|

De stränga anteckningarna
De
stränga anteckningarna är en tvärkonstnärlig scenkonstinstallation
där konstmusik och bildkonst samsas med samtida scenkonst. Föreställningen
utspelar sig i ett fruset krigsområde där döden alltid
är närvarande och där människans betingelser i myterna
alltjämt är berättelser om de villkor människor tvingas
genomleva i vår egen tid. Verket är skrivet och komponerat
för fyra sångare och två skådespelare. Föreställningen
har formen av en scenisk installation där rummet har lika stor plats
och betydelse som sångarna och skådespelarna. En poetisk betraktelse
över relationer där själva platsen blir subjekt i föreställningens
utforskande.
Symbolvärlden till De stränga anteckningarna är hämtade
från olika myter, berättelsen om Lot och Lea från Första
Mosebok, diktverket Glauco och Corinna som Monteverdi tonsatt i en av
sina Madrigaler, samt myten om Orfeus och Eurydike som finns nedtecknad
i Metamorfoser av Ovidius. Texten och musiken associerar fritt kring dessa
berättelser. De stränga anteckningarna blir genom sin bildvärld
en beskrivning av hur den man älskar förvandlas och försvinner
och den efterlevandes sorg över den inträffade tragedin och
konsekvenserna av den skuld som detta för med sig.
Kent Olofsson och Jörgen Dahlqvist har tidigare samarbetat med verket
Indy500:seklernas udde som framfördes på Skånes Dansteater
för dygt ett år sedan och Hamlet II: exit ghost som
hade premiär på Inter Arts Center tidigare i höst.
Medverkande
Jörgen Dahlqvist
Jörgen Dahlqvist har skrivit och regisserat ett femtontal verk
på Teatr Weimar. Har även regisserat på Dramaten. Hans
dramatik har spelats på Malmö Stadsteater. Jörgen Dahlqvist
är sedan 2009 prefekt på Teaterhögskolan i Malmö.
Kent Olofsson
Kent Olofsson är en av Sveriges främsta tonsättare i sin
generation med ett 120-tal verk bakom sig. För drygt en vecka uruppfördes
hans Symphonie 1 på Malmö Symfoniorkester och under denna helg
framfördes ett nytt verk av honom i Leipzig. Kent Olofsson arbetar
ofta med en kombination av akustiska instrument och elektronik och har
ofta samverkat med andra konstarter: dans, teater och bildkonst. Kent
Olofsson har under ett flertal år arbetat som lärare i komposition
vid Musikhögskolan i Malmö men har från och med i höst
påbörjat en konstnärlig doktorandutbildning där detta
verk kommer att ingå som material för hans doktorsavhandling.
Linda Ritzén
Linda Ritzén gick ut Teaterhögskolan i Malmö 1999.
Hon har som skådespelare gjort ett flertal uppsättningar på
Teatr Weimar, bland annat Elektra, Elektra Revisited, Stairway to heaven
av Led Zeppelin av Jörgen Dahlqvist och senast Krig, Hastighet! Parole
in Libertà. Linda är även regissör och gjorde senast
Ibsendekonstruktion I: Gengångare på Teatr Weimar som också
gästspelat på Finland, Island, Ibsenfestivalen i Norge och
på Dramaten. Linda Ritzén är också verksam som
scenframställningspedagog (bl.a på Teaterhögskolan i Malmö).
Rafael Pettersson
Rafael Pettersson gick ut Teaterhögskolan i Malmö 2004.
På Teatr Weimar har han medverkat i Elektra Revisited, Stairway
to heaven av Led Zeppelin av Jörgen Dahlqvist, Krig, Hastighet! Parole
in Libertà samt i många konceptuella föreställningar.
Rafael Pettersson har också gjort en mängd roller i olika film
er och TV-serier. Förutom det har han och skrivit och regisserat
egna filmer.
Ellinor Edström Schüller
Ellinor Edström Schüller, sopran, är frilansande operasångerska
med huvudsaklig utbildning från Florens i Italien. Hon är och
har varit verksam främst vid Det Kongelige Teater i Köpenhamn
samt Malmö Opera. Hon har även arbetat med musikalisk projektframställning
både som sångerska och projketledare, detta både i fri
form och under etablerade institutionstak som Riksteatern, Folkoperan
och Musik i Syd.
Sara Wilén
Sara är utbildad vid bl.a. Operastudio 67 och Musikhögskolan
i Malmö med konstnärlig masterexamen 2003. Sara har varit solist
vid bl.a. NorrlandsOperan, Riksteatern och Operaverkstan vid Malmö
Opera. Som solist med orkester har hon framträtt med bl a Helsingborgs
Symfoniorkester, Malmö SymfoniOrkester och i Danmark. Sara är
också med i Operaimprovisatörerna i Stockholm och ensemblen
Impromans. Sedan 2009 är Sara anställd som konstnärlig
doktorand i operaimprovisation vid Musikhögskolan i Malmö.
Agnes Wästfelt
Agnes Wästfelt är operasångerska utbildad vid Musikhögskolan
i Malmö. Hon har medverkat i produktioner på Skånska
Operan och har gjort ett antal soloframträdanden i skånetrakten.
Just nu går hon masterutbildning vid Musikhögskolan.
Karin Lundin
Karin Lundin är operasångerska utbildad bl a vid Operastudio
67, Kulturamas Musikallinje och Balettakademiens Danslinje. Hon har en
filosofie kandidat i Kammarmusik från Mälardalens Högskola
och har framträtt i roller som Den Goda Fen i barnoperan Önskeklappen,
Agathe i Friskytten, Antonia i Hoffmanns Äventyr samt titelrollen
i Rusalka. Sedan hösten 2010 går hon masterutbildningen i klassisk
sång på Musikhögskolan i Malmö.
Peter Jönsson
Peter Jönsson är konstnär från Karlskorona bosatt
i Lund. Han har genom åren samarbetat med Kent Olofsson i olika
projekt, bland annat i en serie Ikonofoniska rum på Galleri
Pictura i Lund. Peter Jönsson har de senasrte åren gjort separatuställningar
på Galleri Gamla Väster samt Lund Art Gallery. Han har även
samarbetat med Månteatern och teater sagohuset i Lund med olika
projekt.
Johan Bergman
Johan Bergman har arbetat på Teatr Weimar sedan starten 2003.
Han har även arbetat med produktioner på Teaterhögskolan
i Malmö, Ystad Teater samt på andra fria grupper i Malmö.
Han står även för scenografin till Heterofil som visades
på SVT under hösten, Stirraren på Dramaten och för
Vit, rik, fri på Stockholms Stadsteater för att nämna
några av de senaste uppdragen.
Jenny Ljungberg
Jenny Ljungberg är utbildad kostymör i Antwerpen. Hon har
arbetat på Malmö Dramatiska Teater, Teaterhögskolan i
Malmö, Institutet och andra fria teatergrupper i Malmö. Hon
står även för scenografin till Stirraren på Dramaten
och för Vit, rik, fri på Stockholms Stadsteater för att
nämna några av de senaste uppdragen.
Johan Nordström
Johan Nordström arbetar för närvaranade på Inter
Arts Center, Teatr Weimar, Ars Nova och Inkonst. Han har arbetat som tekniker
på Teatr Weimar i ett antal produktioner, senast Hamlet II:exit
ghost och Ibsendekonstruktion I: Gengångare under
hösten
|
|
Produktionsfakta
Med:
Linda Ritzén, Rafael Pettersson, Sara Wilén, Agnes
Wästfelt, Ellinor Edström Schüller och Karin Lundin
Kompositör: Kent Olofsson.
Text och regi: Jörgen Dahlqvist.
Rum/konst: Peter Jönsson
Rum/ljus/kostym: Johan Bergman och Jenny Ljungberg.
Teknik: Johan Nordström
Premiär 21/1 2011
Hamlet II;exit ghost
|