Transistor 4
Kritiska perspektiv som praktik
Scenkonstfestival i Malmö
12/10-19/11

Transistor 4 är den fjärde månadslånga scenkonstfestivalen på två år. De tidigare omgångarna har betonat experimentet och har ofta presenterat verk mitt i en tillblivelseprocess. Denna omgång har lite annan inriktning, då verken nu till större del kommer att presenteras som färdiga verk. Transistor 4 har temat “Kritiska perspektiv som praktik”, där fokus ligger på scenkonstens och konstnärernas  sätt att se på och gestalta världen. Myten är ett yttrande för att tala Roland Barthes och yttrande bär med sig en blick, en tolkning och en avsikt.. Vad vi är intresserade av genom denna festival  är att försöka se vems berättelser berättas, varför, för vem och på vilket sätt? Festivalen kanske inte kommer ge svar på dessa frågor, men kanske kan hjälpa oss att tänka djupare och längre, som ett gott samtal alltid bör göra.
Se program på www.transistorfestivalen.se



Tre Systrar
Turné i Skåne


Tre systrar är en dokumentärpoetisk undersökning av den moderna kvinnas liv i norden idag. Föreställningen utgår från filmat material med tre systrar i olika åldrar och på olika platser, både geografiskt och i livet. Det är sommar och de drömmer. Men vad drömmer de om? Vad innebär det att vara en flicka och att träda in i vuxenlivet för att bli en kvinna? 
Text och koncept: Liv Kaastrup Vesterskov. Regi: Jörgen Dahlqvist och Linda Ritzén.
Video: Liv Kaastrup Vesterskov. Teknik + ljud: Mattias Alheim.
Medverkande: Liv Kaastrup Vesterskov

Turnerar inom ramen för VASS - scenkonst som vågar under oktober-november



37,2 - From Her to Eternity

Drabbade av kärlekens obarmhärtighet leds tre personer in i ett triangeldrama där att vinna i högsta grad också innebär att förlora.  Det är ett drama om hästar, drömmen om att ta sig iväg, desperation, längtan efter räddning och behovet att rädda någon annan. Föreställningen är en del av Annika Nymans doktorandstudier vid Teaterhögskolan i Malmö.
Text: Annika Nyman och Fredrik Haller. Regi: Fredrik Haller.
Video: Liv Kaastrup Vesterskov. Ljus och rum: Anton Andersson.
Video + ljudintegration: Jörgen Dahlqvist
Medverkande: Viktor Nyström Sköld, Elin Skarin och Marianne Vassbotn Klasson 

Spelar 22/9-7/10 på Bryggeriteatern, Malmö
Gästspel, Stockholms Stadsteater 14-17/10




Arrival Cities: Hanoi
Gästspel i Berlin


Föreställningen är en meditation kring minne och identitet där vi möter olika berättelser och aspekter kring den Vietnameiska storstaden Hanoi genom de tre medverkande musikerna. Musiken, ljudlandskapen, berättelserna, det filmade materialet och rörelserna speglar en levande stad full av traditioner och möten.
Koncept och musik: Kent Olofsson. Koncept och video: Jörgen Dahlqvist
Rum och kostym: Marcus Råberg. Koreografi: Miguel Cortés.
Medverkande samt musik, video och koncept: The Six Tones Ngo Tra My - Dan bau,
Nguyen Thanh Thuy - ?an tranh och Stefan Östersjö - Dan ty ba och Vietnamesisk elgitarr.
Medverkande (filmat material): Luu Nguc Nam

Spelar i Berlin 8/12

Transistor Sound
Ljudäventyr för lyssnande


Under våren drog vi igång en poddsida för ljudäventyr med berättelsen i centrum. Transistor Sound kommer att vara en upptäcksresa i nya sätt att berätta för ett lyssnande.
Kolla in hemsidan på: www.transistorsound.se 
Kommande släpp:
Städer del 2-5
Episoder, säsong 2, del 1-2
Skellefteå/Malmö, del 1 och 2

Talks
Samtal om scenkonstens metoder och berättande


Det finns allt färre offentliga forum för ett fördjupande samtal om teater och scenkonst. Utrymmet på kultursidorna har krympt de senaste åren, och i teaterns recensioner ryms djupgående analyser kring konstnärliga val och metodfrågor allt mindre. Därför startar Teatr Weimar och Malmö Dockteater en serie samtal om teaterns metoder och berättande med konstnärer som är intresserade av en undersökande scenkonst. Samtalen kommer att utgå från en nyfikenhet inför konkreta frågeställningar i den konstnärliga praktiken (ofta med anknytning till specifika föreställningar), men samtidigt vara öppna för en intresserad publik. Tanken är att samtalen kan vara ett sätt att öppna upp för ett gemensamt tänkande kring vad ny scenkonst är och kan vara.
/ Teatr Weimar och Malmö Dockteater, i samarbete med Teaterhögskolan i Malmö, Inter Arts Center och ABF

Estetik
Om man tänker sig att teatern traditionellt kommunicerar med sin publik genom skådespelare som gestaltar dramatiska situationer, vad händer då om man istället ersätter skådespelaren med automater som tillsammans med musik och ljus rör sig i ett teaterrum. Hur ser publikmötet ut när estetiska överväganden blir till ett sätt att gestalta världen snarare än genom den dramatiska situationen? Med utgångspunkt i föreställningen Automata på Malmö Dockteater för vi ett fördjupat samtal om teaterns metoder och berättande.  
Gäster: Erik Holmström och Maja Kall. Samtalsledare: Jörgen Dahlqvist
Malmö Dockteater, Hasselgatan 8, den 3/9 kl 21.00 (efter föreställningen)

Manifest
I en krönika i Expressen från tidigare år efterlyser teaterkritikern Maria Edström en estetikens återkomst till teatern. Hon menar att inga teatrar idag skriver några estetiska manifest och att konsten därigenom reduceras till välbekanta speglingar av det vi redan vet. I boken Teaterrapport: Malmö (2008) publicerade Teatr Weimar ett manifest för sin konstnärliga verksamhet i tio punkter. Det var ett att försöka ringa in teaterns förhållande till dramatiskt skrivande, till skådespeleri och att definiera synen på teatern utifrån ett kritiskt perspektiv. På samma sätt utgår PotatoPotato från ett manifest i sin verksamhet och på Nyxxxs hemsida så finns det, om inte ett manifest, så en sida med fördjupande  texter som söker definiera konstnärliga överväganden kring den egna verksamheten. Med utgångspunkt i Maria Edströms artikel och Teatr Weimars, Nyxxxs och PotatosPotatos texter kring sin egen verksamhet för vi ett fördjupat samtal om teaterns metoder och berättande.
Gäster: Freja Hallberg och Ebba Petrén. Samtalsledare: Jörgen Dahlqvist
IAC/THM, Bergsgatan 29-31, den 5/9 kl 19.30

Den implicita berättarsituationen
I en text av Linda Ritzéns i boken Vad en skådespelare gör (2016) beskriver hon hur en skådespelare, genom att utveckla nya metoder, skapar förutsättningar för att ta sig an texter utan rumsliga förutsättningar (som är vanliga inom den samtida experimentella dramatiken). Fredrik Haller har under hösten undersökt hur man med liknande tankegångar utifrån dramatikerns och regissörens perspektiv kan skapa metoder för skrivande och regi. Med utgångspunkt i föreställningen 37,2 och Lindas Ritzéns text för vi ett fördjupat samtal om teaterns metoder och berättande.
Gäster: Fredrik Haller och Linda Ritzén. Samtalsledare: Jörgen Dahlqvist
IAC/THM, Bergsgatan 29-31, den 2/10 kl 19.30

Interkulturell scenkonst
I boken New Dramaturgy (20XX) beskrivs den samtida scenkonsten som Interkulturell, processbaserad och post-mimetisk (snarare än post-dramatisk). I detta samtal så är vi intresserade av den scenkonst som befinner sig utanför den traditionella teaterns sätt att gestalta världen, eller har andra konstområden som utgångspunkt i den konstnärliga praktiken. Med utgångspunkt i Sincerely Solo av och med Helena Engberg, föreställningen Tre Systrar på Teatr Weimar och Gylleboverkets utställning på Skånes konstförening för vi ett fördjupat samtal om teaterns metoder och berättande.
Gäster: Liv Kaastrup Vesterskov, Helena Engberg, Etta Säfve och Jona Elfdahl. Samtalsledare: Jörgen Dahlqvist
IAC/THM, Bergsgatan 29-31, den 17/10 kl 19.30

Musik och teater
Kopplingen mellan teater och musik har haft en stark utveckling inte minst genom de många projekt som producerats inom ramen för olika forskningsprojekt på Teaterhögskolan och Musikhögskolan. Detta har lett till en scenkonst som till stor del har en internationell publik. I december kommer Arrival Cities: Hanoi spelas under Turbulenzen, en ny festival i Berlin. Arrival Cities: Hanoi är ett samarbete mellan Teatr Weimar (SE), The Six Tones (SE/VN) och Ensemble Reconsil (AU). Samtidigt pågår det ett fördjupat undersökande kring dessa frågor inne på Teaterhögskolan och Musikhögskolan i Malmö. Med utgångspunkt i Kent Olofssons kommande doktorsavhandling och det konstnärliga utvecklingsarbete som Monica Tyllgren gjort inom ramen för sitt arbete på Teaterhögskolan i Malmö för vi ett fördjupat samtal om teaterns metoder och berättande.
Gäster: Monica Tyllgren och Kent Olofsson. Samtalsledare: Jörgen Dahlqvist
IAC/THM, Bergsgatan 29-31, den  6/11 kl 19.30

Post-mimesis
Linda Ritzén ifrågasatte, i en föreläsning med titeln ”Situation rules”, teaterns markörer och sanningsanspråk: "vad kan vi egentligen tro på på teatern?" var hennes fråga. Annika Nyman, menar samtidigt i artikeln “play - om lek som konstnärlig metod att hon är ute efter ett ”mode of becoming” snarare än ett‘mode of being’” men konstaterar att. Frågan är vad det betyder i den konstnärliga praktiken? Innebär det att vi måste hitta nya metoder för gestaltning? I Malmö Dockteaterns nya föreställning ikläder sig Ellen Norlund rollen som Limmerskan, ett alter ego som också är ett konstprojekt på sociala medier. Med utgångspunkt i föreställningen för vi ett fördjupat samtal om teaterns metoder och berättande.
Gäster: Annika Nyman, Ellen Norlund och Linda Ritzén. Samtalsledare: Jörgen Dahlqvist
Malmö Dockteater, Hasselgatan 8, den 14/11 ca kl 21 (efter föreställningen)









Med stöd av Statens Kulturråd, Malmö Kulturstöd, Kulturbryggan, och Region Skåne

Kalender 2017

37,2 - From Her to Eternity
Premiär 22/9 på Bryggeriteatern
Gästspel, Stockholms Stadsteater 14-17/10

Tre Systrar - turnéplan
Turnerar inom ramen för VASS/Riksteatern
Lund - mån 16/10 
Örkelljunga - tor 19/10
Eslöv/Örtofta - fre 20/10
Landskrona - lör 21/10
Ystad - tis 24/10 
Tomelilla/Smedstorp - tor 26/10 
Simrishamn/Gylleboverket - lör 28/10 
Malmö - mån 30/10 
Kristianstad - tis 7/11
Östra Göinge - tor 9/11
Kävlinge - tor 19/11

Transistor 4
Kritiska perspektiv som praktik

12/10-19/11

Arrival Cities: Hanoi

Gästspel i Berlin, 8/12


Provpublik

Om ni är intresserade av att se genrep och att få specialerbjudanden under föreställningsperioderna? Skicka oss din e-post till info [at] teatrweimar.se

Facebook

Är du intresserad av att få nyheter och tips lite oftare. Gilla vår Facebooksida!