek som inte är exkluderande, precis som dramatikern motsätter
sig alla exkluderande definitioner.En komisk enkätundersökning
om välbefinnande, en KASAM-värdering, övergår i undersökning
av samhälle och politik. En ironisk kommentar om det postmoderna
kulturskiktet fogas in: "småborgare som hatar småborgerlighet"
är en mera revolutionär kritik än Göran Hägglunds.
Motmakten är inte produktiv om den själv hänger sig åt
uteslutningar och moralism. Vanorna är ofrihet, friheten är
frihet att inte benämnas och kategoriseras. Man kan förstås
ifrågasätta föreställningen att den som lever inringad
av vanorna gör detta av lättja och bekvämlighet. Att följa
konventionerna, att leva inom sociala konventioner och oreflekterat underkasta
sig dominans i syfte att vinna acceptans kan vara nog så ansträngande.
Det är sannerligen inte lätt att försöka vara entydig
och okomplicerad, det vill säga en vanlig människa. Men Ouzounidis
följer upp detta parti med en svindlande vacker etisk plädering
för medkänsla med den som upplever tillvaron som ansträngande
och hotfull. Den verkliga hjälten är den som lever och överlever
trots att varje åtagande, varje handling och syfte upplevs som ångestfyllt.
De verkliga hjältarna är inte de som har det lätt för
sig, de orädda. Kalla mig ett offer, lyder en passage, jag vill att
det ska synas. Realiteten ska inte gömmas undan som segerfantasier.
Närhelst en dualism dyker upp i hennes tänkande försöker
Ouzounidis desarmera den. Pessimism är egentligen optimism och vice
versa. Viljan att leva utan att behöva förklara vad eller vem
jag är är stark; slippa definitioner, motsättningar och
klassificeringar som leder till fördömanden. Det praktiska livets
dominans, som det definieras av en tänkt majoritet.
Pjäsen är en postmodern deklaration om mänskliga rättigheter,
så rik och mångsidig att den stimulerar tänkandet för
mycket lång tid framöver. Christina Ouzonidis är en enastående
regissör som med sin konstnärliga perfektionism når mycket
långt. Men som författare tillhör hon den yppersta eliten,
en Sonnevis jämlike. Hon är dessutom en av de sista svenska
filosoferna som verkligen filosoferar.
Hur går det då med naturen? Jo, när skådespelarna
ska ha det mysigt och grilla marshmallows gör de det framför
en eld på en datorskärm. Så görs naturen ofarlig,
med ett snett leende. "Naturen, vanorna, tiden, moralen" är
en självdeklaration av synnerligen högt och bestående
värde.
/ Björn Gunnarsson, HD
… här bedrivs ett slags språkforskning i dramatisk form
som undersöker benämnandets makt, dess inneboende värderingar,
dess tyranni och frihet.
Personligen kan jag inte annat än älska en fri grupp som så
tar språket på allvar, som en Jelinek, som en Gombrowicz,
men på sitt helt egna vis.
Här befinner man sig dessutom i ett helt otroligt scenrum, en riktigt
fuktig doftande gräsmatta med fåglar och vatten, signerad Johan
Bergman och Jenny Ljungberg där de tre rollerna i gummistövlar
och trädgårdsmundering blir till tre röster som flätas
in i varandra.
Det handlar om att må bra, om att vara ett offer, om att hoppa från
en balkong eller bli knuffad - om vad som är naturligt att tycka
och känna, beroende på varifrån man ser.
Men det är inte så teoretiskt som det låter, de tre skådespelarna
Pia Örjansdotter, Daniel Nyström och Ester Claesson sitter till
slut med sina korvar framför en platt-tv där en brasa sprakar
i en föreställning så helgjuten i sin skapade naturlighet.
/ Maria Edström, P1 Kulturnytt
Kärlekslängtan utan publikfrieri
I Christina Ouzounidis nya pjäs har hela scenrummet gjorts till en
trädgård, med mustigt grön gräsmatta, fontäner,
grodor, kaniner och ett äppelträd. Fåglar och syrsor spelar
i Henning Lundkvists ljudinstallation, och ur marken kommer tre personer,
iförda hudfärgade kroppsstrumpor och fikonlöv. De skyms
delvis av tre högtalare som demonstrativt ställts i förgrunden
och bryter lustgårdens idyll.
I begynnelsen var ordet, naturen och människan. Ur högtalarna
flödar orden, språkskärvorna, förmedlade av Pia Örjansdotter,
Daniel Nyström och Ester Claesson. De talar polyfont och lågmält
om verklighetens förändring över tid, om sanningen som
ett sken, filtrerat genom tid, rum, perspektiv, vanor, medvetande. De
är spelfigurer som reflekterar språkets banor genom verklighet
och minnen. Här talas om skottet, om en kniv som skar genom en arm,
om en takterrass med piskställning – tre vägar mot ett
tänkbart självmord, som kanske aldrig ägde rum. Här
finns uppgörelser med ett diffust Du, som kan vara en dömande
förälder, en svekfull partner eller en osynlig, förtryckande
norm, som aningslöst förmedlas av personer med den symboliska
makten.
Christina Ouzounidis vidareför här idéer från den
uppmärksammade Heterofil, där hon undersökte hur man kategoriserar
individers sexualitet och livsval i relation till en given normalitet,
som aldrig ens definieras eller ifrågasätts. I en konstruerad
bild av skapelsescenen söker hon nu de definierande ordens och ordningens
ursprung. Hennes Eden bebos inte bara av en man (Daniel Nyström)
och en kvinna (Ester Claesson) utan också av ett tredje kön,
i Pia Örjansdotters androgyna figur. Alla tre framstår dock
som könsneutrala, vilket utmanar vår heteronormativa kultur.
Flera textlager möts i detta stycke, som likt körsång
ageras framåt, mot publiken. En linje skissar en ensam person, som
inte förmår leva i enlighet med förväntad normalitet.
En absurd enkätscen illustrerar hur välmenande psykologer följer
scheman för att gradera denna individs avvikelser. I andra scener
uttrycks en intensiv längtan efter att vara delaktig i den aldrig
ifrågasatta parbildningen. Monologen Jag vill vara din respektive
är fylld av en människas smärta över att inte kunna
ingå i en idealiserad, banal parkonstellation, som inte kräver
en förklaring.
Ouzounidis pjäs har tidvis en stark samklang med Sarah Kane Psykos
4.48. Här finns utsattheten, kärlekslängtan, och rösterna
ur ett språk som inifrån och utifrån projicerar in individen
i en moralisk ordning hon inte anser sig tillhöra. Det är allt
annat än publikfriande teater, som framförs med nyansrik, sober
återhållsamhet av de tre skådespelarna.
/ Theresa Benér, SVD
Atmosfärrikt på Teatr Weimar
Det finns troligtvis ingen dramatiker som är så förtjust
i motsatser och motsägelser som Christina Ouzounidis. I hennes dramer
är det också så oändligt mycket som vill komma till
uttryck och så mycket som döljs bakom kaskader av ord.
Titeln ”Naturen, vanorna, tiden, moralen” samlar en del av
de tankespår som löper genom senaste dramat som spelas på
Teatr Weimar i Malmö. Kanske skulle man även ha klämt in
ett ”minnet” i titeln. Det finns nämligen bakåtperspektiv
i denna uppsättning om tre människor, kanske syskon, som gör
entré i ett gräsklätt rum, endast iklädda fikonlöv
innan de tar på sig sina vardagsjag, går ur den allmänna
skapelseberättelsen, in i ett antytt privat minnesrum och sedan vidare
in i ett skapande som publiken får dra egna berättelser ur.
Dramatikern Ouzounidis avslöjar i vanlig ordning lika mycket som
hon döljer, men regissören Ouzounidis utnyttjar både skådespelarna
– Pia Örjansdotter, Daniel Nyström och Ester Claesson
– och mediet på ett betydligt mer lekfullt och effektivt sätt
än tidigare. Rummet och scenografin används inte bara som distraktion
utan får också lyfta fram en av dramats viktigaste motsatser,
den mellan naturlighet och konstgjordhet. Gräset är riktigt.
Brödrosten, stenkaninerna och den uppstoppade påfågeln
är det inte. Det är som en rubbad version av ”Frukost
i det gröna”. Det är i mina ögon Weimars allra bästa,
utan tvekan mest atmosfärrika och suggestiva uppsättning så
här långt.
/ Rikard Loman, DN
Verklighetens hjältar
Vanligtvis skrattar man inte högt åt Christina Ouzounidis
pjäser. Mitt i en tid en tid präglad av skräck för
allvaret och för det intellektuellt pretentiösa är hon
en allvarskvinna och krävande intellektuell.
Som regissör är Ouzounidis dessutom minutiöst noggrann,
med kontroll in i minsta detalj. Därför blir det självironiskt
roligt, när skådespelarna plötsligt begär text i
nya uppsättningen Naturen, vanorna, tiden, moralen. Självironiskt
därför att de begär text av en förinspelad sufflör.
Naturen har flyttat in på Teatr Weimar. Men det är en tuktad
trädgårdsnatur, med fågelbad, solur, gräsmatta och
uppstoppade djur. Skådespelarna kommer upp ur golvet iförda
hudfärgade trikåer med fikonlöv för könet. Sedan
iklär de sig kostymer, en snabb civilisationsprocess,som ger associationer
till idyll från förra sekelskiftet. Carl Larsson kanske, eller
komisk stumfilm.
Naturen, det är väl tanken, är en kulturell konstruktion
som andra. Eller en optisk illusion, som då och då tar spjärn
mot det mänskliga, med komiskt resultat. Nya pjäsen uppfattar
jag som det mest personliga Christina Ouzonidis presenterat. Man kan läsa
den eller höra den – så mycket skådespel är
det inte – som en vädjan om frihet från etikettering.
Alla gränser, kategoriseringar och begrepp ska utopiskt uppgå
i liv.
Men att inte definieras är samtidigt att bli transparent, att lösas
upp och försvinna. Som alltid har Ouzounidis sin grund i sentida
språkfilosofi, hon filosoferar i teaterrummet. Hennes text är
öppen som en diktsamling, eller mångtydlig, vittförgrenad
och oavslutad som en serie filosofiska fragment. Teman påbörjas
utan att definieras mer än med sina vindlande, repeterade och uppfordrande
utsagor. Trion av röster upplöser motsatser, prövar och
avvisar jämförelser. Alla uppfattningar bygger på illusioner,
vilket förstås syftar på drömmen om frihet för
den mänskliga viljan, gentemot alla gränsdragningar som brukar
legitimeras med orden naturgivet och naturligt. Upprepningens funktion
är att pröva men också upplösa och förlösa.
Varje ställningstagande och benämning innebär ett synvinkelval,
och det valda implicerar också alltid det bortvalda. Här finns
fragment av dramatiska berättelser, som kanske handlar om mord, övergrepp,
självmord eller självskadebeteenden. Våld mot sig själv
och andra är en viktig aspekt som inte ryms i titeln. Texten är
så oavslutad att man kan fullfölja den för sig själv
eller låta den sväva fritt i det oavgjorda.
Minnets förgänglighet, minnet som föreställd autenticitet,
såväl som minnets ständiga återkomst genom tiden
kan erinra om Strindberg. De innerliga kärleksförklaringarna
kan någon gång erinra om kristen kärleksmetafysik. En
lång sekvens beskriver viljan att vara allas "respektive",
en plädering om vidsträckt solidaritet kontra tvåsamhetens
äganderätt.
En kärlek som inte är exkluderande, precis som dramatikern motsätter
sig alla exkluderande definitioner.En komisk enkätundersökning
om välbefinnande, en KASAM-värdering, övergår i undersökning
av samhälle och politik. En ironisk kommentar om det postmoderna
kulturskiktet fogas in: "småborgare som hatar småborgerlighet"
är en mera revolutionär kritik än Göran Hägglunds.
Motmakten är inte produktiv om den själv hänger sig åt
uteslutningar och moralism. Vanorna är ofrihet, friheten är
frihet att inte benämnas och kategoriseras. Man kan förstås
ifrågasätta föreställningen att den som lever inringad
av vanorna gör detta av lättja och bekvämlighet. Att följa
konventionerna, att leva inom sociala konventioner och oreflekterat underkasta
sig dominans i syfte att vinna acceptans kan vara nog så ansträngande.
Det är sannerligen inte lätt att försöka vara entydig
och okomplicerad, det vill säga en vanlig människa. Men Ouzounidis
följer upp detta parti med en svindlande vacker etisk plädering
för medkänsla med den som upplever tillvaron som ansträngande
och hotfull. Den verkliga hjälten är den som lever och överlever
trots att varje åtagande, varje handling och syfte upplevs som ångestfyllt.
De verkliga hjältarna är inte de som har det lätt för
sig, de orädda. Kalla mig ett offer, lyder en passage, jag vill att
det ska synas. Realiteten ska inte gömmas undan som segerfantasier.
Närhelst en dualism dyker upp i hennes tänkande försöker
Ouzounidis desarmera den. Pessimism är egentligen optimism och vice
versa. Viljan att leva utan att behöva förklara vad eller vem
jag är är stark; slippa definitioner, motsättningar och
klassificeringar som leder till fördömanden. Det praktiska livets
dominans, som det definieras av en tänkt majoritet.
Pjäsen är en postmodern deklaration om mänskliga rättigheter,
så rik och mångsidig att den stimulerar tänkandet för
mycket lång tid framöver. Christina Ouzonidis är en enastående
regissör som med sin konstnärliga perfektionism når mycket
långt. Men som författare tillhör hon den yppersta eliten,
en Sonnevis jämlike. Hon är dessutom en av de sista svenska
filosoferna som verkligen filosoferar.
Hur går det då med naturen? Jo, när skådespelarna
ska ha det mysigt och grilla marshmallows gör de det framför
en eld på en datorskärm. Så görs naturen ofarlig,
med ett snett leende. "Naturen, vanorna, tiden, moralen" är
en självdeklaration av synnerligen högt och bestående
värde.
/ Björn Gunnarsson, HD
Av komplex natur
Naturen, vanorna, tiden, moralen på Teatr Weimar i Malmö
är ett filosoferande med den dramatiska texten som redskap. Och det
bästa, mest nydanande och komplexa som Christina Ouzounidis har skrivit.
Christina Ouzounidis är en filosof i teaterrummet. Hon filosoferar
med den dramatiska texten som redskap; prövar, värderar och
omvärderar.
I nya "pjäsen" Naturen, vanorna, tiden, moralen har naturen
flyttat in på Teatr Weimar. Men det är en tuktad trädgårdsnatur,
med fågelbad, solur, gräsmatta och uppstoppad påfågel.
Skådespelarna kommer upp ur golvet iförda hudfärgade trikåer
med fikonlöv för könet. Sedan iklär de sig kostymer,
en snabb civilisationsprocess, som ger associationer till idyll från
förra sekelskiftet. Carl Larsson kanske, eller komisk stumfilm.
Naturen, det är väl tanken, är en kulturell konstruktion
som andra. Eller en optisk illusion, som då och då tar spjärn
mot det mänskliga, med komiskt resultat.
Stycket uppfattar jag som det mest personliga Christina Ouzounidis har
presenterat. Det är också det bästa, mest nydanande och
komplexa hon hittills har skrivit. Man kan avlyssna texten – så
mycket "skådespel" är det inte – som en vädjan
om frihet från all etikettering och kategorisering.
Den är så rik och så mångsidig i sitt enträgna,
ojämförligt originella och kritiska prövande av frihetliga
hållningar till de konventionsstyrande begreppen natur, vana, moral
och tid att det känns omöjligt att försöka sammanfatta
den på detta begränsade utrymme. Våld, mot sig själv
och andra, är ytterligare en aspekt som inte ryms i titeln. En fullt
rättvisande recension skulle behöva vara lika lång som
manuskriptet.
Kanske skulle Christina Ouzounidis försöka göra en teaterpjäs
någon gång, en scenisk gestaltning av de spörsmål
hon så enträget undersöker i sitt språkfilosofiskt
orienterade författarskap. Men som just författare och tänkare
är hon enastående, en Göran Sonnevis jämlike.
Hennes text är en filosofisk undersökning av radikalitetens
och kärlekens villkor och möjligheter. Den leder tankarna vidare
och vidare, hos åhöraren, utan slutpunkt.
/ Björn Gunnarsson , Nummer.se
Fullskalig dekonstruktion
I början var naturen. Ur naturen sprang människan. Upp ur Moder
Jord, ett hus att växa i, ur ett växthus, sprang hon. Människan
såg att detta var gott. Hon fick kläder och utvecklades. Också
detta såg hon var gott och hon började söka ytterligare
vägar för att utvecklas. Så nådde hon fram till
den teknologiska utvecklingen och hon, 2000-talets människa, iklädde
sig teknologins kläder. Vad skulle hon nu göra med denne teknologi
som hon fann sig omsluten av? Skulle hon inte utmana den fysiska kroppens
möjligheter, skulle hon inte kombinera det med det mänskligaste
av det mänskliga - möjligheten till språket? Och människan
började kommunicera genom etern för att tänja på
och utmana kroppens villkor, genom mobiltelefoner, mikrofoner och inspelningar
kommunicerade hon. Nu hade hon visat att hon också kunde utmana
såväl tid som rum. Kommunikationen var god. Eller? Återstod
bara röster, röster, röster, likt ett brus utan koppling
sinsemellan, röster med ett enormt behov av att få höras,
men som ingen lyssnade på?
På några få minuter förmår Teatr Weimar i
en blomstrande kombination av regi, scenografi och kostym gå genom
människans hela historia och väva samman både den kristna
och den sekulariserade föreställningen om Människan fram
till i dag. Redan i presentationen och i prologen lyfts såväl
historia som en utvecklingsproblematik fram och inte minst hur vi förhåller
oss till och behandlar vår nästa.
Precis som Sarah Kanes pjäs Törst, lyfter Christina Ouzounidis
pjäs fram icke-kommunikationens problematik och pekar på en
värld av ensamma röster, förlorade i etern. Så pekar
hon på hur det finns olika aspekter på och upplevelser av
en och samma problematik. Om vi bara kunde föra dessa upplevelser
samman och därmed hjälpa varandra! verkar uppsättningen
utropa. En mycket talande scen under föreställningen är
när karaktärerna sitter framför en brasa. Ingen talar med
någon, men varje karaktär dras med sina betungande funderingar,
har behov av att tala. Så vänds den mysiga, utåt sätt
harmoniska och fridfulla, scenen till en tragisk och sorglig scen. Också
tystnaden döljer en önskan om att få tala.
Även bortanför orden och tankarna skapas, tack vare skådespelarnas
insatser samt kostym, representanter för de icke-tillhörande,
för de diasporiska kropparna där de tillsammans representerar
ett spektrum av de olika genus som lever i samhället idag. Skådespelarna
rör sig väl i denna komplexa sfär som de har att röra
sig i och med de svårgreppade karaktärer som de arbetar med.
Regin arbetar textmässigt, innehållsmässigt sätt
med rummet genom att elaborera med distans och närhet. Därigenom
lyckas regin också få fram ett spel av såväl fysisk
som mental distans, men också tidsmässig. På så
sätt bryter hon ner all form av helhet. Texten repeteras, knådas,
ältas av karaktärerna och utvecklas till att snarare än
att ha som syfte att göra allt begripligt. Så förmår
Ouzounidis göra en symbolisk (!) och dekonstruerad text. À
la teoretikern Derrida visar hon på att vi måste förflytta
oss "rumsligt" för att återfinna varandra och kunna
kommunicera med varandra. Kanske går denna kombination en aning
långt i vissa fall för att alla av de problematiseringar som
Ouzounidis vill lyfta fram skall framträda tillräckligt tydligt.
Dock är detta en av de längst dragna dekonstruktivistiska iscensättningar
som finns att uppleva idag och det görs på ett övergripande
sätt väl. Detta är, i ironisk relation till den dekonstruktivistiska
anda som text och regi utgår från, ett helhetsgrepp.
/ Anna Nyman. Tidningen Kulturen
Bryter ny mark
Helsingborg precis mellan Stadsteaterns stora och lilla scen
någon gång i våras: En sjavigt och lättklädd
kvinna rusar förbi, en vind tar tag i det blonda håret och
vi undrar – varför så bråttom? Det dröjer
ett par sekunder innan vi förstår att kvinnan är skådespelerskan
Petra Hultberg, eller möjligen Sandra Huldt, som mitt i Christina
Ouzounidis Heterofil gjort en hastig utflykt bort från scenrummet.
Är man publik sitter man kvar i ett tyst och nedsläckt rum,
hör en dörr smälla igen och märker hur man jämte
en samling andra ansiktslösa betraktare stirrar in i sig själv.
I sina egna brutala associationer och hastiga domar som slagit och fortsätter
att slå rot därinne.
Men då, där i blåsten, efter ett besök på
en helt annan teater, vände dramat på ett konkret sätt
en annan sida till. Just den egenskapen har Ouzounidis två senaste
pjäser, där Naturen, vanorna, tiden, moralen som andra delen
i en diptyk hade premiär på Teatr Weimar i Malmö i går.
Programbladet talar om den dramatiska textens lager och riktningar, ett
annat sätt att uttrycka det på skulle kunna vara att texten
är hopvikta kartor, som när man försöker öppna
och stänga dem visar nya linjer och strukturer i bladverket. En utmaning
som är långt ifrån enkel, snarare uppfordrande med sin
understrukna retorik.
Med Naturen, vanorna, tiden, moralen fortsätter Christina Ouzounidis
att uppehålla sig vid normalitetsbegreppet och hela vår civilisations
upptagenhet av det. Tre personer reser sig ur en gräsbeklädd
kammare, klär sig i beiga sommardräkter och tejpar ordentligt
fast mikrofoner på kinden. Här är det inte fråga
om att dölja teaterns konstruktion, tvärtom. Men rummet är
”naturligt”; täckt med gräs, ett litet vatten spelar,
en ekorre sitter i frusen pose mot en stam. Skådespelarna Pia Örjansdotter,
Daniel Nyström och Ester Claesson kliver runt i gummistövlar
för att gång efter annan vända sig i olika riktningar
och uttala repliker utan att en enda gång möta varandras blickar.
Ouzounidis undersökning av hur våra känslor och vanor
blir förrädiska kompasser för våra handlingar och
vår ordning gestaltas med benhård kontroll – en paradox
som går igen och varieras i scen efter scen.
Skådespelarna, som gör ett lysande arbete, till bristningsgränsen
koncentrerat, fyller
i protokoll för att bringa klarhet i hur de mår eller om sömnen
var bättre eller sämre i jämförelse. De ber om sufflöshjälp,
svarar själva att ”text, det räcker inte”.
Den underliggande tesen om språkets våld, som efter tio pjäser
på Teatr Weimar fördjupat ett centrum i Ouzounidis dramatik,
artikuleras inte lika kraftfullt här som en gång i Heterofil.
Och skådespeleriet som strävar efter att utstråla kontaktlöshet
men aldrig på allvar lyckas bryta den överenskommelsen, utvecklas
inte med samma eftertryck som i syskonföreställningen. Ändå
är det med skärpta sinnen man sitter där och spärrar
upp ögon och öron för att på nära håll
se hur det går till när teatern bryter ny mark.
/ Malena Forsare, KVP

Stirraren
- en kärlekshistoria
Manuskript: Irena Kraus, Inscenering: Jörgen Dahlqvist. Medverkande:
Rikard Lekander. Kostym/rum: Jenny Ljungberg. Ljus/rum:
Johan Bergman.
Föreställningen är ett samarbete mellan Unga Dramaten och
Teatr Weimar
Läs mer
Pojke
och partykung
Det
är inte så ofta man ser en scengestaltning som är bättre
än sin text. Men när Jörgen Dahlqvist och Teatr Weimar
tar sig an Irena Kraus Stirraren, blir det just så.
Kanske för att upplägget är så weimarskt: kärlek
och död, som en antik tragedi, och en enda röst som uttrycker
allting med språk och gest.
Men svängarna är betydligt vildare än som brukar vara fallet
på lågmälda Weimar. Rikard Lekander spelar expressivt
med imponerande brett register: från viskande gråt till stormande
skrik.
Hans rollfigur Neno splittras sönder av blixtsnabba kast mellan klok
eftertanke, fladdriga infall, dum inbilskhet, glödgat raseri och
tindrande förälskelse. Det blir många, motsägelsefulla
och fragmenterade sidoperspektiv på gestalten.
Till musik av så olika storheter som R.E.M., Lena Ph och Kent, berättar
15-årige Neno om sin förälskelse i något år
äldre Sandra. Båda är uppenbarligen lite udda och utanför,
och det är ung kärlek med förhinder.
Huruvida det är kulturkrock – Neno har iranskt ursprung –
och Romeo och Julia-stuk är ett oviktigt sidospår. Det som
gestaltas är det pubertala kaoset, det fullständigt omöjliga
projektet i att ta ansvar för kärleken och för den älskade
när man är väldigt ung och labil. När man knappt kan
ta ansvar för sig själv.
Neno har uppenbara problem med impulskontrollen. Och med tjocka lager
glittrigt ögonsmink och cowboyhatt är han både liten pojke
och partykung samtidigt. Men det är heller inte huvudsaken. Det handlar
om modet – eller bristen på mod – att älska.
Stirraren – en kärlekshistoria är barn och ungdomsteater
som tar sin publik på största allvar. Och som kräver samma
respektfulla allvar i gengäld.
/ Björn Gunnarsson, Nummer.se
Livet är ingen schlager
Det må vara en så kallad ungdomspjäs. Men Teatr
Weimars Stirraren går lätt rakt in i hjärtat även
på den som passerat de 30.
Pjäsen, skriven av erfarna ungdomsdramatikern Irena Kraus är
en modern Romeo- och Juliasaga. Den handlar om Neno som kom med familjen
till Sverige när han var sex och Sandra, dotter till en invandrarfientlige
periodare. På pappret en lite väl utstuderad historia men i
Weimarregissören Jörgen Dahlqvists händer formad till ett
berörande stycke om ung kärlek. Den i många nyskrivna
svenska ungdomspjäser framkrystade kulturkonflikten överglänses
här av universella frågor om identitetssökande och om
krocken mellan ett barns längtan efter föräldrarnas beröm
och viljan att bryta sig fri.
Teatr Weimars lilla scen har till uppsättningen förvandlats
till ett mellanting mellan rosenrosa lyckobubbla och ett kraschat party.
På golvet glittrar en discoboll och vad som i ena stunden är
konfetti men i nästa kan symbolisera krossat glas eller för
den delen krossade drömmar.
Här går Rikard Lekander som Neno omkring och återberättar
historien om hur han, efter att ha stirrat på henne ett helt år,
till sin egen stora förundran till slut blir tillsammans med kedjerökande,
bokläsande Sandra. Hennes personlighet och tankar målas upp
ur hans perspektiv, något som väcker nästan lika många
frågor som det ger svar.
Nenos och Sandras föräldrar motsätter sig kärleksförhållandet
och till slut börjar Neno själv tvivla, dra sig undan. Orsaken
till den slutliga katastrofen står aldrig helt klar, men så
är det inte heller alltid helt klart för den som är femton
år varför man beter sig som man gör.
Känslorna i Stirraren är en ung killes både självsäkra
och trevande, det är en häftigt flammande ungdomskärlek
som så småningom omvandlas till en förgörande kraft
eftersom Neno och Sandra trots allt är bundna till de roller som
deras föräldrar och omvärlden gett dem.
Rikard Lekander axlar en tung börda men imponerar rakt genom. Han
lyckas med konststycket att förmedla pojkens tjusning inför
”kärleken”, för att i nästa stund bryta ihop
och rasa med en misstrodd ung mans nästan skrämmande hat. Lekander
är hela tiden känslig för nyanserna. Han, liksom hela föreställningen
balanserar på branten, roar, oroar.
Uppsättningen, som är ett samarbete med Unga Dramaten, ger trots
allt utrymme för skratt och populärkulturreferenserna är
många. Berättandet är effektivt och rakt, och den spännande
historien drivs hela tiden framåt.
Det måste också sägas att användningen av musik
är genialisk, från inledande Kents ”Kärleken väntar”
där Neno skruvar upp volymen och på rakaste enkla ordlösa
vis vrålar ut sina känslor, till slutscenens svenska 80-talsschlager,
ett av de mest otippade och lyckade låtval jag varit med om på
en scen. Det är helt enkelt hjärtskärande
/ Elin Wrethow, HD
Våga lita på dina känslor
Golvet är strött med glitter och med ryggen vänd mot publiken
sitter en ung man och sminkar på ett par lika gnistrande pandaögon.
När han vänder sin intensiva blick mot oss lyser ögonen
i stjärnhmlarna som omger dem. Han berättar om sin kärlek
till Sandra. Hon är ett år äldre än han. Han har
stirrat på henne hela åttan ("jag stirrade natt och dag"
och nu möts de på en fest och blir ihop.
- Visst känns det som kärleken väntar! Skrålar han
med Kent och spelar vilda lufttrummor.
Stirraren - en kärlekshistoria handlar om ung kärlek, en ung
omöjlig kärlek.
Han är invandrare och hans familj vill att han ska ha en tjej från
deras kultur. Hon är svensk med en pappa som avskyr invandrare. Men
också Sandras kompisar tycker att Sandra är konstig (hon har
basker och hänger på biblioteket!) och han själv har börjat
tvivla på sina känslor. Och drar sig undan. Eller är det
hon som drar sig undan först? All denna rädsla som triggar spelen
i kärleken! När de är ensamma är allting bra. Då
finns känslorna, tilliten, men det är när kärleken
ska värderas av andra som det blir svårt.
Detta skulle i fel händer kunnat vara ett exempel på en pedagogisk
pjäs, men i Jörgen Dahlqvist regi och Rikard Lekanders kropp
blir det så mycket mer än så. Ingen som en gång
varit tonåringar eller som på ett eller annat sätt möter
unga i vardagen kan undgå att känna igen hettan i smärtan
på scen.
Jag hörde en forskare berätta att de känslostormar en tonåring
tvingas genomlida, ofta under enormt socialt tryck i skolan och på
internet, tillsammans med vuxna eller helt utan vuxenkontakt, de känslorna
hade en vuxen varit tvungen att medicinera för att ens uthärda.
Och de känslorna förmedlar Lekander skoningslöst.
Därför handlar Stirraren också om den utsatthet vi vuxna
lämnar ungdomarna i genom att stelbent kräva att deras vida
hav av känslor ska ledas in i små behändiga bäckar
av hanterlig vardag. Dessa dagliga svek mot Livet och Kärleken.
Stirraren bygger på mycket text, mycket ord, dynamiskt levererade
i våldsamma eruptioner, maniska upprepningar, smeksamma kärleksbeskrivningar,
rappa chattar och dödsstilla tystnad. Långa vibrerande tystnader.
Rikard Lekander som Neno pumpar liv i vartenda ord. Varje bokstav fylls
med blod, puls, kött och tårar. Han har ingen tvekan. Han kör
stenhårt och han missar inte en enda kurva.
Stirraren handlar om att våga lita på sina känslor. Att
stå för det man känner och därmed den man är.
Att våga trotsa omgivningens krav. Att orka. Neno säger också
i slutet attt han önskar att han varit modigare.
Då hade han kunnat rädda henne undan katastrofen som avslutar
historien och som transformerar hans kärlek till en skuld som är
lika svår att bli av med som oljan på sjöfåglarnas
vingar efter en oljekatastrof.
/ Caroline Owman, SKD
En sorgesång över hur svårt det är att älska.
»Det finns de se sa att vi var precis som Romeo och Julia?«
Neno står så nära publiken att han nästan rör
vid knäna på de som sitter på första raden. Lite
för nära. Svartsminkad runt ögonen som ser så där
lätt drogade ut som de kan göra på den som är riktigt,
riktigt kär. För i ett helt år har han gått och
stirrat på Sandra – och nu har hon äntligen blivit hans.
Teatr Weimars samarbete med Unga Dramaten är gjord som klassrumsföreställning,
men i de egna lokalerna blir det en fullvärdig teaterupplevelse för
alla som passerat tonåren. Vi förstår snart att något
hänt med Sandra, och inledningsvis är det lätt att föreställa
sig hur Neno skulle kunna utvecklas till en förövare: han sätter
sin flickvän på piedestal och säger sig förstå
henne bättre än hon förstår sig själv. Men det
intelligenta med Irena Kraus text är att ingenting är vad det
ser ut att vara. Hon utnyttjar monologformens alla möjligheter: å
ena sidan den starka identifikationen med Neno, å andra sidan alla
frågor som väcks av att vi är utelämnade till hans
perspektiv.
Jörgen Dahlqvist regi är både spännande och modig:
den innehåller en del weimarska ögonblick där leken med
språket får blomma ut, men han vågar också lita
på hur starkt materialet talar till våra känslor när
han låter Rikard Lekander skruva upp musiken och för full hals
sjunga med i långa sekvenser. Och Lekander själv använder
sig av ett register som ringer i mig långt efteråt.
Med lager på lager växer föreställningen till en
sorgesång över hur svårt det är att älska,
och hur vuxenvärldens brist på omsorg skär av förmågan
ytterligare. I föreställningen möter vi en kärlek
som både skyddar och kväver och det går att prata i timmar
efteråt om vad det egentligen var som hände.
/ Fredrik Påhlsson, Sydsvenskan
Tonårens dunkla mål
Teatr Weimar samarbetar med Dramaten i sin nya pjäsuppsättning
som hade premiär i fredags i Malmö. Anders E Larsson var på
plats.
Man behöver inte vara i högstadieåldern, i kärlekens
och sexualitetens begynnande allvarstid, för att kanalisera sina
känslor via musik – men för en 15-åring blir den
en så mycket mer betydelsefull tillflyktsort, så mycket mer
intensiv och vardagligt närvarande. Därför är det
i allra högsta grad ett smart drag av Irena Kraus, dramatikern bakom
nyskrivna monologen Stirraren, att låta låtar som bär
på pjäsens brinnande tematik ta ordentlig plats på scenen.
Stommen i historien om den tidiga tonårsförälskelsen är
föga originell, snarare klassisk, om man så vill: 15-årige
Neno, med rötter utanför Sverige, är ihop med den något
äldre, bleksvenska Sandra. Deras respektive familjer är knappast
kompatibla med parets stjärnbeströdda kärlek, stödet
från föräldragenerationen uteblir och Neno tappar tron
på att det verkligen är menat att det ska vara Sandra och han.
Forever.
Redan i början av Nenos monolog slås det fast att deras kärlek
har ett Romeo och Julia-stuk, och därmed antyds också att det
nog är fråga om ett olycksaligt slut. Men som i så många
andra sammanhang är det resan fram till målet som är behållningen.
Och resan tillhör främst scenens ensamme textleverantör
Rikard Lekander, vare sig han poserar i cowboyhatt à la Brokeback
Mountain-Heath Ledger eller pandasminkning. Hans förkroppsligande
av gestaltningsidéerna imponerar något oerhört –
från varsamt kontrollerad till maniskt vrålande, från
kär och taffligt osäker till moget kommenterande.
Och han tömmer ur sig Nenos tonåriga passions- och frustrationsattacker
i popmusikens namn: skriker ”FIRE!” ikapp med texten i R.E.M:s
This one goes out to the one I love, spelar luftgitarr och lufttrummor
(kvällens komiska höjdpunkt) på ett bara alltför
töntigt och igenkännligt sätt till Kents Kärleken
väntar, för att till sist i ett tvångströjeliknande
sammanfallande sammanfatta olyckan genom att förstärka Lena
Philipsson i Dansa i neon: ”Du finns inte längre kvar, bara
jag”.
Föreställningen fungerade suveränt för premiärpubliken
(som såg ut att ha lämnat tonåren bakom sig med god marginal),
och när väl den tilltänkta målgruppen bestående
av niondeklassare och gymnasieelever bänkar sig, måste det
till en smärre scenisk katastrof för att det inte ska bli en
än större succé då.
/ Anders E Larsson, Kvällsposten
Känslomässig forsränning
När jag mer ingående har studerat exemplet Teatr Weimar
ska jag sluta skriva teaterkritik. I stället ska jag sälja mina
insikter till nystartade fria grupper som på kortaste möjliga
tid vill etablera sig som svensk teaters framtid. Teatr Weimar verkar
själva ha knäckt den koden. Det har gått väldigt
snabbt för Jörgen Dahlqvist och Christina Ouzou nidis, och det
ligger många kloka, både konstnärliga och strategiska,
vägval bakom framgångarna. Nu bjuder till och med Unga Dramaten
upp till dans. ”Stirraren” är ett samarbete mellan en
av Malmös minsta och en av Sveriges största scener. Jörgen
Dahlqvist regisserar, Rikard Lekander spelar enda rollen och Irena Kraus
har skrivit dramat om femtonårige Neno och hans Sandra, en kärlekshistoria
om kulturkrockar och generationsmotsättningar som knappt hinner börja
innan den tar slut. Om man har alldeles färska erfarenheter av brustet
hjärta tror jag uppsättningen är starkt gripande. Även
om man är lite avtrubbad på området är det svårt
att värja sig mot Rikard Lekanders mycket energ iska gestaltning
av Neno, som ler tvångsmässigt och klipper med ögonen
innan han, under en svettig timme, tar oss med på känslomässig
forsränning som varvar längtan och skuld, stiltje och öronbedövande
buller. Vi som vant oss vid Weimars motsträviga uppsättningar
– som vanligtvis tänjer på kön och konvention och
gärna utforskar verbalt våld – måste emellertid
uppfatta ”Stirraren” som en – tillfällig? –
reträtt till en enklare form och ett vanligare stoff. Det smutsiga,
stökiga och skådespelarcentrerade är omisskännlig
Weimar, men allt annat – linjärt berättande om tonårskärlek
med förhinder!? – måste ses som en eftergift åt
den nya, yngre målgruppen. Att döma av ”Stirraren”
är det inte Weimar som vinner mest på detta samarbete. Unga
Dramaten får i gengäld en lagom tuff uppsättning. Och
de som inte har sett Weimars tidigare uppsättningar får en
rätt snäll men inte helt rättvisande introduktion till
en av Sveriges vitalaste teatrar. Kommer inom kort till en nationalscen
nära dig.
/ Rikard Loman, DN
Pojkar som sviker flickor
Till skillnad från Romeo som går i döden för
sin Julia, lyckas inte 15-årige Neno stå emot trycket från
sin familj. Han sviker sin älskade Sandra i den stund hon mest behöver
honom. Och han kommer aldrig att förlåta sig själv hur
mycket han än försöker bedöva sig med distraktioner
eller vädja om förståelse.
Irena Kraus monologpjäs Stirraren – en kärlekshistoria
har högstadiet och gymnasiet som målgrupp och skriver in sin
tragiska kärlekshistoria mitt i den svenska integrationsdebatten.
Neno och Sandra älskar varandra – hans ihärdiga stirrande
på henne i åttan har till slut mött gensvar. Men Sandras
pappa giller inte invandrare, och Nenos pappa tycker att alla svenska
tjejer är horor (fast han har glömt ordet).
Det är Neno – i Rikard Lekanders intensiva gestaltning –
som berättar historien, ömsom vrålande, ömsom viskande.
Jag ska inte här avslöja arten och konsekvensen av hans svek,
men jag misstänker att det kommer att provocera delar av pjäsens
manliga publik. Och jag är inte helt säker på att den
provokationen kommer att leda till fruktbara diskussioner. Kraus trampar
nämligen på den, näst pungen, ömtåligaste av
alla manbarhetsmarkörer – föreställningen om den
egna manligheten.
Visst – brudar sviker vi väl alla då och då, men
inte på det sättet och inte i den situationen, va? Och skulle
svartskallar på något sätt vara fegare än svennar,
eller? Jag hör redan hur diskussionerna kommer att låta. Eller
moltigas i upprörda sinnen.
Jörgen Dahlqvist på Teatr Weimar i Malmö har regisserat
föreställningen, och det är i Malmö jag ser premiären,
omgiven av en vuxen och införstådd publik. Men Unga Dramaten
i Stockholm – med sin nya scen på Elverket – är
medproducent, och det är där pjäsen kommer att spelas från
och med 8 oktober.
Jag tror inte att man kan avfatta något färdigt omdöme
om den här föreställningen förrän man, kringfluten
som en ö, sitter i ett hav av mer eller mindre integrerade tonåringar.
Först då vet man vad som gick snett och vad som träffade
rätt.
Men ambitionen är klart godkänd och spelet under alla förutsättningar
berömligt.
/ Nils Schwartz, Expressen
Heterofil - ett heterosexuellt gästspel
Gästspel på Teaterbiennalen
Manuskript och inscenering: Christina Ouzounidis
Medverkande: Pia Örjansdotter, Sandra Huldt och Petra Hultberg
Musik: Olle Linder. Text: Lisa Linder. Ljusdesign: Johan Bergman.
Från Borås till Berlin
Den ena bär himmelsblå fuskpäls, nätstrumpor och
högklackat. Den andra negligé och frack. Den tredje en djupröd
cancankorsett. Inget mer. De är hårt sminkade, de röda
läpparna har flutit ut, de sotsvarta ögonen gapar hålögt
mot en alltmer överkörd publik.
Teatr Weimar är en frigrupp från Malmö som gästade
Borås och Teaterbiennalen i början av juni med föreställningen
Heterofil – en heterosexuell kabaré. Det är en föreställning
som genom att tala om den vita manliga heterosexuella normen säger
väldigt mycket om vår syn på det avvikande. Föreställningen
spelas i en hotellobby, bakom skådespelarna skymtar boråsbor
som förvånat stirrar på de halvnakna härjade hororna
och undrar vad som försiggår.
Det här är modig teater, inte för att den spelas halvnaken
utan för att föreställningen vilar tungt på texten,
en jelineksk uppgörelse med könsmaktsordningen. Dramatikern
och regissören Christina Ouzounidis har pepprat pjäsen med uppfordrande
anklagelser, långa pauser, Nietzsche, Freud och de andra. Vid föreställningens
slut ligger jag som en våt fläck i fåtöljen. Nermejad.
Teatr Weimar är ett av undantagen i Teatersverige, om man nu får
tro kännarna. Svensk teater beskrivs ofta som ängslig och räddhågsen,
en teater som försynt frågar: Får jag ställa en
fråga? Vad ska jag vara till för? Frågan hörs knappt
och svaret finns någonstans i den ekande tystnaden. (...) Hon i
frack och negligé rusar plötsligt ut på gatan. Hon försvinner
någonstans i boråskvällen. Väntan blir lång.
De andra två sitter tysta. Så återvänder hon, tar
en vattenflaska, sköljer munnen omsorgsfullt, spottar ut vattnet
på trottoaren. En dam närmar sig, tittar nyfiket på horan
i dörröppningen. Vad pågår här? Teater som
vågar. Avståndet mellan Borås och Berlin är kanske
kortare än man tror.
/ Oskar Anesten, Ny tid
Den
tyska vågen av postdramatisk teater, eller teater som otvunget skiter
i traditionell dramatik, representerades under biennalen av Teatr Weimar
från Malmö. Deras Heterofil är ljusår från
känslodriven naturalism. Istället ett fantastiskt, makabert
språkspel som utspelar sig mellan genrer som performance, kabaret
och installation. Det är smart och provokativ scenkonst som både
fjärmar och kryper tätt intill. Föreställningens tre
kvinnor, klädda som prostituerade och med sönderhånglade
läppar, samtalar om begreppet heterosexualitet medan språket
klöser sönder definitionen av normalitet. Bort rivs även
teatersituationens trygga konventioner. Föreställningen ställer
höga krav på skådespelare och åskådare -
särskilt på de senare, för upplevelsen fordrar risktagande.
/ Sven Rånlund, GP
Årets utskällning: Teatr Weimar läxar upp sin
mestadels straighta publik efter noter i ljuvligt skitförbannade
Heterofil.
/ Johan Hilton, EXP
Dramaturgen Kristina Hagström Ståhl har tagit fram en lista
med namnförslag på kvinnliga dramatiker och efter att ha sett
”Heterofil – En heterosexuell kabaret” håller
jag tummarna för att Christina Ouzounidis finns med på den.
Det som seminarierna uppmärksammat går förstås att
applicera på alla de juryutvalda pjäser som är huvudlockelsen
med Teaterbiennalen – men av dem jag hittills sett manifesteras
just normens och språkets makt mest knockande av Ouzounidis och
Malmögruppen Teatr Weimar.
Upplyft av denna välspelade pjäs är det dags för en
nattlig tur till Sveriges tillfälliga kulturmetropol, korvmojen på
Allégatan, där hungriga scenkonstnärer trängs under
en taksnutt i skydd mot regnet.
/ Lisa Boda, DN
(...) Att Teatr Weimar med ”Heterofil” arbetar mot det könsrolls-cementerade
och skyndar på frigörande tankar på området.
/ Rikard Loman, DN

Britney is dead. Hail Britney!
Gästspel i Uppsala
Medverkande: Linda Ritzén. Text och inscenering: Jörgen
Dahlqvist. Kostym: Jenny Ljungberg. Koreograf: Veronica Näslund.
Ljus: Johan Bergman.
Läs mer
Britney som fragment och teater
Mitt i vårbrytningen sjuder Uppsala stadsteater av liv som har naturen
flyttat inomhus. Som i tisdags. Föreställningar både på
förmiddagen och på kvällen. Den senare var ett gästspel
från Teatr Weimar i Malmö med Britney is dead. Hail Britney!
Ensemblen har bland annat uppmärksammats för sin samtidsspaning
och ambitionen att vidga teaterspråkets gränser genom att öppna
scenen också för andra konstarter. Så kan man se hur
pjäsen om tonårsidolen Britney Spears inte så lite tar
pejling på den postmoderna poetiska dialekt som brukar benämnas
språkmaterialism. Här finns en fragmentarisering av tillvaron
som i slutet av dramat drabbar även språket. Dessförinnan
handlar det givetvis om en popartist helt utlämnad åt marknadsföringens
och massmedias behov att skapa idoler och ikoner, som sedan kan exploateras
för egna syften.
Men Jörgen Dahlqvist, som svarar för både text och regi,
går ett steg till när han utformat föreställningen
som en jakt på det som skulle kunna kallas autentiskt, äkta
och verkligt i vår tid. Om något sådant funnes. Liksom
som ett sökande efter människan bakom maskerna, det som emellanåt
kallas att vara sig själv och handlar om vårt innersta jag.
Jenny Ljungbergs och Johan Bergmans scenografi och den senares ljussättning
liksom koreografin signerad Veronica Näslund ger en hel del tydliga
accenter åt framförandet i denna tankes riktning.
Det är omöjligt att säga annat än att Teatr Weimar
ligger i främsta linjen i svenskt teaterliv när det gäller
att vara uppdaterad på frågor som har åtskilligt med
vårt samhälles livspuls av i dag att göra. Det är
också denna blick för fenomen som ännu så länge
enbart uppmärksammats i begränsad utsträckning, som är
det inte minst förtjänstfulla med den här föreställningen.
Inte för att en människa inom sig kan härbärgera mognadsnivåer
från olika tidigare utvecklingsstadier samtidigt, och att dessa
inte alltid harmonierar med varandra, skulle vara särskilt anmärkningsvärt.
Men med Britney Spears som åskådningsexempel är pjäsen
någonting viktigt på spåren, när den samtidigt
lyfter fram ett livsöde som säkert för många unga
både väcker egna drömmar till liv och på samma gång
tjänar som en okritiskt anammad förebild. Och detta trots att
den rollfigur Britney Spears som uppträder på scenen inte hänger
ihop, utan i allt väsentligt saknar inre struktur och dessutom representerar
en narcissistisk skenvärld.
Att konturerna av detta fragmentariska liv ändå blir så
tydliga och får sådan stark genomslagskraft är i hög
grad skådespelaren Linda Ritzéns förtjänst. Med
henne finns där Britney Spears alla olika uppenbarelser. Alltifrån
oskuldsfull sexsymbol, uppburen underhållningsartist och medial
ikon till frånskild tvåbarnsmor, i religiösa ting sökande
och vilsen människospillra och sårbart och ömhetstörstande
barn. Linda Ritzén ger stort utrymme åt framgångens
början i Walt Disneys hägn, åt det materiella oberoendet
och även åt berömmelsen som får många poserande
genomslag. Men samtidigt finns där åtskilliga forcerande och
närmast maniska drag som är allt uppbyggt kring en väldig
inre osäkerhet, som oavbrutet måste hållas i stramast
möjliga tyglar för att den inte skall ta över kommandot.
Linda Ritzén har en imponerande förmåga att antyda dessa
bråddjup under allt som är välpolerad yta. Där ingår
en hel del hörbara sprickor mitt i allt det tillkämpade och
det betyder att även de koreograferade inslagen får en tvetydig
innebörd. När rollens Britney Spears antyder att själva
upplevelsen av att över huvud taget finnas är en problematisk
storhet, är steget inte långt till en av omgivningens krav
pressad människa, plågad och utsatt med en hel del svårigheter
att hålla ihop sig själv.
Så blir priset för berömmelse och rovdriften på
en människa två sidor av samma mynt. På samma gång
som pjäsen formulerar en utsaga om en verklighet, som med de här
förutsättningarna inte kan reduceras till någon enkel
formel. Utan i ett vidare perspektiv förblir osammanhängande,
svåröverskådlig och just fragmentarisk. I den utsträckning
Teatr Weimar vill ge scenisk gestaltning och åskådlighet och
en livsupplevelse med ett sådant innehåll, har man lyckats
mycket väl i denna tänkvärda föreställning.
/ Bo-Ingvar Kollberg, UNT

Stairway to heaven
av Led Zeppelin av Jörgen Dahlqvist
Medverkande:
Linda Ritzén och Rafael Pettersson. Inscenering och manuskript:
Jörgen Dahlqvist.
Scenografi: Jenny Ljungberg och Johan Bergman. Kostym: Jenny Ljungberg.
Ljusdesign:
Johan Bergman. Regiassistent: Isak Rynell
Läs mer
Virtuos
teater skapar sitt eget universum
Led Zeppelin och Stairway from heaven har inte någon uppenbar betydelse
i Jörgen Dahlqvists senaste pjäs, trots den långa, retoriska
titeln. Inte mer än att Dahlqvist i sin text upprättar ett självbärande
poetiskt och teatralt universum som han utforskar, precis som Led Zeppelin
gör i sången om en kvinna som ska köpa en trappa till
himlen.
En man och en kvinna, gestaltade av Rafael Pettersson och Linda Ritzén,
är instängda i ett kalt rum med slitet golv av träplankor
och några enstaka rester av civilisation: ett spelbord, en uppstoppad
fågel, en ljuskrona med dinglande nummerlapp, som vore den överbliven
från en auktion. Johan Bergmans ständigt skiftande färger
och ljussättningar framställer rummet som ömsom kontor
i dagsljus, sensuell nattklubb, sydländsk miljö i eftermiddagsljus
eller sunkig källarlokal. Mannen bär ett revolverbälte,
dock utan vapen, kvinnan har en kortkort paljettkjol.
Med dessa förutsättningar och i total avsaknad av yttre referenser
går de igång och skapar sig själva och varandra. På
ett pinterskt vis verkar de ha hamnat där för att bevaka en
icke definierad kvinna – som lika gärna kan vara kvinnan vi
ser. För de blandar direkta repliker till varandra med kommentarer
och scenanvisningar om vad de ska säga och när och hur. Linda
Ritzén och Rafael Pettersson kretsar oavbrutet omkring varandra
i cirklar, likt kärnpartiklar i en atom som definieras i en ständig
växelverkan.
Personerna söker fäste i varandra, genom grova projiceringar,
frågor och ömsesidiga anklagelser. Ingenting vet de säkert
om sig själva eller varandra, deras enda verklighet är den de
upprättar av ord som utväxlas, ofärdiga meningar, ansatser
till handling.
Både Linda Ritzén och Rafael Pettersson har en makalös
förmåga att skapa en spänning omkring denna kärna
av intet. Likt sångare rör de sig i precist avvägda variationer
av dramatisk intensitet där de uttrycker aggressioner, ömhet,
längtan, sökande. Så snart de skissat en kontur av identitet
hos varandra kastas den överbord av osäkerhet och ifrågasättande.
Som åskådare söker man själv hela tiden skapa mening
i deras retoriska dialoger. Kanske är kvinnan de övervakar någon
i publiken? Kanske är deras figurationer en bild av själva teaterkonsten,
som utageras i slutna rum och inte längre kan bry sig om att söka
en likgiltig publik? Alla möjliga scenarion kan projiceras på
den sceniska verkligheten.
Därigenom har Jörgen Dahlqvist lyckats med det han enligt programmet
föresatt sig: ”att skriva fram ett språk som bara har
sina egna referenser att röra sig inom /…/ så att allt
till slut blir helt inneslutet i sig självt.” Det är virtuost
iscensatt och framspelat, och märkligt gripande, trots att stycket
vänder ryggen mot allt slags fiktion, illusion eller inlevelse, det
som normalt väcker så starka känslor inom teatern.
/ Theresa Benér, SVD
Ett himla spel på stegen
”Stairway to heaven” är en låt av Led
Zeppelin men också de inledande orden i titeln till en pjäs
skriven och regisserad av Jörgen Dahlqvist på Teatr Weimar
i Malmö som i sin helhet lyder Stairway to Heaven av Led Zeppelin
av Jörgen Dahlqvist av Jörgen Dahlqvist.
Led Zeppelin har utöver titeln ingenting med pjäsen att göra.
Den är ett spel med teatern som fiktion, språket som fängelse,
makten som gud, våldet som domstol och verkligheten som illusion
– Kafka i armkrok med Foucault.
En tredje klassens latinogangster dansar gång på gång
samma flängiga dans till cirkusmusik likt en uppskruvbar docka. Så
tar han av sig de vita kostymbyxorna, blottar de sladdriga långkalsongerna
och omgördar sina höfter med ett revolverbälte –
tönt och potent på samma gång.
En sedesam kvinna i ylledräkt spankulerar omkring och skrattar åt
dansören. Så tar hon av sig kjolen, under vilken hon bär
en kortkortare variant i glittrig lamé, och byter de svarta skorna
mot ett mera silvrigt och högklackat par – madonna och hora
i samma person. Spelet kan börja.
Nu söker hon ett jobb hos honom, oklart vad. Nu spelar de att hon
söker jobb hos honom, oklart varför. Nu är de sedan länge
arbetskamrater, oklart i vilka positioner. Nu framgår det att jobbet
går ut på att övervaka en kvinna, oklart vem. Nu framgår
de att övervakarna själva är bevakade, oklart av vilka.
Nu framgår det att den övervakade kvinnan får besök
av en man, oklart vem.
Sen går det upp för oss att det är vi, publiken, som bevakar
paret som övervakar kvinnan och den besökande mannen. Sen går
det upp för oss att övervakarna och de övervakade är
samma par. Sen går det upp för oss att föreställningen
är slut. Sen går vi hem och ingenting har väl egentligen
blivit mycket klarare för det.
Men vi vet åtminstone två saker säkert: 1. Weimar är
i dag den teatergrupp i Sverige som bäst förmår osäkra
vår relation till teatern, ifrågasätta våra förväntningar,
förvirra våra begrepp, gnugga våra ögon. 2. Weimar
gör inte avkall på skådespeleriet till förmån
för interaktiva illusioner.
Rafael Pettersson och Linda Ritzén förlöser Dahlqvists
embryonala text till en livslevande dödsdans av omtuggningar, anklagelser,
förnekanden, smekningar, strypgrepp, hån, misstänkliggöranden,
ifrågasättanden, vädjanden, självömkanden, existentiell
uppgivenhet, fåniga skämt, religiösa grubblerier, livsleda,
självmordsdrömmar.
Vi förstår inte alltid varför, men vi begriper att. Det
är det som är teaterkonstens kärna.
/ Nils Schwartz, Expressen
Mer experiment än dramatik
Stairway to Heaven av Led Zeppelin av Jörgen Dahlqvist av Jörgen
Dahlqvist. Redan på programbladet tar det emot när språket
knyter sig kring det till synes självklara, rycker till och får
oss ur balans. Vem och vad och var?
Stairway to Heaven av Led Zeppelin av Jörgen Dahlqvist av Jörgen
Dahlqvist. Redan på programbladet tar det emot när språket
knyter sig kring det till synes självklara, rycker till och får
oss ur balans. Vem och vad och var? I ett rum, får vi veta. I rummet
en man och en kvinna och någonstans utanför de andra, som aldrig
någonsin kommer att glömma.
Gång på gång upprepas mötet mellan de två
i Johan Bergmans innovativt placerade och ständigt föränderliga
ljus; rött, flimrande vitt eller intensivt gult. Är rummet en
tillflyktsort eller en fängelsecell? Och vad är detta oförlåtliga
som gjorts, som omöjliggör för dem att gå vidare?
Scenanvisningar blandas med rollbyten och hastigt uppblossande situationer,
maktbalansen skiftar och språket vrids och vänds och låser
sig i ett stammande stackato. Gertrude Stein möter Samuel Beckett;
to write is to write is to write och aldrig kommer Godot och löser
dem från denna frustrerat stampande väntan.
Allt som finns är språket, med språkets hjälp hålls
historien, relationerna och identiteten fast. Men vad händer om också
språket löses upp och lämnar människorna ensamma
i det kala rummet, utan någonting att hålla sig till utom
nuet och varandra?
Envetet fortsätter Teatr Weimar sin oavbrutet intressanta undersökning
av den dramatiska teaterns förutsättningar. Mer experiment än
dramatik den här gången, brännande skickligt gestaltat
av Linda Ritzén och Rafael Pettersson och ändå mest
av allt en övning.
/ Boel Gerell, SDS
Jörgen och hör sen
Led Zeppelin är inte min musik och gruppens mest kända
långlåt, ”Stairway to Heaven”, tycks mig även
textuellt vara ungefär lika djupsinnig och flummig som Jan Björklund.
Pojkrumslyrik för tamburmajorer och andra karriärfänrikar
ungefär.
Folkpartiledaren torde emellertid med intill visshet gränsande sannolikhet
ha blivit alldeles konfys om han av misstag hamnat på fredagspremiären
av Jörgen Dahlqvists pjäs.
Risken finns att han hade tagit blå tåget ända hem till
Lena Adelsohn-Liljeroth: Så här får det inte fortsätta.
Dock hade han haft fel i den frågan också.
Den som stänger in sig i åsikternas fängelse – eller
språkets – tenderar ju att gå vilse, hela tiden, med
samma falska eller suggererade övertygelse.
Somliga gnuggar sina fraser, likt onanister som aldrig får utlösning.
De pratar och pratar och har lärt sig precis vad de ska säga.
Det är bra att någon perforerar pratet, inte bara tamburmajorernas,
utan allas vårt, mitt eller ditt.
Språkets makt och maktens språk, det låter som en kliché,
men det är faktiskt vad Weimar och Dahlqvist sysslar med i en aldrig
avslutad grundforskning.
När de till människor förklädda papegojorna ökar
i antal ackumuleras det latenta och faktiska våldet. Det var så
på grekernas tid och det är så fortfarande. Vi har inte
utvecklats, snarare invecklats.
Titelns Led Zeppelin-anspelning är ett stickspår, dock går
denna uppsättning tillbaka på en halvtannat år gammal
föreställning, ”Elektra revisited”. Nu som då
Rafael Pettersson och Linda Ritzén i rollerna. Och som de behärskar
spelet, även då texten är på en låg-komiskt
hög och för örat högst njutbar metanivå.
Om kontrahenterna mot slutet stegrar sig till gräleruptionerna och
försoningsscenerna i säg Strindbergs ”Dödsdansen”
så koreograferas bägge dessförinnan överlag så
skevt som de måste för att bevara detta styckes kombination
av dunkelhet och konkretion, svävan och bävan.
Så här rytmiserat och samtidigt perverterat symmetriskt har
Dahlqvist nog aldrig skrivit eller regisserat förr. Heller inte så
hemlighetsfullt, mångtydigt.
Här finns en del blasfemier som verkar påklistrade, som hade
forna teatergrannen Institutet smittat Weimar med kuksug och Jesu korslidande,
men framför allt en täthet i text och spel, en fortlöpande
och just fängslande diskussion – ja gestaltning – kring
stäckta drömmar, upprepningstvång, främlingskap,
tomhet.
Som vore vi alla varandras sufflörer och, faktiskt, släktingar
till Harold Pinter. Liten yta, stor teater.
/ Jan Karlsson, KVP
Trängsel för en ny, ung dramatik
Ingenting är vad det utger sig för att vara i dagens
postdramatiska Malmö och det är inte många stavelser eller
takter i Jörgen Dahlqvists fascinerande och formlekande pjäs
som leder tankarna till Led Zeppelins rockklassiker. Titeln är medvetet
vilseledande, precis som rummet och kläderna. Att döma av Rafael
Petterssons mundering kan han vara både cowboy och clown. Det är
omöjligt att avgöra om han är på väg att byta
kanal på teven, beställa en ny cocktail eller driva in boskap
på prärien.
LINDA RITZÉN ser å sin sida ut som hon är på jakt
efter kunder i sina för höga klackar och för små
kläder. Men det finns inget stöd för det antagandet i replikerna,
som över huvud taget tycks dragna ur en tombola. Dialogerna hakar
bara i varandra i kortare segment, och börjar om i samma ögonblick
som handlingen eller karaktärerna blir alltför begripliga eller
sammanhängande. Det här är inte dramatik som i första
hand vill förklara världen. Beckett, Pinter och Koltès
verkar närmast överpedagogiska i jämförelse.
I programbladet kallas pjäsen en existentiell thriller. Det är
också lite vilseledande. Rafael Pettersson och Linda Ritzén
löser inga gåtor där de kretsar kring varandra. Han letar
genomgående efter blottor, hon parerar mest, och de etablerar ständigt
nya konfrontationsögonblick som sträcks ut så långt
som spelintensiteten tillåter det.
TEATR WEIMARS tid är nu. För inte så länge sedan
fanns det inte många platser där ensamheten var så påtaglig
som en söndagskväll på Weimars lilla scen. Nu trängs
åskådarna. Förmodligen för att det är här
man får uppleva nästa generations dramatiker och nästa
generations mest intressanta skådespelare. Man får en behaglig
känsla av att man sitter på framtidståget - ett av dem
åtminstone - och skymtar den fragmenterade och konfliktfyllda samtiden.
En upplevelse som man blir både förvirrad och upprymd av.
/ Rikard Loman, DN
Stairway to heaven av Led Zeppelin av Jörgen Dahlqvist
Ett rum, ett bridgebord, två stolar. Hon i kortkort snäv
paljettkjol och himmelshöga klackar. Han i långkalsingar, läderhölster
och undertröja, en andy-warholsk peruk. Där är en berättelse,
men den känns mindre viktig. I korthet: en kvinna och en man bevakar
en annan kvinna instängd i en lägenhet. Hon har begått
något brott, skadat andra och hålls instängd/beskyddas
av en annan man. Linda Ritzén spelar båda kvinnorna Rafael
Pettersson spelar båda männen.
Berättelsen om de två paren är en utgångspunkt,
en förutsättning att rollsätta, kostymera och scenografera,
en början. Men den egentliga berättelsen ligger någon
annanstans. Inte i orden. I inte-orden. Inte mellan orden utan i luckorna
där orden saknas eller kanske till och med i ordens tomhet och innehållslöshet.
Orden i dialogen töms på sitt innehåll, som förbrukade
kartonger och burkar som sköljs ur och lämnas i retur. Fraser
som ”jag älskar dig”, ”du ljuger”, ”jag
tror det finns en sanning” åderlåts och blir liksom
det andra som sägs bara tomma morfemstrukturer. Berättelsen
är istället tomheten som bara kan beskrivas genom att berätta
om det som finns runtom. Det som saknas, som aldrig funnits där gestaltas
i det waste-land som omger lakunerna.
Replikerna repeteras, går på repeat, går på tomgång,
överlagras, fastnar, snubblar, trasslar ohjälpligt in sig. Intentioner
vänds till sina motsatser: de vill bort från varann, men kommer
bara närmre, beskyddet förvandlas till våld och slaget
till en omfamning.
Den mekaniska dialogen är en sliten, distorterad språkkurs
på kassett, en kurs i tidens tragiska samtalsteknik där ingen
lyssnar, ingen hör och ingen egentligen säger någonting.
Effekten blir en längtan bort från orden och en föraning
av en allvarlig spricka i civilisationen. Hur bräckligt är inte
språket. Det kräver trots allt en överenskommelse för
att kunna fungera. Ett samförstånd i att en sammansättning
ljud har en bestämd betydelse. Om vi inte lyckas nå fram riskerar
vi att dö, bokstavligen.
Jag tänker på Luc Bessons första långfilm ”Den
sista striden”; den utspelar sig efter en katastrof som gjort alla
människor stumma, talapparaten är skadad och den samhällsspillra
som finns kvar kämpar för överlevnad. Jörgen Dahlqvist
är inte lika övertydlig och därmed mycket obehagligare.
Hans text berättar en talad stumhet; språket och talet finns
kvar, men har förlorat sin funktion. Orden väcker ingen reaktion,
startar inget skeende, hakar inte i varann i en kommunikationskedja utan
fastnar i ett nät, rycker och dör.
Upplevelsen av Dahlqvists ”Stairway to Heaven av Led Zeppelin av
Jörgen Dahlqvist” är inte omedelbar. De starka skådespelarna
till trots. Det är inte förrän jag släpper uppmärksamheten
på texten som jag ser helheten i tomheten. Då först når
mig budskapet, ett mörkt hot, en varning. Vår urholkade kommunikationsförmåga
har lett oss till status quo. Om vi förlorar förmågan,
tappar vi förståndet då? Jag ser samtal mellan talstyrda
maskiner som bara hör det de vill höra.
Historien om de två paren är förpackningen, innehållet
är tomheten, diskommunikationen som inte bara ligger på en
social eller ens språklig nivå utan på en djupare misstro
mot språkets möjlighet att uttrycka någonting mer än
detta ingenting. En dystopi, en misantropi som i förlängningen
kanske gör människan fri att finna en ny form av kommunikation.
/ Caroline Owman, SKD
Språk som våld på Teatr Weimar
Igår trotsade jag och Sara alla förkylningstendenser i den
allvarligt schizofrena Skånevinterns spår. Vi överbemannade
söndagskvällen med dess trötthet och vandrade ned till
Teatr Weimar vid St Gertrud. Vi hade bestämt oss för att se
föreställningen av Stairway to Heaven av Led Zeppelin av Jörgen
Dahlqvist.
Precis som vanligt blir jag fullkomligt knockad av Teatr Weimars ideologiska
smockor. De har en förmåga att plocka isär teatern och
helt osäkra våra förutfattade meningar om den. I deras
kunniga händer blir språket ett våldsverktyg som tillintetgör
både dramatiken och karaktärerna, vilket också var fallet
i Dahlqvists pjäs.
Dahlqvists dramatik bygger upp ett eget, slutet univsersum där en
(?) man och en (?) kvinna ger sig in i psykologisk krigsföring där
meningsutbytena ömsom smeker medhårs och ömsom slår
till i fullt raseri. Utan några för oss kända referenser
om tid, plats eller omständigheter så skapar de helt lysande
skådespelarna Linda Ritzén och Rafael Pettersson en existentiell
ångest så kraftfull att man likt karaktärerna figurativt
nästan börjar klättra på väggarna.
Vem är de? Detta vet de knappt själva. Varför är de
inlåsta i rummet, och varför tillsammans? Vem är det de
är satta att bevaka, är det i själva verket sig själva
som de betraktar på avstånd? Verklighetens gränser rämnar
och fiktionens olika lager plockar helt itu deras jag. Uttalade scenanvisningar
blandas med direkta och indirekta repliker, hejvilt iscensatt med brutna
tempus och på sekunden skiftande miljöer och karaktärer.
Så här beskriver Dahlqvist sin målsättning med pjäsen:"...
en undersökning av hur språket skapar förutsättningar
för kommunikation men hur det också låser fast människor
i situationer som kräver allt mer våld för att de ska
kunna bryta sig ut ur dem. Det är ett försök att skapa
ett språk som bara har sia egna referensramar att röra sig
inom. Alla referenser hämtas från det som skapas på scenen,
så att språket till slut blir helt inneslutet i sig självt."Han
kommer hisnande nära sina mål. Det är språk som
våld. Dekonstruktion som skapande kraft. Upprepningens monotoni
som förlösare. Meningslösheten som meningsbärande.
Sammanfattningsvis så är det helt enkelt riktigt bra. Jag kapitulerar
åter villkorslöst inför Teatr Weimars ambitionsnivå.
Ingen annan får mig att tänka så mycket kring dramatiken
som dem.
De äger Malmö.
/ Markus Blomberg, Blogspot
|
|
Recensioner
2009
Krig, Hastighet! Parole in Libertá / I samarbete med Ars Nova
Naturen, vanorna, tiden, moralen
Stirraren - en kärlekshistoria / i samarbete med Unga Dramaten
Heterofil - ett heterosexuellt gästspel / gästspel på Teaterbiennalen
Britney is dead. Hail Britney! / gästspel i Uppsala
Stairway to heaven av Led Zeppelin av Jörgen Dahlqvist
2008
Dödssiffror 0308
Heterofil - en heterosexuell cabaret
Britney is dead. Hail Britney!
Tarzan i Europa
2007
Fritt efter Strata
Elektra revisited
Ordet - kött
Untitled IV-VIII: Håll dig på din cunt
Buddy Fucker
Untitled I, II och III
2006
Minnet av det förlorade äter mig inte inifrån
Självanklagelse
Kassandra
2005-2003
Den akratiska cirkeln
Elektra
Persefone
Blodet ropar på sina bröder |