|
|

Heterofil
en heterosexuell cabaret
Heterofil är Christina Ouzounidis nionde uppsättning på
Teatr Weimar. Liksom i hennes tidigare pjäser står språket
i centrum, språket och språkets inneboende våldsamhet.
Hennes senaste pjäser har undersökt språket som ett medel
för att befästa och formulera självbilder, för att
finnas till. I Heterofil handlar det mer om upprätthållandet
av en världsordning, om de maktstrukturer som språket upprätthåller
och blottar och om den sortens osynliga härskarstrukturer som uppkommer
i den största av välvilja.
Pjäsen är också en undersökning av retoriken som
en form av spelbarhet. Den dramatiska spelbarheten och dramaturgin är
ersatt med en sorts retorisk spelbarhet. Retoriken som en form av dramaturgi,
viljan att kommunicera som ersätter den dramatiska. Den innehållet
praktiska retoriska exempel på normalisering och marginalisering
av olika begrepp och företeelser. Den är en undersökning
av hur sakernas tillstånd upprätthålls genom vårt
sätt att ta somt för givet och att ständigt benämna
annat, som på så sätt därför också fråntas
sin självklarhet. Föreställningen undersöker talet
snarare än orden den här gången.
Föreställningen använder sig av klassiska teatrala tecken
och schabloner som inte riktigt passar – som en illasittande kostym
där friktionen understryker såväl plagg som bärare.
Den vill påminna om sig själv, undersöka sina egna nivåer
av verklighet och gränserna mellan dessa. Den undersöker de
maktmedel och positioneringar som pressar och tvingar in verkligheten
i en ny position, relationen mellan subjekt och objekt; det tänkbara
objektet som själv gjort sig till subjekt, intagit subjektets roll.
Vad ligger i betraktarens öga? Vad bestämmer vår blick,
vår självbild och vår gemensamma världsuppfattning?
Recensioner
|
Från
gästspel på teaterbiennalen i Borås:
Den tyska vågen av postdramatisk teater, eller teater som
otvunget skiter i traditionell dramatik, representerades under biennalen
av Teatr Weimar från Malmö. Deras Heterofil är ljusår
från känslodriven naturalism. Istället ett fantastiskt,
makabert språkspel som utspelar sig mellan genrer som performance,
kabaret och installation. Det är smart och provokativ scenkonst
som både fjärmar och kryper tätt intill. Föreställningens
tre kvinnor, klädda som prostituerade och med sönderhånglade
läppar, samtalar om begreppet heterosexualitet medan språket
klöser sönder definitionen av normalitet. Bort rivs även
teatersituationens trygga konventioner. Föreställningen
ställer höga krav på skådespelare och åskådare
- särskilt på de senare, för upplevelsen fordrar
risktagande.
/ Sven Rånlund, GP
Årets utskällning: Teatr Weimar läxar upp
sin mestadels straighta publik efter noter i ljuvligt skitförbannade
Heterofil.
/ Johan Hilton, EXP
Dramaturgen Kristina Hagström Ståhl har tagit fram en
lista med namnförslag på kvinnliga dramatiker och efter
att ha sett ”Heterofil – En heterosexuell kabaret”
håller jag tummarna för att Christina Ouzounidis finns
med på den. Det som seminarierna uppmärksammat går
förstås att applicera på alla de juryutvalda pjäser
som är huvudlockelsen med Teaterbiennalen – men av dem
jag hittills sett manifesteras just normens och språkets makt
mest knockande av Ouzounidis och Malmögruppen Teatr Weimar.
Upplyft av denna välspelade pjäs är det dags för
en nattlig tur till Sveriges tillfälliga kulturmetropol, korvmojen
på Allégatan, där hungriga scenkonstnärer
trängs under en taksnutt i skydd mot regnet.
/ Lisa Boda, DN
Att Teatr Weimar med ”Heterofil” arbetar mot det könsrolls-cementerade
och skyndar på frigörande tankar på området.
/ Rikard Loman, DN
Från urpremiären
Dynamiken i Christina Ouzounidis text är inget annat än
hänförande. (...) Röstens variationer, från
rytande rött till nynnande gult, och dialogen som ritar konturerna
av rummet om och om igen när skådespelarna talar i olika
riktningar och från olika platser – allt detta gör
föreställningen till en stark akustisk upplevelse.(...)
Så skimrande var det länge sedan jag såg tre skådespelare
på scen. / KVP
Ironin är så listigt förvänd och virtuost verbaliserad
att man inte hinner fnissa till förrän det är för
sent.
Att Pia Örjansdotter, Sandra Huldt och Petra Hultberg inte
bara har lyckats memorera de små variationerna och förskjutningarna
i ordföljderna utan dessutom smidigt fraserar dem i olika tempi
och aggressionstillstånd, kan bara beskrivas som fenomenalt.(...)
Få teatergrupper
i Sverige lever bättre än Teatr Weimar upp till det brechtska
mottot att ge åskådaren något att gå hem
och tänka på. (...) På Teatr Weimar har man tänkt
längre. Teater är makt. Språk är makt. /
EXP
Christina
Ouzounidis gör här ett kompromisslöst och precist
anfall mot den lingvistiska struktur vi lever i. På ett sätt
handlar det om vem som klassas med prefixen homo, hetero, trans,
bi och så vidare, men resonemanget går här mycket
djupare. Detta är en frustande uppgörelse om rätten
att få vara människa och bli formulerad i all den unika
individualitet och inre motsättning det innebär. / SVD
Ouzounidis går på orden och de förmenta sanningarna
med slägga och slagborr för att befria den tanke som lever
där, instängd. (...) Ingen kommer undan. Detta ska höras,
förstås, förgöras. Heterofil är ordexplosioner,
pragmatiska kaskader, språkfilosofisk sprängdeg. Inledningen
är en negativ-exponering av verkligheten. (...) Det är
skönt, det där upplösandet. / SKD
En tätt skavande anklagelseakt med avbrott för värkande
tystnader (...) Gång efter annan återvänder Ouzounidis
till våldet som ryms i språket och förtrycket som
smyger sig in i våra allra mest vardagliga, välvilliga
formuleringar. / SDS
Christina Ouzounidis manus är fängslande i sin variationsrikedom.
Det finns en rörlighet i hennes text som jag tycker mycket
om och fascineras av. Hos henne återföds språket
och blir till en ljuv symfoni i mina öron. / Nummer.se
Livsviktig teater (...) Se Christina Ouzounidis pjäs Heterofil
- en heterosexuell cabaret. Den försvarar din rätt att
vara människa. / Österlen 360 |
|
|
Produktionsfakta
Manuskript
och inscenering: Christina Ouzounidis
Medverkande: Pia Örjansdotter, Sandra Huldt och Petra Hultberg
Musik: Olle Linder
Sångtexter: Lisa Linder
Ljusdesign: Johan Bergman
Regiassistent: Isak Rynell
Premiär
26/9 2008
Heterofil
har spelat på Helsingborgs Stadsteater, Teaterbiennalen i Borås,
Tibilisi, Georgien, c/o Stockholms Stadsteater,, Pustervik, Dramaten och
är inspelad för Sveriges Television
Ett samarbete med Helsingborgs
Stadsteater
Med stöd av Konstnärsnämnden och Dramatikerutskottet vid
Sveriges Författarfond.

|