|
|

Stairway
to heaven av Led Zeppelin av Jörgen Dahlqvist
Stairway to heaven av Led Zeppelin av Jörgen Dahlqvist är
existentiell thriller där verklighet och fiktion sammansmälter
till en kamp på liv och död om den egna identiteten. Det blir
en benämningarnas tyranneri där båda personerna kämpar
för att få veta vad dom gjort och vem dom är men där
svaren förutsätts redan vara kända. Vi ser två människor
så fångna av det privata - av det som hänt kanske, eller
kanske lika gärna det som inte hänt - att all dåtid blir
antydningar, minnen och påståenden och all framtid endast
det som uppstår av det precis sagda.
Det är också en föreställning som leker med tid och
rum, där fiktion på fiktion lägger sig ovanpå varandra,
precis som pjäsens titel antyder, och olika rum och olika tider slutligen
går samman till en tid och ett rum: här och nu.
Föreställningen är en fortsättning på det arbete
som påbörjades med Elektra Revisited och handlar om
språk som våld. Det är en undersökning av hur språket
skapar förutsättningar för kommunikation men hur det också
låser fast människor i situationer som kräver allt mer
våld för att de ska kunna bryta sig ut ur dem. Det är
ett försök att skapa ett språk som bara har sia egna referensramar
att röra sig inom. Alla referenser hämtas från det som
skapas på scenen, så att språket till slut blir helt
inneslutet i sig självt.
Se videoupptagning
av Stairway to heaven
Recensioner
|
Virtuos
teater skapar sitt eget universum
Led Zeppelin och Stairway from heaven har inte någon uppenbar
betydelse i Jörgen Dahlqvists senaste pjäs, trots den långa,
retoriska titeln. Inte mer än att Dahlqvist i sin text upprättar
ett självbärande poetiskt och teatralt universum som han
utforskar, precis som Led Zeppelin gör i sången om en kvinna
som ska köpa en trappa till himlen.
En man och en kvinna, gestaltade av Rafael Pettersson och Linda Ritzén,
är instängda i ett kalt rum med slitet golv av träplankor
och några enstaka rester av civilisation: ett spelbord, en uppstoppad
fågel, en ljuskrona med dinglande nummerlapp, som vore den överbliven
från en auktion. Johan Bergmans ständigt skiftande färger
och ljussättningar framställer rummet som ömsom kontor
i dagsljus, sensuell nattklubb, sydländsk miljö i eftermiddagsljus
eller sunkig källarlokal. Mannen bär ett revolverbälte,
dock utan vapen, kvinnan har en kortkort paljettkjol.
Med dessa förutsättningar och i total avsaknad av yttre
referenser går de igång och skapar sig själva och
varandra. På ett pinterskt vis verkar de ha hamnat där
för att bevaka en icke definierad kvinna – som lika gärna
kan vara kvinnan vi ser. För de blandar direkta repliker till
varandra med kommentarer och scenanvisningar om vad de ska säga
och när och hur. Linda Ritzén och Rafael Pettersson kretsar
oavbrutet omkring varandra i cirklar, likt kärnpartiklar i en
atom som definieras i en ständig växelverkan.
Personerna söker fäste i varandra, genom grova projiceringar,
frågor och ömsesidiga anklagelser. Ingenting vet de säkert
om sig själva eller varandra, deras enda verklighet är den
de upprättar av ord som utväxlas, ofärdiga meningar,
ansatser till handling.
Både Linda Ritzén och Rafael Pettersson har en makalös
förmåga att skapa en spänning omkring denna kärna
av intet. Likt sångare rör de sig i precist avvägda
variationer av dramatisk intensitet där de uttrycker aggressioner,
ömhet, längtan, sökande. Så snart de skissat
en kontur av identitet hos varandra kastas den överbord av osäkerhet
och ifrågasättande.
Som åskådare söker man själv hela tiden skapa
mening i deras retoriska dialoger. Kanske är kvinnan de övervakar
någon i publiken? Kanske är deras figurationer en bild
av själva teaterkonsten, som utageras i slutna rum och inte längre
kan bry sig om att söka en likgiltig publik? Alla möjliga
scenarion kan projiceras på den sceniska verkligheten.
Därigenom har Jörgen Dahlqvist lyckats med det han enligt
programmet föresatt sig: ”att skriva fram ett språk
som bara har sina egna referenser att röra sig inom /…/
så att allt till slut blir helt inneslutet i sig självt.”
Det är virtuost iscensatt och framspelat, och märkligt gripande,
trots att stycket vänder ryggen mot allt slags fiktion, illusion
eller inlevelse, det som normalt väcker så starka känslor
inom teatern.
/ Theresa Benér, SVD
Ett himla spel på stegen
”Stairway to heaven” är en låt av
Led Zeppelin men också de inledande orden i titeln till en pjäs
skriven och regisserad av Jörgen Dahlqvist på Teatr Weimar
i Malmö som i sin helhet lyder Stairway to Heaven av Led Zeppelin
av Jörgen Dahlqvist av Jörgen Dahlqvist.
Led Zeppelin har utöver titeln ingenting med pjäsen att
göra. Den är ett spel med teatern som fiktion, språket
som fängelse, makten som gud, våldet som domstol och verkligheten
som illusion – Kafka i armkrok med Foucault.
En tredje klassens latinogangster dansar gång på gång
samma flängiga dans till cirkusmusik likt en uppskruvbar docka.
Så tar han av sig de vita kostymbyxorna, blottar de sladdriga
långkalsongerna och omgördar sina höfter med ett revolverbälte
– tönt och potent på samma gång.
En sedesam kvinna i ylledräkt spankulerar omkring och skrattar
åt dansören. Så tar hon av sig kjolen, under vilken
hon bär en kortkortare variant i glittrig lamé, och byter
de svarta skorna mot ett mera silvrigt och högklackat par –
madonna och hora i samma person. Spelet kan börja.
Nu söker hon ett jobb hos honom, oklart vad. Nu spelar de att
hon söker jobb hos honom, oklart varför. Nu är de sedan
länge arbetskamrater, oklart i vilka positioner. Nu framgår
det att jobbet går ut på att övervaka en kvinna,
oklart vem. Nu framgår de att övervakarna själva är
bevakade, oklart av vilka. Nu framgår det att den övervakade
kvinnan får besök av en man, oklart vem.
Sen går det upp för oss att det är vi, publiken, som
bevakar paret som övervakar kvinnan och den besökande mannen.
Sen går det upp för oss att övervakarna och de övervakade
är samma par. Sen går det upp för oss att föreställningen
är slut. Sen går vi hem och ingenting har väl egentligen
blivit mycket klarare för det.
Men vi vet åtminstone två saker säkert: 1. Weimar
är i dag den teatergrupp i Sverige som bäst förmår
osäkra vår relation till teatern, ifrågasätta
våra förväntningar, förvirra våra begrepp,
gnugga våra ögon. 2. Weimar gör inte avkall på
skådespeleriet till förmån för interaktiva illusioner.
Rafael Pettersson och Linda Ritzén förlöser
Dahlqvists embryonala text till en livslevande dödsdans av omtuggningar,
anklagelser, förnekanden, smekningar, strypgrepp, hån,
misstänkliggöranden, ifrågasättanden, vädjanden,
självömkanden, existentiell uppgivenhet, fåniga skämt,
religiösa grubblerier, livsleda, självmordsdrömmar.
Vi förstår inte alltid varför, men vi begriper att.
Det är det som är teaterkonstens kärna.
/ Nils Schwartz, Expressen
Mer experiment än dramatik
Stairway to Heaven av Led Zeppelin av Jörgen Dahlqvist av Jörgen
Dahlqvist. Redan på programbladet tar det emot när språket
knyter sig kring det till synes självklara, rycker till och får
oss ur balans. Vem och vad och var?
Stairway to Heaven av Led Zeppelin av Jörgen Dahlqvist av Jörgen
Dahlqvist. Redan på programbladet tar det emot när språket
knyter sig kring det till synes självklara, rycker till och får
oss ur balans. Vem och vad och var? I ett rum, får vi veta.
I rummet en man och en kvinna och någonstans utanför de
andra, som aldrig någonsin kommer att glömma.
Gång på gång upprepas mötet mellan de två
i Johan Bergmans innovativt placerade och ständigt föränderliga
ljus; rött, flimrande vitt eller intensivt gult. Är rummet
en tillflyktsort eller en fängelsecell? Och vad är detta
oförlåtliga som gjorts, som omöjliggör för
dem att gå vidare?
Scenanvisningar blandas med rollbyten och hastigt uppblossande situationer,
maktbalansen skiftar och språket vrids och vänds och låser
sig i ett stammande stackato. Gertrude Stein möter Samuel Beckett;
to write is to write is to write och aldrig kommer Godot och löser
dem från denna frustrerat stampande väntan.
Allt som finns är språket, med språkets hjälp
hålls historien, relationerna och identiteten fast. Men vad
händer om också språket löses upp och lämnar
människorna ensamma i det kala rummet, utan någonting att
hålla sig till utom nuet och varandra?
Envetet fortsätter Teatr Weimar sin oavbrutet intressanta undersökning
av den dramatiska teaterns förutsättningar. Mer experiment
än dramatik den här gången, brännande skickligt
gestaltat av Linda Ritzén och Rafael Pettersson och ändå
mest av allt en övning.
/ Boel Gerell, SDS
Jörgen och hör sen
Led Zeppelin är inte min musik och gruppens mest kända
långlåt, ”Stairway to Heaven”, tycks mig även
textuellt vara ungefär lika djupsinnig och flummig som Jan Björklund.
Pojkrumslyrik för tamburmajorer och andra karriärfänrikar
ungefär.
Folkpartiledaren torde emellertid med intill visshet gränsande
sannolikhet ha blivit alldeles konfys om han av misstag hamnat på
fredagspremiären av Jörgen Dahlqvists pjäs.
Risken finns att han hade tagit blå tåget ända hem
till Lena Adelsohn-Liljeroth: Så här får det inte
fortsätta. Dock hade han haft fel i den frågan också.
Den som stänger in sig i åsikternas fängelse –
eller språkets – tenderar ju att gå vilse, hela
tiden, med samma falska eller suggererade övertygelse.
Somliga gnuggar sina fraser, likt onanister som aldrig får utlösning.
De pratar och pratar och har lärt sig precis vad de ska säga.
Det är bra att någon perforerar pratet, inte bara tamburmajorernas,
utan allas vårt, mitt eller ditt.
Språkets makt och maktens språk, det låter som en
kliché, men det är faktiskt vad Weimar och Dahlqvist sysslar
med i en aldrig avslutad grundforskning.
När de till människor förklädda papegojorna ökar
i antal ackumuleras det latenta och faktiska våldet. Det var
så på grekernas tid och det är så fortfarande.
Vi har inte utvecklats, snarare invecklats.
Titelns Led Zeppelin-anspelning är ett stickspår, dock
går denna uppsättning tillbaka på en halvtannat år
gammal föreställning, ”Elektra revisited”. Nu
som då Rafael Pettersson och Linda Ritzén i rollerna.
Och som de behärskar spelet, även då texten är
på en låg-komiskt hög och för örat högst
njutbar metanivå.
Om kontrahenterna mot slutet stegrar sig till gräleruptionerna
och försoningsscenerna i säg Strindbergs ”Dödsdansen”
så koreograferas bägge dessförinnan överlag så
skevt som de måste för att bevara detta styckes kombination
av dunkelhet och konkretion, svävan och bävan.
Så här rytmiserat och samtidigt perverterat symmetriskt
har Dahlqvist nog aldrig skrivit eller regisserat förr. Heller
inte så hemlighetsfullt, mångtydigt.
Här finns en del blasfemier som verkar påklistrade, som
hade forna teatergrannen Institutet smittat Weimar med kuksug och
Jesu korslidande, men framför allt en täthet i text och
spel, en fortlöpande och just fängslande diskussion –
ja gestaltning – kring stäckta drömmar, upprepningstvång,
främlingskap, tomhet.
Som vore vi alla varandras sufflörer och, faktiskt, släktingar
till Harold Pinter. Liten yta, stor teater.
/ Jan Karlsson, KVP
Trängsel för en ny, ung dramatik
Ingenting är vad det utger sig för att vara i dagens
postdramatiska Malmö och det är inte många stavelser
eller takter i Jörgen Dahlqvists fascinerande och formlekande
pjäs som leder tankarna till Led Zeppelins rockklassiker. Titeln
är medvetet vilseledande, precis som rummet och kläderna.
Att döma av Rafael Petterssons mundering kan han vara både
cowboy och clown. Det är omöjligt att avgöra om han
är på väg att byta kanal på teven, beställa
en ny cocktail eller driva in boskap på prärien.
LINDA RITZÉN ser å sin sida ut som hon är på
jakt efter kunder i sina för höga klackar och för små
kläder. Men det finns inget stöd för det antagandet
i replikerna, som över huvud taget tycks dragna ur en tombola.
Dialogerna hakar bara i varandra i kortare segment, och börjar
om i samma ögonblick som handlingen eller karaktärerna blir
alltför begripliga eller sammanhängande. Det här är
inte dramatik som i första hand vill förklara världen.
Beckett, Pinter och Koltès verkar närmast överpedagogiska
i jämförelse.
I programbladet kallas pjäsen en existentiell thriller. Det är
också lite vilseledande. Rafael Pettersson och Linda Ritzén
löser inga gåtor där de kretsar kring varandra. Han
letar genomgående efter blottor, hon parerar mest, och de etablerar
ständigt nya konfrontationsögonblick som sträcks ut
så långt som spelintensiteten tillåter det.
TEATR WEIMARS tid är nu. För inte så länge sedan
fanns det inte många platser där ensamheten var så
påtaglig som en söndagskväll på Weimars lilla
scen. Nu trängs åskådarna. Förmodligen för
att det är här man får uppleva nästa generations
dramatiker och nästa generations mest intressanta skådespelare.
Man får en behaglig känsla av att man sitter på framtidståget
- ett av dem åtminstone - och skymtar den fragmenterade och
konfliktfyllda samtiden. En upplevelse som man blir både förvirrad
och upprymd av.
/ Rikard Loman, DN
Stairway to heaven av Led Zeppelin av Jörgen Dahlqvist
Ett rum, ett bridgebord, två stolar. Hon i kortkort
snäv paljettkjol och himmelshöga klackar. Han i långkalsingar,
läderhölster och undertröja, en andy-warholsk peruk.
Där är en berättelse, men den känns mindre viktig.
I korthet: en kvinna och en man bevakar en annan kvinna instängd
i en lägenhet. Hon har begått något brott, skadat
andra och hålls instängd/beskyddas av en annan man. Linda
Ritzén spelar båda kvinnorna Rafael Pettersson spelar
båda männen.
Berättelsen om de två paren är en utgångspunkt,
en förutsättning att rollsätta, kostymera och scenografera,
en början. Men den egentliga berättelsen ligger någon
annanstans. Inte i orden. I inte-orden. Inte mellan orden utan i luckorna
där orden saknas eller kanske till och med i ordens tomhet och
innehållslöshet.
Orden i dialogen töms på sitt innehåll, som förbrukade
kartonger och burkar som sköljs ur och lämnas i retur. Fraser
som ”jag älskar dig”, ”du ljuger”, ”jag
tror det finns en sanning” åderlåts och blir liksom
det andra som sägs bara tomma morfemstrukturer. Berättelsen
är istället tomheten som bara kan beskrivas genom att berätta
om det som finns runtom. Det som saknas, som aldrig funnits där
gestaltas i det waste-land som omger lakunerna.
Replikerna repeteras, går på repeat, går på
tomgång, överlagras, fastnar, snubblar, trasslar ohjälpligt
in sig. Intentioner vänds till sina motsatser: de vill bort från
varann, men kommer bara närmre, beskyddet förvandlas till
våld och slaget till en omfamning.
Den mekaniska dialogen är en sliten, distorterad språkkurs
på kassett, en kurs i tidens tragiska samtalsteknik där
ingen lyssnar, ingen hör och ingen egentligen säger någonting.
Effekten blir en längtan bort från orden och en föraning
av en allvarlig spricka i civilisationen. Hur bräckligt är
inte språket. Det kräver trots allt en överenskommelse
för att kunna fungera. Ett samförstånd i att en sammansättning
ljud har en bestämd betydelse. Om vi inte lyckas nå fram
riskerar vi att dö, bokstavligen.
Jag tänker på Luc Bessons första långfilm ”Den
sista striden”; den utspelar sig efter en katastrof som gjort
alla människor stumma, talapparaten är skadad och den samhällsspillra
som finns kvar kämpar för överlevnad. Jörgen Dahlqvist
är inte lika övertydlig och därmed mycket obehagligare.
Hans text berättar en talad stumhet; språket och talet
finns kvar, men har förlorat sin funktion. Orden väcker
ingen reaktion, startar inget skeende, hakar inte i varann i en kommunikationskedja
utan fastnar i ett nät, rycker och dör.
Upplevelsen av Dahlqvists ”Stairway to Heaven av Led Zeppelin
av Jörgen Dahlqvist” är inte omedelbar. De starka
skådespelarna till trots. Det är inte förrän
jag släpper uppmärksamheten på texten som jag ser
helheten i tomheten. Då först når mig budskapet,
ett mörkt hot, en varning. Vår urholkade kommunikationsförmåga
har lett oss till status quo. Om vi förlorar förmågan,
tappar vi förståndet då? Jag ser samtal mellan talstyrda
maskiner som bara hör det de vill höra.
Historien om de två paren är förpackningen, innehållet
är tomheten, diskommunikationen som inte bara ligger på
en social eller ens språklig nivå utan på en djupare
misstro mot språkets möjlighet att uttrycka någonting
mer än detta ingenting. En dystopi, en misantropi som i förlängningen
kanske gör människan fri att finna en ny form av kommunikation.
/ Caroline Owman, SKD |
|
|
Produktionsfakta
Medverkande:
Linda Ritzén och Rafael Pettersson
Inscenering och manuskript: Jörgen Dahlqvist
Rum/ljus/kostym: Jenny
Ljungberg och Johan Bergman
Regiassistent: Isak Rynell
Premiär
6/2 2009

|