De stränga anteckningarna

De stränga anteckningarna är en tvärkonstnärlig scenkonstinstallation där konstmusik och bildkonst samsas med samtida scenkonst. Föreställningen utspelar sig i ett fruset krigsområde där döden alltid är närvarande och där människans betingelser i myterna alltjämt är berättelser om de villkor människor tvingas genomleva i vår egen tid. Verket är skrivet och komponerat för fyra sångare och två skådespelare. Föreställningen har formen av en scenisk installation där rummet har lika stor plats och betydelse som sångarna och skådespelarna. En poetisk betraktelse över relationer där själva platsen blir subjekt i föreställningens utforskande.

Symbolvärlden till De stränga anteckningarna är hämtade från olika myter, berättelsen om Lot och hans hustru från Första Mosebok, diktverket Glauco och Corinna som Monteverdi tonsatt i en av sina Madrigaler, samt myten om Orfeus och Eurydike som finns nedtecknad i Metamorfoser av Ovidius. Texten och musiken associerar fritt kring dessa berättelser. De stränga anteckningarna blir genom sin bildvärld en beskrivning av hur den man älskar förvandlas och försvinner och den efterlevandes sorg över den inträffade tragedin och konsekvenserna av den skuld som detta för med sig.

Kent Olofsson och Jörgen Dahlqvist har tidigare samarbetat med verket Indy500:seklernas udde som framfördes på Skånes Dansteater för dygt ett år sedan och Hamlet II: exit ghost som hade premiär på Inter Arts Center tidigare i höst.

Medverkande

Jörgen Dahlqvist
Jörgen Dahlqvist har skrivit och regisserat ett femtontal verk på Teatr Weimar. Har även regisserat på Dramaten. Hans dramatik har spelats på Malmö Stadsteater. Jörgen Dahlqvist är sedan 2009 prefekt på Teaterhögskolan i Malmö.

Kent Olofsson
Kent Olofsson är en av Sveriges främsta tonsättare i sin generation med ett 120-tal verk bakom sig. För drygt en vecka uruppfördes hans Symphonie 1 på Malmö Symfoniorkester och under denna helg framfördes ett nytt verk av honom i Leipzig. Kent Olofsson arbetar ofta med en kombination av akustiska instrument och elektronik och har ofta samverkat med andra konstarter: dans, teater och bildkonst. Kent Olofsson har under ett flertal år arbetat som lärare i komposition vid Musikhögskolan i Malmö men har från och med i höst påbörjat en konstnärlig doktorandutbildning där detta verk kommer att ingå som material för hans doktorsavhandling.

Linda Ritzén
Linda Ritzén gick ut Teaterhögskolan i Malmö 1999. Hon har som skådespelare gjort ett flertal uppsättningar på Teatr Weimar, bland annat Elektra, Elektra Revisited, Stairway to heaven av Led Zeppelin av Jörgen Dahlqvist och senast Krig, Hastighet! Parole in Libertà. Linda är även regissör och gjorde senast Ibsendekonstruktion I: Gengångare på Teatr Weimar som också gästspelat på Finland, Island, Ibsenfestivalen i Norge och på Dramaten. Linda Ritzén är också verksam som scenframställningspedagog (bl.a på Teaterhögskolan i Malmö).

Rafael Pettersson
Rafael Pettersson gick ut Teaterhögskolan i Malmö 2004. På Teatr Weimar har han medverkat i Elektra Revisited, Stairway to heaven av Led Zeppelin av Jörgen Dahlqvist, Krig, Hastighet! Parole in Libertà samt i många konceptuella föreställningar. Rafael Pettersson har också gjort en mängd roller i olika film
er och TV-serier. Förutom det har han och skrivit och regisserat egna filmer.

Ellinor Edström Schüller
Ellinor Edström Schüller, sopran, är frilansande operasångerska med huvudsaklig utbildning från Florens i Italien. Hon är och har varit verksam främst vid Det Kongelige Teater i Köpenhamn samt Malmö Opera. Hon har även arbetat med musikalisk projektframställning både som sångerska och projketledare, detta både i fri form och under etablerade institutionstak som Riksteatern, Folkoperan och Musik i Syd.

Sara Wilén
Sara är utbildad vid bl.a. Operastudio 67 och Musikhögskolan i Malmö med konstnärlig masterexamen 2003. Sara har varit solist vid bl.a. NorrlandsOperan, Riksteatern och Operaverkstan vid Malmö Opera. Som solist med orkester har hon framträtt med bl a Helsingborgs Symfoniorkester, Malmö SymfoniOrkester och i Danmark. Sara är också med i Operaimprovisatörerna i Stockholm och ensemblen Impromans. Sedan 2009 är Sara anställd som konstnärlig doktorand i operaimprovisation vid Musikhögskolan i Malmö.

Agnes Wästfelt
Agnes Wästfelt, Sopran studerar sin sista termin på musikerprogrammet vid Musikhögskolan i Malmö. Hon har medverkat vid Palladium Barocque festival som drottning Tomiri i Il Tigrane och Second woman i Dido&Æneas. Andra roller hon spelat är Lucy i the Telephone och La Speranza i LÓrfeo. Agnes har uruppfört en mängd stycken bla. som solist med Akademiska kapellet vid framförandet av Bonorum Summum Omnium av Stefan Klaverdal, med Akademiska Kapellet har hon också framfört Dona nobis pacem av Vaughan- Williams. Hon turnerade i sommras med Skånska operans uppsättning av Kärleksdrycken.

Karin Lundin
Karin Lundin är operasångerska utbildad bl a vid Operastudio 67, Kulturamas Musikallinje och Balettakademiens Danslinje. Hon har en filosofie kandidat i Kammarmusik från Mälardalens Högskola och har framträtt i roller som Den Goda Fen i barnoperan Önskeklappen, Agathe i Friskytten, Antonia i Hoffmanns Äventyr samt titelrollen i Rusalka. Sedan hösten 2010 går hon masterutbildningen i klassisk sång på Musikhögskolan i Malmö.

Peter Jönsson
Peter Jönsson är konstnär från Karlskorona bosatt i Lund. Han har genom åren samarbetat med Kent Olofsson i olika projekt, bland annat i en serie Ikonofoniska rum på Galleri Pictura i Lund. Peter Jönsson har de senasrte åren gjort separatuställningar på Galleri Gamla Väster samt Lund Art Gallery. Han har även samarbetat med Månteatern och teater sagohuset i Lund med olika projekt.

Johan Bergman
Johan Bergman har arbetat på Teatr Weimar sedan starten 2003. Han har även arbetat med produktioner på Teaterhögskolan i Malmö, Ystad Teater samt på andra fria grupper i Malmö. Han står även för scenografin till Heterofil som visades på SVT under hösten, Stirraren på Dramaten och för Vit, rik, fri på Stockholms Stadsteater för att nämna några av de senaste uppdragen.

Jenny Ljungberg
Jenny Ljungberg är utbildad kostymör i Antwerpen. Hon har arbetat på Malmö Dramatiska Teater, Teaterhögskolan i Malmö, Institutet och andra fria teatergrupper i Malmö. Hon står även för scenografin till Stirraren på Dramaten och för Vit, rik, fri på Stockholms Stadsteater för att nämna några av de senaste uppdragen.

Johan Nordström
Johan Nordström arbetar för närvaranade på Inter Arts Center, Teatr Weimar, Ars Nova och Inkonst. Han har arbetat som tekniker på Teatr Weimar i ett antal produktioner, senast Hamlet II:exit ghost och Ibsendekonstruktion I: Gengångare under hösten.

Sandra Haraldsen
Sandra Haraldsen har gjort skrädderiarbeten samtr mask till ett antal produktioner på Teatr Weimar, senast Ibsendekonstruktion I:gengångare

 

Produktionsfakta

Med: Linda Ritzén, Rafael Pettersson, Sara Wilén, Agnes Wästfelt, Ellinor Edström Schüller och Karin Lundin
Kompositör:
Kent Olofsson
Text och regi:
Jörgen Dahlqvist
Bildkonst:
Peter Jönsson
Rum/ljus/kostym:
Johan Bergman och Jenny Ljungberg
Teknik:
Johan Nordström
Mask: Sandra Haraldsen

Premiär 21/1 2011


Hamlet II;exit ghost