|
Dödssiffror
0308
Nolltrenollåtta. Text: Annika Nyman. Komposition:
Erik Enström. Regi/ljud/animationer: Jörgen Dahlqvist. Skådespelare
(röst): Linda Ritzén, Ida Löfholm, Nils Dernevik, Mattias
Lech, Louise Ryme, Åsa Widéen, Andreas
Nilsson.Todesraten. Text: Elfriede Jelinek. Komposition: Olga Neuwirth.
Regi: Fredrik Haller. Skådespelare (röst): Birgitta Vallgårda.
Ljudinspelning: Henrik Lagergren.
På scen. Rikard Lekander (skådespelare), Kalina Goudeva (kontrabas),
Stefan Östersjö (11-strängad altgitarr och elgitarr), Jörgen
Pettersson (saxofon) och Anders Åberg (klarinett).
Produktion. Ljus: Johan Bergman. Kostym: Jenny Ljungberg. Ljudteknik (föreställning):
Martin Svensson.
Ars Nova och Teatr Weimar skapar stor konst i Malmö!
Dödssiffror Nolltrenollåtta var rubriken för en dubbelföreställning
med fysisk svindel i fredagskväll i Malmö. Mycket kropp, vätskor,
död, liv, slemhinnor och en rasande teater. Först Annika Nymans
stycke med musik av Erik Enström om en ambulansförare, där
vi pendlade mellan gott och ont, rädda och döda utan att veta
var vi mentalt befann oss. Jag menar så här, texten ledde oss
in i vindlingar bortom ont och gott, lämnade oss svävande över
fast grund. Rikard Lekander iklädd sjuksköterskedräkt läste
avskalat utan belastande psykologi. En aktör var förvisso ErikEnströms
musik, delvis inspelad delvis tolkad av Stefan Östersjö och
Kalina Goudeva. Stefan spelar knappt, koncist, laddat, medan Goudevas
bas rörde sig mjukt, slingrande, varmt. Två sidor av Nymans
glanslöst laddade textverk. Ars Nova var fullbesatt i Efriede Jelines
stycke Todesraten/Dödssiffror: Jörgen Pettersson och Anders
Åberg tillkom. I centrum även denna gång en text, som
med Jelineks gäckande associationer och ordladdningar handlar om
förebilder, idrott, kroppsbygge, död. Mot en högtalarröst
av förödande verkan - jag menar rent faktiskt, den rörde
sig om förintelse, död och även i synnerhet lust - spelade
återigen Lekander, nu i vit frack, med en mästerligt opsykologiskt
renskrapad associativt knivskarp och gäckande text, där rörelsen
skedde i språng mot en given undergång. Ett svart svalt. Olga
Neuwirths musik var bred och svepande. Från förtätad användning
av Petterssons virtuosa saxofonteknik och Åbergs mer långsamt
laddande tonspråk till Goudevas mjukt virtuosa bas och Östersjös
rakbladsskarpa elgitarrspel till näsrmast ironiskt svängom.
Allt knappt tillskuret liksom texten. Väl har en figur formats förrän
den släpps. Bitvis läste Lekander i stämväv med musikerna.
Effekten var total. Jelineks språkliga svindel fick en kongenial
tolkning av Teatr Weimar, Olga Neuwirth och Ars Nova.
Det här är teater jag gillar utan psykologiskt gällivarehäng
eller moderiktigt högtalarmusik. Det är spår i sinnet.
När vi kom omtumlade ut från föreställningen hade
vi fått böteslapp på bilen. Det gjorde inget. En musik
och en teater som lär en förbise sådana små bagateller.
Även idag ser jag leende på inbetalningslappen!
/ Thomas Millroth, Soundofmusic
Döden gästar Alby
Till kulturhuset Subtopia i Alby kommer man för att besvärja
döden.
Malmöbaserade Ensemble Ars Nova och Teatr Weimar är på
turné med Elfriede Jelineks och Olga Neuwirths hörspel Dödssiffror
och nya, svenska verket Nolltrenollåtta.Man behöver göra
upp ett nytt spår i hjärnan för att hitta hit, förbi
Alby-centrumkillarna i hoodies, genom ett decembermörker tjockt som
en vägg. Men belöningen: Österrikisk hardcore-modernism!
–Dööööd, säger skådespelaren Birgitta
Vallgårda från Dödssiffrors förinspelade ljudfil
och berättar om sin ”glänsande jacka av renaste syntet”.
Hon är (kanske) döden. Rikard Lekander spelar en man som vill
vara Arnold Schwarzenegger. Dödssiffror är inne på samma
existentiella skräckspår som Jelineks och Neuwirths Lynch-opera
Lost Highway i London i våras - de är ju högkulturkvinnor
med en ohelig allians med schizofren femtiotalsrock och machomotorcyklar.
Fast Dödssiffror är bättre. Dels den tajta, uppskruvat
svarta humortwisten, dels för att den inte tyngs ner med operasång.
Neuwirths tolkning av ett bayerskt blåsband, här framförd
av Ars Novas medlemmar, låter som förlorade ägg i en Dalimålning.
Det rinner neråt. Som livet. Nymans och Enströms inälvsfetischistiska
verk Nolltrenollåtta kommer inte riktigt upp i den nivån.
Ju mer Lekanders ambulanssjukskötare Bill vill snitta upp folk, desto
mer av det lite för typiska ljudkonstbruset och gitarrsträngsgnidandet.
Att spetsa med Bach känns för lättköpt.
Det här är en svår genre; bokstavligt talat spelad radio.
Man behöver språklig rutin och lite tur för att lyckas.
Som Spanarna i tv. Och nu Jelinek.
/ Hanna Höglund, EXP
Det fungerar bra med mycket på en gång
Musikdramatik. Nolltrenollåtta. Text: Annika Nyman. Komposition:
Erik Enström. Regi/ ljud/ animationer: Jörgen Dahlqvist. Skådespelare:
Rikard Lekander (scen), Linda Ritzén, Ida Löfholm, Nils Dernevik,
Mattias Lech, Louise Ryme, Åsa Widéen, Andreas
Nilsson (röster). Musiker: Kalina Goudeva (kontrabas), Stefan
Östersjö (11-strängad altgitarr). Ljus: Johan Bergman.
Kostym:
Jenny Ljungberg. Ljudteknik (föreställning): Martin Svensson.
Puh. Att listan över inblandade i detta turnéprojekt fyller
hälften av det utrymme som avsatts för recensionen, och är
dubbelt så jobbig att skriva, säger kanske det väsentligaste
om föreställningen. I positiv mening. Projektet Nolltrenollåtta/Todesraten
gör på ett mycket konkret sätt komplexiteten till organiserande
princip och estetisk överideologi. En teatergrupp, Weimar, och en
musikensemble, Ars Nova, framför två kalejdoskopiska verk för
röster, rytmer och klanger, projektioner och en skäggig skådespelare
i sjuksköterskemössa. En student vid dramatikerlinjen på
Teaterhögskolan i Malmö ställs mot en Nobelpristagare i
litteratur, flödande gitarr mot radiorasp, kroppsfixering mot dödskult.
Det är mycket på en gång och det fungerar överraskande
bra. Elfriede Jelinek droppar syra över den sportiga världen.
Fräter fint, men förväntat. Jag fascineras till min förvåning
egentligen mer av Annika Nymans meditation över ambulanssjukvårdaren
Bill, pendlande mellan oskulden och ett äckel som fint förstärks
av Rikard Lekanders loja suckar och smackanden.
/ Per Svensson, SDS
"Dödssiffror" på Atalante, Göteborg
Hörspelet är en genre som är förknippad med radion,
elektroakustisk musik och det experimentella 60-talet. Med Elfriede
Jelineks och Olga Neuwirths "Dödssiffror" och Annika Nymans
och Erik Enströms "Nolltrenollåtta" tar nu de båda
Malmöbaserade grupperna Ensemble Ars Nova och Teatr Weimar denna
musikdramatiska form in i 00-talet och ut på scenen. Och båda
handlar om kroppen. Om det som strömmar och oavbrutet arbetar i den,
bortanför den taktfasta och reglerande pulsen.
I det sceniska uruppförandet av "Dödssiffror"möter
vi både rösten hos en ung avliden idrottare som avgudat Arnold
Schwarzenegger och rösten av Döden som säger sig vara "änka
efter sig själv". Hon utövar sin favoritidrott mitt i andras
kroppar - vilket Döden gör effektivare än den mest perfekta
hemmafru. En vindlande dialog mellan två narcissistiska poler i
kamp om herraväldet över kroppen som Olga Neuwirths musik ger
taggig resonans åt, ursinnigt framförd av Stefan Östersjö
(gitarr), Kalina Goudeva (kontrabas), Jörgen Pettersson (saxofon)
och Anders Åberg (klarinett). Glesare men inte mindre otäckt
är hörspelet "Nolltrenollåtta" med Rikard Lekander
i rollen som nattlig ambulanssjukvårdare. En livräddare med
mjuka ögon, bra mörkerseende och som vet att hjärtat hos
en ung flicka väger 300 gram och pumpar runt fyra liter blod. Och
att pulsen lättast mäts vid strupen. Den biologiskt erotiska
stämningen, som efter hand gräver sig in i kroppens innanmäten,
kan påminna om David Cronenbergs filmer. Och Erik Enströms
musik blandar suggestivt electronica med kontrabassirener och smeksamma
arpeggion från gitarr. En sällsam kärlekshistoria som
det är svårt att få ur kroppen. Och ett bevis på
att Ars Novas och Teatr Weimars idé - om att ge plats på
scen för hörspelets koncentration på ordet och ljuden
- är både spännande och löftesrik.
/ Martin Nyström, DN
Heterofil - ett heterosexuellt gästspel
Manuskript och inscenering: Christina Ouzounidis. Medverkande: Pia Örjansdotter,
Sandra Huldt och Petra Hultberg. Musik: Olle Linder. Sångtexter:
Lisa Linder. Ljusdesign: Johan Bergman. Regiassistent: Isak Rynell
Läs mer
Normen omnormaliserad
Den som träder in i Teatr Weimars lokaler på S:t Gertrudsgatan
i Malmö i dessa dagar blir stämplad som heterofil – om
inte för livet, så i varje fall så länge stämpelbläcket
sitter kvar på handens ovansida. Själva lokalen ger intryck
av en bordell – det sitter tre lättklädda, slarvigt sminkade,
möjligen misshandlade kvinnor i ett hörn, invid en brinnande
kandelaber. Puliken grupperar sig kring kafébord, vart och ett
försett med en karaff rödvin.
Christina Ouzounidis är väl inläst på franska filosofer
– Derrida, Deleuze, Foucault, Blanchot – och försöker
i pjäs efter pjäs gestalta språkets inbyggda maktstrukturer,
sådana de normerar våra föreställningar om världen,
vare sig vi är medvetna om det eller inte.
I Heterofil – en heterosexuell cabaret – ställer hon
paradigmen på huvudet och ”normaliserar” själva
normen, den som får oss att se en vit, heterosexuell man framför
oss när vi hör till exempel ordet ”kirurg”. Denna
cabaret är ett renodlat språkspel – med undantag för
ett par sångnummer, skrivna av Olle och Lisa Linder– där
de tre skådespelarna med upprepningens malande retorik fullkomligt
nöter in normen i huvudet på oss, fastän den redan sitter
fastgjuten i hjärnbarken.
Ironin är så listigt förvänd och virtuost verbaliserad
att man inte hinner fnissa till förrän det är för
sent. Att Pia Örjansdotter, Sandra Huldt och Petra Hultberg inte
bara har lyckats memorera de små variationerna och förskjutningarna
i ordföjderna utan dessutom smidigt fraserar dem i olika tempi och
aggressionstillstånd, kan bara beskrivas som fenomenalt.
Vid två tillfällen försvinner en skådespelare ut
på toaletten, inte för att sminka om sig som hon borde, utan
för att låta oss lyssna på den långa tystnaden
som uppstår medan vi väntar på att hon ska komma tillbaka.
Så visar denna föreställning med oss själva som ofrivilliga
aktörer att också ordlösheten är ett maktens domptörsinstrument.
Hör vi någonting är det knappnålarna som faller,
dessa den finstilta ironins allra vassaste vapen.
Få teatergrupper i Sverige lever bättre än Teatr Weimar
upp till det brechtska mottot att ge åskådaren något
att gå hem och tänka på. Hos före detta grannen
Terrier, numera Institutet, sitter man också med pannan rynkad över
Deleuze och Foucault. Men där tror man sig kunna bryta teaterns retoriska
övertalningsmakt genom att förändra scenen till ett slags
interaktiv partykultur, där alla är lika jämlika.
På Teatr Weimar har man tänkt längre. Teater är makt.
Språk är makt. Det alternativ som återstår för
skådespelarna i Heterofil, om de nu inte vill fortsätta att
reproducera denna makt, är att gå ut och skjuta sig. De har
pistolerna i handen när de lämnar scenen. Men något skott
hörs inte.
Teatr Weimar litar på publikens fattningsgåvor. De vet att
avteatraliseringen är teaterns barnsjukdom.
/ Nils Schwartz, Expressen
Skimrande cabaret
Homosexualitet har blivit pynt i kulturen. I början på 2000-talet
är det politiskt och kulturellt korrekt med lite lagom homosex och
därför händer det att lesbiska par föder barn i deckare
av Camilla Läckberg. Heterofil – en heterosexuell cabaret,
som hade premiär på Teatr Weimar i Malmö i går kväll,
strålar utifrån en frustration, inte bara över den ytliga
förståelsen av sexualitet och kön, utan över den
förenklade hållningen till allt som har med gränser att
göra.
Definitionen av normalitet, tolkningen av vad som är centrum, synen
på vad som är legitimt, rumsrent och riktigt. Det handlar också
om hur språket dikterar känslorna och om, för att citera
programbladet, ”retoriken som en form av spelbarhet och dramaturgi”.
Tre kvinnor, klädda och sminkade som prostituerade, slår sig
ner i en sammetsröd soffgrupp. De riktar sökaren mot temat ”heterosexuella”
och namnger offentliga personer som faller inom ramen: Zlatan. Freud.
Platon. Påven. Beatrice Ask. bin Ladin. Carolina Klüft. Hitler.
Tystnaden mellan namnen är signifikativ för den timslånga
föreställningen.
För i mellanrummen, när skådespelarna dröjer i texten
och vid ett par tillfällen resolut vandrar ut (man kan följa
ljudet av klackar som dör bort, en dörr som smäller och
senare öppnar sig igen) finner vi oss stirrandes in i oss själva.
På så sätt knyts textens intellektuella och språkliga
täthet samman med den egna upplevelsen och erfarenheten.
Dynamiken i Christina Ouzounidis text är inget annat än hänförande.
De retoriska figurerna med starka tilltal (upprepningar och variationer
av ordsekvenser som ”Jag klandrar dig…” och ”Tig
för att…”), avlöses med mer prövande partier.
Röstens variationer, från rytande rött till nynnande gult,
och dialogen som ritar konturerna av rummet om och om igen när skådespelarna
talar i olika riktningar och från olika platser – allt detta
gör föreställningen till en stark akustisk upplevelse.
Plötsligt, mitt i de heta utsagorna, utvecklas ett sångparti
med en tvärflöjtsspelande Petra Hultberg i mitten (med bara
fyra, fem toner skapar hon ett underskönt omkväde) och Pia Örjansdotters
och Sandra Huldts visksång på varsin sida. Som en uppdaterad
version av Taubes Så skimrande var aldrig havet.
Så skimrande var det länge sedan jag såg tre skådespelare
på scen.
/ Malena Forsare, KVP
En tätt skavande anklagelseakt
Jag är ingen, slog Pia Örjansdotters sargade gestalt fast i
Christina Ouzounidis fjolårsmonolog ”Ordet –- kött”.
Genom att avsvära sig alla definitioner sökte hon lösgöra
sig från kedjan som höll henne fast i marken men knöts
bara hårdare fast.
Ingen är ingen, alla hinns förr eller senare i kapp av orden,
ringas in, stämplas och definieras, om inte annat så som avvikande.
Gång efter annan återvänder Ouzounidis till våldet
som ryms i språket och förtrycket som smyger sig in i våra
allra mest vardagliga, välvilliga formuleringar.
Där en regissör som inte är man inte är enbart regissör
utan kvinnlig regissör, där försäkringen om att homosexuella
har samma rättigheter som andra rymmer ytterligare ett uteslutande,
”inte som andra”, en motsats till normaliteten.
I nya föreställningen vrider och vänder tre unga kvinnor
i porriga kläder och sönderkyssta läppar på begreppet
heterosexualitet, ett till synes sakligt samtal om gruppens egenheter
som omsider blir allt mer hätskt; lider heterosexuella inte brist
på självreflektion?
Så skiftar perspektivet och de tre blir ett jag som riktar en skarpladdad
och drivet formulerad anklagelse mot ett du som inte längre sitter
säker bakom orden.
”Vem sa att du utgjorde den grund som alla andra ska bestämmas
utifrån? Vem har lärt dig det?” Är enda sättet
att återställa jämvikten att förbjuda alla ord som
kategoriserar och avrätta dem som trots allt använder dem?
Mot de tre kvinnornas trasiga och utsatta mundering, ångande av
sex, ställs de allt aggressivare kraven på upprättelse.
En skavande anklagelseakt med avbrott för värkande tystnader
och smått absurda inslag av sång och tvärflöjtspel.
Humorn ger välbehövligt syre till föreställningen,
ett redskap långt mer verkningsfullt än den rena vreden för
att dra byxorna av makten.
/ Boel Gerell, SDS
Straight in i örat
Christina Ouzounidis fortsätter att utforska språket. I nya
Heterofil – en cabaret för heterosexuella utmanas normbegreppet
och Nummers Therése Hammar fascineras av hennes ordmusikalitet.
Språket är ett sätt att förstå vår omvärld.
Genom livet lär vi oss språkets dolda budskap och regler. Genom
språket definierar vi vår omvärld och namnger vår
omgivning. Genom språket klargör vi för varandra vad som
är normalt och vad som inte är det. Genom språket marginaliserar
vi oss själva, våra känslor och vår omgivning.
När Teatr Weimar slår upp sin dörr på en anonym
bakgata i Malmö är det åter ordets betydelse som betraktas
under lupp.
Orden dras fram i ljuset, synas, vrids och vänds på. Det som
fascinerar mig som åhörare – här är det
mer tal om åhörare än åskådare – är
att teatr weimar gång på gång får mig att se på
språkets betydelse på ett nytt sätt varenda gång
jag sätter mig i deras lilla lokal.
Denna ordkabaret börjar med att de tre skådespelerskorna – eller
snarare ordmusikerna – Petra Hultberg, Pia Örjansdotter och
Sandra Huldt äntrar scenen iklädda illasittande porriga kläder
och utsmetat smink. Nonchalant slår de sig ner i den sammetsröda
soffan och inväntar att publikens mummel skall lägga sig.
Sen spänner de ögonen i oss och förklarar allvarligt att
nu skall det talas om den heterosexuella människan, därefter
vidtar en lång uppräkning av heterosexuella personer.
Det finns en skevhet i föreställningen som jag tilltalas av.
Som när en av skådespelerskorna resolut går ut från
scenen och in i det angränsande trapphuset där hennes steg ekar
i trappan och en dörr smälls igen. I den paus som uppstår
då vi alla i rummet får vänta tills hon kommer tillbaka
uppstår en tystnad där jag för en stund blir en betraktare
av mig själv och mina tankar. Ömsom smeks orden fram för
att plötsligt slitas fram i ett ilsket rytande. Christina Ouzounidis
manus är fängslande i sin variationsrikedom. Det finns en rörlighet
i hennes text som jag tycker mycket om och fascineras av. Hos henne återföds
språket och blir till en ljuv symfoni i mina öron.
/ Therese Hammar, Nummer.se
Slår sig fri från normen
Det finns tre hållpunkter i -Christina Ouzounidis nya verk Heterofil
som kan sägas utgöra ytterligheterna av detta uppfordrande retoriska
drama. Den första punkten är den plötsliga och kompakta
tystnad som varar ett par minuter medan Sandra Huldt lämnar teaterrummet,
går upp för en trappa och stänger in sig på toaletten.
Under tystnaden kan man begrunda den diskussion som dittills har förts
om -heterosexualitet mellan tre bedagade, illa sminkade kabaréslampor
i en boudoir av röd plysch.
Pia Örjansdotter, Petra Hultberg och Sandra Huldt är dessa spelfigurer.
De är synnerligen välartikulerade och pålästa, citerar
både Nietzsche och grekiska filosofer, i bjärt kontrast till
sina trasiga scendräkter som osar billig sex.
Det beundransvärda med -heterosexuella, säger de, är att
de med glöd och frenesi till hundra procent lyckas genomföra
uppdraget att endast attraheras av det motsatta könet, utan att ens
medvetet ha valt det. Tänk att Zlatan, Carolina Klüft, Saddam
Hussein, Robert Mugabe, ja även Hillary Clinton är heterofiler!
Efter denna raljerande, bitande roliga inledning, som rytmiskt och repetitivt
för en omvänd, icke heteronormativ debatt, avfyras snabba replikföringar
om kopplingen mellan vår innersta natur och det språk som
uttrycker våra känslor och begär gent-emot omvärlden.
De tre kvinnorna rör sig bland publikborden i Weimars lilla lokal
som omvandlats till varietésalong.
Så kommer ytterlighetspunkt nummer två: ett furiöst,
besinningslöst utbrott mot själva språket. Språket
som en oåtkomlig, självgod fadersfigur, som formulerar en människa
i en bild av normalitet eller avvikelse hon inte själv valt. Ett
språk som -genererar sina egna odiskutabla värderingar och
normer i ett -retoriskt kretslopp. De tre kvinnorna avlöser varandra
i att söka slå sig fria. De kräver att få inta en
plats där man inte jämförs med något icke namngivet
normalt eller erbjuds andras acceptans, vänskap, omsorg.
Christina Ouzounidis gör här ett kompromisslöst och precist
anfall mot den lingvistiska struktur vi lever i. På ett sätt
handlar det om vem som klassas med prefixen homo, hetero, trans, bi och
så vidare, men resonemanget går här mycket djupare. Detta
är en frustande uppgörelse om rätten att få vara
människa och bli formulerad i all den unika individualitet och inre
motsättning det innebär. Allt det språk och alla de benämningar
som vi använder oreflekterat om varandra menar hon utgör ett
våld, ett förtryck mot den särart och de avvikelser som
just gör oss till människor. Det är knivskarpt och konsekvent
formulerat – Christina Ouzounidis själv är knappast ett
offer för språket.
Den sista extremen i föreställningen är den viskande, skira
sången, ”Vi andas ut, vi andas in”, till en tvärflöjt.
Här gestaltas det talade ordets födelse ur rösten, ur de
luftvågor som tonsätts i våra stämband. Är
det i detta möte mellan luftflöde och ordformer som vi tillägnar
oss ett helt (korrupt) värdesystem? Finns det rena, oförfalskade
uttrycket för en människa endast i andningen eller barnskriket?
Detta är några av de stora frågor som väcks av Heterofil–en
heterosexuell cabaret.
/ Theresa Benér, SVD

Britney is dead. Hail Britney!
Medverkande: Linda Ritzén. Text och inscenering: Jörgen Dahlqvist.
Kostym: Jenny Ljungberg. Koreograf: Veronica Näslund. Ljus: Johan
Bergman. Insceneringsassistent: Isak Rynell
Läs mer
Brutal Britney
Det ska Teatr Weimar till att göra en teatermonolog om Britney Spears.
Myten om Britney. Den mediala bilden av tonårsidolen: hon som satsade
allt och förlorade för mycket på vägen. Den Britney
som nu försöker återskapa en sannare bild av sig själv,
men som ständigt hakar i mediernas bild och därför hamnar
mittemellan två föreställningar om sig själv: den
hon var och den hon kunde ha blivit.
Britney is dead. Hail Britney! är andra delen i en serie moderna
klassiker, där Teatr Weimar undersöker myter och arketyper i
vår samtid. Jörgen Dahlqvists föreställning tar spjärn
mot ett scenrum försänkt i mörker. Länge sitter publiken
och gungar fötterna till musiken, som om Dahlqvist vill betona attt
det fanns ett ”före Britney”
Monologen om Britney är ett av de mer fängslande försöken
till att fånga vår medieinfekterade tid jag har sett på
teaterscenen. Den dramatiska texten bygger på tablåer, som
alla ger fokus åt Britneys olika tidsåldrar, men som också
griper in i varandra. Upprepningar och oavslutade meningar är återkommande
grepp, som blir intressanta ur ett medieanalytiskt perspektiv. Upprepningarna
eftersom man kan ställa sig frågan vem orden tillhör.
Det oavslutade för vår benägenhet att fylla i luckorna.
Jag skulle vilja kalla Linda Ritzéns gestaltning för heroisk:
inte så mycket för de koreograferade dansscenerna - som i och
för sig är brutalt träffande - utan snarare för hennes
förmåga att behålla fokus utför textens branter.
Ritzén skapar rum efter rum, fyller det ena med taktil närvaro,
det andra med explosiv attityd. Lager på lager tecknas bilden av
popstjärnan, 13-åringen, den misslyckade modern, missbrukaren
med frågetecken. En liten reservation om att porträttet i vissta
stunder manglar ner mer än det förlåter.
Britney is dead. Hail Britney! är poetisk dramatik framburen med
sälta. I slutscenen bryts texten upp och lösa stavelser bildar
ett nytt, framglidande språk. Först då ser Britney märkvärdigt
hel ut.
/ Malena Forsare, KVP
En trovärdig bild av Britney
- Britney, existerar du? - Inte fan vet jag.
Teatr Weimar ger Britney is dead. Hail Britney! en enmansföreställning
om en av vår tids stora ikoner, Britney Spears.
Hon är hela den mediala västvärlden i en kropp och hon
är, knappast överraskande, inte helt frisk. I Jörgen Dahlqvist
text, brinnande framförd av Linda Ritzén, är det en fragmentarisk,
irrande, söndertrasad själ vi möter. Eller söndertrasad?
Med tanke på Britneys tidiga scendebut och omtalade exploatering
med mamman som manager med piskan ömt i hand får jag mer intrycket
av en själ där jaget aldrig riktigt fått fäste, en
stackars planta med rottrådarna läckert glidande i rampljuset
men utan växtplats, utan ro och utan möjlighet att få
näring. Istället suger hon upp det stunden ger och den snabba
metabolismen skickar ut spastiska impulser till hjärnan och ur den
sensuella rosa munnen kommer... totalt nonsens. No sense at all. Som en
representant för en nutid är hon iskallt läskigt tydlig:
en snabbväxt produkt som fortfarande är ung med redan förbrukad.
Hon är materialismen personifierad där en trend eller en människa
bara håller tills någon har varseblivit den och sen är
den död, rovdriften, skövlingen, utfiskningen av en människa.
Eller är hon en människa? Ett slaktlamm?
Dahlqvist låter Britney söka sin själ och visst verkar
hon finna den i kärleken, i Gud, i sin kreativitet, i barnen, längtan
efter barnen, men ingenting stannar kvar. Kvar blir bara frustationen
och det spretiga, stickande hatet till Disney, Justin T, Christina A,
Musse Pigg. Men det är Britney som är råttan i bur, ett
försöksdjur, sin egen pesthärd.
Linda Ritzén som Britney får Teatr Weimars enkla scenrum
att expandera. Hon gör sönderfallet trovärdigt in i varje
detalj, språket, rösten, språket, kroppen och blicken.
Hennes energi håller starkt hela föreställningen som förvånande
inleds med sotarens sång ur Mary Poppins, en god representant för
den lyckliga overkligheten. Och raden ”good luck will rub off when
I shake hands with you” säger nåt om kändisarnas
helgonstatus. Rör vid en kändis och du blir själv stjärna.
När Britney gör entré till ett hårdare soundtrack
är volymen så hög att hon knappt hörs, bara brottstycken
når fram, resten dränks av musiken.
Fast längre fram fattar vi ju att där aldrig funnits särskilt
hela meningar eller färdigtänkta tankar. Stackars Britney är
en loppa på sin egen kropp och när hon sugit vad blod där
är hoppar hon till en annan kropp.
- Jag är Marilyn Monroe.
Inte oväntat, en passande värdkropp, men lika förgiftad
som Britneys egen. Det var där någonstans det började,
även om stjärnorfunnts längre än så. Men kannibalismen
marknadsförd av media gör ett stiligt avstamp där och trampar
glatt vidare. Nya lamm föds varje dag, så varför tugga
gammalt kött?
/ Caroline Owman, SKD
Virtuost fångad Britney
Teatr Weimar må vara Malmös kanske allra minsta teater, med
en minimal produktionsstruktur. Ändå famnar den både
djupt och brett för att undersöka i vilken kultur vi verkar
och formulerar oss själva. Ena stunden sätts vi i relation till
antikens mytologiska figurer, nästa stund filtreras vi genom nutida
våldsverkare. Det senaste året har Weimar också utvidgat
språkets och teaterrummets gränser genom intressanta korsbefruktningar
med ljudkonstnärer och poeter.
I Britney is dead. Hail Britney! sammanfaller några av dessa kreativa
linjer i en monolog, framförd av Linda Ritzén. Hon agerar
i ett ljudlandskap av musik och filmutdrag, där hon söker definiera
ett slags sann version av popikonen Britney Spears. Hon prövar sig
fram i olika kläder, åsikter, sexiga poser, uppror och utbrott,
alltmedan Britneygestalten envist hävdar att hon är någon
annan än de klichéer vi har av henne.
Under denna identitetskamp, där Linda Ritzén testar ett register
som löper från naiv oskuld till föraktfullt narcissistisk
sexbomb, blir Britneyfiguren en alltmer ihålig projiceringsyta.
Hon för söker gulligt hävda att det enda som betyder något
för henne är kärleken till de två barnen, men barnen
är i hennes värld lika verkliga och overkliga som Musse Pigg.
De är kulturella konstruktioner som förhärligas och förbrukas.
Britneys egen image byggs upp utifrån samma principer som animerade
figurer i den stora nöjesfabriken Disney. Vare sig Britney är
med i det stallet eller söker sig till någon annan producent,
så är hon fängslad i en showbiz-kultur där hon inte
längre förmår urskilja någon genuin sanning om sig
själv. Linda Ritzén fångar virtuost denna alienation
hos en kvinna som bara blivit spegelbilder av tomhet.
Jörgen Dahlqvists pjäs och iscensättning har en akut relevans
i en tid där miljoner tv- tittare flockas kring Idol-programmen och
röstar på ungdomar som i likhet med tonårsstjärnan
Britney villigt låter sina personligheter slaktas av vulgariserande
stylister och musikagenter. Dock är det inte säkert att just
Teatr Weimars stampublik hyllar dessa underhållningsmönster.
Uppsättningen skulle kunna svida till lite mer på en stadsteater
i landsorten.
/ Theresa Benér, SVD
Britneys upprättelse
På Teatr Weimar gör Linda Ritzén en imponerande tolkning
av skandalbruden Britney Spears. Och trots att man inte kommer nära
Britney blir hon ändå hel till slut. Någonstans på
vägen från att vara barnstjärna i Disneyklubben till att
bli skandalomsusad popstjärna tappade den världsberömda
idolen bort sig själv. Och det är där dramatikern Jörgen
Dahlqvists Britney is dead. Hail Britney! tar avstamp.
Pjäsen utgör den andra delen av den pågående språkundersökning
Teatr Weimar arbetar med, senast med pjäsen Elektra revisted som
hade premiär i höstas. I Britney is dead. Hail Britney! undersöker
Dahlqvist mytologiseringen av den skandalomsusade popstjärnan och
därmed också begreppet identitet. Britney Spears har genom
massmediernas påtryckningar och sin egen mytologisering blivit en
dålig kopia av sig själv.
Under dånande rockmusik gör Britney (Linda Ritzén) entré,
klädd i cowboyhatt och minishorts. Envist försöker hon
överrösta gitarrackorden, fragment av ord och halva meningar
når mitt öra. Det brutala uppvaknandet får mig att studsa
till, strax innan har publiken länge suttit i mörker och lyssnat
på klämkäck musik.
Det uppbrutna språket och de upprepande meningarna känns igen
från Dahlqvists tidigare pjäser och fungerar som en träffande
beskrivning av en människa som inte längre existerar i den skepnad
som hon en gång var.
Linda Ritzén gör ett drabbande porträtt och skapar trots
scenografins frånvaro av attribut, (rummet består av två
stolar och en matta) rum på rum. Trots textens vindlande irrgångar
lyckas hon hålla både närvaro och tempo uppe. Imponerande.
Jag känner dock aldrig att jag kommer Britney nära under föreställningens
gång, jag får aldrig riktigt lära känna henne. Om
det är ett medvetet val från Dahlqvists sida, som också
står för insceneringen, är svårt att svara på.
Men det uppstår en sorts distans som om styckets Britney vill skydda
sig mot publikens granskande kritiska blickar.
Men i slutet händer det något, språket bryts upp än
mer än tidigare, nya ord bildas, Britney klär på sig lager
efter lager av kläder och dansar en vildsint dans långt utanför
de koreografiskt inövande, sexuellt utmanande poser hon annars dansar
och jag ser en människa bli hel.
/ Theresé Hammar, Nummer.se
Britney – bit för bit
”Hey Britney! Det är dags att bestämma sig! Finns du fortfarande?”
Britney Spears ställer frågan till sig själv, men hon
verkar inte säker på om hon är rätt person att besvara
den. I Linda Ritzéns gestalt liknar hon mer en lös härva
av snack och poser än en människa. På någon nivå
gäller det väl alla, att drar och nystar man för mycket
i berättelsen om sig själv är risken att man upptäcker
att de där trådarna var allt som fanns.
Men just Britneys identitet är utformad i symbios med massmedia,
för en masspublik, och det är innebörden av det som Teater
Weimar utforskar i Britney is dead. Hail Britney!. Vem blir man, när
man hela livet lagt ner sin själ i att försöka tala till
så många som möjligt i vinstmaximerande syfte?
En jävligt förbannad robot, är ett svar. Just när
Britney börjar tröttna på hela skiten och rycka i kopplet
blir det filmtajm med Disneyklubben, där hon började sin karriär
redan som barn. Eller så strömmar Marilyn Monroes I wanna be
loved by you ur högtalarna och då måste man posera igenom
hela låten, det sitter i kroppen och går inte att motstå.
Marilyn, Justin, Knatte, Fnatte och Tjatte – det är ju hennes
familj. Det spelar ingen roll om hon kan alla filmerna och danserna utantill,
det finns alltid en ny publik att spela upp för.
Weimar placerar alltså Britney Spears i en popkulturell historieskrivning.
Det komiska och tragiska är att den samtidigt blir hennes egen, personliga.
Vem är hon mest lik – mamma, Marilyn eller Musse Pigg? Det
ligger en skarp analys i botten av Jörgen Dahlqvists manus, som annars
bågnar av kanske lite för många infall.
Den intensiva texten kraschar mot den liksom utspädda, undflyende
Britney och det borde vara helt omöjligt att förkroppsliga allt
detta. Men Linda Ritzén går rakt in på scen och bara
gör det, med total närvaro. Det är en fantastisk prestation.
Britney kunde inte ha gjort det bättre.
/ Malin Kutmeijer, AB
Tarzan
i Europa
Text: Jörgen Dahlqvist och Fredrik Haller. Inscenering:
Fredrik Haller Medverkande: Pia Örjansdotter, Petra Hultberg, Matthias
Thorbjörnsson och Peder Holm. Scenografi och visuellt koncept: Katarina
Elvén. Kostym: Jenny Ljungberg. Ljus: Johan Bergman
Läs mer
Lysande politisk teater
Säga vad man vill om Teatr Weimar. Men burlesk och fars brukar inte
stå på repertoaren. Snarare är det oftast djupaste allvar
som råder i den gravkorsmörka lokalen.
Men när apan Cheetah håller tal om den europeiska universalismens
välsignelser, om fred och mänskliga rättigheter, nog är
det väl nydanande satir, även om Kafka var först med greppet?
När Cheetah — Peder Holm med genialt enkel apmask — dessutom
uppträder som Tarzans perfekte butler, då drar åtminstone
jag på smilbanden. Apornas son har själv lagt av det leopardmönstrade
höftskynket och gör entré som den Lord Greystoke han
egentligen är, i ridbyxor och blazer med privatskolemärke.
Men Weimar vore inte Weimar om inte denna lek med matinéhjälten
hade en avancerad ideologikritisk undertext. Tarzan bär den vite
mannens börda. Som en god patriarkal välgörare, en enmans-NGO,
vill han rädda de fattiga invånarna i byn som gränsar
till hans trädkoja. De har pressats till svält av sjunkande
världsmarknadspriser på kaffe. Djungelns konung vill satsa
på ekologisk odling och odlarkontroll av inkomstkedjan. Han ska
skapa ett exklusivt varumärke för rika konsumenter med dåligt
miljösamvete. Dessutom är han naturkramare som vill behålla
vattenfallen rena, blommorna väldoftande och elefanterna oskjutna.
Nu har han kommit till London för att ordna riskkapital åt
sin välmenande businessidé, hans insats för social ekonomi
som u-hjälpsmetod. Den driftiga affärskvinna han träffar
visar sig ha haft ett förhållande med Jane — Weimar vore
heller inte Weimar om man inte hade en genusvridning av historien —
och Tarzan blir svartsjuk.
Affärskvinnan, som pitchar sina idéer i form av en musikshow,
vill själv göra en insats mot Afrikas fattigdom genom att dumpa
giftigt avfall, närmare bestämt uttjänta datorer och mobiltelefoner,
i byn. Stackars Jane kommer i kläm i maktkampen mellan Tarzan och
den totaliserande globala kapitalismen. Hon har svingat sig över
till heteronormativiteten i Tarzans lian, men till slut ger hon upp sin
lojalitet med hjälten. Cheetah å sin sida — "apan"
är förstås en syftning på den kolonialrasistiska
synen på afrikaner — vill stanna i Europa. Han betraktar Afrika
som förlorat, och beundrar som sagt europeisk kultur. Han citerar
med stark inlevelse Schillers "An die freude" och anser Beethoven
som sin broder. Symfoni nummer nio uttrycker Cheetahs humanistiska ideal
— och ja, vi vet ju alla vilken överstatlig organisation som
har den låten som signaturmelodi. Inte är den särskilt
välvilligt inställd till migrerande afrikaner.
Alltsammans utvecklar sig till ett slags tävling om vem som är
mest subaltern: den vita viljelösa kvinnan, den vite mannen som vill
väl men som inte kan överge
sin djuriska dragning till våld, eller den hunsade och föraktade
apan. Alla känner apan, men apan är alltid "den andre".
Man kan inte vara absolut säker på vem som till slut sitter
med Svarte Petter, förutom att byinvånarna drar en nit när
de faller för affärskvinnans sopsäljande corporate bullshit.
Pjäsen underspelas på ett sätt som är mycket otypiskt
för Weimar — här brukar ju skådespelarkonsten vara
ojämförligt genomarbetad. Detta låter snarare som någon
snabb- och slarvinspelad tevesåpa. Vilket förstås är
medvetet: det är ju en såpa man spelar upp, en såpa om
varumärkeskulturens invasion av livssfären.
Tarzan i Europa är lysande politisk teater om gamla maktstrukturer
i en ny värld, där branding är det enda handlingsalternativet
och entreprenörskap den enda tillåtna mänskliga egenskapen.
/ Björn Gunnarsson, HD
Bitskare än Terrier
I höstas avslutade Teater Terrier sin sejour i Malmös teaterliv
med ett utdraget lustmord på tv-såpan Dallas, för att
i vår återuppstå som Institutet. Teatr Weimar, grannen
på S:t Gertrudsgatan runt hörnet, gör egentligen samma
sak som Terrier – fast tvärtom. I sin nya uppsättning
Tarzan i Europa använder de sig av en populärkulturell mytologi
för att belysa den västerländska hegemonins inskränkthet.
Men i stället för att hypervulgarisera den, tar Weimar den skenbart
på största allvar, utan ett uns av ironisk distansering. Vilket
naturligtvis är en mera ironisk ironi.
Tarzan i Europa är ett brechtskt lärostycke, naiviserat som
en veckotidningsnovell. Tre vita människor – Tarzan (Mathias
Thorbjörnsson), Jane (Petra Hultberg) och affärsutvecklaren
Harriet (Pia Örjansdotter) – diskuterar vad som är bäst
för Afrika. Utveckla den nedärvda traditionen eller återanvända
det västerländska överflödet.
Europa avgör som vanligt Afrikas framtid över huvudet på
Afrika – som representeras av Tarzans chimpansbutler Cheetah (Peder
Holm). Han vill inget hellre än att själv få flytta till
Europa, vars kultur han älskar. Men när det kommer till kritan
avfärdas han som apa.
Det är listigt gjort av Weimar. Varje gång butlern får
höra att han ju ändå bara är en apa, skrattar publiken.
Det skrattet avslöjar allt det som det försåtligt oironiska
spelet inte själv berättar.
Jag tycker nog att Teatr Weimar med sina subtilare medel har kommit
en bit längre i utvecklingen av konceptteatern än Terrier lyckades
med.
/ Nils Schwartz, Expressen
Cheetah motor och nerv
Fria Tarzan-tolkningar tycks vara en skånsk specialitet. För
åtta sedan Cecilia Bornäs och hennes lika lappkastande som
perspektivrika roman Jag, Jane. Och nu, på Teatr Weimar, aphonan
Cheetah som rakryggad betjänt (Yes sir, Yes ma’am) i oklanderlig
väst och fluga i Peder Holms gestalt.
Samtidigt som Cheetah i stort sett utan ironi sjunger Europas lov i allmänhet
och Beethovens nia i synnerhet, och föraktar djungelns okultiverade
folk, så vill Europa – som Petra Hultbergs Jane påpekar
– nog inte veta av Cheetah. Är ju med allt vad det innebär
av rasistiska undertoner dock bara en apa.
Skratten fastnar i halsen när man betänker vad alltför
många européer alltför ofta kallar afrikaner för.
Rolltolkningen är fenomenal, en i bokstavlig mening Holm-gång
mellan underkastelse och längtan, utstötthet och civilisationsförsvar.
Mathias Thorbjörnssons Tarzan är här mera lord Greystoke:
en romantiker halvvägs mellan oreflekterad imperialism och djupt
känd idealism.
Djungeln är hans paradis och när han med Jane far till Europa
för att finna finansiärer till en ekologisk och välmenad
kaffeproduktion stöter han, representant för en gammal ädel
(?) kapitalism, på motstånd i form av den moderna variant
som svänger sig med de samtida börssidornas samlade begreppsapparat
och en Harriet Holt (Pia Örjansdotter) som tänker större
och modernare och inte ser någon motsättning mellan bistånd
och big business.
Återanvändning av datorer och mobiltelefoner, menar hon, här
finns framtida vinster för byn och Afrika. En enorm potential.
Men hur, kontrar Greystoke, påverkar tungmetallerna (bly, kadmium,
kvicksilver) människorna, miljön?
Å känslornas och kärlekens vägnar uppstår dessutom
ett triangeldrama mellan Harriet, Jane och Tarzan. Det har blivit en uppsättning
som nästan frossar i relationer, vägval, presumtiva uppbrott.
Med risk för att framstå som europeisk chauvinist vill jag
ändå framhålla Holms Cheetah som textens politiska motor
och projektionsyta, föreställningens nerv.
/ Jan Karlsson, KVP
|
|
Recensioner
2008
Dödssiffror 0308
Heterofil - en heterosexuell cabaret
Britney is dead. Hail Britney!
Tarzan i Europa
2007
Fritt efter Strata
Elektra revisited
Ordet - kött
Untitled IV-VIII: Håll dig på din cunt
Buddy Fucker
Untitled I, II och III
2006
Minnet av det förlorade äter mig inte inifrån
Självanklagelse
Kassandra
2005-2003
Den akratiska cirkeln
Elektra
Persefone
Blodet ropar på sina bröder |