|
Det
är oerhört välgjort och oavbrutet fascinerande
Teatr Weimars senaste scenbygge liknar ett laboratorium.
I förgrunden Kent Olofsson och Jörgen Dahlqvist med mixerbord,
datorer och videokameror – och lite längre bak Rafael
Pettersson och Linda Ritzén med varsitt headset, bänkade
vid ett arbetsbord med manus och ramlösaflaskor. Där mässar
Rafael Pettersson om det offer Hamlet måste göra, bortom
all fattningsförmåga.
Här blir Hamlet och Ofelia syskonkaraktärer till Elektra
och Orestes i ”Elektra revisited” som inledde den triptyk
som ”Hamlet II: exit ghost” avslutar. Karaktärerna
framstår som ett slags tonåriga outlaws, med skillnaden
att Hamlet aldrig lyckas gömma sig bakom den ”handlingens
moral” som ska lägga locket på den vanliga moralen,
för att morden ska kunna genomföras.I laboratoriet tillför
ljud, ljus och video nya stämmor till språkets musikalitet.
Kent Olofsson fungerar som gamla tiders ljudläggare som framställde
alla ljud samtidigt som skådespelarna spelade. Han filtrerar
och förvränger rösterna och i en fascinerande scen
låter han den döde fadern komma till tals genom att pitcha
Linda Ritzéns röst och lägga den som en dublett
ovanpå hennes egen.
Det är oerhört välgjort och oavbrutet fascinerande.
Innehållsmässigt tycker jag det är mest intressant
i början, längs vägen mot Ofelias självmord.
Hamlet lovar ena ögonblicket att hon ska få allt bara
för att i nästa förneka att de ens har träffats;
det gungar under fötterna och gränsen mellan vad som är
sant och vad som är lögn, mellan vad som är fantasi
och vad som är verklighet, löses upp.
Mina tankar går till filologen Erich Auerbachs essä ”Odysseus
ärr”, där han jämför Homeros med Moseböckerna
och beskriver berättelsen om Abraham som tömd på
alla detaljer. Det enda som framträder är Abrahams moraliska
position i förhållande till Gud. Allt är lika outtalat
hos Weimar, men utan Gud. Utan handlingen finns ingen vilja, utan
viljan löses jaget upp och de enda platser som återstår
att beskriva flimrar förbi som snabbt upplösta drömmar
av ett möjligt liv, någon annanstans.
/
Fredrik
Pålsson, SDS
Teaterforskning
ger toppresultat
När Teatr Weimar språkdekonstruerar William Shakespeares
Hamlet liknar scenrummet på Inter Arts Center en studio. Bakom
avancerad musikelektronik sitter kompositören Kent Olofsson.
Bakom videoredigeringsutrustningen sitter regissören Jörgen
Dahlqvist.
Vid ett bord sitter Hamlet och Ofelia och resonerar om våldshandlingen
som frikopplad från moralen. Klyftan däremellan är
orsaken till det tvivel som Hamletfiguren alltid ges att plågas
av.
Dahlqvists text slingrar sig in emellan och igenom de uppbrutna
Shakespearecitaten. Här en berömd monolog reducerad och
transformerad: "Är jag? Var jag? Kan jag vara?"
Variation, omplacering, repetition, fragmentering och fokusering
är metoden för att utröna vad orden vill få
världens mest kända rollfigur att utföra.
Vilka är konsekvenserna av skillnaden mellan ord och handling?
Vilka moraliska kvaliteter har påståenden och begrepp?
Handlingen är ett slutet system som rättfärdigar
brutalitet. Beslutets patosfyllda lidelse är sin egen nihilistiska
antimoral. Utförandet legitimerar det onda, och våldets
offer är jaget, ansvaret, kärleken och omsorgen.
Spelet mellan Rafael Pettersson och Linda Ritzén är
intimt, ömsint, lågmält, vardagligt avteatraliserat;
extremt intensivt och förtätat. Så småningom,
när Ofeliagestalten smälter samman med Gertrud, blir dialogen
en allmängiltig konflikt mellan manligt och kvinnligt.
Den kunde också vara en dialog mellan Jesus och de båda
Mariorna, eller en självmordsbombare och hans partner: det
manliga handlandet resulterar i förödelse, det kvinnliga
språket vill se kärleken som försoning, men bär
sitt eget våld i form av "överlämnandet".
Här är det Ofelia som talar om sömnen, döden,
som befriare, medan Hamlet menar att döden är uppvaknandet
ur overkligheten. Ofelia anklagar också Hamlet för att
vara sin far – "du är två" – och
trots att han förnekar fadersnamnet bär han pappa inom
sig: det tunga kravet att ta till våld, "världen
måste sprängas för att pappa inte finns".
I Hamletvariationen når Teatr Weimars sammansmältning
av ljudkonst, bildkonst, röst, text och kropp en höjdpunkt.
Ansikten redigeras samman med skuggor. Musiken och röstförvrängningarna
skapar en ömsom skönt klingande, ömsom dissonant
ekokammare kring orden. Gränser upplöses och dras samman
i ny form.
Teatr Weimars konstnärliga forskningslaboratorium fortsätter
att leverera exceptionella resultat
/ Björn Gunnarsson, Nummer.se
Suggestivt och annorlunda
Den digitala klockan räknar ner. Föreställningen
börjar 07.34. Rummet är helt klätt i svart och publiken
trängs på runt trettio stolar.
Teatr Weimar sätter upp Jörgen Dahlqvists nyskrivna ”Hamlet
II:exit ghost” som ett försök att integrera teater,
videoteknik och konstmusik och hälften av scenen upptas av
bemannade skrivbord med keyboards, kameror och datorer.
Hamlet och Ofelia - Rafael Pettersson och Linda Ritzén -
sitter mittemot varandra vid ett bord i ena hörnan. Bordet
är belamrat med papper, muggar och bråte, eller för
att använda det engelska språkets mest praktiska ord
- stuff. Stämningen är avslappnad och nervig samtidigt.
På golvet bredvid dem står ett par röda stövlar
och ett par vita gymnastikskor. ”Hamlet II: exit ghost”
är inte en fortsättning på Shakespeares drama utan
snarare en utvidgning med betoning på språket.
Skådespelarna för inte en dialog i vanlig mening, utan
följer varandra, reflekterar varandra, och sig själva,
tar upp bilder och metaforer i texten, leker med tankar, snurrar
enstaka repliker ut i universum tills de kommer tillbaka som något
helt motsatt. Det handlar om handlingen, det som ska ske, som måste
följas, oavsett vilja. Om identitetsupplösning, om att
glida in i den andre, om att glida in i sina föräldrar,
plötsligt är Linda Ritzén Gertrud, om att glida
in i handlingar utan egen vilja, och om att försöka stoppa
det som helt klart är på väg att hända, trots
vetskapen om att det kommer att hända.
Några repliker: ”Vad jag menar är - du är
minnet av mig”, ”Du ska vara den som jag älskar,
Hamlet”, ”Så länge som du finns. Det kanske
jag inte gör”, ”Låt mig hjälpa dig.
Nej. Be mig!”. ”Hela du är alldeles blöt,
vad har du gjort?”.
Efter ett tag börjar skådepelarnas röster tvinnas
samman med olika elektroniska ljudeffekter, det sprakar, ekar, volymen
höjs.
Samtidigt dyker projektioner av dem upp på väggen, både
live och inspelade, en kyrkogård, ett vatten, närbilder
på ett plastkranium, monologer in i kameran. Som publik sitter
man stilla, följer våndan i Hamlet och rädslan och
stödet i Ofelia, i tolkningar med stark närvaro hos skådespelarna,
följer minuterna som räknar ner. Medan tekniken understryker
det undersökande i projektet - irrandet i känslor och
språk.
Det är suggestivt, det är annorlunda, det är intensivt,
och det är väldigt svårt att skriva om. Som att
försöka beskriva upplevelsen av ett åskväder
över ett fält eller en promenad i en katakomb för
någon som aldrig upplevt någondera.
/ Caroline
Alesmark, SKD
Flerkanaligt eko fångar Hamlets vånda
Dramatikern Jörgen Dahlqvist och tonsättaren Kent Olofsson
har, med utgångspunkt från teman i Hamlet skapat en
scenisk installation, där dramatiska dialoger integreras med
ett liveframfört ljudverk. Uppsättningen är ett forskningsprojekt,
som ingår i Kent Olofssons kommande doktorsavhandling vid
Musikhögskolan i Malmö och är del av utvecklingsarbetet
vid Teaterhögskolan, där Jörgen Dahlqvist är
prefekt.
Synen på teater som kunskap och som laboratorium för
utforskning av mänskliga erfarenheter har också varit
bärande för Teatr Weimars konstnärliga arbete ända
sedan starten 2003. De senaste åren har detta utvecklats i
intressanta samarbeten med ljudkonstnärer och konstmusiker,
speciellt inom elektronisk ljud- och musikkomposition.
Hamletprojektet tar upp vissa kända teman från Shakespeares
klassiker: Hamlets handlingsförlamning, svaga identitetsuppfattning
och hans oidipala relation till modern Gertrud, som ständigt
sammanblandas med Ofelia. Rafael Pettersson och Linda Ritzén
framför dem som situationer i en studio fylld av kontrollbord,
datorer och videokameror. I retoriska textblock triggar Ofelia Hamlet
att våga tro på sig själv och ta steget att mörda
styvfadern. Hennes röst dubbleras tidvis av hans mansröst
och deras identiteter sammanflätas i varandra.
Ofelia kräver kärlek och hotar att gå till vattnet,
något han ängsligt förbjuder henne. Med direkta
videoprojiceringar på fondväggen slås deras ansikten
upp i stora närbilder, ibland som dubbelexponeringar över
en film av ett höstblekt landskap, där den unga kvinnan
står med självmordsdrift och tvekar inför det hon
kallar överlåtelsen. I andra scener är hennes ansikte
Gertruds, och Hamlet ropar förvirrat efter mamma/Ofelia/dig/henne.
Orden och benämningarna rörs ihop. Kent Olofsson skapar
elektroniska avgrunder och ekon av deras röster i en accelererande
verklighetsupplösning.
En nyckel till denna multimediala interpretation ges i en slutscen,
där mannen och kvinnan är åter vid arbetsbordet
och nyktert konstaterar att alla har dött och vi är varandras
avbilder. Här förklaras den hallucinatoriska minnesbildning
som uppstått kring fragmentariska krissituationer, där
röster, ansikten och närvaro dubbleras eller utraderas
i audiovisuella förvrängningar.
”Hamlet” och ”Ofelia” är som undflyende
skuggor av varandras minnen, av sina egna myter. Men någonstans
är de också en ung man och en ung kvinna som förvirrat
och tvångsmässigt söker frihetsrum i ett liv och
ett språk som definitivt har vridits ur led.
/ Theresa Benér, SVD
Meningen med livet är döden
Hamlet och Ofelia sitter mitt emot varandra vid ett bord
och läser högt ur manus. De kan också vara Hamlets
föräldrar. Det enda som är säkert är att
paret som sitter där ser ut som Rafael Pettersson och Linda
Ritzén. Ska det bli något slags reading av Jörgen
Dahlqvists nya pjäs Hamlet II:exit ghost?
Teatr Weimar håller den här gången inte till på
S:t Gertrudsgatan utan på Inter Arts Center på Bergsgatan
i en lokal som mera ser ut som en inspelningsstudio än en teaterscen.
Jag sitter bakom kompositören Kent Olofsson och följer
ömsom de båda skådespelarna, ömsom hans fingrars
dans över manöverborden och mönstrens förändringar
på datorskärmarna. Ur högtalarna strömmar –
förutom skådespelarnas ekoförstärkta och stundtals
förvrängda röster – en matta av ljud som kan
vara vävd av stadslarm, fabriksslammer och eterbrus.
Då och då hörs stumma smällar. Liknar det
skott från en ljuddämpad pistol? Jag vet inte, har ingen
aning om hur sådana låter. Och inte är väl
det här en pjäs med den sortens lokala anspelningar?
Skådespelarna lämnar hursomhelst efter en stund bordet
och rör sig överallt i rummet, invecklade i en repetitiv
dialog, där upprepningarna tycks vara det enda grunden att
stå på i en värld där allt är flytande
och osäkert – identitet, minne, vilja, mål och
mening.
Om man vill vara elak skulle man kunna säga att pjäsen
gestaltar två alzheimerdrabbade skådespelare som har
förirrat sig från en pågående Hamletföreställning
och råkat hamna mitt i tekniken, oförmögna att komma
ihåg sina repliker eller ens vilken roll de spelar.
Men jag vill minst av allt vara elak när jag ser Teatr Weimar
än en gång utmana våra invanda föreställningar
om språket, makten och teatern. Kanske är det vi själva
som lider av ett slags kollektiv alzheimer – det är för
övrigt inte alldeles lätt att ta sig in i lokalen, man
får en kod som man hinner glömma under hissresan.
Jag är normalt ingen anhängare av videoprojektioner i
teaterföreställningar, de känns mest som en brist
på tillit till teaterns egen kraft. Men här interagerar
kamerorna – antingen de simultanfilmar skådespelarna
på scenen eller visar förinspelade exteriörscener
– med föreställningens klaustrofobi. Rollerna är
instängda i sina livsval, i sina svek och sina löften,
i sina självbilder och sina förnekanden. De försöker
förgäves bryta sig ut. Det finns ingen annan utväg
än döden.
/ Nils Schwartz, EXP
En Hamlet i småbitar - Experimentellt och ödsligt
suggestivt
Teatr Weimar i Malmö betar sig igenom klassikerna
och nu har turen kommit till pjäsernas pjäs. Hur ska det
gå för Hamlet?
Formen är självklart sönder, bitarna utspridda och
några satta under lupp. Brännpunkt på språket,
nedbrutet till några repliker, replikerna i sin tur nedbrutna
till några ord som tas om, byter inbördes plats, huggs
av, deformeras, kommer igen.
I Hamlet II: Exit ghost, jobbar man denna gång med teknisk
förstärkning, med filmprojektioner och filmande och med
Kent Olofsson som skapar ödsligt suggestiva och inträngande
ljudbilder på synliga datorskärmar och mixerbord. Rollernas
instängdhet i teknologi, språk, känslor, självbild,
upprepning är fokus i Jörgen Dahlqvists Hamlet-tolkning
och den griper effektivt omkring sig.
Linda Ritzén och Rafael Pettersson är heller inte några
fjäskiga skådespelare. De bäddar väl för
den totala skepsis, den grundstötning med identitet och avsikt,
som denna Hamlet gräver sig ner till. Ritzén och Pettersson
finner sina neutrala men också innerliga lägen där
det råa och direkta gör att man tror på allt de
säger, även det sönderhuggna och outtalade. Bra att
inte mer teater är som denna, ännu bättre att den
finns och fortsätter upptäckas hos Teatr Weimar i Malmö.
/ Barbro Westling, AB
Laborerande inventering
När Thomas Ostermeier och hans Berliner Schaubühne i somras
gästspelade på Hamletscenen i Helsingör med en lika
monumental som fenomenal uppsättning av Shakespeares Hamlet,
gjorde man det med en metod som är den enda effektiva om man
vill undvika dramaturgiska fixeringar: genom att inte ”spela
Hamlet”, utan med utgångspunkt i texten skapa något
nytt; gå in i karaktärerna och genom ett slags identitetsprojekt
försöka utröna skillnaderna mellan det de säger
och det de är.
Den tyske dramatikern, regissören och ”Brechtianen”
Heiner Müller satte den intellektuellt och formmässigt
avantgardistiska stenen i rullning med sin banbrytande Hamletmaskinen
för ett 30-tal år sedan – ett slags närstudie
av Hamlets självgranskande kamp mot sin egen roll i denna pjäsernas
pjäs.
Den typen av interpretationsmetoder och uppdaterade ”närläsningar”
av verk ur den klassiska repertoaren kännetecknar inte bara
Teatr Weimars och Jörgen Dahlqvists nya scenprojekt Hamlet
II: exit ghost, med premiär på Inter Arts Center i fredags,
utan den stora lilla teatergruppens huvudsakliga verksamhet alltsedan
starten med dekonstruktionerna och prövningarna av grekiska
gamla myter och tragedier.
Här rör det sig om en laborerande inventering av ”några
av Shakespeares retoriska figurer”, med Hamlet- och Ofeliagestalterna
(Rafael Pettersson och Linda Ritzén) och deras destruktivt
prövande maktspel i fokus.
Föreställningen genomförs som ett kombinerat läsdrama
och ljud- och videoinstallation, och är såväl ett
led i det dramatiska forskningarbetet vid Teaterhögskolan och
ett spännande samarbete mellan Weimar och konstmusikern Kent
Olofsson, som likt en kommendör på rymdskeppet Enterprise
fyller ut en del av scenrummet med sin digitalt illuminerade arsenal
av ljudteknisk apparatur.
Så kretsar de båda eviga Shakespearegestalterna runt
varandra i ett monomant och repetitivt flöde av ord genomsyrade
av det hamletska och ofeliska tvekandet.
Och så angrips deras famlande försök till kommunikation
av Olofssons ljudverkande ”Hamletmaskin”, som förvränger
de bådas röster, upplöser språket och förvandlar
det till ett annat språk, till ett annat slags förbindelse,
för en annan människa i en annan tid.
/ Martin Lagerholm, KVP
Hamlet
är inte jag, det är du.
Teatr Weimars senaste uppsättning Hamlet II:exit ghost är
lika mycket en lek med språket som med teaterns slentrianmässiga
uppbyggnad. Ett slags pingpong-språk förvärvat inom
livets egen teater blandat med Shakespeares egna uttalanden. Hamlet
som en metafor för vår egen verklighet där allt
kretsar inte bara kring begrepp som tvivel och identitet utan också
om allt det som vuxit sig fast i våra minnen.
Men det handlar också om hur språkets dramatiska sida
kan stelna till på scenen genom sin egen utarmning.
De mytiska Hamletinläggen tränger in i oss, retar upp
våra sinnen för att stunden efteråt förvandlas
till pingpongbollar som vi slänger runt med i alla möjliga
sammanhang. Men liksom pingpongspelet producerar dessa ingenting,
förblir bara tomma språkliga begrepp vars enda uppgift
blir att skapa ett nätverk av alltmer invecklade situationer.
Svårigheterna att etablera kontakt med den andre, sökandet
som hindras av att båda parter - en man och en kvinna - samtidigt
som de försöker befria sig från sin egen själviskhet,
tar avstånd från varandra genom att de hela tiden håller
fast vid sina fastrotade principer. Som om det låg i människans
natur. Häftiga känsloutbrott kolliderar med ständiga
samvetsförebråelser.
Det komiska i situation förhöjs genom att de båda
skådespelarna sitter vid ett köksbord fyllt av flaskor
och glas. I början sitter båda och läser sina texter.
Tonen höjs i takt med att aggressiviteten ökar tills allt
blir mer eller mindre ohållbart.
De försöker fly från varandra men återkommer,
gör nya försök, drabbar samman, låtsas komma
överens i all oändlighet. Som ett parförhållande
som håller på att gå i kras.
Föreställningen som hade premiär i en inspelningsstudio
på Malmö teaterhögskola är ett exempel på
hur framtidens scenkonstnärliga utveckling kan te sig genom
att integrera text, videoteknik+liveredigering, ljud+liveelektronisk
musik och kamerateknik.
Särskilt spännande var att publiken fick chansen att på
nära håll följa hur det hela samverkade. På
en av väggarna visades en videoupptagning blandad med liveinslag.
Där vi fick se de båda aktörerna dels ute i det
naturliga rummet (bl.a. en kyrkogård, som sista anhalt i livet)
och inne i scenrummet, dels skådespelarnas ansikten interaktivt
på filmduken, deras egna rörelser i samband med att de
med olika kameror fotograferade sig själva. Det stärkte
inte bara den dramatiska effekten utan bidrog också till att
rörelsespråket kändes mera levande. Pjäsens
undersökande form förstärktes samtidigt.
Akustiska ljud i kombination med elektroniska bildade en slags rytmisk
fondvägg utan att det kändes alltför dominerande.
Applåder till allesammans, några extra till de båda
duktiga skådespelarna Linda Ritzèn och Rafael Pettersson.
/ Ann Jonsson, Danstidningen
Scenkonst: Hamlet II: Exit ghost
Spelplatsen för Teatr Weimars senaste uppsättning ger
omedelbart intrycket av en produktionsstudio: filmkameror, mixerbord,
datorer samt ett svart skrivbord belamrat med vattenflaskor och
travar med papper. De båda skådespelarna sitter mittemot
varandra och läser högt ur ett manus. Intensivt repetitiva
monologer om vikten av att agera, om handlingens moral och hur den
skiljer sig från den allmänna moralen. Efter ett tag
lämnar de sina platser vid bordet och börjar röra
sig runt i rummet, inbegripna i en dialog som ständigt återkommer
till frågor om uppoffringar, löften och tvivel.I och
med att de lämnar sina platser lämnar de också skådespelarrollerna
bakom sig för att istället glida in i sina roller som
Hamlet och Ofelia. Inte för att det är någon traditionell
Hamletversion vi får se; det är snarare tematiken i verket
som utgör utgångspunkten för föreställningen.
Hamlets jagsvaghet står i centrum, med det ständiga ältandet,
tvivlet och osäkerheten som en skarp kontrast mot inledningsmonologens
självsäkra fraser om vikten av att agera. Ältandet
blir till ett alibi just för att slippa agera, och Hamlets
vånda över att inte leva upp till sina föresatser
tillsammans med Ofelias försök att uppmana honom att göra
det – att döda sin farbror – leder honom allt djupare
in i sitt eget självupptagna mörker. Ofelias tankar kretsar
i sin tur allt mer kring att gå ner till vattnet, som en referens
till hennes drunkningsdöd i det ursprungliga dramat. Deras
relation utvecklas till ett tärande medberoende där det
enda de till slut delar är en nattsvart förtvivlan.
Men det är inte bara föreställningens tematik som
präglas av Hamlets jagsvaghet. Det går även att
se den på ett metaplan, där både karaktärer
och språk kännetecknas av en genomgående instabilitet.
Ofelia och Gertrud skiftar identiteter på ett sätt som
får både publiken och Hamlet att ifrågasätta
vem som egentligen är vem. Tvärsäkra löften
och storslagna kärleksförklaringar förkunnas för
att i nästa stund inte längre existera. Det skapar en
tillvaro där ingenting är säkert eller beständigt
och begrepp som sanning och identitet får en flytande och
ständigt skiftande innebörd.
Dubbelexponeringen som existerar i de flytande rollerna och i gränsen
mellan skådespelare och roll speglas i arbetet med ljud och
bild i uppsättningen. Skådespelarnas röster dubbleras,
förvrängs, läggs ovanpå varandra; kameraupptagningar
och förinspelade bilder projiceras på väggen och
förstärker den gränsupplösande tematiken. Det
är ett koncept som lätt kunnat gå överstyr
och bli obegripligt eller kakofoniskt. Kombinationen mellan de slingrande,
upprepande replikerna, ljudpålägget och livefilmningen
under pjäsens gång och de ständigt skiftande karaktärerna
skulle kunnat leda till en föreställning där intrycken
blir för många, för påträngande.
Så blir det inte. Uppsättningens alla beståndsdelar
samverkar istället för att skapa en helhet som inte alltid
är så lätt att begripa, men som samtidigt är
oerhört väl och konsekvent genomförd på det
tematiska planet. Det är en koncis pjäs, drygt en timme
lång, med ett starkt driv som framför allt kommer från
den milt obehagliga känslan av att inte riktigt veta vad det
är man ser, samtidigt som ens kännedom om förlagan
styr tittandet i vissa riktningar. De destabiliserande dragen i
pjäsen förstärker obehagskänslan, och det är
i de partierna den är som allra starkast, medan delarna som
består av mer traditionellt gestaltande (även om det
är ett relativt begrepp i sammanhanget) drar ner intensiteten
något. Men det är också mitt enda förbehåll,
för det här är en föreställning som är
imponerande, både i sin ansats och i sitt genomförande.
Sammansmältningen av form, innehåll och tematik är
i det närmaste fläckfri och resulterar i ett verk som
är både fascinerande och tankeväckande.
/ Christopher Rosenqvist-Cutlip, kulturtidningen benshi.se
Virtuos visualisering
Teatr Weimar på Inter Arts Center, MalmöI filmen
"Hamlet 2" leker Steve Coogan med Shakespeares text om
den fördömda danska prinsen till roliga effekter. Roligt
kanske inte är ordet man skulle använda om Teatr Weimars
uppsättning, "Hamlet II: exit ghost", men lekfullheten
finns där. Experimentlustan är uppskruvad till elva, som
Nigel Tufnel från Spinal Tap skulle uttryckt det, i en uppsättning
som ger oss en ny aspekt av mannen från den ruttna staten.
Ett litet mörkt rum med cirka trettio platser för publik
är skådeplatsen för detta lilla drama där innehåll
får stå tillbaka för form. Rafael Pettersson som
Hamlet och Linda Ritzén som Ofelia är de enda två
skådespelarna i uppsättningen. Men lika stor roll i uppsättningen
har bild- och videoprojektioner samt ljudeffekter. Tekniken som
möjliggör effekterna, tillsammans med personerna som sköter
tekniken, kan hela tiden ses av publiken vilket ger uppsättningen
ytterligare en dimension där synliggörandet av tekniken
fungerar som en välkommen alienationseffekt.
Petterson och Ritzén kämpar vinnande med en text som
balanserar mellan att vara kontemplativt karismatisk och poänglöst
pretto. En balansgång som i slutändan når sitt
mål på säkra fötter när Hamlet II avslutar
sin identitetskris med ett crescendo som brinner av hängivenhet
från både skådespelarna och ljud- och bildkonstnärerna
som gjorts till en del av framträdandet.
Man lämnar salen med en känsla av tillfredsställelse
över Teatr Weimars virtuosa visualisering av en godkänd
variation av prins pölsas kamp mot och med sina hjärnspöken.
Teatr Weimar briljerar med en genomtänkt och nyskapande iscensättning
av delar av Hamlets problematik, med en knivskarp precishet sammansmälter
de ljud, bild och text till en intressant helhet. Kanske skulle
de fortsätta på Cooganspåret och ge sig på
en adaption av Tristram Shandy nästa gång? Det skulle
kunna bli hur intressant som helst i händerna på Teatr
Weimars skickliga kreatörer./
/ Martin Memet Könick, Tidningen
kulturen
|