|
|

Krig,
hastighet! Parole in Libertá
Filippo Tommasi Marinetti skrev det första futuristiska manifestet
1909. När Teatr Weimar och Ars Nova återvänder till denna
modernismens barndom är det inte med nostalgi eller konsthistorisk
upplysningsiver som drivkraft. Det tidiga 1900-talet var de konstnärliga
manifestens guldålder. Vad säger de oss idag, när teknologin
överträffat drömmarna och konstnärerna slutat skriva
manifest?
Begreppet Parole in libertà (ord i frihet) lanserades av Marinetti
som en serie omprövningar av språket i skrift (typografiska
experiment) och som klang (på väg mot ljudpoesi och komposition
med buller). Futurismens experiment inom litteratur och musik ligger som
en gemensam klangbotten i båda de nyskrivna verken. I föreställningen
riktas fokus på två företeelser som fascinerade Marinetti:
snabba bilar och krigets maskineri.
Indy500: Seklernas udde
"Vi förklarar att världens härlighet berikats med
en ny skönhet: fartens skönhet. En racerbil med motorhuven prydd
med stora tuber som liknar ormar med explosiv andedräkt. En rytande
automobil som verkar driven av en kulspruta är vackrare än Nike
från Samothrake." (Marinetti 1909)
Biltävlingen Indy 500, som sedan 1911 körs på Indianapolis
Motor Speedway i USA, har beskrivits som världens största sportevenemang.
Med utgångspunkt i den fjärde punkten i Marinettis manifest
konstaterar Indy 500: seklernas udde att vi redan lever i framtiden med
hastighet och konsumtion som sammanlänkade storheter i vad som blivit
en religion med de stora globala varumärkena som denna nya kyrkas
tillskyndare.
The Art of War Noise
"Vi vill förhärliga kriget – världens enda hygien
– militarismen, patriotismen, anarkistens destruktiva handling,
de sköna idéer för vilka man dör samt föraktet
för kvinnan." (Marinetti 1909)
The Art of War Noise av Annika Nyman/Martin Svensson är en språklig
undersökning av kriget i Marinettis efterföljd. Det är
en regression till futurismens hyllande av kriget och krigsmaskinen. Det
är en rörelse tillbaka till skyttegraven, till krigets ljud
och rytm, till dess ytterligheter av regelbundenhet och splittring.
Sonat serien
SONAT (Sonic Art Theatre) är en serie experimentella musikdramatiska
projekt av Teatr Weimar och Ensemble Ars Nova. Utgångspunkten är
hörspelets form och estetik överförd till scenisk gestaltning.
Hörspelet har sina starkaste traditioner i Tyskland och är den
tyska benämningen på radiodramatik. Det är alltså
en av de nyaste dramatiska och musikaliska formerna, direkt kopplad till
en teknisk landvinning som fortfarande idag har en stark roll i vår
kultur: radion. Hörspelet sammanför radiodokumentär, soundscape,
akustisk och elektroakustisk musik med teaterns semiotik.
Read more
|
|
Produktionsfakta
Indy500:seklernas
udde.
Text: Jörgen
Dahlqvist.
Musik: Kent Olofsson.
The Art of War Noise.
Text: Annika Nyman.
Musik: Martin Svensson
Medverkande:
Linda Ritzén (röst), Rafael Pettersson (röst),
Daniel Nyström (röst), Stefan Östersjö (gitarrer),
Johan Westerberg(slagverk), Jörgen Pettersson (saxofoner). Inlästa
röster:
Ester Claesson och Pia Örjansdotter.
Regi: Jörgen
Dahlqvist
Rum/ljus/kostym:
Johan Bergman och Jenny Ljungberg
Premiär:
14/11 på Båghallarna, Skånes Dansteater
Arrangör: Föreningen Ars Nova och Teatr Weimar
Med stöd från Musikhögskolan i Malmö, Musik i Syd,
Region Skåne, Sparbanksstiftelsen Skåne, Kultur Malmö
och Statens Kulturråd
|