|
|

Naturen, vanorna, tiden, moralen
Naturen, tiden, vanorna och moralen är andra och sista delen
av den diptyk som började med Heterofil.
Den vill fördjupa undersökningen av de normer och mer eller
mindre uttalade överenskommelser som präglar delar av våra
liv. Den försöker precis som Heterofil att driva idén
om språket som en upprätthållare av våldsstrukturer
i vardagen och vill undersöka det våld som vi utsätter
varandra för genom att benämna vissa saker och ta andra för
givna, genom att låta vissa företeelser vara underförstådda.
Den vill problematisera det som anses normalt; begrepp och företeelser
som används utan att vi någonsin egentligen ger dem ett innehåll,
ord som vi bygger vår världsbild och vår samhällssyn
på; ord som normal, förhållande, familj, respektive etc.
Till skillnad från Heterofil handlar den mindre om de tydliga
normerna – som gäller sexualitet och kön – och mer
om de dolda, dem vi upprätthåller genom att utgå från
vårt eget känsloliv, våra medvetna eller omedvetna värderingar
och framför allt genom våra vanor; genom att låta dessa
fungera som måttstock för
att bedöma resten av mänskligheten. Den vill därmed gå
till angrepp mot och undersöka det tänkbara våldet i att
bortse från de inre motstånd, dolda erfarenheter och associationer
som ligger till grund för varje verklighetsuppfattning och som i
sin tur formar verkligheten; bestämmer våra minnen. Den försöker
närma sig språkets isolerande tendenser; kontaktlöshet
och oförmåga till förståelse när ord och begrepp
inte definieras och när de aldrig någonsin uttalade överenskommelserna
moraliserar och normaliserar våra liv.
Recensioner
|
Skådespelarna,
som gör ett lysande arbete, till bristningsgränsen koncentrerat
(...) det är med skärpta sinnen man sitter där och
spärrar upp ögon och öron för att på nära
håll se hur det går till när teatern bryter ny
mark. / KVP

Det är dessa skiktningar av ord, text, röst, betydelse,
berättelse som gör Ouzounidis så oavlåtligt
fascinerande. / SKD

Innehållet är så sprängfullt med spännande
tankar, och så kompromisslöst genomfört. / SDS

Det är som en rubbad version av "Frukost i det gröna".
Det är i mina ögon Weimars allra bästa, utan tvekan
mest atmosfärrika och suggestiva uppsättning så
här långt. / DN

Pjäsen är en postmodern deklaration om mänskliga
rättigheter, så rik och mångsidig att den stimulerar
tänkandet för mycket lång tid framöver. Christina
Ouzonidis är en enastående regissör som med sin
konstnärliga perfektionism når mycket långt. (...)
"Naturen, vanorna, tiden, moralen" är en självdeklaration
av synnerligen högt och bestående värde. / HD

På några få minuter förmår Teatr
Weimar i en blomstrande kombination av regi, scenografi och kostym
gå genom människans hela historia och väva samman
både den kristna och den sekulariserade föreställningen
om Människan fram till i dag. / Kulturen

En föreställning så helgjuten i sin skapade naturlighet.
/ P1, kulturnytt

De talar polyfont och lågmält om verklighetens förändring
över tid, om sanningen som ett sken, filtrerat genom tid, rum,
perspektiv, vanor, medvetande. De är spelfigurer som reflekterar
språkets banor genom verklighet och minnen. / SVD
|
|
|
Produktionsfakta
Text
och regi: Christina Ouzounidis.
Medverkande: Pia Örjansdotter, Daniel Nyström och Ester
Claesson
Ljud: Henning Lundkvist
Rum: Christina Ouzounidis, Jenny Ljungberg och Johan Bergman
Ljus/kostym:
Johan Bergman
och Jenny Ljungberg
Premiär:
fre
2/10 2009
|