Transistor 8
Återkomsten
Scenkonstfestival Malmö

25-31/10

Jag är Jago
Jag är Jago är en monolog om en kulturell vantrivsel. Den handlar om att hålla käften, om att slitas mellan viljan att ta bladet från munnen och driften att rädda sitt eget skinn. Den rör sig i glappet mellan övergripande struktur och ideologi och den egna hopplösa mänskligheten. Den är rasande och opassande, full av ensamhet och elak komik. Med utgångspunkt i Shakespeares Othello söker den ständigt nya utgångspunkter i jakten på en uthärdlig tillvaro i samtiden. Föreställningen är den al av Annika Nymans doktorandprojekt vid Teaterhögskolan i Malmö.
Text: Annika Nyman. Regi, ljus och video: Jörgen Dahlqvist. Rum: Jörgen Dahlqvist och Marcus Råberg. Teknik: Henrik Lagergren
Medverkande: Henry Stiglund
25-26/10 kl 19.00 och 30-31/10 kl 19.00 och 18.00 på Teaterhögskolan i Malmö

Of mist and clouds
Of mist and clouds utforskar relationella system för interaktion med särskild tonvikt på orala fenomen som ryktet eller skvaller som kommunikationssätt. ‘Of mist and clouds’ är en ljudinstallation för röster som utgår från ryktens instabila och oförutsägbara verklighet.
Vidare utforskar verket hur vokala praktiker kan översättas arkitektoniskt och därigenom få en rumslig närvaro med hjälp av elektroakustisk överföring?
Av Rune Søchting
25/10 samt 28/10 Inter Arts Center. Öppettider: 25/190 16.00-18.00 och 28/10 12.00-17.00

Europa Vittrande fragment (part 1)
Ett vittnesmål från ett Europa som stängde sina gränser. Årsskiftet 2015–2016 volontärarbetade Lukas Orwin på en ö i Grekland. Där träffade han några som kom att bli hans bästa vänner. De sista dagarna som gränserna fortfarande var öppna. satte tre jämnåriga unga människor, en shia och en sunnimuslim och en ateist, ut på en 3225 km lång resa från ön Léros till Malmö. Europa, vittrande fragment är ett strakt vittnesmål från ett Europa som stängde sina gränser, en berättelse om mötets och omständigheternas föränderliga krafter, om kärleken mellan människor som har alla odds emot sig. Föreställningen hade premiär 2018 på Inkonst, men håller nu på att revideras för en ny uppsättning under nästkommande år.
Fåtal platser. Förbokning krävs. Boka på teatrweimar@gmail.com
Av och med Lukas Orwin, i samarbete med Fredrik Haller, Jörgen Dahlqvist och Kent Olofsson
28/10 på Inter Arts Center, kl 19.00


We (work in progress)
We är ett verk som befinner sig mellan mellan konst och scenkonst och som både är en performativ multimediainstallation och ett och en visuell föreställning. We experimenterar med performativitet som med hjälp av ett utökat och postantropocentriskt synsätt utforskar kommunikation mellan föremål och icke-mänskliga arter, We är en work-in-progress för ett verk som kommer att ha premiär på Inkonst under 2020.
Av och med J&K – Janne Schäfer & Kristine Agergaard
30/10 Inter Arts Center kl 16.00

Independence Day (videoscreening)
Independence Day är en rasande och poetisk föreställning som klipper sönder filmerna, intervjuerna och de kronologiska berättelserna om Aileen. En drömlik vindlande resa på baksidan av marknadsplatsens kulisser. Ett försök att öppna sig för världen istället för att konsumera den. Föreställningen spelade på Inkonst och detta är en dokumentation av den föreställningen.
Konstnärligt koncept och på scen: Nina Jeppsson, Kent Olofsson.
Text, regi, scenografi, skådespeleri: Nina Jeppsson. Musik, ljud, musiker: Kent Olofsson.
Scenografi & rekvisita: Cihangir Gültekin. Ljus & video: Jörgen Dahlqvist. Kostym: Indra Linderoth
30/10 Inter Arts Center från kl 12.00

Brand (videoscreening)
Brand är en videoessä som tar sin utgångspunkt i dels USA migrationspolitik och dels i Henrik Ibsens pjäs Brand. På båtresa på Rio Grande.möts mexikaner som firar ett bröllop och amerikanske turister som får en rundtur på floden. Utifrån detta möte så görs en poetisk betraktelse om migration och turism och om den amerikanske presidenten idéer om att bygga en vallgrav med alligatorer för att bevaka den amerikanska gränsen.
Med stöd av konstnärsnämnden
Av Jörgen Dahlqvist, Kent Olofsson och Fredrik Haller
31/10 Inter Arts Center från kl 12.00-18.00

På samma djupa vatten som du (videoscreening)
"På samma djupa vatten som du" är en 2 kanals- video med avstamp i en större videoinstallation från den pågående utställningen med samma titel på Ystad Konstmuseum (pågår fram till 4 Januari 2020). I den utgår Gylleboverket från frågor kring vår relation till naturen, varandra och till omvärlden, om mörket och längtan i en fallande värld där bilden av livet ofta får större plats än livet självt.
Av Etta Säfve, Jona Elfdahl och Shelley Sharr. Ljuddesign i samarbete med Jonas Åkesson.
31/10 Inter Arts Center från kl 12.00-18.00





Jag är Jago


Jag är Jago är en monolog om en kulturell vantrivsel. Den handlar om att hålla käften, om att slitas mellan viljan att ta bladet från munnen och driften att rädda sitt eget skinn. Den rör sig i glappet mellan övergripande struktur och ideologi och den egna hopplösa mänskligheten. Den är rasande och opassande, full av ensamhet och elak komik. Med utgångspunkt i Shakespeares Othello söker den ständigt nya utgångspunkter i jakten på en uthärdlig tillvaro i samtiden. Föreställningen är en del av Annika Nymans doktorandprojekt vid Teaterhögskolan i Malmö. 
Text: Annika Nyman. Regi, ljus och video: Jörgen Dahlqvist. Rum: Jörgen Dahlqvist och Marcus Råberg. Teknik: Henrik Lagergren
Medverkande: Henry Stiglund
25-26/10 kl 19.00 och 30-31/10 kl 19.00 respektive 18.00
Spelar i Studio A, Teaterhögskolan i Malmö

Biljetter. www.kulturcentralen.nu



Brand (videoinstallation)


Brand är en videoessä som tar sin utgångspunkt i dels USA migrationspolitik och dels i Henrik Ibsens pjäs Brand. På båtresa på Rio Grande.möts mexikaner som firar ett bröllop och amerikanske turister som får en rundtur på floden. Utifrån detta möte så görs en poetisk betraktelse om migration och turism och om den amerikanske presidenten idéer om att bygga en vallgrav med alligatorer för att bevaka den amerikanska gränsen.
Av Jörgen Dahlqvist, Kent Olofsson och Fredrik Haller
Inter Arts Center 31/10 från kl 12.00-18.00



Arrival Cities: Hanoi


Arrival Cities: Hanoi hade premiär i Malmö 2014 och har sedan dess spelat i Hanoi och Wien. Föreställningen är ett samarbete mellan Teatr Weimar och en svensk/vietnamesiska gruppen The Six Tones. Föreställningen är en meditation kring minne och identitet där vi möter olika berättelser och aspekter kring den Vietnamesiska storstaden Hanoi genom de tre medverkande musikerna. Musiken, ljudlandskapen, berättelserna, det filmade materialet och rörelserna speglar en levande stad full av traditioner och möten.
Koncept, dramaturgi och video: Jörgen Dahlqvist. Koncept och musik: Kent Olofsson. Rum och kostym: Marcus Råberg. Koreografi: Miguel Cortés.
Musik, video och koncept: The Six Tones. Medverkande: The Six Tones (VN/SE)
27-28/11 Ghent, Belgien




Performancefestival på Gylleboverket


Tre unika dagar fyllda av performance, musik, konst, ritualer och scenkonst på den gamla byggskroten på Österlen.  På festivalen deltar nationella, internationella och lokala konstnärer och artister.
Medverkande: Teatr Weimar, Gylleboverket, Nina Jeppsson, Kent Olofsson, Ulf Rönnerstrand, Linda Ritzén, Nele Needs a Holiday, Listbeth Hagerman, Botaniska Berusningar, Matti Matti, Jörgen Hellgren & Metamorphose, Teater Athena, Soul Sistha, Tova Gerge, Britta Kiessling. Christopher Nelson, Victor Rundgren, Diers/Müntzig. MAG, Mauritz Tistelö, Josefin Hildor & Clara de Caupa, Fru Konstnär, Natacha Péna, Lisa Säfve-Chantem, Sara Alehed, City Mirage, Hiroko Tsuchimoto, Christian Pallin
25-2/7 Gylleboverket




De försvunna del 1-4


Baudrillard hävdar att vi vill se världen som den är, som fri från representation, och ändå är denna värld inte en återgång till den naturliga världen: det verkar som att "se" den "naturliga världen" helt enkelt inte är möjligt - vi kan leva bara i "verkligheten". Ett försvinnande kan vara önskan att se hur världen ser ut i vår frånvaro. Denna önskan att "se" världen som fri från representation är en paradox - vi kan inte se utan att representera - den värld där vi lever är baserad på representation: den verkliga världen både börjar och slutar med den. De försvunna undersöker hur vi kan sammanföra konstens installationsestetik och teaterns berättande.
Koncept och medverkande: Jörgen Dahlqvist. Etta säfve, Jona Elfdahl, Nina Jeppsson, Linda Ritzén, Ulf Rönnerstrand, Kent Olofsson. Grundidé: Liv Kaastrup Vesterskov.
26/7 Performancefestivalen, Gylleboverket




If I Were A Boy 


Beyonce sjunger i en låt: ”If I were a boy I think I could understand how it feels to love a girl ”, men det verkar inte vara så enkelt – sångaren Ola Salo menar i ett program på SVT att den traditionella bilden av hur en man ska vara är förtryckande och ofri: ”Jag skulle önska att det inte finns en bestämd definition på vad manlighet är. Det är bara begränsande”.
If I Were a Boy leker med teaterns rolltagande med utgångspunkt i ett collage bestående av texter av Franz Wedekind, William Shakespeare och Henrik Ibsen samt med inslag av texter från bl.a Judith Butler, Kathy Acker och Roland Barthes.
Textkoncept: Jörgen Dahlqvist. Regi: Liv Kaastrup Vesterskov. Rum: Etta Säfve. Kostym: Katrine Hoffmann och Maria Sloth. Ljud- och ljusdesign: Mattias Alheim Medverkande: Carl Gustafsson och Viktor Nyström
28/2-9/3 MittMöllan, Malmö kl 19.00



Fältanteckningar från världens ände

Fältanteckningar från världens ände är ett sceniskt hörspel som utspelar sig under och efter katastrofen. Med konserten och teatern som medel undersöker projektet det västerländska samhällets relation till den pågående klimatförändringen. Föreställningen blir ett meditativt rum för reflektion om människans och civilisationens förgänglighet.
Text: Jörgen Dahlqvist. Regi: Gustav Englund.
Musik: Erik Hanspers. Ljuddesign: Niclas Anderstedt Lindgren.
Ljus & teknik: Anton Andersson.
Medverkade: Sara Franceschi, Johanna Malm, Alica Tserkovnaja.

Teatr Weimar + Gustav Englund
11-14/4 Reaktorhallen, Stockholm



In the Darkness, Everything Went All Black

Vi befinner oss på en plats i totalt mörker, i en värld där ljuset är långt borta. Det finns spår av liv på platsen, några har gömt sig och nu när de har fått sällskap av andra människor försöker de förtvivlat hitta en väg ut, ut mot friheten och ljuset. Men är människorna som gör dem sällskap i mörkret att lita på? In the Darkness, Everything Went All Black är en unik operaupplevelse.
Koncept: Hedvig Jalhed, Mattias Rylander, Jörgen Dahlqvist, Kent Olofsson och Agnes Wästfelt.
Musik: Kent Olofsson. Text: Jörgen Dahlqvist. Scenografi: Mattias Rylander
Medverkande: Hedvig Jalhed och Agnes Wästfelt
Ett samarbete mellan Operation Opera och Teatr Weimar
7/2 Artisten, Göteborg







Med stöd av Statens Kulturråd, Malmö Kulturstöd, Kulturbryggan, och Region Skåne

Teatr Weimar 2019

In the Darkness, Everything Went All Black
Artisten, Göteborg, 7/2

If I Were A Boy
MittMöllan, Malmö, 28/2-9/3

Transistor 7 - mini
April

Fältanteckningar från Världens ände
Reaktorhallen, Stockholm, 11-14/4

De Försvunna del 1-4
26/7 Gylleboverket

Jag är Jago
25-26/10, 30-31/10, Transistor 8, Malmö

Brand (videoinstallation)
20/10 Transistor 8, Malmö
14-15/11 Parse, Göteborg

Transistor 8 - Återkomsten
25-31/10, Malmö

Arrival Cities. Hanoi
Researchfestival. Ghent


På andra teatrar

Knutpunkten
Helsingborgs Stadsteater

Drifting Away
Dansstationen, Malmö

Aulis/Troja/Argos (One Final Elektra)
Teaterhögskolan i Malmö

Gråt inte mer Cecilia, Inte du heller Ursula
Örebro Länsteater

Kris: jag kommer aldrig förlåta nån av er
Teater Momentum, Odense


Provpublik

Om ni är intresserade av att se genrep och att få specialerbjudanden under föreställningsperioderna? Skicka oss din e-post till info [at] teatrweimar.se

Facebook

Är du intresserad av att få nyheter och tips lite oftare. Gilla vår Facebooksida!