|
|

Vit, rik, fri
Medverkande:
Ann Petrén. Text och regi: Christina Ouzounidis. Ljus/rum/kostym:
Johan Bergman och Jenny Ljungberg
Den som är utan skuld
är fri
Hon känns förtroendegivande som en familjeterapeut,
Klytaimestra i Ann Petréns gestalt, när hon bjuder in oss
till ett samtal på Stockholms stadsteaters minsta scen Bryggan.
Nej, förresten. Samtal är det inte fråga om, gör
hon strax klart. Här är det hon som bestämmer, vi är
inte delaktiga, avkrävs inga motprestationer.
Fast det är heller inte sant. Vi förväntas sitta spänt
lyssnande på varje ord i denna mjukt böljande och försåtligt
eftersinnande monolog, där Klytaimestra lägger fram sitt försvarstal
för att hon tillät sin man Agamemnon att offra deras dotter
Ifigenia för krigslyckans skull och för att hon som hämnd
mördade honom när han kom hem från kriget.
Och så skicklig är hennes retoriska manipulationskonst att
det är alldeles knäpptyst i salongen – sånär
som på de sedvanligt inställsamma fnissen. Inte så mycket
som en hostning hörs från en publik som – lika oförskylld
som oförkyld – med nervös andakt ser henne tugga i sig
tabletter under en mycket lång paus i ordflödet.
Men vad är det egentligen hon säger, där hon staplar den
ena abstrakta frasen på den andra? I ena ögonblicket rättfärdigar
hon det nakna våldet, i nästa avsäger hon sig alla maktanspråk.
Hon säger noga taget ingenting, hon demonstrerar bara en retorisk
apparat, som går att köra både framåt och bakåt
och ställa in på olika hastighet och röststyrka. Det får
henne att ännu mera likna en familjeterapeut, fastän hon nu
talar i egen sak. Men det hon verkligen vill ha sagt framkommer i den
allra sista meningen. Det var Ifigenia som själv valde att bli offrad.
Klytaimestra hade ingen skuld.
Lustigt nog kom Agamemnon fram till samma sak i Ouzounidis monologpjäs
Agamemnons förbannelse som spelades på Malmö stadsteater
för ett år sedan. Med den skillnaden att det förstås
var han som var utan skuld till att ha offrat Ifigenia.
I pjäsen Lagarna – som spelas för sista gången på
Teater Galeasen i morgon – står far och mor samtidigt
på scen och svär sig fria från skuld. De får medhåll
av dottern – hon ville det själv. De handlar alla av fri vilja,
ingen av dem bär skuld. Det är den fria viljan och den ”goda
avsikten” som är vår identitet, inte ansvaret för
våra handlingar.
Christina Ouzounidis pjäser är infernaliska. De lurar oss att
med spänd uppmärksamhet tro på vad som sägs på
scenen, fastän de i själva verket bara avslöjar vår
egen lögnaktighet, våra retoriskt inlindade undanflykter, vår
förmåga att gömma oss i maktspråkets labyrinter.
Hennes rollfigurer är hämtade från den grekiska tragedin,
spetsade med postmodern filosofi, skoningslöst siktande mot nutidsmänniskans
samvete, där tragedin upprepas som relationspsykologisk fars.
Hennes pjäser är också en indirekt kritik mot publikens
passiva underkastelse under teaterns ”magi”. Det är därför
hon söker de magiska skådespelarna. Som Fredrik Gunnarsson
i Malmö, och nu Ann Petrén i Stockholm, vars suveräna
spel lämnar åskådaren famlande efter superlativ. Det
är när vi ska förklara varför hon var så bra
som det språkkritiska arbetet börjar. Teater ifrågasätts
bäst med lysande teater.
/ Nils Schwartz, Expressen
Ann Petrén bjuder på en svindlande språkresa!
Ann Petrén äger scenen i den här föreställningen.
Det är bara att konstatera.
Hon spelar med pauseringar, blickar och till synes förvirrade gester,
men det är den skarpa tolkningen av texten som gör det här
till lysande teater. Föreställningen testar hur den grekiska
mytologin passar in i vårt västerländska tänkande.
Christina Ouzounidis text ger språket i Ann Petréns gestaltning
vingar som lättar och flyger rakt in i tanken, stundtals medvetet
rörigt, stundtals medvetet skarpt och filosofiskt.
Det är en intelligent lek, både spännande och rolig. Man
får tänka till.
Det är teater, det finns ett manuskript, det är inte hemma hos
Ann Petrén.
Välkommen till en svindlande språkresa på en dryg timme.
/ Whatsonstockholm
Vit, rik, fri på Stadsteatern
Avspänt och förtroligt men med distansen hos en som har kontrollen,
börjar Ann Petrén eller den roll hon spelar resonera med oss
i publiken och förklara upplägget för kvällens föreställning/föreläsning.
Hon har makten, för det är hon som talar till oss, och också
för att det är hon som definierar relationen mellan sig och
oss. Men hon har inte absolut kontroll, för hon nämner att hon
"har blivit ålagd" att berätta om Klytaimnestra.
Hon är ju skådespelare, och även om hon på scenen
ser friare ut än vi som sitter och ser på, har hon ju fått
direktiv av manusförfattaren, regissören och det faktum att
hon behöver komma till teatern varje kväll för att stanna
kvar i sitt yrke.
Kvinnan på scenen är klädd i slacks och sidenblus i en
champagnefärg som drar åt guld och ger ett intryck av understated
elegance. Bakom henne står ett sminkbord i en jugendstil som är
på precis rätt sida om gränsen för svulstig. Det
är den sortens kläder och inredning som signalerar verklig makt;
en rikedom som är så självklar att den inte behöver
visa upp sig i prål, utan tvärtom visar sig i det nedtonade.
Det frivilliga nedtonandet av makten är vad den berättande kvinnan
tar fasta på i historien om Klytaimnestra, som dödade sin make
Agamemnon efter att han offrat deras dotter Ifigenia till gudarna. Aiskylos
trilogi där pjäsen om Agamemnon ingår sägs visa övergången
från ett matriarkaliskt till ett patriarkaliskt samhälle. Hur
då? För att den kvinnliga makten vid just den tiden blev så
säker i sig själv att den ömkade sig över den manliga
längtan tilll makten, och lät den få sin vilja fram. Och
männen har den starka viljan till makt, eftersom de inte skapar något
evigt, av värde, eftersom de inte kan föda barn. Hmmm. Det är
en intressant tanke, och den stämmer säkert i enskilda fall
i världshistorien, men ett enda frivilligt steg åt sidan för
tjugofem sekler sedan räcker ju inte som förklaring till patriarkatets
överlevnad till idag. Det är snarare en meditation för
den undertryckte, som antingen kan ge en inre styrka eller skapa förnöjsamhet
med underordningen. Men det är intressant att tänka på.
Vid ett tillfälle är det tre andra röster som i tur och
ordning bryter in med tre vitt skilda åsikter. Den ena rabblar på
Fast Forward om våldet som medel och mening, om kampen, om moralen,
målmedvetenhet. Den andra är säker i sin position och
talar om att makten måste finnas hos någon, och det är
bäst att den finns hos henne själv, som är bäst lämpad.
Det är inte orättvist, det är bara fakta. Den sista rösten
tar avstånd från all form av våld, och från makt,
och från det som hör till makten, och från ansvaret.
Det blir så många avståndstaganden att inget blir kvar.
Ingen av de här tre är en god förebild. Den första
blir en enögd revolutionär terrorist av vilken färg som
helst, den sista blir en lealös statist som ger rum åt de båda
andra. Om den mittersta av dem, maktmänniskan, vore intelligent och
öppen för logiska argument och ansvarsfördelning vore den
den mest sansade av de tre, men omständigheterna avslöjar inte
om så är fallet. Ingendera av de tre personligheterna skulle
kunna bygga ett samhälle.
Ann Petrén är ett med texten och helt fantastisk. När
hon stakar sig eller stannar upp och letar efter nästa ord gör
hon det så äkta att jag blir rädd att hon glömt sig
- och det fastän jag hela tiden är säker på att hon
har situationen under kontroll. Till och med när hon står och
plockar i sig en halv ask Läkerol, en i taget, är det sevärt.
Och en uppvisning i vem som för ögonblicket har kontrollen:
hon som 'tvingar' oss att se henne göra något trivialt. Christina
Ouzounidis' pjäs är drygt en timme lång, och det räcker,
för det är många teorier som bollas fram. Jag håller
inte med om allt jag hör, men det är tänkvärt. Det
är bra att hon inte försöker skriva oss något på
näsan.
/ Kulturdelen.se
Mest en rolig diskussion
Christina Ouzounidis från Teater Weimar i Malmö har
under senare år gjort en rejäl inbrytning i Sveriges i grunden
anti-intellektuella teaterliv. Hennes Heterofil spelades nonstop på
Teaterbiennalen i Borås och gavs nyss på tv. Teater Galeasen
har satt upp hennes Lagarna och nu regisserar hon själv sin Vit,
rik, fri, skriven för Ann Petrén.
Liksom i Lagarna återanvänder Ouzouinidis den grekiska trageditrilogin
Orestien, där Agamemnon dödas av sin hustru Klytaimnestra efter
att ha offrat deras dotter Ifigenia för krigslyckans skull. Ann Petrén
i rollen som Kvinnan berättar handlingen för oss i sin vräkiga
budoar. Hon har inte bara knytblus utan också knytbyxor och utstrålar
självklarhet, trots smaklösheten. Smaklöshet är förstås
inget neutralt begrepp, utan utgår från smakbegreppet hos
en dominerande samhällsgrupp. Efter att ha sett Vit, rik, fri är
det svårt att slänga ur sig generaliserande omdömen.
Ann Petrén tycks i början småprata med publiken, som
sig själv. Den sortens kontakt är hon suverän på,
vilket hon visade i Det allra viktigaste på Unga Klara. Men nu är
det ingen hemtrevlig, ömsesidig dialog som gäller. Nu är
det hon som talar, säger Kvinnan strängt och spänner ögonen
i oss.
Knytbluskvinnan rör sig i sin hemvanda miljö, suger länge
på en halstablett som kanske fastnar i gommen, konsulterar manus
och talar med stor auktoritet, även då hon uttrycker osäkerhet.
Hon analyserar begreppet makt med Agamemnon och Klytaimnestra som exempel.
Han saknar makt, och måste därför ständigt göra
maktens gester.
Hannah Arendt blir samtalspartner när Kvinnan för dialog med
sig själv, om makt och våld. Nästan chockartat anspelar
hon ett par gånger på vår samtid: en maktmissbrukande
polischef, tal om verklighetens folk.
Ann Petrén påstår mycket. Men det är ju inte hennes
ord; det är Ouzounidis. Eller någon annans? Hela teaterföreställningen
Vit, rik, fri är ett ifrågasättande av talet, språket
och den verklighet det beskriver. Eller skapar.
Ja, det är rätt ansträngande stundtals. Men allra mest
är det en spännande och mycket rolig diskussion om patriarkatets
maktanspråk. Med mera. Det som i grunden låter som en filosofisk
text får ytterligare dimensioner av att framföras på
scen, inför publik, av en levande människa. Av en så väldigt
intressant skådespelare som Ann Petrén.
/ Sara Granath, SVD
Spännande om makt och frihet
Med monologen Vit, rik, fri gör Stockholms stadsteater ett
slags förstudie inför nästa års uppsättning
av Aischylos Orestien. Skådespelaren Ann Petrén tar avstamp
i Orestien, men fokus riktas enbart på Klytaimestra, en roll som
hon också spelar i kommande uppsättning.
Monologen är specialskriven för Ann Petrén av regissören
och dramatikern Christina Ouzounidis från Teatr Weimar i Malmö.
Pjäsen är ett 2000 år för sent försvarstal,
placerad i nutid. Den kretsar kring maken kung Agamemnons hemkomst från
kriget då Klytaimestra mördar honom som hämnd för
att han offrat deras dotter Ifigenia till gudarna.
Klytaimestra är vit, tillhör det segrande folket och är
fri eftersom hon inte är slavinna. Samtidigt som hon inte har någon
rösträtt och är fångad i en patriarkal struktur där
maken är hennes överordnad. En maktordning Ouzounidis vrider
och vänder på många gånger om liksom i jakten på
skuld eller avsaknad av ansvar. Naturligtvis med ”långa bollar”
hänsyftande på dotterns död. Det är en intressant
diskussion, som ibland nästan slår knut på sig själv.
Ann Petrén byter infallsvinkel lika ofta som de många glasögonparen
vid det självbespeglande gigantiska spegelglaset. Hon plockar, provar
argumenten som korsar och genskjuter varandra. Byter sida. Liksom skuldfrågan
och möjligheten till val, den skenbara, påpekar texten med
all tydlighet.
Jag kan inte undgå hur Pirandellos pjäs 6 roller söker
en författare, som också i mångt är en diskussion
om teater, genomkorsar väggarna och träder fram också
här. Det faktum att Klytaimestra för evigt är låst
till sitt öde, av att ha förlorat sitt barn och mördat
sin man. Ett drama som spelats genom årtusenden och fortsätter
så genom tiderna oföränderligt. Såsom vi i mångt
är låsta vid våra val och positioner. Men för en
gång skull får Klytaimestra nu chansen att rättfärdiga
sig, förklara sitt illdåd.
Gott så – med en formidabel Ann Petrén som hennes ställföreträdande
språkrör, lågmält välregisserad av Christina
Ouzounidis. Även om jag gillar Petrén bättre, i rollen,
som bitter gammal hagga, för att uttrycka mig krasst, som hon ofta
får spela. Här är hon sval, klädd i guldbeige och
överklassig. Eller man skulle också kunna uttrycka det så
här, för att svänga med argumenten à la Ouzounidis:
hon är behärskad, argumenterande och civiliserad samtidigt som
det bakom den polerade fasaden lurar en mörderska. Just den tanken
bli rätt läskig att närma sig och skapar ytterligare dimension
till dramat och detta ytterst planlagda mord.
/ Maria Nyström, UNT
Ouzounidis behöver inte stryka publiken medhårs för
att lyckas
På Stadsteaterns minsta scen Bryggan går en kvinna
omkring iklädd borgerlighetens uniform per se - en crèmefärgad
knytblus med matchande byxor i en smaklös budoir i samma färger,
oavlåtligt talande. I början vänder hon sig direkt till
sin publik, som om hon väntade svar. Men det vi bevittnar är
endast skenbart ett samtal, publiken har bara att foga sig och lyssna.
På samma sätt som hos Lars Norén kan man hos Christina
Ouzounidis ana ett slags besatthet av den dysfunktionella familj som skildras
i Orestien, av grekernas kung Agamemnon, som anförde den segrande
armén mot Troja, hustrun Klytaimestra och dottern Ifigenia.
För den geniala skådespelerskan Ann Petrén har Christina
Ouzounidis skrivit en monolog utgående från Aischylos triologi,
som hon själv regisserat på Bryggan, Stadsteaterns minsta scen.
Monologen är ett led i Teatr Weimars pågående projekt
om språk och makt i terrorns tidevarv. Senast Christina Ouzounidis
använde det grekiska dramats grundforskning av de mänskliga
villkoren var i "Lagarna" på Galeasen. Där
uppträdde Ifigenia tillsammans med Klytaimestra och Agamemnon, också
där handlade det om våld, makt och skuld.
Den ensamma kvinnan på scenen identifierar sig med drottningen Klytaimestra,
som såg dagens ljus i litteraturen för nära 2500 år
sedan. Med något som närmast liknar monomani hävdar hon
att hon är en privilegerad varelse. Ytligt sett finns det ingenting
direkt som motsäger detta faktum: hon är "vit och rik och
fri" där hon går omkring i skrytsam lyx och speglar sig
behagfull i en överdimensionerad spegel.
Monologens epicentrum är frågan: Var Klytameistra delaktig
i det brott som Agamemnon begick när han för att få vind
i segel offrade dotter Ifigenia, när hans flotta låg still
och väntade på förlig vind för att kunna inta Troja?
Och vem har makten? Historien sägs utspela sig vid skiftet från
matriarkat till patriarkat. Den historiska Klytaimestra har inte rösträtt,
hon är på ett plan helt avhängig patriarkatets dominans.
Trots det är hon den som hämnas Ifigenia genom att låta
mörda den hemvändande Agamemnon. Hon råder över liv
och död, men förnekar sin skuld.
Men monologen har också en samtida anknytning, då den ensamma
kvinnan på scenen kallar in Hanna Arendt som samtalspartner om människans
villkor.
Under de 75 minuter som föreställningen pågår vrids
perspektiven, liksom frågorna om skuld och ansvar. Ann Petrén
attackerar texten och begreppen, hon går mot ett uppfällt notställ
med texten som ett partitur, prövar nya uttryck, tar om och tystnar
- för att strax ta upp ordströmmen igen. Trots att man kunde
tro motsatsen är hennes grepp om publiken totalt.
Ofta kommer hon med påstående som hon i nästa ögonblick
helt och hållet vederlägger, en teknik som återkommer
i Christina Ouzounidis texter. Hon talar om det språkliga våldet,
att vi hela tiden är tvingade att godta tysta överenskommelser
för att kunna kommunicera.
Men det handlar också om teaterns brist på demokrati, skådespelarens
supremati och åskådarens påtvingade passivitet. Teater
som maktutövning om man så vill. Och publiken lyssnar närmast
andlöst, offer för teaterns magi, även om det ibland är
ganska ansträngande - vilket förmodligen är avsikten. Christina
Ouzounidis stryker inte publiken medhårs.
Allt skulle falla platt till marken om inte Ann Petrén hade ett
sådant totalt initiativ på scenen, så att intresset
aldrig sviktar. Och Christina Ouzounidis visar än en gång att
hon är en av landets absolut hetaste dramatiker.
Lena S. Karlsson, Tidningen Kulturen
Hemmafrun får tänka
Nej, något samtal ska det inte bli med Ann Petréns vita,
rika, fria kvinna; klädd i champagnefärgade kläder, blont
champagnefärgat hår med dito nagellack i ett rum med ett enormt
champagnefärgat toalettbord.
Hon blir ett slags Hollywoodfru som ”förelagts att berätta
om Aiskylos Orestien” som hon säger.
Precis som Christina Ouzonidis nyss gjort med pjäsen ”Lagarna”,
fortsätter hon här sitt fruktbara omdiktande runt den här
antika kärnfamiljsproblematiken, Kung Agamemnon som offrat sin dotter
Ifigenia för att vinna kriget, kommer hem som segrare men dödas
då av sin hustru Klytaimestra.
Med Ann Petrén har Ouzonidis fått en skådespelare som
kan låta texten svänga utan att missa i avsikt.
Hon är helt fenomenal, Petrén, spelar fram en avstängd
klarsyn, tuggar plötsligt i sig en hel tablettask förlorad i
tankar, går runt med en elsladd.
Hon blir en av alla dessa, vita, rika, fria, men märkligt maktlösa
kvinnor som med raseri insett att deras uppgift är att bygga upp
hjältebilden av sina makar.
Det hela är som om Anna Anka kunde tänka och fick tala till
punkt, om ni förstår hur jag menar.
/ Maria Edström, SR

Hamlet II: exit ghost
Text,
regi, rum, kostym: Jörgen Dahlqvist. Kompositör: Kent Olofsson
. Ljusdesign: Johan Bergman.Medverkande: Linda Ritzén och Rafael
Pettersson. Video + liveredigering: Jörgen Dahlqvist. Ljud + liveelektronik:
Kent Olofsson. Liveljus: Johan Nordström. Kamera: Nils Dernevik
Läs mer
Det är oerhört välgjort och oavbrutet
fascinerande
Teatr Weimars senaste scenbygge liknar ett laboratorium. I förgrunden
Kent Olofsson och Jörgen Dahlqvist med mixerbord, datorer och videokameror
– och lite längre bak Rafael Pettersson och Linda Ritzén
med varsitt headset, bänkade vid ett arbetsbord med manus och ramlösaflaskor.
Där mässar Rafael Pettersson om det offer Hamlet måste
göra, bortom all fattningsförmåga.
Här blir Hamlet och Ofelia syskonkaraktärer till Elektra och
Orestes i ”Elektra revisited” som inledde den triptyk som
”Hamlet II: exit ghost” avslutar. Karaktärerna framstår
som ett slags tonåriga outlaws, med skillnaden att Hamlet aldrig
lyckas gömma sig bakom den ”handlingens moral” som ska
lägga locket på den vanliga moralen, för att morden ska
kunna genomföras.I laboratoriet tillför ljud, ljus och video
nya stämmor till språkets musikalitet. Kent Olofsson fungerar
som gamla tiders ljudläggare som framställde alla ljud samtidigt
som skådespelarna spelade. Han filtrerar och förvränger
rösterna och i en fascinerande scen låter han den döde
fadern komma till tals genom att pitcha Linda Ritzéns röst
och lägga den som en dublett ovanpå hennes egen.
Det är oerhört välgjort och oavbrutet fascinerande. Innehållsmässigt
tycker jag det är mest intressant i början, längs vägen
mot Ofelias självmord. Hamlet lovar ena ögonblicket att hon
ska få allt bara för att i nästa förneka att de ens
har träffats; det gungar under fötterna och gränsen mellan
vad som är sant och vad som är lögn, mellan vad som är
fantasi och vad som är verklighet, löses upp.
Mina tankar går till filologen Erich Auerbachs essä ”Odysseus
ärr”, där han jämför Homeros med Moseböckerna
och beskriver berättelsen om Abraham som tömd på alla
detaljer. Det enda som framträder är Abrahams moraliska position
i förhållande till Gud. Allt är lika outtalat hos Weimar,
men utan Gud. Utan handlingen finns ingen vilja, utan viljan löses
jaget upp och de enda platser som återstår att beskriva flimrar
förbi som snabbt upplösta drömmar av ett möjligt liv,
någon annanstans.
/
Fredrik
Pålsson, SDS
Teaterforskning
ger toppresultat
När Teatr Weimar språkdekonstruerar William Shakespeares Hamlet
liknar scenrummet på Inter Arts Center en studio. Bakom avancerad
musikelektronik sitter kompositören Kent Olofsson. Bakom videoredigeringsutrustningen
sitter regissören Jörgen Dahlqvist.
Vid ett bord sitter Hamlet och Ofelia och resonerar om våldshandlingen
som frikopplad från moralen. Klyftan däremellan är orsaken
till det tvivel som Hamletfiguren alltid ges att plågas av.
Dahlqvists text slingrar sig in emellan och igenom de uppbrutna Shakespearecitaten.
Här en berömd monolog reducerad och transformerad: "Är
jag? Var jag? Kan jag vara?"
Variation, omplacering, repetition, fragmentering och fokusering är
metoden för att utröna vad orden vill få världens
mest kända rollfigur att utföra.
Vilka är konsekvenserna av skillnaden mellan ord och handling? Vilka
moraliska kvaliteter har påståenden och begrepp? Handlingen
är ett slutet system som rättfärdigar brutalitet. Beslutets
patosfyllda lidelse är sin egen nihilistiska antimoral. Utförandet
legitimerar det onda, och våldets offer är jaget, ansvaret,
kärleken och omsorgen.
Spelet mellan Rafael Pettersson och Linda Ritzén är intimt,
ömsint, lågmält, vardagligt avteatraliserat; extremt intensivt
och förtätat. Så småningom, när Ofeliagestalten
smälter samman med Gertrud, blir dialogen en allmängiltig konflikt
mellan manligt och kvinnligt.
Den kunde också vara en dialog mellan Jesus och de båda Mariorna,
eller en självmordsbombare och hans partner: det manliga handlandet
resulterar i förödelse, det kvinnliga språket vill se
kärleken som försoning, men bär sitt eget våld i
form av "överlämnandet".
Här är det Ofelia som talar om sömnen, döden, som
befriare, medan Hamlet menar att döden är uppvaknandet ur overkligheten.
Ofelia anklagar också Hamlet för att vara sin far – "du
är två" – och trots att han förnekar fadersnamnet
bär han pappa inom sig: det tunga kravet att ta till våld,
"världen måste sprängas för att pappa inte finns".
I Hamletvariationen når Teatr Weimars sammansmältning av ljudkonst,
bildkonst, röst, text och kropp en höjdpunkt. Ansikten redigeras
samman med skuggor. Musiken och röstförvrängningarna skapar
en ömsom skönt klingande, ömsom dissonant ekokammare kring
orden. Gränser upplöses och dras samman i ny form.
Teatr Weimars konstnärliga forskningslaboratorium fortsätter
att leverera exceptionella resultat
/ Björn Gunnarsson, Nummer.se
Suggestivt och annorlunda
Den digitala klockan räknar ner. Föreställningen
börjar 07.34. Rummet är helt klätt i svart och publiken
trängs på runt trettio stolar.
Teatr Weimar sätter upp Jörgen Dahlqvists nyskrivna ”Hamlet
II:exit ghost” som ett försök att integrera teater, videoteknik
och konstmusik och hälften av scenen upptas av bemannade skrivbord
med keyboards, kameror och datorer.
Hamlet och Ofelia - Rafael Pettersson och Linda Ritzén - sitter
mittemot varandra vid ett bord i ena hörnan. Bordet är belamrat
med papper, muggar och bråte, eller för att använda det
engelska språkets mest praktiska ord - stuff. Stämningen är
avslappnad och nervig samtidigt. På golvet bredvid dem står
ett par röda stövlar och ett par vita gymnastikskor. ”Hamlet
II: exit ghost” är inte en fortsättning på Shakespeares
drama utan snarare en utvidgning med betoning på språket.
Skådespelarna för inte en dialog i vanlig mening, utan följer
varandra, reflekterar varandra, och sig själva, tar upp bilder och
metaforer i texten, leker med tankar, snurrar enstaka repliker ut i universum
tills de kommer tillbaka som något helt motsatt. Det handlar om
handlingen, det som ska ske, som måste följas, oavsett vilja.
Om identitetsupplösning, om att glida in i den andre, om att glida
in i sina föräldrar, plötsligt är Linda Ritzén
Gertrud, om att glida in i handlingar utan egen vilja, och om att försöka
stoppa det som helt klart är på väg att hända, trots
vetskapen om att det kommer att hända.
Några repliker: ”Vad jag menar är - du är minnet
av mig”, ”Du ska vara den som jag älskar, Hamlet”,
”Så länge som du finns. Det kanske jag inte gör”,
”Låt mig hjälpa dig. Nej. Be mig!”. ”Hela
du är alldeles blöt, vad har du gjort?”.
Efter ett tag börjar skådepelarnas röster tvinnas samman
med olika elektroniska ljudeffekter, det sprakar, ekar, volymen höjs.
Samtidigt dyker projektioner av dem upp på väggen, både
live och inspelade, en kyrkogård, ett vatten, närbilder på
ett plastkranium, monologer in i kameran. Som publik sitter man stilla,
följer våndan i Hamlet och rädslan och stödet i Ofelia,
i tolkningar med stark närvaro hos skådespelarna, följer
minuterna som räknar ner. Medan tekniken understryker det undersökande
i projektet - irrandet i känslor och språk.
Det är suggestivt, det är annorlunda, det är intensivt,
och det är väldigt svårt att skriva om. Som att försöka
beskriva upplevelsen av ett åskväder över ett fält
eller en promenad i en katakomb för någon som aldrig upplevt
någondera.
/ Caroline
Alesmark, SKD
Flerkanaligt eko fångar Hamlets vånda
Dramatikern Jörgen Dahlqvist och tonsättaren Kent Olofsson har,
med utgångspunkt från teman i Hamlet skapat en scenisk installation,
där dramatiska dialoger integreras med ett liveframfört ljudverk.
Uppsättningen är ett forskningsprojekt, som ingår i Kent
Olofssons kommande doktorsavhandling vid Musikhögskolan i Malmö
och är del av utvecklingsarbetet vid Teaterhögskolan, där
Jörgen Dahlqvist är prefekt.
Synen på teater som kunskap och som laboratorium för utforskning
av mänskliga erfarenheter har också varit bärande för
Teatr Weimars konstnärliga arbete ända sedan starten 2003. De
senaste åren har detta utvecklats i intressanta samarbeten med ljudkonstnärer
och konstmusiker, speciellt inom elektronisk ljud- och musikkomposition.
Hamletprojektet tar upp vissa kända teman från Shakespeares
klassiker: Hamlets handlingsförlamning, svaga identitetsuppfattning
och hans oidipala relation till modern Gertrud, som ständigt sammanblandas
med Ofelia. Rafael Pettersson och Linda Ritzén framför dem
som situationer i en studio fylld av kontrollbord, datorer och videokameror.
I retoriska textblock triggar Ofelia Hamlet att våga tro på
sig själv och ta steget att mörda styvfadern. Hennes röst
dubbleras tidvis av hans mansröst och deras identiteter sammanflätas
i varandra.
Ofelia kräver kärlek och hotar att gå till vattnet, något
han ängsligt förbjuder henne. Med direkta videoprojiceringar
på fondväggen slås deras ansikten upp i stora närbilder,
ibland som dubbelexponeringar över en film av ett höstblekt
landskap, där den unga kvinnan står med självmordsdrift
och tvekar inför det hon kallar överlåtelsen. I andra
scener är hennes ansikte Gertruds, och Hamlet ropar förvirrat
efter mamma/Ofelia/dig/henne. Orden och benämningarna rörs ihop.
Kent Olofsson skapar elektroniska avgrunder och ekon av deras röster
i en accelererande verklighetsupplösning.
En nyckel till denna multimediala interpretation ges i en slutscen, där
mannen och kvinnan är åter vid arbetsbordet och nyktert konstaterar
att alla har dött och vi är varandras avbilder. Här förklaras
den hallucinatoriska minnesbildning som uppstått kring fragmentariska
krissituationer, där röster, ansikten och närvaro dubbleras
eller utraderas i audiovisuella förvrängningar.
”Hamlet” och ”Ofelia” är som undflyende skuggor
av varandras minnen, av sina egna myter. Men någonstans är
de också en ung man och en ung kvinna som förvirrat och tvångsmässigt
söker frihetsrum i ett liv och ett språk som definitivt har
vridits ur led.
/ Theresa Benér, SVD
Meningen med livet är döden
Hamlet och Ofelia sitter mitt emot varandra vid ett bord och
läser högt ur manus. De kan också vara Hamlets föräldrar.
Det enda som är säkert är att paret som sitter där
ser ut som Rafael Pettersson och Linda Ritzén. Ska det bli något
slags reading av Jörgen Dahlqvists nya pjäs Hamlet II:exit ghost?
Teatr Weimar håller den här gången inte till på
S:t Gertrudsgatan utan på Inter Arts Center på Bergsgatan
i en lokal som mera ser ut som en inspelningsstudio än en teaterscen.
Jag sitter bakom kompositören Kent Olofsson och följer ömsom
de båda skådespelarna, ömsom hans fingrars dans över
manöverborden och mönstrens förändringar på
datorskärmarna. Ur högtalarna strömmar – förutom
skådespelarnas ekoförstärkta och stundtals förvrängda
röster – en matta av ljud som kan vara vävd av stadslarm,
fabriksslammer och eterbrus.
Då och då hörs stumma smällar. Liknar det skott
från en ljuddämpad pistol? Jag vet inte, har ingen aning om
hur sådana låter. Och inte är väl det här en
pjäs med den sortens lokala anspelningar?
Skådespelarna lämnar hursomhelst efter en stund bordet och
rör sig överallt i rummet, invecklade i en repetitiv dialog,
där upprepningarna tycks vara det enda grunden att stå på
i en värld där allt är flytande och osäkert –
identitet, minne, vilja, mål och mening.
Om man vill vara elak skulle man kunna säga att pjäsen gestaltar
två alzheimerdrabbade skådespelare som har förirrat sig
från en pågående Hamletföreställning och råkat
hamna mitt i tekniken, oförmögna att komma ihåg sina repliker
eller ens vilken roll de spelar.
Men jag vill minst av allt vara elak när jag ser Teatr Weimar än
en gång utmana våra invanda föreställningar om språket,
makten och teatern. Kanske är det vi själva som lider av ett
slags kollektiv alzheimer – det är för övrigt inte
alldeles lätt att ta sig in i lokalen, man får en kod som man
hinner glömma under hissresan.
Jag är normalt ingen anhängare av videoprojektioner i teaterföreställningar,
de känns mest som en brist på tillit till teaterns egen kraft.
Men här interagerar kamerorna – antingen de simultanfilmar
skådespelarna på scenen eller visar förinspelade exteriörscener
– med föreställningens klaustrofobi. Rollerna är
instängda i sina livsval, i sina svek och sina löften, i sina
självbilder och sina förnekanden. De försöker förgäves
bryta sig ut. Det finns ingen annan utväg än döden.
/ Nils Schwartz, EXP
En Hamlet i småbitar - Experimentellt och ödsligt suggestivt
Teatr Weimar i Malmö betar sig igenom klassikerna och nu
har turen kommit till pjäsernas pjäs. Hur ska det gå för
Hamlet?
Formen är självklart sönder, bitarna utspridda och några
satta under lupp. Brännpunkt på språket, nedbrutet till
några repliker, replikerna i sin tur nedbrutna till några
ord som tas om, byter inbördes plats, huggs av, deformeras, kommer
igen.
I Hamlet II: Exit ghost, jobbar man denna gång med teknisk förstärkning,
med filmprojektioner och filmande och med Kent Olofsson som skapar ödsligt
suggestiva och inträngande ljudbilder på synliga datorskärmar
och mixerbord. Rollernas instängdhet i teknologi, språk, känslor,
självbild, upprepning är fokus i Jörgen Dahlqvists Hamlet-tolkning
och den griper effektivt omkring sig.
Linda Ritzén och Rafael Pettersson är heller inte några
fjäskiga skådespelare. De bäddar väl för den
totala skepsis, den grundstötning med identitet och avsikt, som denna
Hamlet gräver sig ner till. Ritzén och Pettersson finner sina
neutrala men också innerliga lägen där det råa och
direkta gör att man tror på allt de säger, även det
sönderhuggna och outtalade. Bra att inte mer teater är som denna,
ännu bättre att den finns och fortsätter upptäckas
hos Teatr Weimar i Malmö.
/ Barbro Westling, AB
Laborerande inventering
När Thomas Ostermeier och hans Berliner Schaubühne i somras
gästspelade på Hamletscenen i Helsingör med en lika monumental
som fenomenal uppsättning av Shakespeares Hamlet, gjorde man det
med en metod som är den enda effektiva om man vill undvika dramaturgiska
fixeringar: genom att inte ”spela Hamlet”, utan med utgångspunkt
i texten skapa något nytt; gå in i karaktärerna och genom
ett slags identitetsprojekt försöka utröna skillnaderna
mellan det de säger och det de är.
Den tyske dramatikern, regissören och ”Brechtianen” Heiner
Müller satte den intellektuellt och formmässigt avantgardistiska
stenen i rullning med sin banbrytande Hamletmaskinen för ett 30-tal
år sedan – ett slags närstudie av Hamlets självgranskande
kamp mot sin egen roll i denna pjäsernas pjäs.
Den typen av interpretationsmetoder och uppdaterade ”närläsningar”
av verk ur den klassiska repertoaren kännetecknar inte bara Teatr
Weimars och Jörgen Dahlqvists nya scenprojekt Hamlet II: exit ghost,
med premiär på Inter Arts Center i fredags, utan den stora
lilla teatergruppens huvudsakliga verksamhet alltsedan starten med dekonstruktionerna
och prövningarna av grekiska gamla myter och tragedier.
Här rör det sig om en laborerande inventering av ”några
av Shakespeares retoriska figurer”, med Hamlet- och Ofeliagestalterna
(Rafael Pettersson och Linda Ritzén) och deras destruktivt prövande
maktspel i fokus.
Föreställningen genomförs som ett kombinerat läsdrama
och ljud- och videoinstallation, och är såväl ett led
i det dramatiska forskningarbetet vid Teaterhögskolan och ett spännande
samarbete mellan Weimar och konstmusikern Kent Olofsson, som likt en kommendör
på rymdskeppet Enterprise fyller ut en del av scenrummet med sin
digitalt illuminerade arsenal av ljudteknisk apparatur.
Så kretsar de båda eviga Shakespearegestalterna runt varandra
i ett monomant och repetitivt flöde av ord genomsyrade av det hamletska
och ofeliska tvekandet.
Och så angrips deras famlande försök till kommunikation
av Olofssons ljudverkande ”Hamletmaskin”, som förvränger
de bådas röster, upplöser språket och förvandlar
det till ett annat språk, till ett annat slags förbindelse,
för en annan människa i en annan tid.
/ Martin Lagerholm, KVP
Hamlet
är inte jag, det är du.
Teatr Weimars senaste uppsättning Hamlet II:exit ghost är lika
mycket en lek med språket som med teaterns slentrianmässiga
uppbyggnad. Ett slags pingpong-språk förvärvat inom livets
egen teater blandat med Shakespeares egna uttalanden. Hamlet som en metafor
för vår egen verklighet där allt kretsar inte bara kring
begrepp som tvivel och identitet utan också om allt det som vuxit
sig fast i våra minnen.
Men det handlar också om hur språkets dramatiska sida kan
stelna till på scenen genom sin egen utarmning.
De mytiska Hamletinläggen tränger in i oss, retar upp våra
sinnen för att stunden efteråt förvandlas till pingpongbollar
som vi slänger runt med i alla möjliga sammanhang. Men liksom
pingpongspelet producerar dessa ingenting, förblir bara tomma språkliga
begrepp vars enda uppgift blir att skapa ett nätverk av alltmer invecklade
situationer.
Svårigheterna att etablera kontakt med den andre, sökandet
som hindras av att båda parter - en man och en kvinna - samtidigt
som de försöker befria sig från sin egen själviskhet,
tar avstånd från varandra genom att de hela tiden håller
fast vid sina fastrotade principer. Som om det låg i människans
natur. Häftiga känsloutbrott kolliderar med ständiga samvetsförebråelser.
Det komiska i situation förhöjs genom att de båda skådespelarna
sitter vid ett köksbord fyllt av flaskor och glas. I början
sitter båda och läser sina texter. Tonen höjs i takt med
att aggressiviteten ökar tills allt blir mer eller mindre ohållbart.
De försöker fly från varandra men återkommer, gör
nya försök, drabbar samman, låtsas komma överens
i all oändlighet. Som ett parförhållande som håller
på att gå i kras.
Föreställningen som hade premiär i en inspelningsstudio
på Malmö teaterhögskola är ett exempel på hur
framtidens scenkonstnärliga utveckling kan te sig genom att integrera
text, videoteknik+liveredigering, ljud+liveelektronisk musik och kamerateknik.
Särskilt spännande var att publiken fick chansen att på
nära håll följa hur det hela samverkade. På en av
väggarna visades en videoupptagning blandad med liveinslag. Där
vi fick se de båda aktörerna dels ute i det naturliga rummet
(bl.a. en kyrkogård, som sista anhalt i livet) och inne i scenrummet,
dels skådespelarnas ansikten interaktivt på filmduken, deras
egna rörelser i samband med att de med olika kameror fotograferade
sig själva. Det stärkte inte bara den dramatiska effekten utan
bidrog också till att rörelsespråket kändes mera
levande. Pjäsens undersökande form förstärktes samtidigt.
Akustiska ljud i kombination med elektroniska bildade en slags rytmisk
fondvägg utan att det kändes alltför dominerande.
Applåder till allesammans, några extra till de båda
duktiga skådespelarna Linda Ritzèn och Rafael Pettersson.
/ Ann Jonsson, Danstidningen
Scenkonst: Hamlet II: Exit ghost
Spelplatsen för Teatr Weimars senaste uppsättning ger omedelbart
intrycket av en produktionsstudio: filmkameror, mixerbord, datorer samt
ett svart skrivbord belamrat med vattenflaskor och travar med papper.
De båda skådespelarna sitter mittemot varandra och läser
högt ur ett manus. Intensivt repetitiva monologer om vikten av att
agera, om handlingens moral och hur den skiljer sig från den allmänna
moralen. Efter ett tag lämnar de sina platser vid bordet och börjar
röra sig runt i rummet, inbegripna i en dialog som ständigt
återkommer till frågor om uppoffringar, löften och tvivel.I
och med att de lämnar sina platser lämnar de också skådespelarrollerna
bakom sig för att istället glida in i sina roller som Hamlet
och Ofelia. Inte för att det är någon traditionell Hamletversion
vi får se; det är snarare tematiken i verket som utgör
utgångspunkten för föreställningen. Hamlets jagsvaghet
står i centrum, med det ständiga ältandet, tvivlet och
osäkerheten som en skarp kontrast mot inledningsmonologens självsäkra
fraser om vikten av att agera. Ältandet blir till ett alibi just
för att slippa agera, och Hamlets vånda över att inte
leva upp till sina föresatser tillsammans med Ofelias försök
att uppmana honom att göra det – att döda sin farbror
– leder honom allt djupare in i sitt eget självupptagna mörker.
Ofelias tankar kretsar i sin tur allt mer kring att gå ner till
vattnet, som en referens till hennes drunkningsdöd i det ursprungliga
dramat. Deras relation utvecklas till ett tärande medberoende där
det enda de till slut delar är en nattsvart förtvivlan.
Men det är inte bara föreställningens tematik som präglas
av Hamlets jagsvaghet. Det går även att se den på ett
metaplan, där både karaktärer och språk kännetecknas
av en genomgående instabilitet. Ofelia och Gertrud skiftar identiteter
på ett sätt som får både publiken och Hamlet att
ifrågasätta vem som egentligen är vem. Tvärsäkra
löften och storslagna kärleksförklaringar förkunnas
för att i nästa stund inte längre existera. Det skapar
en tillvaro där ingenting är säkert eller beständigt
och begrepp som sanning och identitet får en flytande och ständigt
skiftande innebörd.
Dubbelexponeringen som existerar i de flytande rollerna och i gränsen
mellan skådespelare och roll speglas i arbetet med ljud och bild
i uppsättningen. Skådespelarnas röster dubbleras, förvrängs,
läggs ovanpå varandra; kameraupptagningar och förinspelade
bilder projiceras på väggen och förstärker den gränsupplösande
tematiken. Det är ett koncept som lätt kunnat gå överstyr
och bli obegripligt eller kakofoniskt. Kombinationen mellan de slingrande,
upprepande replikerna, ljudpålägget och livefilmningen under
pjäsens gång och de ständigt skiftande karaktärerna
skulle kunnat leda till en föreställning där intrycken
blir för många, för påträngande.
Så blir det inte. Uppsättningens alla beståndsdelar samverkar
istället för att skapa en helhet som inte alltid är så
lätt att begripa, men som samtidigt är oerhört väl
och konsekvent genomförd på det tematiska planet. Det är
en koncis pjäs, drygt en timme lång, med ett starkt driv som
framför allt kommer från den milt obehagliga känslan av
att inte riktigt veta vad det är man ser, samtidigt som ens kännedom
om förlagan styr tittandet i vissa riktningar. De destabiliserande
dragen i pjäsen förstärker obehagskänslan, och det
är i de partierna den är som allra starkast, medan delarna som
består av mer traditionellt gestaltande (även om det är
ett relativt begrepp i sammanhanget) drar ner intensiteten något.
Men det är också mitt enda förbehåll, för det
här är en föreställning som är imponerande, både
i sin ansats och i sitt genomförande. Sammansmältningen av form,
innehåll och tematik är i det närmaste fläckfri och
resulterar i ett verk som är både fascinerande och tankeväckande.
/ Christopher Rosenqvist-Cutlip, kulturtidningen benshi.se
Virtuos visualisering
Teatr Weimar på Inter Arts Center, MalmöI filmen "Hamlet
2" leker Steve Coogan med Shakespeares text om den fördömda
danska prinsen till roliga effekter. Roligt kanske inte är ordet
man skulle använda om Teatr Weimars uppsättning, "Hamlet
II: exit ghost", men lekfullheten finns där. Experimentlustan
är uppskruvad till elva, som Nigel Tufnel från Spinal Tap skulle
uttryckt det, i en uppsättning som ger oss en ny aspekt av mannen
från den ruttna staten.
Ett litet mörkt rum med cirka trettio platser för publik är
skådeplatsen för detta lilla drama där innehåll
får stå tillbaka för form. Rafael Pettersson som Hamlet
och Linda Ritzén som Ofelia är de enda två skådespelarna
i uppsättningen. Men lika stor roll i uppsättningen har bild-
och videoprojektioner samt ljudeffekter. Tekniken som möjliggör
effekterna, tillsammans med personerna som sköter tekniken, kan hela
tiden ses av publiken vilket ger uppsättningen ytterligare en dimension
där synliggörandet av tekniken fungerar som en välkommen
alienationseffekt.
Petterson och Ritzén kämpar vinnande med en text som balanserar
mellan att vara kontemplativt karismatisk och poänglöst pretto.
En balansgång som i slutändan når sitt mål på
säkra fötter när Hamlet II avslutar sin identitetskris
med ett crescendo som brinner av hängivenhet från både
skådespelarna och ljud- och bildkonstnärerna som gjorts till
en del av framträdandet.
Man lämnar salen med en känsla av tillfredsställelse över
Teatr Weimars virtuosa visualisering av en godkänd variation av prins
pölsas kamp mot och med sina hjärnspöken. Teatr Weimar
briljerar med en genomtänkt och nyskapande iscensättning av
delar av Hamlets problematik, med en knivskarp precishet sammansmälter
de ljud, bild och text till en intressant helhet. Kanske skulle de fortsätta
på Cooganspåret och ge sig på en adaption av Tristram
Shandy nästa gång? Det skulle kunna bli hur intressant som
helst i händerna på Teatr Weimars skickliga kreatörer./
/ Martin Memet Könick, Tidningen
kulturen
De måste dö
Text: Christina Ouzounidis. Regi: Fredrik Haller. Skådespelare:
Birgitta Vallgårda. Ljus/rum/kostym: Johan Bergman och Jenny Ljungberg
Läs mer
Med
Medea i medelåldern
Christina Ouzounidis monolog De måste dö är en text med
sammanvävda fiktions- och realitetsnivåer. Den som talar är
en medelålders kvinna, som beklagar just medelålderns osynliggörande.
Hon kan och vill visa världen vilka möjligheter en människa
rymmer, även efter fyllda 54.
Så småningom förstår man att hon är skådespelare
med stark yrkesstolthet. Hon talar föraktfullt om de unga ”våpen”,
som blir ”castade” av kåta manliga regissörer,
trots att de inte har erfarenheter och förmågor nog att gestalta
teaterhistoriens stora kvinnoroller.
Hennes hårda krav på vad som krävs för rollgestaltning
får förstås en koppling till verkligheten, när man
vet att Birgitta Vallgårda är professor i scenframställning.
Ouzounidis vore inte Ouzounidis om det inte också funnes en koppling
till den grekiska antiken. Här är det Medea. Texten blir ett
försvarstal för Medeas rätt att mörda sina söner.
Medea försöker inte skydda mannen. Vilket skådespelerskan
menar att inte heller hon gör: ”Min plikt i världen är
Medeas”. Mot slutet spelar Vallgårda en parafraserande scen
ur Euripides drama, och sättet hon gör det på blir ett
levande bevis på att hennes gestaltningsförmåga är
enastående. Detta stycke kompletteras dessutom av en tillskrivning
till Shakespeares Rikard III där en annan kvinna med mördade
söner, drottning Elizabeth, får sin dotter förvandlad
ett damoffer för att föreningen av husen York och Lancaster
ska genomföras.
Ett av dramahistoriens många exempel på hur kvinnors självständiga
vilja underordnas patriarkal maktstrategi. Jason väljer ju Glauke
för att hon är av kungaätt.
Föreställningen har drag av Teatr Weimars bästa produktioner.
Vallgårda är mycket lågmäld, publiken får
sitta med absolut uppmärksamhet för att uppfatta monologen.
Ouzounidis stil är som alltid mycket särpräglad. Meningar
flätas in i varandra på ett mjukt böljande, rytmiskt sätt.
De måste dö på Bryggeriteatern är en fantastisk
uppsättning, som alla med det minsta intresse för skådespelarkonst
borde se.
/ Björn Gunnarsson, nummer.se

När
man blir stor blir man f****a
Med Spinning Jenny i samarbete med Teatr Weimar
Medverkande: Daniel Nyström. Regi: Nora Nilsson.
Text: Daniel Nyström och Jörgen Dahlqvist. Ljus/Kostym/rum:
Johan Bergman och Jenny Ljungberg. Teknik: Johan Nordström
Läs mer
Mästerlig
motorsågsmassaker
Spinning
Jennys När man blir stor blir man f****a äger rum på Teatr
Weimars scen. Scenspråket visar också släktskap med det
weimarska: mycket text med begränsat men starkt kroppsligt agerande,
riktat spotljus och tät närvaro i rummet. Skådespelaren
Daniel Nyström håller en rasande och intensivt känslomässig
monolog. En monolog han skrivit tillsammans med Weimars Jörgen Dahlqvist.
Om texten också handlar om egna erfarenheter vet jag inte, men det
är svårt att inte uppfatta den uppfordrande attacken som självupplevd.
Personen som Nyström gestaltar så mästerligt är i
alla händelser förbannat trött på hela skiten och
har en motorsåg. Vreden riktas mot hela det samhälle som vägrar
acceptera transsexuella och könsbytare. ”Medelklasskonstnärerna”
är bara självupptagna. Flatorna, bögarna och feministerna
är inte solidariska. Läkarvetenskapen är kontrollerande
och patologiserande.
Våldet riktas till slut mot den egna kroppen, dels genom ett cyniskt
accepterande av ständig nazistisk misshandel, dels genom självmordet
som sista utväg.
Könsbytesprocessens psykiatriska inslag står i fokus, och vreden
vänds till starkt berörande sorg över att könsbytet
innebär sterilisering. Det är inte tillåtet att spara
sperma för insemination när man väl beslutat sig för
att kirurgiskt och hormonellt gå från man till kvinna.
Som dekor finns några stympade skyltdockekroppar, och när skådespelaren
delvis klär av sig speglar skyltdockornas androgynitet den levande
kroppen. Förtvivlan över att vilja betrakta sig som hel och
älskande men hela tiden tvingas göra omöjliga val är
synnerligen starkt förmedlad. Nyström gestaltar med kropp och
kostym, men framför allt med tilltalet.
Mest hjärtslitande är kanske titelrepliken: barnet som är
övertygad om att när han växer upp ska han få samma
kön som mamma.
/ Björn Gunnarsson, Nummer.se
Monolog om att trassla sig fram i könsdjungeln
Scenbilden är sexuellt laddad och brutal. I ett surrealistiskt
bildspråk inspirerat av Hans Bellmer och bröderna Chapman har
Johan Bergman och Jenny Ljungberg utformat en installation av nakna mannekängdockor.
En halshuggen man, en bakbunden kvinna, en barndocka vars könsförtydligande
ansikte döljs av framhängande hår. En motorsåg och
en hemmagjord spikklubba ger onda aningar. De kommer att besannas.
I denna föreställningsvärld krigar Daniel Nyströms
transsexuella rollgestalt för sin rätt att vara kvinna. Född
i en pojkes kropp men med en flickas inre har han/hon alltid trott att
man automatiskt blir flicka när man blir stor.
Verkligheten är betydligt mer komplicerad. I skolan var han/hon en
särling och som tonåring i tunnelbanan utsatt för grov
misshandel. Men det gör ingenting, för kroppen är ju ändå
bara ett hölje, tillhörande någon annan än den kvinna
hon egentligen är.
Nu står denna person, med gryende kvinnobröst, under så
kallad könsutredning. Och är arg. Rasande på alla frågor
och förordningar. Jag är kvinna, oavsett vad lagen säger,
dundrar hon, och spyr galla över lagen, som kräver att man steriliseras
för att få genomgå könsbyte.
Daniel Nyström har skrivit monologen tillsammans med Jörgen
Dahlqvist. Från den senare känner man igen en aggressiv retorik,
detta att söka besvärja normerna och verklighetens fängelse
med ord som stångas och slåss och bankar. Nora Nilssons regi
ligger som ett varsamt stöd för Daniel Nyströms rytmiska
spel i denna könsdjungel.
Nyström har ett allvar och fokus som tillåter honom att pendla
mellan textens bråddjup och militanta plakatuppror. I rollgestaltens
krav att få vara sig själv möts det privata och det politiska.
Monologen söker inte poetisera individens kris utan betonar kamp
och uppror mot rådande köns- och maktsystem. I det avseendet
är stycket en fortsättning på gruppen Spinning Jennys
riksturnerande uppsättning I väntan på vadå, som
gisslar könsordningen i svenskt teaterliv.
/ Theresa Benér, SVD

Ibsendekonstruktion I: Gengångare
Regi: Linda Ritzén. Textbearbetning:
Jörgen Dahlqvist.
Medverkande: Rafael Pettersson och Nils Dernevik.
Ljus/rum: Johan Bergman. Kostym/rum: Jenny Ljungberg.
Tekniker: Johan Nordström
Läs mer
Briljanta
smulor av ett kostymdrama
Övernaturliga fenomen hemsöker Teatr Weimar under repetitionerna
av Ibsens Gengångare om man ska tro rapporteringen via Twitter.
Stolar börjar röra sig av sig själv, manus fattar eld och
skådespelarna lider av svår ångest och drar sig för
att gå till teatern om dagarna.
Ett spel för gallerierna förstås och samtidigt en lek
med våndan som blottas när man skalar köttet av skelettet
i Ibsens verk. Inte längre ett kostymdramanär lagrena av siden
och sammet slitits av kroppen och ridåerna en efter en dragits ner.
Kvarstår gör naken hud och en dialog som avstannat i ett monotont
hackande nej, till förlösning, kärlek, till livet självt.
Att smula sönder Ibsen är numera mer regel än undantag.
En uppmärksammmad verison av Gengångare gjordes exempelvis
2002 av Ingemar Bergman, socksåhan valde att drastiskt stuva om
texten. Här drivs greppet till sitt yttersta i en för Teatr
Weimar typisk dekonstruktion som bara lämnar skärvor av originalet,
en glidande gestaltningen där snart nog bara närkamperna återstår.
De två skådespelarna gör rollerna, på förhand
nerskitade av dramats undanstoppade smuts och skam. Som Pastor Manders
och sonen Osvald ses rutinerade Weimarmedarbetaren Rafael Pettersson i
tung blå ögonskugga och trasig spetsskjorta medan fru Alving
och tjänsteflickan Regine görs av nyutexamnierade Nils Dernevik
i komiskt slokande peruk och illasittande oranga sidenklänning.
Det lekfulla, respektlösa inslaget går igen i de ständiga
omstarterna, en skickligt scensatt sampling av scener och repliker som
lämnar lite kvar av det egentliga dramat. Kvarstår gör
kärnrelationerna; mellan mor och son, herrskap och tjänstefolk,
hustru och man med arvet och den skamfyllda sexualiteteten som underliggande
smärtpunkt och motor. Spelet mellan Dernevik och Pettersson blixtrar
och briljerar och i takt med att lager på lager av ridåer
och och yttre rekvisita rivs ner tystnar det annars väl lättköpta
nöjet och de två blir människor mer än kön.
Fortfarande burleska men gripande i sitt hjälplösa famlande
efter varandra samtidigt som språket hårdnar och spricker
i knytnävstunga läten.
/ Boel Gerell, SDS
Ett utmärkt koncentrat
Uppsättningar där man valt att reducera i Ibsens manuskript
, för att höja tempo och intensitet, är inte unika. Ett
starkare koncentrat. Med hjälp av enbart två skådespelare,
en som gestaltar de bägge kvinnorna och en som spelar de tre männen,
har man i sin version tagit fasta mer på makt och konfrontationer
än på livslögner och dolda svek. Valt ett direkt tilltal,
som är påträngande i positiv bemärkelse och passar
den lilla teaterlokalen perfekt.
Weimars uppsättning följer Ibsens till punkt och pricka när
det gäller yttre handling (modern som förgävces försöker
skydda sin son från konsekvenserna av den framlidne faderns handlingar),
ochj orden som används är Ibsens egna. Men de förses med
delvis nya undertexter. Den svalt dämpade Regine (Nils Dernevik)
visualiserar sammanhang genom sublima gester och oväntade satsmarkeringar,
medan Pastor Manders(Rafael Pettersson) blinkar menande och låter
budskapet framgå mellan raderna. Resultatet blir, i bägge fallen,
att vi som åksådare förstår utan att alltid veta
varför vi förstår. Man har dessutom modet att vila i pauserna.
Det stumma moment där två av karaktärerna genomför
en kortare cigarettstafett är exempelvis grymt spännande. Minuten
efteråt kan två helt andra karaktärer gå till handgripligheter.
Dernevik och pettersson är lyhörda, oavsett om det handlar om
stora eller små penseldrag, och har en imponerande scennärvaro.
Trovärdiga oavsett om ett övergrepp sker i affektoch leder till
regelrätt slagsmål eller bara antyds via en kavaj som dras
av till hälften.
Manuskriptet är snillrikt bearbetat, och Jörgen Dahlqvist har
vridit och vänt på de pusselbitar som Ibsen tillhandahåller.
Han stuvar om, reducerar rejält och bjuder några av de mer
anspråkslösa orden på fest. Obetydliga, vardagliga utsagor
upprepas närmast hysteriskt och meningarna expanderar, blir starkt
värdeladdade. Men också komiska. Flertalet av de förtjusta
fniss som sprider sig i salongen föds ur Dahlqvist replikteknik.
Det är fräckt, smart och de få gånger Ibsen behöve
rkryddas görs det med finess. Som när man låter en aftonsittning
haverera i skyundan med hjälp av en käck melodislinga; ”Hej
hopp allihop, i en liten trudelutt”. En lustig långdans.
Även regissören Linda Ritzén ska hyllas. Spelutrymmet
är synnerligen begränsat, men Ritzén har ett fint öga
för positionstänkande och sceniska avstånd. Skiftningar
av riktningar och små förändringar av tonfall används
för att markera karaktärsbyten. Vid enstaka tillfällen
slaskar det lite, men i stort sett blir gestaltningen tydlig också
när en skådespelare tvingas föra samtal med sig själ
(dialoger mellan två karaktärer av samma kön). Regissör
och skådespelare har uppenbarligen arbetat i bästa symbios.
Scenografi och kostym harmonierar fint, och blir även de föremål
för dekonstruktion.
Sammanfattningsvis: Teatr Weimars Ibsendekonstruktion är vital och
fascinerande. Trots absurda inslag och avantgardistiska förtecken
är uppsättningen både angelägen och samtida. Ett
lyckat experiment som inte kräver andra förkunskaper än
ett öppet sinnelag. Det här är bra teater! Se den. Det
är både du och föreställningen värd.
/ Henrik Bergkvist, SKD
Weimars Gengångare kommer nära
Man brukar spela Ibsen på två olika sätt, antingen konventionellt
i nån sorts sen 1800talsmiljö eller också försöker
man modernisera och stoppa in honom i nutiden. Här har man inte gjort
på nåt av dom sätten. Det är som om dramat imploderar
av sin egen kaft. Det är förtätat och litet och väldigt
intimt. Oerhört förkortat i en timme och en kvart. Och man spelar
otroligt naturalistiskt. När man kommer in så är det två
tjänstefolk som står och liksom viskar och då viskar
dom verkligen som om de inte ville att publiken ska höra. Så
det är nån sorts supersuper naturalism. Sen är det ju
också det andra greppet med två män spelar de fem rollerna,
Nils Dernevik spelar de kvinnliga rollerna, Fru Alving och Regine, medan
Rafael Petterson spelar Snickar Engstrand, Pastor Manders och Osvald.
Det blir en märklig stilisering mitt i den naturalistiska framtoningen
och där de växlar och plötsligt liksom glider in och ut
i de olika rollerna.
Man fattar på ett speciellt sätt. Teatr Weimar arbetar som
konstnärer. Man tar ett känt verk som man fabulerar kring och
skapar nått nytt utuifrån. Ibsen är ju så otroligt
intrigbaserad med livslögner som ska avtäckas i precis varenda
pjäs men här struntar man i intrigen, den blir inte det viktiga.
Det viktiga blir i att vi blickar in i den här rätt unkna familjen
och vi känner oss verkligen som någon sorts vouyerer. Ibsens
är ju den här klassiska tittskåpsteatern där man
tar bort fjärde väggen och så ska vi titta in på
ett skeende som ska verka pågå utan publikens medverkan. Här
blir det så himla nära och Teatr Weimarsscenrum är så
litet så det blir som om man tjuvtittar och tvuvlyssnar och är
nånstans där vi inte har att göra. Det blir en spänning
i den här otroliga närheten.
Sen är det också ett genidrag att låta de manliga skådespelarna
spela alla roller. Spelet mellan könen som Ibsen håller på
med blir otroligt tydliga, blir mycket tydligare, den kvinnliga och manliga
principen och framförallt det patriakala förtrycket. Sen blir
det också en klassresa därför att de här två
männen spelar två kvinnor respektive tre män som också
tillhör olika klasser. Man återför Ibsens ursprungliga
radikalitet. Det handlar om en fullständig vantrivsel i kärnfamiljen,
i könet och klassen. Så på det sättet tolkar ju
dom Ibsen hemskt troget.
/ Maria Edström, Sveriges Radio (transkriberat från
radioinslag)
Elegant kommentar i dekonstruerad klassiker
Malmöbaserade Teatr Weimar har på kort tid skaffat
sig ett gott rykte som en av landets mest intressanta fria grupper med
ambition att utveckla teaterkonsten. Scenen är i Teatr Weimars händer
ett undersökningsrum, där olika teorier om "vad är
att vara människa" ska utforskas, som man skriver i sitt manifest.
Den senaste uppsättningen, en dekonstruktion av Henrik Ibsens "Gengångare",
är definitivt inget undantag. Jörgen Dahlkvist och Linda Ritzén
har styckat upp, kastat om och pressat samman pjäsen från 1881
till ett koncentrat av skådespel där konstruerade sanningar
obarmhärtigt ifrågasätts. Nils Dernevik och Rafael Pettersson
gestaltar tillsammans de fem karaktärerna i en närmast oavbruten
dialog. Att rollbytena är otydliga hör, förstår man,
till konceptet även om skådespelarna gör skickliga hopp
mellan röstläge, kroppsspråk och pondus. Allt efter den
roll, kvinna eller man, de spelar.
Ibsens historia om änkan Alving, konstnärssonen Osvald, pastor
Manders och de andra finns närvarande och kan fångas upp i
brottstycken av den som läst originalmanuset. Även om man gått
hårt åt med saxen är det ingen hjärtlös behandling
av Ibsen, tvärtom vill jag säga. Pjäsen var en nagel i
ögat på många redan när den hade urpremiär
då den ifrågasatte normer och konventioner. De gengångare
som Ibsen såg och ville utmana, var de döda åsikter och
meningslösa plikter som likt förbannat vandrar runt och skrämmer
till lydnad med sin närvaro. Genom att fokusera på teaterns
iscensättning som sådan gör Teatr Weimar allmängiltigheten
i pjäsens provocerande teman desto tydligare. Även 2000-talets
publik kan känna sig obekväm när det väcks frågor
om incest, dödshjälp, sexuella utsvävningar och könsroller.
Det är en hisnande upplevelse för både intellekt och känsla
när pjäsens logiska ordning, publikens trygga position och verklighetens
vedertagna sanningar demonteras. Och vad händer med en uttryckt vilja
eller plikt när den upprepas för många gånger? Förlorar
eller får den sin mening?
Även scenografin är skickligt använd, där scenrummet
som från början dryper av borgerliga inredningsideal, iklätt
röda draperier och skinnfåtöljer, handgripligen rivs ned
för att blotta byggnadsställningar och kylskåp "bakom
scenen". Så antyder Teatr Weimar att allt är lika mycket
rekvisita - det finns ingen sanning bakom skådespelet heller. Ibsens
normkritik i postmodern version.
Huruvida föreställningen ska kallas uppsättning eller dekonstruktion
kan diskuteras, men det är i vilket fall en mycket elegant kommentar
från Teatr Weimar, på en och samma gång till teaterkonceptet
och till det så kallade verkliga livet.
/ Hanna Bäckström, Tidningen Kulturen
Ibsen i kärleksfull och trashig version
Jag kan tänka mig att dramatikern och teatermannen Jörgen Dahlqvist
blir ganska otålig av att se Ibsen. Väldigt mycket verbala
ornament, sammet och cigarrök bäddar in mustiga konflikter.
Helt i onödan – eller? Vad händer om man plockar isär
Gengångare och frilägger situationer, så att rollerna
talar och agerar utan omsvep, i ett abrupt, direkt språk?
Detta undersöker Jörgen Dahlqvist med sin 75 minuter långa
Ibsendekonstruktion. Greppet känns igen från hans pjäs
Elektra revisited (2007) där Linda Ritzén och Rafael Pettersson
i nutid gestaltade det övergivna, destruktiva syskonparet Elektra
och Orestes.
Till Gengångare har Linda Ritzén nu hand om regin, och på
Teatr Weimars lilla scen får Rafael Pettersson sällskap av
Nils Dernevik. Det är ett väl samkört konstnärligt
gäng, som tar fram det våldsamma, ostyriga hos Ibsen.
De två skådespelarna axlar pjäsens fem roller. De är
grovt översminkade, har lösskägg, extra ögonfransar
och är slarvigt påklädda i lager av manligt och kvinnligt.
Nils Dernevik bär som fru Alving en röd långklänning
och en kostymväst över herrskor, medan Rafael Pettersson har
pastor Manders tunga, mörka rock över en uppfläkt, genomskinlig
spetstunika. Det är queer och genusöverskridande så det
förslår.
Linda Ritzén driver på skådespelarna i en manisk, tvångsmässig
rytm där de aldrig tillåts släppa fokus, trots tvära
scen- och rollväxlingar. I en och samma mening kan Pettersson med
exakta nyanser slå över från Manders biktfaderliga auktoritet
till snickare Engstrands grova underhuggartyp. Dernevik pendlar träffsäkert
mellan fru Alvings förföriska utspel (mot pastorn) och kontrollerande
moderlighet (mot den sjuke sonen Osvald) och lågmäld underdånighet
i hushjälpen Regine. Deras skiftande rollspel tar fram en drastisk
komik i scenerna, som har likheter med exempelvis Moment:teaters frigjorda
klassikertolkningar. Dekonstruktionen fullföljs med att skådespelarna
i upprörda stunder sliter av sig peruk och skägg eller river
ner de röda sammetsridåer som avskärmar framscenens borgerliga
gemak från fondens synliga, sjaskiga kantin.
Får man då ut något nytt av Gengångare i denna
kärleksfulla trash-version? Ja, skottlinjerna, hierarkierna och begären
mellan personerna förtydligas, nästan på ett strindbergskt
vis. Men familjedramats frågor om skuld, skam och falska självbilder
förblir egentligen desamma. Jörgen Dahlqvist har en råhet
i dialogen, som Linda Ritzén lyhört omvandlar till lustfylld
scenisk energi. Det är förvisso uppfriskande att se Ibsen så.
/ Theresa Benér, SVD
Angelägen Gengångare
Ibsendekonstruktion I: Gengångare som nyligen visats på Teatr
Weimars lilla intima scen i Malmö gestaltar ytlighet. Är ytlig
precis som vi själva. Handlingen bygger på Ibsens repliker
men där de olika rollerna - även den kvinnliga - endast spelas
av två manliga skådespelare. Detta gör dramat mera angeläget
genom att relationerna och maktspelen blir synligare. Trots att det är
Ibsens ord så får man en känsla av allt äger rum
just nu. Åskådaren dras med in i själva dialogen som
växelverkar och repeteras in absurdum.
Dekoren är dekadent 1800-tal med smutsiga plyschförhängen
nedsliten soffa och kostymerna är träffande i all sin dråpliga
queeranda. Lager på lager av siden, tyll och spets med lösa
ögonfransar och peruker som slängs runt och slarvigt nedkladdat
smink som det i slutändan mest rinner om. Det bidrar till att allt
känns ännu mera frånstötande och tidstroget. Då
som nu med killar i siden med västar, tunna genomskinliga blusar
med svarta rockar och kvinnofrisyrer. Kvinnligt och manligt flyter ihop
i den här föreställningen där det inte alltid är
tydligt vem som är vem. Det är konflikter som aldrig verkar
klaras upp, aggressiva utbrott och känslofyllda uppgöranden
som allt verkar lägga sig i lager på lager för att i slutändan
skapa en känsla av psykiskt förtryck där skulden och skammen
verkar ta överhanden. Språket, orden liksom tränger undan
verkligheten och skapar ett andligt tomrum som framkallar en känsla
av att en revolt är nära. Men denna visar sig ligga på
ett ytligt plan, tabun rämnar men ändå finns vi där
med samma trångsinta och inåtvända betraktelsesätt.
Det är ett tänkvärt låtsasspel som de båda
skickliga skådespelarna Rafael Pettersson och Nils Dernevik verkligen
lyckas dela med sig av.
/ Ann Jonsson, Danstidningen
Komprimerad Ibsen
Teatr Weimar förknippas i första hand med nyskriven
dramatik, men på denna lilla Malmöscen har ”nu”
och ”då” ändå alltid varit intimt förbundna.
Grundarna Christina Ouzounidis och Jörgen Dahlqvist har tidigare
visat att de har en förkärlek för framför allt den
antika dramatiken med de stora känslorna, de verbala, våldsbenägna
hjältarna, de ödesmättade förloppen.
Aldrig tidigare har en förlaga emellertid följts så nära
som i Jörgen Dahlqvists ”Ibsendekonstruktion I. Gengångare”.
Som titeln antyder är det en pjäs som vill bryta ner gammalt
snarare än bygga nytt. Dramat utgår visserligen från
Henrik Ibsens repliker och roller, från pjäsens övergripande
handling, och den avverkas i en komiskt dåtida inramning, men i
övrigt verkar det som om Dahlqvist i första hand vill testköra
Ibsens solida dramabygge tills det på allvar börjar knaka i
fogarna.
Ibsen är som bekant en oerhört skicklig hantverkare och moralpredikant.
Det barnhem som är oförsäkrat i första akten av ”Gengångare”
måste naturligtvis brinna ner innan pjäsen är slut, och
de etiska övertramp som kammarherre Alving gjorde sig skyldig till
när han levde måste tvunget gå i arv till nästa
generation, till sonen Osvald, som drabbas av den könssjukdom som
fadern drog på sig utanför äktenskapet.
”Gengångare” är en pjäs som pockar på
realism och trovärdighet, men Rafael Pettersson och Nils Dernevik
gör ingenting för att sjunka in i sina roller. De fördelar
samtliga roller mellan sig och är mer lika Sébastien Tellier
och Thomas Di Leva än någon av Ibsens karaktärer. Pettersson
har fått de maskulina rollerna på sin lott: Osvald, pastor
Manders, snickar Engstrand. Dernevik tar sig an fru Alving och Regine,
som Osvald förälskar sig i utan att veta att hon är hans
halvsyster.
Originaldramat har skoningslöst komprimerats till det timslånga
format som föredras på Teatr Weimar. De många bortvalen
i Linda Ritzéns iscensättning bidrar till att relationerna,
hierarkierna och maktspelen blir synligare än de enskilda karaktärerna.
Samtidigt får Ibsen själv en huvudroll i denna fria version.
”Ibsendekonstruktion I” är nämligen en lekfull drift
med en dramatiker som både lockas och stöts bort av smuts,
som vill angripa otillåtna drifter och beröra samtidens tabun
utan att bli för stötande specifik. Det som är outtalat
i Ibsens pjäs sägs minst två gånger på Weimars
scen. Eller så markeras det utelämnade med extrem tydlighet,
enligt mönstret ”Du menar…?” ”Ja, det är
exakt det jag menar!”
Det är ingen stor känslomässig upplevelse, men det är
välspelat, och underhållande, både för den som kan
sin Ibsen och den som tror sig kunna sitt Weimar.
/ Rikard Loman, DN
Avklädd Ibsen
Tillknäppt står kammarjungfrun Regine och mumlar de inledande
replikerna, så lågt att orden knappt kan urskiljas, när
svenska Teatr Weimar sätter upp föreställningen Ibsendekonstruktion
1: Gengångare på Stora Mekano i Hangö.
En kantstött sekelskiftsinteriör breder ut sig i den övergivna
fabrikslokalen, en rad klänningar är upphängda på
väggen som för att signalera att det handlar om roller som man
både kan klä på och av sig. För det är de sociala
maskerna och maktstrukturerna som döljer sig under dem som Jörgen
Dahlqvist vill åt i sin adaption av Henrik Ibsens Gengångare.
Den naturalistiska treaktaren om sonen som går under på grund
av arvet han tvingas förvalta, om modern som offrar allt för
sitt barn har i Dahlqvists händer monterats ner och byggts upp igen.
Bland annat har alla förklarande partier strukits ur texten och resultatet
är minst sagt förbryllande. Föreställningen är
på samma gång befriande anarkistisk och Ibsen innerligt trogen.
Alla fem roller, fru Alving, sonen Osvald, pastor Manders, tjänarinnan
Regine och hennes far snickaren Engstrand, fördelas mellan de två
skådespelarna Rafael Pettersson och Nils Dernevik. Dernevik tar
sig an de kvinnliga karaktärerna medan Petterson gestaltar de manliga.
Att könsroller slutligen är sociala konstruktioner blir tydligt
när två personer av samma kön följer så diametralt
motsatta mönster på scenen.
Med sin regi granskar Linda Ritzén de sociala koder som manifesteras
i tal och kroppsspråk. Regine, kvinnan med lägst status, har
ett minimalt uttryck och på samma sätt har hennes far, Engstrand,
en ständigt krummad rygg och nedtonat röstläge. Pastor
Manders tar däremot för sig, han breder avslappnat ut sig i
soffan, höjer rösten och klämmer hämningslöst
fru Alving på knät. Här blir det påtagligt hur en
person med övertag inte bara får mer utrymme, han har också
rätt att inkräkta på en annans kropp och livsrum.
Rollbytena rullar på smidigt och inga sömmar är synliga.
Att en figur avlöser en annan utan uppehåll har också
en komisk och konfunderande effekt. Skådespelarna gör ett gediget
jobb, det råder fullständig närvaro på scenen och
man får verkligen känslan av att pjäsen föds här
och nu. Speciellt Derneviks känsliga gestaltning av kvinnorollerna
hänför.
Spelet växlar mellan dämpat och aggressivt och när karaktärerna
i slutändan har sönder rekvisitan dekonstrueras föreställningen
rent konkret. Talet är genomgående repetitivt, ord och fraser
upprepas gång på gång tills de urholkas, tappar betydelse
och reduceras till enbart ljud. På samma sätt klär man
av Ibsen, hölje efter hölje avlägsnas tills de urstrukturer
som styr mellan de fyra väggarna i det alvingska hemmet och i samhället
i stort blottas för publiken. Men trots sina förtjänster,
bör det nämnas att en dekonstruerad Ibsen troligen skänker
mest glädje åt den som tidigare tagit del av en orörd
Ibsen.
/Isabella Rothberg, ny tid, efter gästspel i Finland
Pero sin dudas, una de las mejores propuestas de este célebre festival
noruego es Deconstrucción Ibsen 1: Espectros. En el escenario menor
de este gran teatro, un dúo de excelentes actores suecos: Rafael
Pettersson y Nils Dernevik, ofrecieron una clase magistral de actuación
con la fantástica versión que Jörgen Dahlqvist hizo
de Espectros. El dramaturgista tomó a dos de los personajes de
la obra, uno masculino y otro femenino, y “deconstruyó”
la pieza, pero para cavar hondo en el sentido de su trama. Lo femenino
y lo masculino está encarnado en ambas criaturas, no sólo
a través de su vestuario y maquillaje, sino en la sutil y a la
vez intensa interpretación. La directora Linda Ritzén llevó
a los actores por senderos a través de los cuales sus criaturas
descubren (o intentan hacerlo) cuál es el motivo de su presente
y su destino. No sólo se amarán y combatirán al mismo
tiempo entre ellos, sino que bucearán en las fosas más profundas
de sus vidas, para reencontrarse, alejarse y volverse a encontrar. Por
momentos se ahogarán, en otros podrán volver a la superficie.
A veces en la paz, a veces en la locura. Inclusive a fuerza de repetición.
Y, por instantes, mirarán al público fijamente, como responsabilizándolo.
Imposible no salir estremecido de este impresionante traba
/ Ibsen i spansk tidning, efter gästspel på Island

Stirraren
- en kärlekshistoria
Manuskript: Irena Kraus, Inscenering: Jörgen Dahlqvist. Medverkande:
Rikard Lekander. Kostym/rum: Jenny Ljungberg. Ljus/rum:
Johan Bergman.
Föreställningen är ett samarbete mellan Unga Dramaten och
Teatr Weimar
Läs mer
Stirraren en stor upplevelse
Texten är förstås oumbärlig, men kroppen
är och förblir teaterns fundament. Som åskådare
reagerar vi också intellektuellt, men den grundläggande upplevelsen
sätter sig i kroppen, mer eller mindre påtagligt.
När jag sett Stirraren med Rikard Lekander är jag själv
helt slut. Jag är inte ensam, fyra högröstade inropningar
från en i övrigt tonårig publik är också ett
kvitto på intensiteten.
Om varje människas liv bär fröet till ett stort drama är
därmed inte sagt att alla möjligheter förverkligas.
Men för 14-årige Neno som kom till Sverige från Iran
som sexåring blir det potentiella dramat en realitet. Klart medveten
när han betecknar sitt unga livs tragiska erfarenhet som en Romeo
och Julia-historia.
Således ännu en berättelse om kärlek. Den fullständigt
drabbande, men också den omöjliga - den av konventioner, fördomar,
inskränkthet förgiftade, men också den genom bristande
mod hjälplöst förlorade.
Förhållandet mellan invandrade Neno och den ett år äldre
svenska Sandra läggs här på sedvanligt sätt under
det etniska rastret. (En dramatisk trop som närapå blivit kliché
i socialpedagogikens och toleransens välmenande tecken.)
Men när Neno visar sig prata felfri och obruten svenska med ett tonfall
som skulle kunna vara Rikard Lekanders eget, uppstår med detta konstgrepp
ett intressant brott med etnifieringens skenbart järnhårda
lagar.
För vad menar vi med "etnicitet" En närapå naturgiven
ordning med fasta identiteter, påhejad av det aningslöst Heimatliknandet
talet om "rötter" Eller en dynamisk rekonstruktion av våra
identiteter i blandformer och benägenhet att ständigt skapa
nya "etniciteter"?
För Nenos pappa betyder Iran "hem". För Neno inte.
Både Nenos pappa, som ser svenska kvinnor på badstranden som
horor och Sandras pappa som på fyllan också släpper ut
de rasistiska andarna ur flaskan, lever enligt Neno i det förflutna.
Och det är det förflutnas starka grepp om nuet som gör
livet så bittert. Den första förälskande blicken,
närmandet, beröringen, tvivlet, misstroendet, det första
misslyckade fysiska försöket, det fullbordade fram till den
slutliga katastrofen, allt läggs under den skugga av intolerans och
oförståelse, inte bara i den äldre generationen som möter
denna utmanande kärlek.
Irena Kraus text är ingen enkel parafras på släkterna
Capulet och Montague, nu bosatta ute i förorten, den är en tragedi
i sin egen rätt, brutalt och ömsint, förvaltad av Rikard
Lekander i pjäsens enda roll.
Kanske är det den nästan chockartade effekten i det expressiva
utspelet som redan i öppningen sliter pjäsens ur sina konventionella
förväntningars bojor.
Vi tänker inte "förort", "invandrare", "etnicitet",
"fördomar", vi drabbas bara av avgrundsnära förtvivlan
som bara den förlorade kärleken kan frammana. (Inte kräver
vi någon sociologisk rapport om 1400-talets Verona för att
beröras av unga människors kärlek hos Shakespeare.)
Neno skriker, ryter, vrålar, viskar, smeker orden ömt, resonerar
rationellt, gycklar, ironiserar, häcklar, anklagar och hans kropp
svarar mot de intellektuella tillstånden om än inte alltid
i "rätt" ordning; den hormonstinne, känslostormande
14-åringen utsatt för omvärldens ängsliga påtryckningar,
är väldigt mycket människa, dock knappast den motsägelsefria,
rationella individ med stiff upper lip, som ofta utgör samhällsidealet.
Och vi därute i salongen åker med i denna känslomässiga
berg- och dalbana så att vi själva börjar svindla. (Själv
hämtar jag mig inte förrän efter flera timmar, ett konsthallsbesök
efter föreställningen visar sig fullständigt bortkastat.)
Rikard Lekander och regissören Jörgen Dahlqvist går med
det häftiga utspelet på knock redan från början.
Någon gång kan jag ana kalkylen bakom scengesterna, men det
förtar inte det oerhört starka helhetsintrycket. Detta är
- om det nu behöver understrykas - angelägen konst i en form
som inte kan tänkas utanför det sceniska.
Samt en djupt imponerande soloprestation av Rikard Lekander. Hur han själv
upplever situationen efter 65 minuters expressivt utlämnande soloteater
där han ligger på golvet slagen i en förtvivlans fosterställning
kan jag inte ens föreställa mig. Fast å andra sidan är
det ju inte skådespelaren som ska "känna", det är
åskådaren.
Vi talar här alltså om den Rikard Lekander som vi i början
av seklet kunde lokalisera till Skuggteatern i Umeå, som sedan for
ned till scenskolan I Malmö för att vidareutbilda sig och som
för några år sedan återvände till Umeå
och Sagateatern med en aktningsvärd soloföreställning.
Inte invändningsfri, men stark och ett övertygande vittnesbörd
om ett konstnärskap i tillväxt.
Sedan dess har det blivit ensemblespel på självaste Dramaten
och nu står han där i nationalscenens tornrum och spelar soloteater
inom ramen för teaterns ungdomssatsning, Unga Dramaten under ledning
av Agneta Ehrensvärd.
Ingen djärv gissning att han snart kommer att flytta ut på
de andra scenerna i huset.
/ Leif Larsson, VK
Stora känslor i stark ”Stirraren”
Drivor av paljettglitter över golvet. Som om en discokula sprängts
i rummet.
Vid det överfulla skrivbordet en ryggtavla, en ung man som sminkar
sig och dricker öl. Minilaptopen uppfälld.
Vänder sig om. Svartsminkade pandaögon. En känsla av obalans,
något hotfullt finns där, för att snabbt plockas undan.
Men ligger kvar.
Huvudpersonen i Stirraren är Neno. På sin femtonårsdag
träffar han Sandra. Kärlek. Trevande kontakter. Blickar. Stirrande.
Facebook. Mycket snyggt spelad chatkonversation. Det är dom två
mot världen. Inte utan komplikationer.
Sandras pappa gillar inte invandrare och sanningen att säga så
är inte Nenos pappa så där överförtjust i Sandras
plötsliga uppenbarelse i vardagsrummet. Kompisarnas åsikter.
Den egna viljan. Den egna identiteten. Vem är jag?
Frågeställningar som är så långt från
att vara uppspikade på plakat som man kan komma. Som bara är
där, som konsekvenser av historien, inte anledningar till den.
Det där går igen i hela Stirraren. Romeo och Julia-temat är
sekundärt. Sandra och Neno är komplexa personligheter, punkt.
Är sina kärnor, inte aspekter av dem. Vilket gör det hela
så mycket mer starkt och trovärdigt.
För det är det. Starkt. Jag blir illa till mods. Och när
jag blir illa till mods har den scenen bara börjat. Vi ska igenom
hela slutlåten ”Dansa i neon” med förlorad volymkontroll
för att riktigt känna hur det känns. Vi hoppar bungyjump
med för långa linor i de stora känslornas hav.
Känslorna uttrycks ofta just så. Rikard Lekanders Neno klickar
fram rätt låt på mini-pcns skärm. Som om den vore
en förlängning av hans eget väsen och som om Jocke Bergs
lätt släpiga stämma sjöng ”Visst känns
det som om kärleken väntar?” rakt in i honom.
En annan iakttagelse i Nenos förhållande till sin dator blir
för mig till en bild för hela pjäsen. Innan Sandra hunnit
hem till Neno har hon redan varit i hans rum, via Facebook.
Det känns som om vi klivit in i hans personliga sfär, in i hans
medvetande, på samma sätt. Det finns inga väggar längre.
Den ultimata uppkopplingen.
Skådespeleriet bär på stor nerv och närvaro. Stirraren
har en exakt tonträff. Tragedin går inte att undvika. Måste
genomlevas.
Synd att inte fler (det hade rymts ett helt gäng till i publiken)
tog chansen att koppla upp sig mot Neno.
/ Malin Palmqvist, Östersunds Länstidning
|
|
Recensioner
2010
Vit, rik, fri
Hamlet II: exit ghost
Lehman vs Lehman
De måste dö
När man blir stor blir man f****a
Ibsendekonstruktion I: Gengångare
Stirraren - en kärlekshistoria / På turné med
Unga Dramaten och Riksteatern
2009
Krig, Hastighet! Parole in Libertá / I samarbete med Ars Nova
Naturen, vanorna, tiden, moralen
Stirraren - en kärlekshistoria / i samarbete med Unga Dramaten
Heterofil - ett heterosexuellt gästspel / gästspel på Teaterbiennalen
Britney is dead. Hail Britney! / gästspel i Uppsala
Stairway to heaven av Led Zeppelin av Jörgen Dahlqvist
2008
Dödssiffror 0308
Heterofil - en heterosexuell cabaret
Britney is dead. Hail Britney!
Tarzan i Europa
2007
Fritt efter Strata
Elektra revisited
Ordet - kött
Untitled IV-VIII: Håll dig på din cunt
Buddy Fucker
Untitled I, II och III
2006
Minnet av det förlorade äter mig inte inifrån
Självanklagelse
Kassandra
2005-2003
Den akratiska cirkeln
Elektra
Persefone
Blodet ropar på sina bröder |