|
|

Britney
is dead. Hail Britney!
Britney is dead. Hail Britney! är den andra delen i serien moderna
klassiker där Teatr Weimar undersöker nutida arketyper och myter
för att få syn på vår samtid - ett arbete som startade
med Tarzan i Europa. I Britney is dead. Hail Britney! tittar vi på
Britney Spears och hennes iscensättning av sig själv och försöker
förstå vad det berättar om vår tid.
Från de tidiga låtarna, Baby, one more time via I´m
not a girl (not yet a woman) till dagens Piece of me har Britney Spears
(säkert med hjälp av smarta rådgivare) teatraliserat sitt
eget liv och byggt upp en mytologi kring sig själv och sin person.
Hon kommentarer handlingar ur sitt liv i videor och texter och får
det att framstå som hon själv styr sitt eget öde.
I’m Miss American Dream since I was 17. Don’t matter if
I step on the scene or sneak away to the Philippines. They still gonna
put pictures of my derrière in the magazine. I’m Miss bad
media karma. Another day, another drama. Guess I can’t see the harm
in working and being a mama and with a kid on my arm. I’m still
an exceptional earner. You want a piece of me
Texten är tagen ur just Piece of me. Hon har iscensatt sig själv
med skoluniform, utmanade poser och en ständigt gäckande dubbelhet
vad gäller sin egen sexuella erfarenhet och kritiseras och bedöms
på bloggar och internetforum som om bilden av henne som man läser
om och ser på tv vore verklig. Bilden av självet omdefinieras
hela tiden för att anpassas till media och i slutänden oss konsumenter
för att sälja hennes skivor och filmer.
Och media skapar i sin tur en alldeles egen berättelse om Britney
Spears för att sälja lösnummer på sina tidningar.
Media och artist fungerar i perfekt symbios för att maximera sina
vinster.
Men problem uppstår när hon nu försöker bryta sig
ur denna överenskommelse med media och publik för att bli "sig
själv". Det låter sig inte göras så enkelt.
För nånstans på vägen har dessa mediebilder börjat
leva sitt eget liv och istället blivit den som definierar. Britney
Spears har blivit ett citat av ikonen Britney; henne som vi läser
om, henne vi ser på tv. Och den enda metoden som verkar finnas för
att bli lämnad ifred är att rasera bilden av sig själv.
Att bli någon annan. Vem den andra nu egentligen är. Sig själv?
Recensioner
|
"Monologen
om Britney är ett av de mer fängslande försöken
till att fånga vår medieinfekterade tid jag har sett på
teaterscenen. (...) Jag skulle vilja kalla Linda Ritzéns gestaltning
för heroisk: inte så mycket för de koreograferade
dansscenerna - som i och för sig är brutalt träffande
- utan snarare för hennes förmåga att behålla
fokus utför textens branter. Ritzén skapar rum efter rum,
fyller det ena med taktil närvaro, det andra med explosiv attityd."/
KVP
"Som en representant för en nutid är hon iskallt läskigt
tydlig: en snabbväxt produkt som fortfarande är ung med
redan förbrukad. (...) Linda Ritzén som Britney får
Teatr Weimars enkla scenrum att expandera. Hon gör sönderfallet
trovärdigt in i varje detalj, språket, rösten, språket,
kroppen och blicken. Hennes energi håller starkt hela föreställningen"
/ SKD
"Det uppbrutna språket och de upprepande meningarna känns
igen från Dahlqvists tidigare pjäser och fungerar som en
träffande beskrivning av en människa som inte längre
existerar i den skepnad som hon en gång var. Linda Ritzén
gör ett drabbande porträtt och skapar trots scenografins
frånvaro av attribut rum på rum. Trots textens vindlande
irrgångar lyckas hon hålla både närvaro och
tempo uppe. Imponerande." / nummer.se
"Den intensiva texten kraschar mot den liksom utspädda,
undflyende Britney och det borde vara helt omöjligt att förkroppsliga
allt detta. Men Linda Ritzén går rakt in på scen
och bara gör det, med total närvaro. Det är en fantastisk
prestation. Britney kunde inte ha gjort det bättre." / AB
"Linda Ritzén fångar virtuost denna alienation hos
en kvinna som bara blivit spegelbilder av tomhet. Jörgen Dahlqvists
pjäs och iscensättning har en akut relevans i en tid där
miljoner tv-tittare flockas kring Idol-programmen och röstar
på ungdomar som i likhet med tonårsstjärnan Britney
villigt låter sina personligheter slaktas av vulgariserande
stylister och musikagenter." / SVD
"Det är sällan man får se hybriden mellan ytligaste
populärkultur och filosofisk djupanalys på en och samma
scen, med en och samma skådespelare, under en och samma timme.
(...) Linda Ritzén gör en imponerande gestaltning, ömsom
är stjärnan ett truligt förvuxet barn, ömsom kan
hon nyktert betrakta sig själv utifrån." / HD
"Min medpublik är entusiastisk, men jag har svårt
att ta föreställningen till mig. (...) Jag känner mig
snärjd, som när tidningarna ideligen skriver om Britney
Spears och sedan kommenterar varför tidningarna ideligen skriver
om Britney Spears. Britney är död. Jag antar att jag hade
hoppas se henne återuppstå." / SDS |
|
|
Produktionsfakta
Medverkande:
Linda Ritzén Inscenering: Jörgen
Dahlqvist Rum/ljus/kostym: Jenny Ljungberg och Johan
Bergman
Koreografi: Veronica Näslund
Regiassistent:
Isak Rynell
Premiär
fre 18/4 2008
|