|
Pojke
och partykung
Det
är inte så ofta man ser en scengestaltning som är
bättre än sin text. Men när Jörgen Dahlqvist
och Teatr Weimar tar sig an Irena Kraus Stirraren, blir det just
så.
Kanske för att upplägget är så weimarskt: kärlek
och död, som en antik tragedi, och en enda röst som uttrycker
allting med språk och gest.
Men svängarna är betydligt vildare än som brukar
vara fallet på lågmälda Weimar. Rikard Lekander
spelar expressivt med imponerande brett register: från viskande
gråt till stormande skrik.
Hans rollfigur Neno splittras sönder av blixtsnabba kast mellan
klok eftertanke, fladdriga infall, dum inbilskhet, glödgat
raseri och tindrande förälskelse. Det blir många,
motsägelsefulla och fragmenterade sidoperspektiv på gestalten.
Till musik av så olika storheter som R.E.M., Lena Ph och Kent,
berättar 15-årige Neno om sin förälskelse i
något år äldre Sandra. Båda är uppenbarligen
lite udda och utanför, och det är ung kärlek med
förhinder.
Huruvida det är kulturkrock – Neno har iranskt ursprung
– och Romeo och Julia-stuk är ett oviktigt sidospår.
Det som gestaltas är det pubertala kaoset, det fullständigt
omöjliga projektet i att ta ansvar för kärleken och
för den älskade när man är väldigt ung
och labil. När man knappt kan ta ansvar för sig själv.
Neno har uppenbara problem med impulskontrollen. Och med tjocka
lager glittrigt ögonsmink och cowboyhatt är han både
liten pojke och partykung samtidigt. Men det är heller inte
huvudsaken. Det handlar om modet – eller bristen på
mod – att älska.
Stirraren – en kärlekshistoria är barn och ungdomsteater
som tar sin publik på största allvar. Och som kräver
samma respektfulla allvar i gengäld.
/ Björn Gunnarsson, Nummer.se
Livet är ingen schlager
Det må vara en så kallad ungdomspjäs.
Men Teatr Weimars Stirraren går lätt rakt in i hjärtat
även på den som passerat de 30.
Pjäsen, skriven av erfarna ungdomsdramatikern Irena Kraus är
en modern Romeo- och Juliasaga. Den handlar om Neno som kom med
familjen till Sverige när han var sex och Sandra, dotter till
en invandrarfientlige periodare. På pappret en lite väl
utstuderad historia men i Weimarregissören Jörgen Dahlqvists
händer formad till ett berörande stycke om ung kärlek.
Den i många nyskrivna svenska ungdomspjäser framkrystade
kulturkonflikten överglänses här av universella frågor
om identitetssökande och om krocken mellan ett barns längtan
efter föräldrarnas beröm och viljan att bryta sig
fri.
Teatr Weimars lilla scen har till uppsättningen förvandlats
till ett mellanting mellan rosenrosa lyckobubbla och ett kraschat
party. På golvet glittrar en discoboll och vad som i ena stunden
är konfetti men i nästa kan symbolisera krossat glas eller
för den delen krossade drömmar.
Här går Rikard Lekander som Neno omkring och återberättar
historien om hur han, efter att ha stirrat på henne ett helt
år, till sin egen stora förundran till slut blir tillsammans
med kedjerökande, bokläsande Sandra. Hennes personlighet
och tankar målas upp ur hans perspektiv, något som väcker
nästan lika många frågor som det ger svar.
Nenos och Sandras föräldrar motsätter sig kärleksförhållandet
och till slut börjar Neno själv tvivla, dra sig undan.
Orsaken till den slutliga katastrofen står aldrig helt klar,
men så är det inte heller alltid helt klart för
den som är femton år varför man beter sig som man
gör.
Känslorna i Stirraren är en ung killes både självsäkra
och trevande, det är en häftigt flammande ungdomskärlek
som så småningom omvandlas till en förgörande
kraft eftersom Neno och Sandra trots allt är bundna till de
roller som deras föräldrar och omvärlden gett dem.
Rikard Lekander axlar en tung börda men imponerar rakt genom.
Han lyckas med konststycket att förmedla pojkens tjusning inför
”kärleken”, för att i nästa stund bryta
ihop och rasa med en misstrodd ung mans nästan skrämmande
hat. Lekander är hela tiden känslig för nyanserna.
Han, liksom hela föreställningen balanserar på branten,
roar, oroar.
Uppsättningen, som är ett samarbete med Unga Dramaten,
ger trots allt utrymme för skratt och populärkulturreferenserna
är många. Berättandet är effektivt och rakt,
och den spännande historien drivs hela tiden framåt.
Det måste också sägas att användningen av
musik är genialisk, från inledande Kents ”Kärleken
väntar” där Neno skruvar upp volymen och på
rakaste enkla ordlösa vis vrålar ut sina känslor,
till slutscenens svenska 80-talsschlager, ett av de mest otippade
och lyckade låtval jag varit med om på en scen. Det
är helt enkelt hjärtskärande
/ Elin Wrethow, HD
Våga lita på dina känslor
Golvet är strött med glitter och med ryggen vänd
mot publiken sitter en ung man och sminkar på ett par lika
gnistrande pandaögon. När han vänder sin intensiva
blick mot oss lyser ögonen i stjärnhmlarna som omger dem.
Han berättar om sin kärlek till Sandra. Hon är ett
år äldre än han. Han har stirrat på henne
hela åttan ("jag stirrade natt och dag" och nu möts
de på en fest och blir ihop.
- Visst känns det som kärleken väntar! Skrålar
han med Kent och spelar vilda lufttrummor.
Stirraren - en kärlekshistoria handlar om ung kärlek,
en ung omöjlig kärlek.
Han är invandrare och hans familj vill att han ska ha en tjej
från deras kultur. Hon är svensk med en pappa som avskyr
invandrare. Men också Sandras kompisar tycker att Sandra är
konstig (hon har basker och hänger på biblioteket!) och
han själv har börjat tvivla på sina känslor.
Och drar sig undan. Eller är det hon som drar sig undan först?
All denna rädsla som triggar spelen i kärleken! När
de är ensamma är allting bra. Då finns känslorna,
tilliten, men det är när kärleken ska värderas
av andra som det blir svårt.
Detta skulle i fel händer kunnat vara ett exempel på
en pedagogisk pjäs, men i Jörgen Dahlqvist regi och Rikard
Lekanders kropp blir det så mycket mer än så. Ingen
som en gång varit tonåringar eller som på ett
eller annat sätt möter unga i vardagen kan undgå
att känna igen hettan i smärtan på scen.
Jag hörde en forskare berätta att de känslostormar
en tonåring tvingas genomlida, ofta under enormt socialt tryck
i skolan och på internet, tillsammans med vuxna eller helt
utan vuxenkontakt, de känslorna hade en vuxen varit tvungen
att medicinera för att ens uthärda. Och de känslorna
förmedlar Lekander skoningslöst.
Därför handlar Stirraren också om den utsatthet
vi vuxna lämnar ungdomarna i genom att stelbent kräva
att deras vida hav av känslor ska ledas in i små behändiga
bäckar av hanterlig vardag. Dessa dagliga svek mot Livet och
Kärleken.
Stirraren bygger på mycket text, mycket ord, dynamiskt levererade
i våldsamma eruptioner, maniska upprepningar, smeksamma kärleksbeskrivningar,
rappa chattar och dödsstilla tystnad. Långa vibrerande
tystnader. Rikard Lekander som Neno pumpar liv i vartenda ord. Varje
bokstav fylls med blod, puls, kött och tårar. Han har
ingen tvekan. Han kör stenhårt och han missar inte en
enda kurva.
Stirraren handlar om att våga lita på sina känslor.
Att stå för det man känner och därmed den man
är. Att våga trotsa omgivningens krav. Att orka. Neno
säger också i slutet attt han önskar att han varit
modigare.
Då hade han kunnat rädda henne undan katastrofen som
avslutar historien och som transformerar hans kärlek till en
skuld som är lika svår att bli av med som oljan på
sjöfåglarnas vingar efter en oljekatastrof.
/ Caroline Owman, SKD
En sorgesång över hur svårt det är
att älska.
»Det finns de som sa att vi var precis som Romeo
och Julia?«
Neno står så nära publiken att han nästan
rör vid knäna på de som sitter på första
raden. Lite för nära. Svartsminkad runt ögonen som
ser så där lätt drogade ut som de kan göra
på den som är riktigt, riktigt kär. För i ett
helt år har han gått och stirrat på Sandra –
och nu har hon äntligen blivit hans.
Teatr Weimars samarbete med Unga Dramaten är gjord som klassrumsföreställning,
men i de egna lokalerna blir det en fullvärdig teaterupplevelse
för alla som passerat tonåren. Vi förstår
snart att något hänt med Sandra, och inledningsvis är
det lätt att föreställa sig hur Neno skulle kunna
utvecklas till en förövare: han sätter sin flickvän
på piedestal och säger sig förstå henne bättre
än hon förstår sig själv. Men det intelligenta
med Irena Kraus text är att ingenting är vad det ser ut
att vara. Hon utnyttjar monologformens alla möjligheter: å
ena sidan den starka identifikationen med Neno, å andra sidan
alla frågor som väcks av att vi är utelämnade
till hans perspektiv.
Jörgen Dahlqvist regi är både spännande och
modig: den innehåller en del weimarska ögonblick där
leken med språket får blomma ut, men han vågar
också lita på hur starkt materialet talar till våra
känslor när han låter Rikard Lekander skruva upp
musiken och för full hals sjunga med i långa sekvenser.
Och Lekander själv använder sig av ett register som ringer
i mig långt efteråt.
Med lager på lager växer föreställningen till
en sorgesång över hur svårt det är att älska,
och hur vuxenvärldens brist på omsorg skär av förmågan
ytterligare. I föreställningen möter vi en kärlek
som både skyddar och kväver och det går att prata
i timmar efteråt om vad det egentligen var som hände.
/ Fredrik Påhlsson, Sydsvenskan
Tonårens dunkla mål
Teatr Weimar samarbetar med Dramaten i sin nya pjäsuppsättning
som hade premiär i fredags i Malmö. Anders E Larsson var
på plats.
Man behöver inte vara i högstadieåldern, i kärlekens
och sexualitetens begynnande allvarstid, för att kanalisera
sina känslor via musik – men för en 15-åring
blir den en så mycket mer betydelsefull tillflyktsort, så
mycket mer intensiv och vardagligt närvarande. Därför
är det i allra högsta grad ett smart drag av Irena Kraus,
dramatikern bakom nyskrivna monologen Stirraren, att låta
låtar som bär på pjäsens brinnande tematik
ta ordentlig plats på scenen.
Stommen i historien om den tidiga tonårsförälskelsen
är föga originell, snarare klassisk, om man så vill:
15-årige Neno, med rötter utanför Sverige, är
ihop med den något äldre, bleksvenska Sandra. Deras respektive
familjer är knappast kompatibla med parets stjärnbeströdda
kärlek, stödet från föräldragenerationen
uteblir och Neno tappar tron på att det verkligen är
menat att det ska vara Sandra och han. Forever.
Redan i början av Nenos monolog slås det fast att deras
kärlek har ett Romeo och Julia-stuk, och därmed antyds
också att det nog är fråga om ett olycksaligt slut.
Men som i så många andra sammanhang är det resan
fram till målet som är behållningen. Och resan
tillhör främst scenens ensamme textleverantör Rikard
Lekander, vare sig han poserar i cowboyhatt à la Brokeback
Mountain-Heath Ledger eller pandasminkning. Hans förkroppsligande
av gestaltningsidéerna imponerar något oerhört
– från varsamt kontrollerad till maniskt vrålande,
från kär och taffligt osäker till moget kommenterande.
Och han tömmer ur sig Nenos tonåriga passions- och frustrationsattacker
i popmusikens namn: skriker ”FIRE!” ikapp med texten
i R.E.M:s This one goes out to the one I love, spelar luftgitarr
och lufttrummor (kvällens komiska höjdpunkt) på
ett bara alltför töntigt och igenkännligt sätt
till Kents Kärleken väntar, för att till sist i ett
tvångströjeliknande sammanfallande sammanfatta olyckan
genom att förstärka Lena Philipsson i Dansa i neon: ”Du
finns inte längre kvar, bara jag”.
Föreställningen fungerade suveränt för premiärpubliken
(som såg ut att ha lämnat tonåren bakom sig med
god marginal), och när väl den tilltänkta målgruppen
bestående av niondeklassare och gymnasieelever bänkar
sig, måste det till en smärre scenisk katastrof för
att det inte ska bli en än större succé då.
/ Anders E Larsson, Kvällsposten
Pojkar som sviker flickor
Till skillnad från Romeo som går i döden
för sin Julia, lyckas inte 15-årige Neno stå emot
trycket från sin familj. Han sviker sin älskade Sandra
i den stund hon mest behöver honom. Och han kommer aldrig att
förlåta sig själv hur mycket han än försöker
bedöva sig med distraktioner eller vädja om förståelse.
Irena Kraus monologpjäs Stirraren – en kärlekshistoria
har högstadiet och gymnasiet som målgrupp och skriver
in sin tragiska kärlekshistoria mitt i den svenska integrationsdebatten.
Neno och Sandra älskar varandra – hans ihärdiga
stirrande på henne i åttan har till slut mött gensvar.
Men Sandras pappa giller inte invandrare, och Nenos pappa tycker
att alla svenska tjejer är horor (fast han har glömt ordet).
Det är Neno – i Rikard Lekanders intensiva gestaltning
– som berättar historien, ömsom vrålande,
ömsom viskande. Jag ska inte här avslöja arten och
konsekvensen av hans svek, men jag misstänker att det kommer
att provocera delar av pjäsens manliga publik. Och jag är
inte helt säker på att den provokationen kommer att leda
till fruktbara diskussioner. Kraus trampar nämligen på
den, näst pungen, ömtåligaste av alla manbarhetsmarkörer
– föreställningen om den egna manligheten.
Visst – brudar sviker vi väl alla då och då,
men inte på det sättet och inte i den situationen, va?
Och skulle svartskallar på något sätt vara fegare
än svennar, eller? Jag hör redan hur diskussionerna kommer
att låta. Eller moltigas i upprörda sinnen.
Jörgen Dahlqvist på Teatr Weimar i Malmö har regisserat
föreställningen, och det är i Malmö jag ser
premiären, omgiven av en vuxen och införstådd publik.
Men Unga Dramaten i Stockholm – med sin nya scen på
Elverket – är medproducent, och det är där
pjäsen kommer att spelas från och med 8 oktober.
Jag tror inte att man kan avfatta något färdigt omdöme
om den här föreställningen förrän man,
kringfluten som en ö, sitter i ett hav av mer eller mindre
integrerade tonåringar. Först då vet man vad som
gick snett och vad som träffade rätt.
Men ambitionen är klart godkänd och spelet under alla
förutsättningar berömligt.
/ Nils Schwartz, Expressen
Stora känslor i stark ”Stirraren”
Drivor av paljettglitter över golvet. Som om en discokula
sprängts i rummet.
Vid det överfulla skrivbordet en ryggtavla, en ung man som
sminkar sig och dricker öl. Minilaptopen uppfälld.
Vänder sig om. Svartsminkade pandaögon. En känsla
av obalans, något hotfullt finns där, för att snabbt
plockas undan. Men ligger kvar.
Huvudpersonen i Stirraren är Neno. På sin femtonårsdag
träffar han Sandra. Kärlek. Trevande kontakter. Blickar.
Stirrande. Facebook. Mycket snyggt spelad chatkonversation. Det
är dom två mot världen. Inte utan komplikationer.
Sandras pappa gillar inte invandrare och sanningen att säga
så är inte Nenos pappa så där överförtjust
i Sandras plötsliga uppenbarelse i vardagsrummet. Kompisarnas
åsikter. Den egna viljan. Den egna identiteten. Vem är
jag?
Frågeställningar som är så långt från
att vara uppspikade på plakat som man kan komma. Som bara
är där, som konsekvenser av historien, inte anledningar
till den.
Det där går igen i hela Stirraren. Romeo och Julia-temat
är sekundärt. Sandra och Neno är komplexa personligheter,
punkt. Är sina kärnor, inte aspekter av dem. Vilket gör
det hela så mycket mer starkt och trovärdigt.
För det är det. Starkt. Jag blir illa till mods. Och när
jag blir illa till mods har den scenen bara börjat. Vi ska
igenom hela slutlåten ”Dansa i neon” med förlorad
volymkontroll för att riktigt känna hur det känns.
Vi hoppar bungyjump med för långa linor i de stora känslornas
hav.
Känslorna uttrycks ofta just så. Rikard Lekanders Neno
klickar fram rätt låt på mini-pcns skärm.
Som om den vore en förlängning av hans eget väsen
och som om Jocke Bergs lätt släpiga stämma sjöng
”Visst känns det som om kärleken väntar?”
rakt in i honom.
En annan iakttagelse i Nenos förhållande till sin dator
blir för mig till en bild för hela pjäsen. Innan
Sandra hunnit hem till Neno har hon redan varit i hans rum, via
Facebook.
Det känns som om vi klivit in i hans personliga sfär,
in i hans medvetande, på samma sätt. Det finns inga väggar
längre. Den ultimata uppkopplingen.
Skådespeleriet bär på stor nerv och närvaro.
Stirraren har en exakt tonträff. Tragedin går inte att
undvika. Måste genomlevas.
Synd att inte fler (det hade rymts ett helt gäng till i publiken)
tog chansen att koppla upp sig mot Neno.
/ Malin Palmqvist, Östersunds Länstidning
Stirraren
en stor upplevelse
Texten är förstås oumbärlig, men kroppen
är och förblir teaterns fundament. Som åskådare
reagerar vi också intellektuellt, men den grundläggande
upplevelsen sätter sig i kroppen, mer eller mindre påtagligt.
När jag sett Stirraren med Rikard Lekander är jag själv
helt slut. Jag är inte ensam, fyra högröstade inropningar
från en i övrigt tonårig publik är också
ett kvitto på intensiteten.
Om varje människas liv bär fröet till ett stort drama
är därmed inte sagt att alla möjligheter förverkligas.
Men för 14-årige Neno som kom till Sverige från
Iran som sexåring blir det potentiella dramat en realitet.
Klart medveten när han betecknar sitt unga livs tragiska erfarenhet
som en Romeo och Julia-historia.
Således ännu en berättelse om kärlek. Den fullständigt
drabbande, men också den omöjliga - den av konventioner,
fördomar, inskränkthet förgiftade, men också
den genom bristande mod hjälplöst förlorade.
Förhållandet mellan invandrade Neno och den ett år
äldre svenska Sandra läggs här på sedvanligt
sätt under det etniska rastret. (En dramatisk trop som närapå
blivit kliché i socialpedagogikens och toleransens välmenande
tecken.)
Men när Neno visar sig prata felfri och obruten svenska med
ett tonfall som skulle kunna vara Rikard Lekanders eget, uppstår
med detta konstgrepp ett intressant brott med etnifieringens skenbart
järnhårda lagar.
För vad menar vi med "etnicitet" En närapå
naturgiven ordning med fasta identiteter, påhejad av det aningslöst
Heimatliknandet talet om "rötter" Eller en dynamisk
rekonstruktion av våra identiteter i blandformer och benägenhet
att ständigt skapa nya "etniciteter"?
För Nenos pappa betyder Iran "hem". För Neno
inte. Både Nenos pappa, som ser svenska kvinnor på badstranden
som horor och Sandras pappa som på fyllan också släpper
ut de rasistiska andarna ur flaskan, lever enligt Neno i det förflutna.
Och det är det förflutnas starka grepp om nuet som gör
livet så bittert. Den första förälskande blicken,
närmandet, beröringen, tvivlet, misstroendet, det första
misslyckade fysiska försöket, det fullbordade fram till
den slutliga katastrofen, allt läggs under den skugga av intolerans
och oförståelse, inte bara i den äldre generationen
som möter denna utmanande kärlek.
Irena Kraus text är ingen enkel parafras på släkterna
Capulet och Montague, nu bosatta ute i förorten, den är
en tragedi i sin egen rätt, brutalt och ömsint, förvaltad
av Rikard Lekander i pjäsens enda roll.
Kanske är det den nästan chockartade effekten i det expressiva
utspelet som redan i öppningen sliter pjäsens ur sina
konventionella förväntningars bojor.
Vi tänker inte "förort", "invandrare",
"etnicitet", "fördomar", vi drabbas bara
av avgrundsnära förtvivlan som bara den förlorade
kärleken kan frammana. (Inte kräver vi någon sociologisk
rapport om 1400-talets Verona för att beröras av unga
människors kärlek hos Shakespeare.)
Neno skriker, ryter, vrålar, viskar, smeker orden ömt,
resonerar rationellt, gycklar, ironiserar, häcklar, anklagar
och hans kropp svarar mot de intellektuella tillstånden om
än inte alltid i "rätt" ordning; den hormonstinne,
känslostormande 14-åringen utsatt för omvärldens
ängsliga påtryckningar, är väldigt mycket människa,
dock knappast den motsägelsefria, rationella individ med stiff
upper lip, som ofta utgör samhällsidealet.
Och vi därute i salongen åker med i denna känslomässiga
berg- och dalbana så att vi själva börjar svindla.
(Själv hämtar jag mig inte förrän efter flera
timmar, ett konsthallsbesök efter föreställningen
visar sig fullständigt bortkastat.)
Rikard Lekander och regissören Jörgen Dahlqvist går
med det häftiga utspelet på knock redan från början.
Någon gång kan jag ana kalkylen bakom scengesterna,
men det förtar inte det oerhört starka helhetsintrycket.
Detta är - om det nu behöver understrykas - angelägen
konst i en form som inte kan tänkas utanför det sceniska.
Samt en djupt imponerande soloprestation av Rikard Lekander. Hur
han själv upplever situationen efter 65 minuters expressivt
utlämnande soloteater där han ligger på golvet slagen
i en förtvivlans fosterställning kan jag inte ens föreställa
mig. Fast å andra sidan är det ju inte skådespelaren
som ska "känna", det är åskådaren.
Vi talar här alltså om den Rikard Lekander som vi i början
av seklet kunde lokalisera till Skuggteatern i Umeå, som sedan
for ned till scenskolan I Malmö för att vidareutbilda
sig och som för några år sedan återvände
till Umeå och Sagateatern med en aktningsvärd soloföreställning.
Inte invändningsfri, men stark och ett övertygande vittnesbörd
om ett konstnärskap i tillväxt.
Sedan dess har det blivit ensemblespel på självaste Dramaten
och nu står han där i nationalscenens tornrum och spelar
soloteater inom ramen för teaterns ungdomssatsning, Unga Dramaten
under ledning av Agneta Ehrensvärd.
Ingen djärv gissning att han snart kommer att flytta ut på
de andra scenerna i huset.
/ Leif Larsson, VK
|