Krig, hastighet! Parole in Libertá

Filippo Tommasi Marinetti skrev det första futuristiska manifestet 1909. När Teatr Weimar och Ars Nova återvänder till denna modernismens barndom är det inte med nostalgi eller konsthistorisk upplysningsiver som drivkraft. Det tidiga 1900-talet var de konstnärliga manifestens guldålder. Vad säger de oss idag, när teknologin överträffat drömmarna och konstnärerna slutat skriva manifest?

Begreppet Parole in libertà (ord i frihet) lanserades av Marinetti som en serie omprövningar av språket i skrift (typografiska experiment) och som klang (på väg mot ljudpoesi och komposition med buller). Futurismens experiment inom litteratur och musik ligger som en gemensam klangbotten i båda de nyskrivna verken. I föreställningen riktas fokus på två företeelser som fascinerade Marinetti: snabba bilar och krigets maskineri.

Indy500: Seklernas udde

"Vi förklarar att världens härlighet berikats med en ny skönhet: fartens skönhet. En racerbil med motorhuven prydd med stora tuber som liknar ormar med explosiv andedräkt. En rytande automobil som verkar driven av en kulspruta är vackrare än Nike från Samothrake." (Marinetti 1909)

Biltävlingen Indy 500, som sedan 1911 körs på Indianapolis Motor Speedway i USA, har beskrivits som världens största sportevenemang. Med utgångspunkt i den fjärde punkten i Marinettis manifest konstaterar Indy 500: seklernas udde att vi redan lever i framtiden med hastighet och konsumtion som sammanlänkade storheter i vad som blivit en religion med de stora globala varumärkena som denna nya kyrkas tillskyndare.

The Art of War Noise

"Vi vill förhärliga kriget – världens enda hygien – militarismen, patriotismen, anarkistens destruktiva handling, de sköna idéer för vilka man dör samt föraktet för kvinnan." (Marinetti 1909)

The Art of War Noise av Annika Nyman/Martin Svensson är en språklig undersökning av kriget i Marinettis efterföljd. Det är en regression till futurismens hyllande av kriget och krigsmaskinen. Det är en rörelse tillbaka till skyttegraven, till krigets ljud och rytm, till dess ytterligheter av regelbundenhet och splittring.

Sonat serien

SONAT (Sonic Art Theatre) är en serie experimentella musikdramatiska projekt av Teatr Weimar och Ensemble Ars Nova. Utgångspunkten är hörspelets form och estetik överförd till scenisk gestaltning. Hörspelet har sina starkaste traditioner i Tyskland och är den tyska benämningen på radiodramatik. Det är alltså en av de nyaste dramatiska och musikaliska formerna, direkt kopplad till en teknisk landvinning som fortfarande idag har en stark roll i vår kultur: radion. Hörspelet sammanför radiodokumentär, soundscape, akustisk och elektroakustisk musik med teaterns semiotik.

Read more

 

Produktionsfakta

Indy500:seklernas udde.
Text:
Jörgen Dahlqvist.
Musik:
Kent Olofsson.
The Art of War Noise.
Text:
Annika Nyman.
Musik:
Martin Svensson

Medverkande:
Linda Ritzén (röst), Rafael Pettersson (röst), Daniel Nyström (röst), Stefan Östersjö (gitarrer), Johan Westerberg(slagverk), Jörgen Pettersson (saxofoner).
Inlästa röster:
Ester Claesson och Pia Örjansdotter.

Regi:
Jörgen Dahlqvist
Rum/ljus/kostym:
Johan Bergman och Jenny Ljungberg

Premiär: 14/11 på Båghallarna, Skånes Dansteater

Arrangör: Föreningen Ars Nova och Teatr Weimar


Med stöd från Musikhögskolan i Malmö, Musik i Syd, Region Skåne, Sparbanksstiftelsen Skåne, Kultur Malmö och Statens Kulturråd